Gå til innhold

mor versus mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

lurte bare litt på hvor vanlig det er å bruke ordet mor i stedet for mamma.

Har selv små barn, og de sier mor.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kamomilla_*
Skrevet

Det kunne vært interessant å vite hvor i landet folk bor/er vokst opp i forbindelse med dette spørsmålet.

Jeg har mine røtter i Finnmark og Troms. Her sier alle jeg kjenner mamma i direkte tale til moren sin, eller når de snakker om "ho mamma". Det hender man sier "moren min (mora mi)" når man snakker med folk man ikke kjenner så godt. Jeg kan ikke si at dette gjelder for alle her i nord, men jeg har faktisk aldri hørt en nordlending si mor istedet for mamma.

Ordet mor er ofte brukt til en av bestemødrene. Jeg kjenner mange som kaller mormoren sin for mor. Selv kalte jeg begge mine bestemødre for bestemor.

Skrevet
lurte bare litt på hvor vanlig det er å bruke ordet mor i stedet for mamma.

Har selv små barn, og de sier mor.

Jeg antar at du har valgt at dem skal kalle deg mor...? Hva var grunnen til det? Jeg tror mamma er aller mest vanlig, når jeg får barn selv, ønsker jeg å bli kalt mamma, synes mor er litt for formelt, jeg.

Skrevet

På sølandet sider de fleste mamma, men noen sier mor. Tror folk i rogaland sier mor, oftere enn mamma. jeg selv kalt min bestemor for mor

Gjest Gjest_Kamomilla_*
Skrevet
Jeg antar at du har valgt at dem skal kalle deg mor...? Hva var grunnen til det? Jeg tror mamma er aller mest vanlig, når jeg får barn selv, ønsker jeg å bli kalt mamma, synes mor er litt for formelt, jeg.

Enig med deg. Jeg ser for meg et stivt og rikt vestkanthjem i Oslo, der foreldrene overlater mye av barneoppdragelsen til barnepikene når jeg hører noen kalle foreldrene mor og far. Men det er jo selvsagt bare mine gamle fordommer som stikker fram, jeg sier ikke at det ER sånn, det er bare det bildet jeg får i hodet.

Gjest Smaragd
Skrevet

Min tante og onkel blir kallet mor og far av mine søskenbarn.

De bor i Bergen, og der tror jeg dette er vanlig.

Jeg bor lenger nord på vestlandet, og her bruker vi mamma og pappa,

(mange unge bruker også moderen og faderen når en prater om dem;)

noen her sier også mor, eller "mora" om bestemor, men ikke så mange tror jeg..

for meg er det unaturlig å si mor eller far.

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa. Men tror omtrent jeg var den eneste på hele skolen som sa det, og ble mobbet for det... :( Var bare babyer som sa mamma og pappa! Jeg er fra Rogaland, og der er det definitivt mest vanlig å si mor og far.

Mannen min er fra østlandet, og han sier mor og far. Absolutt ikke fra noe vestkanthjem med barnepiker ;)

Tror vi kommer til å få ungene til å kalle oss mor og far. Selv om det her vi bor akkurat nå kanskje er litt vanligere med mamma og pappa. Jeg har fremdeles litt traumer med mamma og pappa, og synes fremdeles det er 'flaut' å tiltale dem med andre rundt meg...

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

jeg er 36 og kaller mamma fortsatt for "mamma".

Skrevet

Jeg siermamma. Pappa sier faktisk mor.

Det er jo bare to ord med samme betydning, men likevel suynes jeg på en måte at mamma er et "varmere" ord enn mor.

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Jeg sier mor og far. Er vokst opp med verdens beste mor, hjemmeværende kjærlig husmor og langt ifra en som overlater barnepass til andre. Ì min oppvekst var ordet barnehage et totalt ukjent begrep - det var ingen som gikk i barnehage for mor var jo hjemme.

Mine unger sa mamma og pappa da de var bittesmå - men sluttet fort med det. Her på vestlandet er mamma og pappa en barnslig utgave av mor og far. Mine barn bruker forresten for det meste navnet mitt og farens når de snakker til oss.

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa, samme gjør kjæresten min. For meg virker 'mor' og 'far' litt gammeldags, og jeg kunne nok aldri klart å si det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa, typen min sier mor og far mens søstra hans igjen sier mamma og pappa. Snodige greier synes jeg... :P

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sier mor og far, og det gjør brødrene mine også. Kjenner bare et par andre som bruker mor og far sporadisk, så det er ikke vanlig her (rett utfor Bergen).

Om jeg får unger kommer jeg nok til å omtale meg selv som mor når jeg snakker til dem, siden det er det som er naturlig for meg. Jeg syns 'mamma' er søtt når det kommer fra barn, men det høres litt barnslig ut når det kommer fra voksne.

Gjest Invicta
Skrevet

Min mann sier "min mor" når han prater om henne, mens han sier mamma når han snakker direkte til henne.

Jeg sier mamma.

Hvorfor høres mamma barnslig ut? Jeg synes ikke det høres barnslig ut. Både mamma og pappa sier mamma og pappa til sine foreldre.

Vi er fra Hordaland.

Skrevet (endret)

Jeg sier mamma og pappa, det samme gjør broren min.

Samboeren sier modern og fadern.

Jeg er fra østlandet og her sier nok de fleste mamma og pappa :)

Forresten! Mamma har alltid omtalt sine foreldre som mamma og pappa, mens pappa omtaler faren (hihi) sin som fattern! Tror også han sa muttern, men hun døde da jeg var rundt 4 år så har ikke så mange minner fra akkurat det.

Endret av Cuba
Gjest Gjest
Skrevet
Om jeg får unger kommer jeg nok til å omtale meg selv som mor når jeg snakker til dem, siden det er det som er naturlig for meg. Jeg syns 'mamma' er søtt når det kommer fra barn, men det høres litt barnslig ut når det kommer fra voksne.

Dette er jeg helt enig i. Kommer fra Rogaland og kjenner få her som sier mamma og pappa. Alle mine venner sier mor og far, det er det normale her. Husker ei jente i klassen på barneskolen, hun var kjempeflau fordi hun sa mamma/pappa. Tok ikke lang tid fra hun flyttet hit før hun sa mor/far. I hvert fall når vi hørte på. Kunne selv aldri fått meg til å si mamma og pappa i voksen alder, virker veldig barnslig for meg også. Men dette er selvsagt ut fra hva vi er vant med. Dersom jeg ble opplært til å bruke mamma/pappa ville det sikkert vært normalt for meg. Har venner fra store deler av landet og det er veldig forskjellig hvordan de omtaler sine foreldre. Mange sier modern og fadern (noe slikt i hvert fall), disse kommer stort sett fra østlandet. Flere bruker foreldrenes navn, noe som for meg er veldig unaturlig.

Skrevet

Er fra Møre og Romsdal og sier mamma og pappa, evt muttern/modern og fattern/fadern. Kjenner ikke til noen fra der jeg bor som sier mor og far.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg sier mamma og pappa (ennå), og ungene våre kaller oss mamma og pappa. Egentlig angrer jeg litt, synes mor og far er ganske koselig, kunne gjerne vært "mor", jeg. Er fra Østlandet.

Skrevet
Her på vestlandet er mamma og pappa en barnslig utgave av mor og far.

Dette er da ikke sant, så og si alle jeg kjenner, inkludert både foreldre og besteforeldre, sier mamma og pappa til sine foreldre, og jeg bor på vestlandet. Sier det selv også... Syns det er koselig jeg. Kaller foreldrene mine noe annet enn mamma og pappa så blir det mammo og pappen.

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa. Mor og far bruker jeg og mine soesken om besteforeldrene vaare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...