Michelle Skrevet 25. april 2002 #41 Skrevet 25. april 2002 Siste anonym! Jeg skjønner hvor du vil med innleggene dine,men det stikker ikke særlig dypt.Alle må vel innerst inne vite at etter et samlivsbrudd så er det beste for barna å ha lik kontakt med begge foreldrene.Så sant at begge foreldrene stiller opp slik de skal,så bør dette ikke være et spørsmål eller en sak å diskutere. Hvis far og mor ikke går overens,så skal og bør det ikke gå utover barna,slik at de får mindre kontakt med den andre forelderen (som oftest far).Hva slags rettferdighet er det? At mor/far gjør det slik at barna ikke får møte den andre.Det er ikke rettferdig i det hele tatt.Man må se lenger en seg selv etter man får barn,og spesielt etter ett samlivsbrudd.Og klarer man ikke det,så må det jo komme noen inn i bildet og gjøre det for barna.Hvorfor skal man hevne seg på far ved å sabotere samvær ol?Hvorfor en evig kamp med barna som våpen?Hva er vitsen? Den beste hevnen er jo å leve godt....12
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #42 Skrevet 25. april 2002 FULL LIKESTILLING I HJEMMET? Manglende likestilling i hjemmet er det såkalte rettferdighetsargumentet som jeg viste til i et tidligere innlegg. Det har altså ingenting å gjøre med hvem som er best egnet som omsorgsperson å gjøre eller hva som er barnets beste. Det ble antagelig svært viktig å få med for kvinnesaksorienterte forskere og forfattere da morspresumpsjonen ble opphevet i den gamle loven. Det har vært viktig å skape myter om den gode mor og vedlikeholde fordommer om far. Etterhvert har nyere forskning slått hull på den ene myten etter den andre - eks, "puppen er oppskrytt". Annen forskning har vist at det ikke er noen forskjell mellom kjønnene når det gjelder å føle og evne til å yte omsorg. Når det gjelder deltagelse i husarbeid og leik og plikter med barna, så tror jeg ikke det er så stor forskjell mellom kjønnene som enkelte kvinner vil ha det til - en annen ting er at det kan være nyttig å henvise til i en tvist om barnefordeling. Jeg har lest en plass at ca 80% av alle oppløste ekteskap og samboerforhold blir initiert av kvinnen. Jeg har ingen tro på at dette i hovedsak skyldes manglende likestilling i hjemmet eller en ansvarsløs mann som mishandler kona og ikke bryr seg om barna. Når et samliv ikke lenger fyller forventningene og ting blir vanskelig - finner kvinnen ut at hun har lite å tape ved å kreve separasjon. Utsiktene/prognosene til å få hovedomsorgen for ungene, felles bolig og mesteparten av innbo er svært store - for mannen er de tilsvarende små. Når det da ender opp med at 95% - eller hva det er - har fast bopel hos mor, tror jeg også det har sammenheng med at det forventes av mor at hun skal ha barna. Forventningene kommer både fra familie, venninner og samfunnet. Av mannen forventes det at han skal ha såkalt "vanlig samvær" og ellers betale bidrag. libra
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #43 Skrevet 25. april 2002 Michelle. Du sier du skjønner hva jeg vil fram til?? Gjør du virkelig det??? På meg virker det som du IKKE har skjønt noenting! Jeg har ikke sagt at ikke begge foreldre skal ha like mye kontakt med barna. Diskusjonen handler IKKE om det. Den handler om hvorvidt det er greit å kvotere menn(les: en part) til å ha hovedomsorgen. Og om kvotering er det beste virkemiddelet for at -nettopp- begge foreldre skal kunne samarbeide. Ja, jeg antar at det er samarbeid F2F er ute etter å skape mellom foreldrene, ikke at faren skal få "all makt". Anonym1
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #44 Skrevet 25. april 2002 libra. (var ditt innlegg en spøk?? - Tenk det tror jeg!!) Du skriver at manglende likestilling ikke har noe å gjøre med hvorvidt man er best egnet som omsorgsperson eller hva som er barnets beste. Neivel, så det betyr altså ingenting at far lar mor gjøre alt husarbeid alene; det har ingenting med manglende evne til å vise omsorg for den andre på? Nehei..så da kan alle menn ligge å dra seg på sofaen med god samvittighet for resten av livet...ja man skulle vært mann! Og selvfølgelig har det vel neppe heller noe å si at man formidler det samme synet til sine barn... For å presiere; jeg mener ikke at det er evnene til å utføre husarbeid som er det avgjørende, men viljen! Jeg tror heller ikke det er så stor forskjell på menn og kvinner når det gjelder følelser, og evnen til å yte omsorg. Men nyere forskning har da sannelig vist at puppen er svært viktig; dvs det å amme! Det med at kvinnen er vinneren, og at mannen er taperen, og at kvinnen kynisk utnytter systemet må jo være helt bak mål... Hva samfunnet forventer? Jeg tror det var mere slike forventninger og holdninger ute og gikk før i tiden... Jeg tror faktisk at de fleste kvinner av i dag ser at far også er en viktig ressursperson, og at de også ønsker å involvere han like mye i barnas liv som de selv har. Det står jo foreldrene fritt i å avtale samvær med barna, uavhenging av hvem som har ansvaret. Jeg tror derimot at sakene som kommer for retten er langt mere kompliserte og vanskelige, og at det da ikke har noe for seg å kvotere menn. Det har vel aldri vært slik at domstolene har avsagt dom ut i fra kvotering?? Anonym1
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #45 Skrevet 25. april 2002 Nei nu folkens, nå blir jeg borte fra dette forumet en stund. Sikkert til glede for noen... Så det er ikke pga manglende vilje, men manglende evne at jeg ikke svarer evt. flere innlegg. Anonym1
OppNed Skrevet 25. april 2002 #46 Skrevet 25. april 2002 Vel, Anonym 1 Hvis du velger å avfeie et så saklig og godt innlegg som libra's, så sier det litt om din evne til å se ting fra flere ståsted enn ditt eget. Du greier, enkelt og greit, ikke å skille mannens evne til å vise omsorg for partneren fra mannens evne til å vise omsorg for sine barn. Jeg vet ikke om du er mor selv, men som mor så vet jeg med sikkerhet at den kjærligheten og de følelsene jeg har for ungene mine er TOTALT forskjellig fra den jeg hadde til deres far, eller en hvilken som helst annen mann. Med et slikt utgangspunkt som du så tydelig signaliserer her, så blir det en umulig oppgave å debattere noe som helst som har med delt omsorg eller alternativer til dagens ordning å gjøre. Så foglarne vet hvorfor du initierte denne strengen... Maiken
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #47 Skrevet 25. april 2002 Gratulerer Maiken, du fikk siste ord, som jeg rakk å lese... Og skal jeg være ærlig så skjønte jeg ikke en dritt av hva du mente her...og du har heller aldri skjønt hva jeg mente... Håper indelig KG snart innfører IQ-test!! (Jeg vet hva du kommer til å svare nå!) Anonym1
OppNed Skrevet 25. april 2002 #48 Skrevet 25. april 2002 Uffda, anonym 1 Jeg trodde du MENTE noe om dette, jeg Synd du mygget ut, for dette er faktisk en sak som for mange betyr noe. *noe som er viktigere enn hvor rent det er bak kjøleskapet* Natta. Maiken
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #49 Skrevet 26. april 2002 Tine! Nå har det seg slik at jeg har delt omsorg. Hvem som vasket hva, og gjorde hva i et forhold er en oppgavefordeling.De som har jobb,hus o.s.v har mange oppgaver.Hadde ikke oppgavene hvert større enn en klesvask hadde det hvært greit.Jeg klarer da å vaske klær/hus,få barna i b.hage/skole o.s.v like godt som kvinner! Poenget mitt er at når de menn som vil/ønsker mer omsorg for barna sine blir "trammpet"ned av "FJOLS" er det galt. Slik systemet er i dag er det laget for kvinner av kvinner.Får menn som ønsker det mere omsorg for barna,blir alt mer naturlig. En slipper å være "tivoli-pappa" annenhver helg/ferier.Menn i dag er da jaggu bra omsorgspersoner bare de slipper til. Far til 2.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2002 #50 Skrevet 27. april 2002 mange kvinnfolk ønsker mer avlastning. det er helt i orden at mannen har ungene opp til kanskje noen og førti prosent av tida. men ikke mer for da blir det delt omsorg og de mister barnebridaget.
Mitsi Skrevet 27. april 2002 #51 Skrevet 27. april 2002 Maiken, hurra for deg. Hadde det vært flere med dine meninger, hadde denne diskusjonen vært overflødig. Jeg må og si meg enig i Libras innlegg. Jeg mener at det må et stort løft til for å hjelpe flere barn til å få et godt forhold til sine fedre. Om kvotering er riktig vei å gå vet jeg ikke, fordi jeg har ennå ikke sett hvordan de har tenkt å gjennomføre det i praksis. Jeg må si at av og til skjemmes jeg av å være kvinne. Vi kan være noen riktige egoister, vi sjuler oss under det at vi bare vil barnets beste, men er det alltid det? Manglende likestilling på hjemmefronten, tror jeg ofte er kvinnens egen skyld, og ingenting å si om hvor gode omsorgspersoner vi er. Jeg er et rotehode, er jeg da en dårlig omsorgsperson???? Nei, jeg går i full jobb, og det lille av fritid jeg har vil jeg bruke på barna mine, ikke med hode i bøtta. Jeg tror at vi kvinner må begynne å ta litt mer hensyn til at barna tross alt har en far, og uten den farens deltakelse hadde vi ikke hatt barna.12
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2002 #52 Skrevet 27. april 2002 Her kan anonym 1 lese litt hva f2f mener. Hva mener vi? Ansvaret som foreldre innebærer at man skal skille mellom ens egne behov og barnets under et samlivsbrudd. Altfor mange foreldre glemmer dette når det stormer som verst... Noe av det barn er aller mest redd for er å miste en av foreldrene sine. Det er derfor spesielt viktig i en samlivsbruddsituasjon at de kan være trygg for at de får god og hyppig kontakt med begge foreldre selv om foreldrene ikke lenger bor sammen. Hvem som er den beste omsorgsperson for barnet bestemmes ikke av kjønn, men av personlige egenskaper. I de tilfeller der foreldrene selv ikke blir enig hvordan omsorgen for barnet skal deles må det gjøres en vurdering av begge foreldre som omsorgspersoner før det avgjøres hvem av dem barnet evt skal bo fast hos. Dagens barnelov øker konfliktnivået mellom foreldrene ved å skape vinnere og tapere, der vinneren er den som får hovedomsorgen for barnet og dermed vanligvis beholder hjemmet, mottar alle de økonomiske støtteordningene fra staten og får bidrag fra en samværsforelder som i verste fall også må ta kostnaden ved å gå til rettssak for å få se det barnet han/hun betaler bidrag for. Barn er spesielt sårbare og trenger ekstra vern. Vi mener at straffeloven, og ikke barneloven, skal sikre barn mot vold fra foreldre. Barneloven skal regulere generelle forhold mellom foreldre og barn, straffeloven straffbare forhold. Samværsretten må rettsbeskyttes. I dag kan hovedsomsorgshaver boikotte samvær uten at det får konsekvenser, og på den måten påføre barnet sorg og savn etter en av foreldrene. Barneloven gir barnet en selvstendig rett til å ha kontakt med begge foreldre, og da må barneloven også ha ordninger som sørger for at dette gjennomføres dersom den ene part saboterer lovens bestemmelser. oppgitt
OppNed Skrevet 29. april 2002 #53 Skrevet 29. april 2002 SiBa - det er veldig godt å se at flere kvinner tenker slik. Takk for tilbakemelding, det varmet faktisk Også er det bestandig OK å se andre jenter innrømme at de kan være noen rotehuer på hjemmeplan, uten å føle seg mindre verdsatt som hverken omsorgsperson eller kvinne av den grunn Hvis min ex skulle vurdert meg som omsorgsperson ut ifra f.eks hvor glad jeg er i lage mat, så ville han først bitt av seg samtlige negler for deretter å claime full omsorg, hehe Ellers så vil jeg råde alle som måtte være interessert i å å tak i siste utgave av F2F's tidsskrift (april 2002). Der står det litt av hvert som omhandler dette som har vært diskutert (??) på denne tråden. Ha en fin kveld Maiken
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #54 Skrevet 29. april 2002 Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere har hengt dere så voldsomt opp i husarbeid. Jeg bare nevnte det som ETT av mange andre eks. Men det virker som om dere nå har omgjort hele diskusjonen til en debatt om husarbeid, og det var ikke MIN intensjon! Men jeg antar at det er deres måte å vri diskusjonen til det dere vil... Men jeg akter ikke å videreføre en slik diskusjon. Om dere ikke har skjønt hva jeg spurte om i denne diskusjonen så ser jeg ingen grunn til å fortsette. Dessuten synes jeg det er meget frekt å ta over andres diskusjoner slik. Men for siste gang; jeg har aldri ment at menn ikke også skulle få omsorg for barn, eller så mye samvær som mulig. Det jeg reagerte på er måten F2F vil gjøre dette på. Og en annen ting jeg vil nevne til slutt: Dette forslaget ble IKKE tatt til følge hos Barne-og Fam.ministeren. Og det er vel en grunn til det?! Anonym1
Silfen Skrevet 29. april 2002 #55 Skrevet 29. april 2002 Tvangskvotering av menn til hovedansvar for barna. Jeg ser for meg følgende scenario: Som vi alle vet er de fleste menn gode foreldre for sine barn. Det er også de fleste kvinner. Så kommer litt fra mine venner og bekjente. De fleste kvinner og menn jeg kjenner er gode foreldre begge to. En jente jeg kjenner har gitt hovedomsorgen til faren. De andre jentene har det selv, i full enighet med pappa. Så, min teori: det må vel være flere fedre der ute som er mer enn fornøyd med at mamma har hovedansvaret og at de har besøksrett, utvidet eller ikke. Ellers så må de menneskene jeg omgås være utenom det vanlige. Om fedre da skal tvangskvoteres, må jo dette gjøres i omsorgssaker der faren vil ha omsorg. Sikkert en del fedre som vil det og sikkert enda flere som egentlig vil, men som det ikke passer for. (husk; jeg snakker kun ut fra mine erfaringer her) Jeg tror at om det blir tvangskvotering, så vil en liten gruppe kvinner bli totalt overkjørte, om dem er aldri så gode omsorgspersoner. Må jo for guds skyld fylle opp kvoten! Er forresten ikke for kvotering generelt, hverken av kvinner eller menn og hvertfall ikke av kvinner inn på studiesteder og arbeidsplasse. Den med de beste kvalifikasjonene "vinner"12
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #56 Skrevet 29. april 2002 Og jeg har lyst til å si en ting til deg; Maiken! Når jeg forteller at jeg ikke er tilgjengelig på nettet på en stund, så sier jeg ikke det fordi jeg er for feig til å fortsette diskujonen. Men fordi jeg FAKTISK er forhindret. Da synes jeg du kunne latt være å komme med dine bemerkninger, som du vet at jeg ikke kan svare på. Nå kom jeg raskere tilbake enn antatt men... Anonym1
OppNed Skrevet 29. april 2002 #57 Skrevet 29. april 2002 Anonym1 - rams opp flere av de MANGE eksemplene du hevder du har ramset opp, så kanskje du får tilbakemeldinger som er av en mer saklig karakter. Slik at du forstår dem, mener jeg... Du hevder at kvinner sannsyligvis får omsorgen i de fleste tilfeller fordi de er bedre skikket - fortell oss hvorfor du mener de er bedre skikket da. Jeg gir så uansett f... i om du er snørt pga at jeg ikke er enig i det du hittil har skrevet, så det har null hensikt å henge seg opp i det. Det preller av Jeg er interessert i saken, ikke deg. See? Maiken
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #58 Skrevet 30. april 2002 Saken er Maiken; at det du ønsker å diskutere ikke er det jeg har som formål med denne diskusjonen. Det er jeg som startet diskusjonen, og det er jeg som legger opp løpet i mine egen diskusjon. Om du ønsker å ta opp disse emnene som du nevner så kan du vel starte en diskusjon om dette selv. Og før du nå begynner å mase igjen, ja jeg har nevnt noe om hvordan jeg ser på enkelte ting...men det var ikke det som var formålet med diskusjonen, og jeg er ikke interessert i å dra det ut... Dessuten; jeg har ikke nevnt alle de andre eksemplene. Jeg nevnte kun ett eksempel på bakgrunn av det som ble opplyst i en undersøkelse om kvinners holdning til menn som omsorgspersoner. På meg virker det ikke oppsiktsvekkende at kvinner har så lite tiltro til menn som omsorgspersoner, når likestillingen ikke har kommer særlig langt når det F.EKS gjelder husarbeid. Men dette er selvsagt kun mine egne vurderinger. Jeg kjenner heller ikke til undersøkelsen, og kan heller ikke si noe om dens "troverdighet". Men som sagt det finnes antakelig også andre eks./grunner til hvorfor kvinner ikke har større tiltro til menn som omsorgspersoner. Bare for å presisere: Grunnen til at jeg tok opp dette nå, var fordi mange av dere har hengt dere opp i akkurat dette ene eksemplet jeg kom med. Men dette er vel ikke den eneste grunnen til at menn ikke blir tildelt hovedomsorgen? Men en slik diskusjon akter ikke jeg å ta opp her. Anonym1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #60 Skrevet 26. februar 2013 Hva med å logge inn og tykke anonym? så vi ikke får 10000 anonyme og det er klin umulig å skille de. Anonym poster: 4955fdde482cddb2347719cf8b845fe2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå