Gå til innhold

Dere som har Ford Focus, Opel Astra, Volvo V40 og Golf stv..


Mrs. B

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe ny bil til høsten (1998 modell eller nyere). Har sett på en del biler på nettet og funnet frem til at disse virker mest interessant:

- Golf stasjonsvogn

- Ford Focus

- Opel Astra

- Volvo V40

Vi ønsker en bil som vi i teori kan ha i 10 år med plass til barnevogn o.l. om et par år. Altså; en bil som dekker små-familie-behov. Vi bor i byen og kjører ikke så mye (ca. 6000km i året) og vil helst holde oss i prisområdet +/-150.000,-

Vil gjerne høre fra dere som har disse bilene og hva deres erfaringer er - både positivt og negativt. Hvordan synes dere det er med plass (spesielt bagasjerom), kjørekomfort, bensinbruk o.l.

På forhånd takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en opel astra, men vanlig personbil. Jeg går ut i fra at dere vurderer en stasjonsvogn?

Vår astra er en 99' modell. God plass i den, ikke dyr i drift, sikker bil. Har bare hatt den en måned, har i grunnen ikke mer å føye til. Hadde en Opel Omega (stasjonsvogn) før astra'n - fornøyd med den også!

Hunden vår sitter baki (altså helt bak i bagasjen). Der er det mye plass - også til bagasje etc. Ville fungert fint med barnevogn der, men kanskje ikke både hund og barnevogn (?)

Har noen venner av meg som kjøpte en splitter ny volvo ett eller annet (beklager unøyaktigheten, men tror det var V40) i fjor pga sikkerhet. Vel, nå har de fått barn, og må ha ny bil pga plassen. Er det sedan de har, kanskje?? Nå må de altså ha stasjonsvogn for å få plass til alt barneutstyret som vogn etc

Lykke til med bilkjøp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Ford Focus stasjonsvogn (2000-modell), og er veldig fornøyd med den. Den er god å kjøre, kommer godt ut i alle sikkerhetstester (veldig viktig for oss som kjører med det mest dyrebare vi har i baksetet :hjerte: ), har god plass i bagasjerommet og er slett ingen dyr bil (verken i innkjøp eller i drift).

Det eneste negative med Focusen er at den ikke er all verdens stor i baksetet. Stor nok, men når man har en lang mann som kjører blir plassen bak førersetet ikke spesielt stor. Får feks ikke plass til barnestolen bakovervendt der, så den står bak passasjersetet. Dette er jo ikke noe stort problem da, men nevner det nå sånn at du vet det. Focus er lillebror til Mondeoen, så en plass må den jo være mindre. Og jeg, jeg er i alle fall glad for at de har skrumpa inn baksete-plassen, ikke bagasjerom-plassen :D

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Opel Astra 1,7 TD og er fornøyd med den.God Plass og god plass til barnevogn.Nå er det hunden vår som er i bagasjerommet og han har stor plass.Vet ikke åssen det blir med plassen når vi eventuelt velger å få flere barn,men tror nok at det går også.

Vi valgte Disel fordi vi har funnet ut at vi har igjen på drivstoffet og fordi at det er litt billigere en bensin her vi bor.

Jeg kjøpte bilen brukt og det er en 93 modell,1 eier.Den er nesten som ny.Fint brukt og vedlikeholdt bra.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Vi kjøpte en volvo V40 i vår, en 1997 modell. Den kostet oss 149.000 kr.

Vi har ingen barn enda, men vi tenkte framtiden når vi valgte bil. Det skal være plass til barnevogn og etc i den.

Vi angrer oss ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt, hører veldig gjerne fra flere. Lurer også på hvordan disse bilene er i ikke-stasjonsvogn-utgave (med 4-5 dører)... Regner med at en vanlig Golf blir for liten(?), men Ford Focusen f.eks. er ikke den noe større (må være plass til f.eks barnevogn i bagasjerom...)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.atest.no/soeker.asp?kategori=1

Her kan du lese endel ihvertfall..

Astraene har det vært endel motorhavari på..

Ford Focus så liten ut syns jeg. Mener å huske at du har en lang mann?? Bagasjeplassen så ikke så ille ut, men jeg syns plassen inni bilen så litt liten ut..

De andre bilene vet jeg ikke noe om.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper meg en Ford Focus Stasjonsvogn i morgen.

Jeg skal ikke ha den i 10 år, men i 3 kanskje. Mulig vurderingen hadde vært annerledes med 10-års perspektiv (men er det særlig klokt med så langt perspektiv på et bilkjøp?).

Har nettopp solgt en småbil fordi vi skal ha barn til jul, og trenger plass til barnevogn.

Vurderte

Volvo V40

Toyota Avensis stasjonvogn (denne kan du ha som kombi - den har plass til barnevogn, men trælete inn og utlasting)

Ford Focus stasjonsvogn

Kikket på VW Golf Stasjonsvogn, men slo det fra meg fordi den er så mye dyrere enn de andre (kanskje unntatt Volvo) uten at jeg syns jeg får noe igjen for det...

Toyotaen er størst av de 3, for stor for meg (vi har to biler - en Volvo 850 i tillegg, trenger ikke to gigantbiler). Ellers et godt kjøp. Du får en 1999-modell i din prisklasse, og de har gode garantiordnigner. Dessuten går Toyotaer evig uten store vedlikeholdskostnader.

Volvoen var helt klart minst av de 3 når det gjelder lasteplass. Også i baksetet var den minst. Og så er den hakket dyrere, så du må ned i 1997-1998 modell. Og da kjøper du en 1,6 eller 1,8 liter, som er litt lite i denne vektklassen. Men en fin og veldig veldig sikker bil, som du sikkert kan kjøre i 10 år.

Ford Focusen vet jeg ikke hvor god er som gammel bil... Men av de jeg har sett på den er det mest bil for pengene. Passe stor inni, men ikke så stor utenpå. God å kjøre, 1,6 liter er god motor, og skal bruke under 0,7 på mila. Fint design (syns jeg) både utenpå og inni. Og du får en 1999/2000 modell i din prisklasse. Og så har de kjempegode garantiordninger på bruktbil om du kjøper den hos Ford-forhandler.

Men noen erfaring har jeg ikke enda da..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Focus så liten ut syns jeg. Mener å huske at du har en lang mann?? Bagasjeplassen så ikke så ille ut, men jeg syns plassen inni bilen så litt liten ut..

Det var jeg som hadde lang mann. Og vi klarer oss fint med Focusen vår likevel. Det eneste er som sagt dette med plassen i baksetet. Men, det skal sies at med stort bakovervendt barnesete blir det trangt i de fleste bakseter...

Som Sissan sier, du får mye bil for pengene ved å kjøpe Ford Focus. Og en sikker bil. God kjørekomfort er det også. Vi prøvekjørte faktisk Toyota Avensis for ikke så lenge siden (mest for moro). Den var kjekk den, men mannen trives faktisk bedre med Focusen. Bedre seter og et mer komfortabelt ratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattet på Focusen var kjempefint ja :wink:

Jeg er også lang (prøvde en corolla, fikk ikke plass i førersetet!!) og Focusen er perfekt. Men ikke til 5 voksne når jeg kjører. 2 voksne og 1-2 barn hvor minstemann er under 150 cm går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som hadde lang mann. Og vi klarer oss fint med Focusen vår likevel.

Det var fra bryllupet i fjor jeg mente å huske at mannen til Mrs B er lang..

Min mann er og litt lang og vi syns Focusen var litt liten.. Men det er jo flott bagasjeplass i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fra bryllupet i fjor jeg mente å huske at mannen til Mrs B er lang..

Min mann er og litt lang og vi syns Focusen var litt liten.. Men det er jo flott bagasjeplass i den :)

Aha, da så. Sorry :oops:

Men bare for å understreke én ting: Focusen er ikke liten i framsetene. Komforten framme er tvert imot langt bedre enn i de fleste biler. Utrolig god å kjøre, herlig å sitte i. Men det er ei lita stasjonsvogn, og det er i baksetet de har spart på plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Volvo V40 og er kjempefornøyd med den! Kjempegod bil, særlig med tanke på sikkerhet, men også på kjørekomfort. Desidert beste setene / kjørekomforten vi fant blant de bilene vi prøvekjørte. Vi sammenlignet bl.a. med Opel Vectra og Audi A4.

Nå har vi tre gutter som etterhvert tar litt plass i baksetet, og det er kanskje det eneste minuset med V40'en. Litt trang mellom for- og bakseter. Ellers er Volvo sine integrerte barneseter et pluss, de slås opp og ned etter behov, og fungerer kjempebra!

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Kjøp for all del ikke Ford Focus eller VW Golf.

Ford har i alle år slitt med en tvilsom kvalitet og sinnsyke delepriser (en ABS følearm koster over 2500,- til Ford - til Volvo koster denne ca 400,-) Ford har heller ingen spesielt god status når det gjelder førermiljø eller funksjon. Hvis du i det hele går for Ford, så anbefaler jeg at du glemmer manuelt gir og satser på automat, siden ford har elegant dårlige manuelle gearkasser (slik har det vært siden midten av 80-tallet, ser ikke ut til å bli bedre.)

Min onkel driver VW/Audi-forhandler, og der i gården er kvaliteten høyst fortvilende; spesielt i Golfsegmentet (Audi A3 er den bilen i vesten som produseres med mest fabrikkfeil, hakk i hæl kommer Audi A4 og på tredjeplass - Golf. Golf og A3 bygges på samme plattform. Dette i følge forhandlernes tilbakekallinger og fabrikk-anerkjente feil.)

En annen ting er de utrolig stive deleprisene. feks, ryker en elsentral, så er du pent nødt til å kjøpe en helt ny - det går ikke å bruke fra andre biler. Dette fordi VAG har begynt å lage disse med tilegnede elektroniske identitetsnummer til hver bil, ergo MÅ du ha en ny spesielt laget til din bil. Dette fordyrer definitivt både dele og bilprisen.

Andre ting; dårlige oljepumper, dårlig kjøling generelt, dårlig materialkvalitet i pakninger/foringer, uforklarlige driftstopp og svært underholdende dårlig vegegenskaper med full last.

Det eneste positive med Golf, er at jeg personlig sitter veldig greit bak rattet og at det er kult lys i dashbordet.

For øvrig så har begge disse to bilene en meget stor feil i konstruksjonen av bakakselen, den er på ingen måte godt nok bygget for en stasjonsvognløsning. Fjæringen er for svak og resultatet blir lav dempeevne, høyt slitasjemoment og mye unødig "bevegelse" - alt i alt ting som setter kjøreevnen og risikoen for uhell i sterkere prosent.

Astra har jeg ikke noe spesiell erfaring med, så jeg kan ikke uttale meg så mye - bortsett fra det jeg allerede vet om Opel generelt. Dårlig komfort, dårlig førermiljø og noe merkelige løsninger på rammekomponenter. Endog, de har svært gode motorer etter at de kvittet seg med Bosch WHAR-innsprøytningene.

Volvo V40 er kanskje ikke en god Volvo, men det er alt i alt en meget god bil. Vil ikke anbefale å kjøpe av de første årene, siden disse led av mye elektriske feil. (en sann arvtager til både 300 og 400-seriene, sånn sett.)

Sterkt anbefalt å få en 1.8 eller (helst) 2.0, 1.6 er alt for svak og sliter alt for mye på koblingen pga dette. Dropp turbo, får du først trøbbel med denne så er det fort mye penger ut viduet. Ny turbo og nødvendig arbeid koster ca 20.000, og nei - det er ikke sikkert garantien dekker dette! Automatkassene til Volvo har hatt noe tull, men det meste dekkes uansett av garantien her. Manuell er idiotsikkert. Kjøper du en slik, sørg for å få med air condition og mest mulig elektrisk utstyr - slik garanterer du deg en god andrehåndsverdi. Anbefaler også å bytte ut Michelin Pilot-dekke bilen normalt leveres med, Continental ga langt bedre sidestyrke og lavere støy. Få også en bil med hengerfeste, det var vanvittig dyrt å ettermontere på både 940 og V70 - garantert ikke billig på V40 heller.

Anbefaler for øvrig at du velger å skifte ut biler i dette segmentet, etter ca. 4 år. Slik er du best sikret for å få mest mulig igjen til best muli økonomi. Dagens biler er desverre ikke fullt så gode som biler var på 80/90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Too late! Jeg har allerede kjøpt min Ford Focus, med 2 års nybilgaranti.

Gleder meg til å begynner å kjøre. :D

Har lest masse tester av den, og alle er positive. Det verste jeg har sett er at den er "kjedelig", noe som er helt ok for meg.

Men jeg har ikke sett noen bruktbiltester da,, så det kan godt være at du har rett WildThing. Finnes det noen rapport på Ford Focus noe sted du kjenner til? Har nemlig ikke hentet bilen enda, og den kunne være grei å klaske i hodet til selgeren, og be om garantier for at dette ikke dukker opp alternativt dekkes av garantien.

Førermiljøet er perfekt for meg, etter det jeg kan dømme fra de turene jeg har tatt så langt, så det er sikkert individuelt. Har testet en bil med dårlig manuelt gir, og fått bekreftelse på at et problem der dekkes av garantien, og ikke skal forekomme.

Men med alle biler dukker det jo opp noe.

Jeg skal ikke lyve, hadde jeg hatt råd, hadde jeg nok vurdert en V40 2002/2003 med alt utstyr. Men så mye penger vil jeg ikke bruke på mine 10-12 000 km p.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Focusen kom best ut i en familiebiltest presentert i VG for en tid tilbake. Etter litt leting fant jeg. Her er den. Men sier ingenting om hvordan den er som bruktbil da. Vi er nå fornøyd med vår 2000-modell vi. I denne testen er forresten også Opel Astra og VW Golf som Mrs B spør etter.

Har også funnet resultater fra en del andre tester:

Her er en presentasjon av Focusen. Den kommer meget godt ut. Terningkast 6.

Her er resultatet av en sikkerhetstest av biler. Fordene kommer godt ut her i alle fall.

Her er en test av beskyttelsen nakkestøtta gir. Focusen (og Ford generelt) kommer meget godt ut her.

Her er en generell test av familiebiler til under 200.000. Citroen vinner. Pekes på at Focusen har liten motor og ikke klimaanlegg (klimaanlegg SKAL vi ha på vår neste bil - når nå det måtte bli!).

Nei, nok leting for nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for linker - godt å vite at man har gjort noe som ikke er helt bak mål. Hvor lenge har dere hatt Focusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker - godt å vite at man har gjort noe som ikke er helt bak mål. Hvor lenge har dere hatt Focusen?

Vi kjøpte vår bil i januar 2002, altså har vi hatt den i halvanna år. De par turene vi har hatt på verksted med den har vært pga filleting. En gang røk setevarmeren på førersida, en gang røk en varmetråd i bakruta. Alt ordna på garantien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere bra svar og veldig interessante linker. Greit å høre litt om andres erfaringer. Kjøper nok ikke ny bil før til høsten (okt/nov) så da har vi litt tid til å undersøke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Det kan godt være at aviser og lignende gir enkelte biler gode karakterer og "terningkast", men slikt imponerer lite når alt kommer til alt.

Hvis du kjøper bil etter VG's bedømmelser, da bør du like godt la være. Når de begnynner å skru på bilen og kommentere enkeltløsninger i bæreramme, styring etc - da skal jeg holde øynene åpne.

Når det gjelder norsk motorpresse generelt, så tar jeg det hele med en klype salt. Det virker som det er en innbitt gammelmannskultur hvor kun det innenfor dørene er det viktige, og alt som måtte befinne seg på den tekniske listen over løsninger og monteringsvalg, er skjøvet helt til side i lys av viktighet og verdi.

Enten det, eller så har du slike cowboyer som Autofil hvor bilen defineres tilnærmet et fallos-symbol.

Jeg stoler langt mer på britisk og amerikansk motorpresse, for referanser så bøyer jeg meg helst til amerikanske Car&Driver, en meget seriøs og gjennomgående gjeng som også tester bilene over lengre tid slik at leseren kan se hvordan ting faktisk holder sammen.

Nevnte Car&Driver kritiserer gang på gang Ford Focus for billige løsninger og svak lasteevne.

Ford Focus er vanskelig å finne andre feil enn de generelle idiotstrekene fra fabrikken, men de bør dukke opp etter et halvt års bruk.

Siden vi her snakker om en stasjonsvogn, så vil jeg fortsatt påpeke at SELV om det er plass til mye i bilen, så ta for all del hensyn til bilens vektbestemte lasteevne. Moderer farten etter last, det er særdeles viktig på denne bilen - siden den har lavt slingringsmonn og absolutt ikke er det jeg ville tiltrodd for mye tillit med landeveiskjøring og tung belastning. Som sagt, bakvognen på Focus har ikke noen spesielt imponerende sider - det er desverre litt for billige løsninger. Jeg vil alikevel trekke frem at bremsene på de fleste Ford (unntatt de bygget i Storbritania) er veldig oppsiktsvekkende pålitelig.

Det nevnes i andre innlegg at Cirtoen blir fremstilt i pressen som en vinner - og ja, bilen er deilig anderledes på mange punkter, men jeg tror du skal lete lenge etter en alround mekaniker som kommer til å si noe positivt om Citroen som daglig bil. det er et sant helv.. å skru på (tilgi sterk ordbruk, men det er virkelig på sitt rette her), og det betyr at ting tar tid som igjen betyr høye verkstedregninger. Et kobblingsskifte på en slik er litt av en affære.

Det samme gjelder for den saks skyld alle franske biler, spesielt Renault.

Skulle jeg valgt en bil i denne størrelsen, så ville jeg holdt en knapp på Volvo V40, og helst forsøkt å fått en 1 år gammel brukt bil - hvor eventuelle feil bør være oppdaget og utbedret.

Mazda 3 er også rett rundt hjørnet, jeg er meget spent på hvordan den vil bli - Mazda 6 var en gjennomført og tilnærmet perfekt bil, så lillebror kan umulig bli noe spesielt dårligere.

Andre greie biler er Honda og Mitsubishi, selv om de ikke akkurat er det mest spennende kjøpet man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...