Gå til innhold

bruk av diktafon i studiesammenheng???


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har hørt at noen av mine studiekamerater bruker diktafon som de hører på om natten når de sover, og dette hjelper dem til å få inn vanskeligt stoff de har problemer med å lese og huske.

Er det noen som har prøvd dette med positiv virkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zirine

Jeg brukte ofte diktafon. Hvis jeg var inne i en ukonsentrert periode eller jeg at jeg rett og slett fant stoffet komplisert.

Veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det hjelper lite i for eksempel matematikk- og økonomifag, men i samfunnsfag har det vel noe for seg. De kan du jo bruke det som en lydbok.

BAre pass på og spørr foreleseren om det er greit først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste inn en gang på kassett og hørte på om natta, dette var før en eksamen. Det smarte med å lese inn selv er at man ofte lærer det da med en gang.

På en eksamen fikk vi ta med oss ett A4 ark med de opplysningene vi ville. Resultatet var at jeg kunne alt jeg haddeskrevet på dette arket etter at jeg hadde skrevet det, og trengte det derfor ikke på eksamen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste inn en gang på kassett og hørte på om natta' date=' dette var før en eksamen. Det smarte med å lese inn selv er at man ofte lærer det da med en gang.[/quote']

Det gjorde jeg til en eksamen og det fungerte veldig bra for meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg skaffet meg en diktafon, og håper virkelig det vil hjelpe, for nå begynner tiden å renne ut, og det er fortsatt en god del som må lærest.

Men er en evig optimist da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tidkrevende å lese inn stoff, så du bør vurdere om du vil bruke tiden på det. Når det gjelder å tape forelesere vet jeg mange som er VEEELDIG i mot det, fordi foreleseren føler at de ikke kan fleipe, være muntlig osv.

Min erfaring er at hvis man leser stoff som man må huske, er det ofte like greit å lese en side/avsnitt/kapittel og så se vekk fra boken og gjenfortelle høyt til seg selv. Det forutsetter at du ikke sitter på lesesalen da! Da jeg skulle opp i muntlige fag på videregående gikk jeg rundt og rundt på rommet mitt og så på notatene, refererte høyt til meg selv, for så å lese notatene igjen for å sjekke. Men er enig i at dette er avhengig av faget! Er det ting som skal pugges er kanskje diktafon ok, men skal du gjennom MYE stoff (3000 sider til eksamen) hvor en generell forståelse er viktig, kan du kaste bort verdifull tid. For ikke å snakke om praktiske fag hvor man bør gjøre oppgaver.

Et tips til folk som mangler motivasjon til å lese: Sett timeren (den du har ved kjøkkenet, eller mobilen el.l) på en halvtime. Les i en halvtime til alarmen går. Du får lest mye! Sett så timeren på nye 15 minutter og gjør DET DU VIL i 15 min som pause. Gjenta - du får lest utrolig mye. Har du SKIKKELIG problemer reduserer du minuttene og øker etterhvert. Det funker dødsbra når du vet at NEDTELLINGEN skjer.

Hilsen en som har gått 21 år på skole!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har nå lest inn det absolutt viktigste på diktafonen, og det fungerer veldig bra, for jeg kan ha den på når jeg går på tur, lager middag, tar husarbeid ol, og jeg synes den er veldig effektiv.

Jeg leser jo også utenom også da, men slike ting jeg må pugge inn som enkelte ting, der er det veldig bra, for da får jeg det repitert mye gjennom hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...