Gå til innhold

¨Kattunge og ferietid


simba80

Anbefalte innlegg

Selvsagt er de "glade og fornøyde" når det kommer folk - det er helt unaturlig for en kattunge og være alene og den vil derfor være svært glad når det kommer noen og ser til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er de "glade og fornøyde" når det kommer folk - det er helt unaturlig for en kattunge og være alene og den vil derfor være svært glad når det kommer noen og ser til den.

Tenkte det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle blitt anmeldt til politiet. Skulle ønske det fantes straffer for folk som er så uansvarlig. At de tørr og spørre om slikt her inne, ikke rart folk reagerer.

Hadde egentlig ikke tenkt til å blande meg.. Men jeg synes det er LITT drøyt å melde det til politiet!

Hadde hun stengt inne kattene i to uker og bare fylt på en stor skål med mat og vann, så skulle jeg vært enig.. Men her var det faktisk snakk om at det skulle komme noen innom et par ganger om dagen for å gi mat, vann og kos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men her var det faktisk snakk om at det skulle komme noen innom et par ganger om dagen for å gi mat, vann og kos...

Så lenge de to kattene kommer godt overens, og det er noen innom et par timer om dagen, bør jo det gå bra. Det hadde vært noe annet dersom kattungen ikke hadde hatt en katt sammen med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
eller vil den lille "ta skade" av å ha så lite menneskelig kontakt over en såpass lang periode?

Unnskyld: katter er faktisk slik konstruert at de er selvstendige vesen som ikke har behov for menneskelig kontakt.

Noen har et helt forstokka syn på dyr.

Så du kan ta det helt med ro, kattene dine lider ikke av å slippe menneskelig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Blir så provosert.

En liten kattunge alene hjemme?

Det er det mest inkompetente utsagnet jeg har hørt.

Et dyr skal taes godt vare på...

Disse sommertider er ikke bra, uansvarlige mennesker som kun tenker på seg og sin ferie.

Hadde ALDRI reist fra en kattunge, eller en katt i det hele tatt så lenge.

Skulle blitt anmeldt til politiet. Skulle ønske det fantes straffer for folk som er så uansvarlig. At de tørr og spørre om slikt her inne, ikke rart folk reagerer.

Håper du får hjelp til å få et mer realistisk syn på virkeligheten. Hysteri og fantatisme fører aldri noe godt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld: katter er faktisk slik konstruert at de er selvstendige vesen som ikke har behov for menneskelig kontakt.

Ikke spesifikt menneskelig kontakt, nei. Men kattunger er fortsatt barn, og er slett ikke selvstendige slik voksne katter er (voksne katter som er vokst opp med mennesker og er vant med menneskelig omsorg har sånn sett litt andre behov enn vilkatter uansett). Dermed trenger kattunger noen - enten det er en voksen katt eller et menneske - som kan gi den omsorg og støtte, på samme måte som alle andre dyre- og menneskebarn som er for små til å klare seg selv. Det er ikke sikkert den voksne katten var interessert nok i kattungen til å oppfylle den rollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ånei, her ble jeg trist av å lese :(

Vi har tatt til oss ei kattemor og tre små kattunger som hadde slått seg til under verandaen våres. Kattemora har vært der ganske lenge og plutselig en dag for omtrent 15 uker siden så hørte vi bittesmå pipelyder under verandaen og der var det kommet tre små kattunger, den ene døde ganske raskt fordi den ikke fikk nok mat. Men vi har planlagt ferie siden jul og har lagt ned mye tid og penger i ferien. Vi hadde også tenkt på å la noen se til kattene i løpet av dagen sånn at de fikk rent vann, mat og litt kos. Dessverre fant vi kattemor død på veien for en uke siden, så nå har vi bare to små kattunger på omtrent 15 uker igjen. Må vi avlyse ferien? Vi hadde planlagt at det enten skulle komme noen innom, eller høre om noen kunne passe på dem. Men er det helt uforsvarlig?

Og til opplysning så har vi hengt opp plakater for å finne ut om det er noen som savner katten sin. Vi har snakket med politiet og alle veterinærer i området men det virker ikke som om kattene tilhører noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skaffet dere en kattepus rett før dere skulle på ferie? Det er jo lite gjennomtenkt, og dårlig start for pusen sin del hos dere. Kunne ikke de som hadde han hatt han til dere kom hjem igjen?

Hadde lett avlyst ferien om jeg kom opp i en slik situasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er uforsvarlig hvis du får noen til å ha dem hjemme hos seg, el. event. at noen kommer hjem til dere og bor der mens dere er på ferie. Jeg ville aldri har overlatt de til seg selv bare med tilsyn en til to ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen som kan komme og bo her mens vi er borte så det er uaktuelt. Men jeg har ei venninne (som har katter selv) som jeg kanskje kan spørre om jeg kan ha dem hos. Evt. har jeg ei venninne som bor rett over gata som jeg kan spørre om kan ta turen innom og gi dem mat og kos minst en-to ganger om dagen. Jeg kan først høre med hun første, også høre med hu andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist fra min katt mange ganger. Da bare helger og da har noen vært her to ganger om dagen. Har vi vært 14 dager så har det bodd noen her. Da han var kattunge var han aldri alene. Resultatet er en trygg og menneskekjær katt. Jeg ventet til ferie var over. Vi flyttet også i den perioden og hentet han først når alt var på plass i huset. Syns det å anskaffe seg et levende krever litt planlegging. Man skal tross alt ha dyret i mange år. Hadde gjerne ofret en ferie for gutten min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ånei, her ble jeg trist av å lese :(

Vi har tatt til oss ei kattemor og tre små kattunger som hadde slått seg til under verandaen våres. Kattemora har vært der ganske lenge og plutselig en dag for omtrent 15 uker siden så hørte vi bittesmå pipelyder under verandaen og der var det kommet tre små kattunger, den ene døde ganske raskt fordi den ikke fikk nok mat. Men vi har planlagt ferie siden jul og har lagt ned mye tid og penger i ferien. Vi hadde også tenkt på å la noen se til kattene i løpet av dagen sånn at de fikk rent vann, mat og litt kos. Dessverre fant vi kattemor død på veien for en uke siden, så nå har vi bare to små kattunger på omtrent 15 uker igjen. Må vi avlyse ferien? Vi hadde planlagt at det enten skulle komme noen innom, eller høre om noen kunne passe på dem. Men er det helt uforsvarlig?

Og til opplysning så har vi hengt opp plakater for å finne ut om det er noen som savner katten sin. Vi har snakket med politiet og alle veterinærer i området men det virker ikke som om kattene tilhører noen.

Det er noe helt annet å dra fra kattemor med egne unger enn ts som skaffet seg ny katt før ferien. Kommer sef an på hvor lenge du har planer om å være borte.

Har du snakket med db i ditt distrikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette blir jo noe helt annet enn TS sin situasjon. Dere har ikke gått inn for å skaffe dere kattunger like før ferien, dere har tatt til dere katter som ikke har et hjem, istedet for å la de gå hjemløse. Og det er flott gjort! :) Men for å svare på spørsmålet, så ville nok det beste vært å fått noen til å passe de mens dere er borte. Hvor lenge er det snakk om? Nå er de to søsken, og har nok mye selskap i hverandre, men synes ikke det er forsvarlig å la de være alene i flere uker. De trenger mye oppmerksomhet når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En liten oppdatering:

Kattene var hjemme i 10 dager og alt gikk bra. De fikk tilsyn ett par ganger hver dag, og var glade og fornøyde hele veien.

Du burde aldri hatt dyr. Beklager, men hvorfor skaffer dere dere katt når dere starter med å dra fra den. Hva om den hadde skada seg når ingen var der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...