Gå til innhold

¨Kattunge og ferietid


simba80

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat fått en kattunge, og skal ha ferie om to uker.

Vi har en katt fra før av, og disse går nå ganske greit sammen.

Kan vi reise på ferie i to uker og la kattene være hjemme alene?

Vi skal i såfall ha noen som kommer innom en gang om dagen for å gi mat, kose, tømme do etc.

eller vil den lille "ta skade" av å ha så lite menneskelig kontakt over en såpass lang periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Glør

Du kan jo prøve å få tak i noen som kan sitte ned å se noen tv-programmer eller lese litt noen av dagene de er der, så får kattene muligheten for kontakt også. Tror ikke de tar skade av det, men de har jo sosiale behov også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest

Huff da... hadde aldri turt å la den være alene når den er så liten :( Litt dårlig planlagt å anskaffe seg en liten pus rett før man drar på ferie.

Vi har lenge lurt på å få kattepus og har akkurat anskaffet oss det selv. Men denne sommeren skal vi ikke på noen lange ferier og jeg er hjemme på dagtid så vi kjøpte katt.

Skal en uke på familiebesøk - og skal ta med kattepus. Ikke søren om den får være alene hjemme så lenge når den er så liten. Da får dere heller ha den på kennel.

Hadde ikke villet la den store katten være alene i to uker heller jeg da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke villet la den store katten være alene i to uker heller jeg da :(

Vi reiser fra våre katter i ferien. Men så bor vi sånn til at vi har låve hvor vi setter ut mat, samt katteluke så de kan inn i huset. Vi har heller aldri vært plaget av andre katter som tar seg til rette hos oss.

Jeg synes at ts sitt valg om kattunge før ferien var litt ubetenktsomt. En 12 uker gml kattunge trenger å bli knyttet til familien og komme inn i rutiner osv før dere reiser avgårde. Hvorfor ikke bruke ferien til å bli kjent med kattungen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke noen som kan passe lillepus hjemme hos seg da, mens noen bare går innom til gamlepusen? Hvis dere akkurat har fått den lille er den vel ikke ute uansett? Vi valgte å la en veninne ha pus hos seg da vi var på ferie og hu var så lita at hu ikke var ute, og det gikk veldig fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke annet råd å gi enn at hvis dere ikke får noen til å bo hos dere, eller får noen til å ha kattungen hjemme hos seg (noe som på en måte også er dumt siden den har vennet seg til gamlepus), så får dere bli hjemme.

2 uker er alt for lenge å være alene uten mennesker for en så liten katt. Det har vært en stor omveltning for den å forlate kattemoren sin og søskenene (formoder at dere har fått den), for så å venne seg til et nytt hjem, nye mennesker og en fremmed katt.

Om dere drar nå, har jo ikke den noe begrep om at dere kommer tilbake, så den starter på å omstille seg på nytt igjen.

Videre må du tenke på alt som kan komme til å skade den i hjemmet, og det er så aldeles ikke sikkert at de to kattene går så godt sammen lengre uten mennesker til stede.

Plutselig kan kattungen provosere den store, og vips så er det gjort! Den løsningen du tenker på er uforsvarlig.

Hvordan har dere tenkt å gjøre det med ut/inn? Er de begge innekatter? I så fall mener jeg det ville være dyreplageri (første gang jeg bruker ordet her inne) å la de være alene i 14 dager. Hvis gamlepus går ut, så lurer jeg på hvordan dere har tenkt å løse dette disse ukene, for kattungen kan jo ikke gå ut på lenge enda.

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Man skaffer seg ikke en liten kattunge, og forlater den i to uker rett etterpå!!!

Ta konsekvensen av at dere skaffet katten før ferien, og bli hjemme med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser ikke fra min voksne katt i 2 uker alene engang! Skal være borte 1 uke, og den uken er hun booket inn på kattehotell. Ingenting er for dyrt eller bra for min lille prinsesse :)

Syns det er forferdelig uansvarlig å i det hele tatt tenke tanken å reise fra et lite nurk i hele 2 uker alene. husk at den bare er en liten baby! Hjelper ikke at noen kommer innom, det blir overhodet ikke det samme. Dessuten, som nevnt over kan det plutselig bli uvennskap mellom de 2 kattene, de kjenner ikke hverandre så godt, og jeg går utifra at eldtemann fremdeles ser på det som sitt teritorium.

Enten får dere ta konsekvensen av at dere faktisk skaffet dere kattunge rett før ferien og bli hjemme med den, eller så får dere i det minste finne noen som kan passe den lille (og aller helst begge to) hjemme hos seg, så den/de har et trygt sted å være med mennesker rundt seg. Kennel er jo også et alternativ, vet at mange kenneler og dyrehoteller fremdeles har plasser til katter ledig, er mest hund som er fullbooket på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Jeg reiser ikke fra min voksne katt i 2 uker alene engang! Skal være borte 1 uke, og den uken er hun booket inn på kattehotell. Ingenting er for dyrt eller bra for min lille prinsesse :)

Nå er det mange katter som trives bedre med å være alene hjemme enn å være på ett kattehotell, så det har jo ikke alltid noe med pris å gjøre. To av mine katter er så sky at det ville vært helt forferdelig for dem å være på ett kattehotell. Får heller noen vi kjenner til å stikke innom med mat, så får de være på ett kjent sted, og kan løpe og gjemme seg når noen fremmede er innom.

Hvis noen kommer innom så ofte som daglig tror jeg ikke katten vil ta skade av det. Det kan også være verdt å spørre de du fikk katten av om de vil passe den, siden det er ett sted den kjenner fra før.

Muligheten for at den store katten skader den lille er også veldig liten. En voksen katt vil i utgangspunktet ta seg av den lille, og disse to går godt sammen, etter hva trådstarter skriver. Uansett er det sjelden katter skader hverandre alvorlig når de slåss, jeg har flere katter som hater hverandre men de holder seg stort sett bare unna hverandre. De eneste katter som slåss i noen særlig grad er voksne ukastrerte hannkatter som krangler om revir og hunnkatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pus_*

En liten tass kan gjøre mye ugang når ingen er hjemme. Min pus klarte å falle ned bak akvariumet (da var vi heldigvis hjemme). Den hadde den ikke klart å komme seg opp igjen på egenhånd. Det er mange ting man ikke tenker over at en liten apekatt kan finne på, så jeg hadde aldri tatt sjansen på å reise vekk så lenge.

I tillegg trenger den å bli sosialisert med sine mennesker. Å la en liten baby få så mye alenetid er ikke forsvarlig i mine øyne, da hadde jeg heller brukt penger på et kattepensjonat eller latt andre ta vare på den imens.

Det minste folk bør gjøre er å tenke på fremtiden FØR man skaffer seg kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten tass kan gjøre mye ugang når ingen er hjemme. Min pus klarte å falle ned bak akvariumet (da var vi heldigvis hjemme). Den hadde den ikke klart å komme seg opp igjen på egenhånd. Det er mange ting man ikke tenker over at en liten apekatt kan finne på, så jeg hadde aldri tatt sjansen på å reise vekk så lenge.

Min søster sin (tidligere) katt hoppet opp på kjøkkenbenken og rev ned knivblokken. Det ble avrevne poteputer og veterninærbesøk. Så uhell kan skje uansett om en er hjemme eller på ferie. En må bare prøve å rydde unna farlige ting før en reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre som sier at man må planlegge anskaffelse av dyr med tanke på ferereiser. En kattunge er jo i den forstand et lite barn, og det hører ingen steder hjemme å la den være alene så lenge. Jeg trodde dette var elementært, men siden det ikke er det så er det så viktig å gjenta det selv om man blir omtalt som "hissig" - man må planlegge hva man skal gjøre i en ferie før man skaffer seg et dyr, og helst vente til etter ferien før man skaffer seg dyret. Spesielt viktig er dette om det er snakk om en dyreunge!

Det beste er at TS blir hjemme, men regner med det ikke kommer til å skje. Jeg håper den som mater har mulighet til å sitte noen timer hos kattene i løpet av de to ukene. Eventuelt at dere kan gjøre ferien litt kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg leste feil og trodde det var snakk om to dager ferie. Til og med det ville jeg ikke tatt sjansen på med en fersk liten kattunge. Og to uker? Hva kan jeg si, nei det er ikke ok. Finn en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg reiser også fra mine katter, men de er voksne..

hadde aldri dratt fra en kattunge nei..

ville droppet ferien, eller gitt bort kattungen.. sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør meg hvorfor ta imot en -kattunge- like før man skal på ferie. Har man så himla lyst på katt at man tenker mer på eg selv enn på dyret ? Man klarer uansett vente til etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så provosert.

En liten kattunge alene hjemme?

Det er det mest inkompetente utsagnet jeg har hørt.

Et dyr skal taes godt vare på...

Disse sommertider er ikke bra, uansvarlige mennesker som kun tenker på seg og sin ferie.

Hadde ALDRI reist fra en kattunge, eller en katt i det hele tatt så lenge.

Skulle blitt anmeldt til politiet. Skulle ønske det fantes straffer for folk som er så uansvarlig. At de tørr og spørre om slikt her inne, ikke rart folk reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

Kattene var hjemme i 10 dager og alt gikk bra. De fikk tilsyn ett par ganger hver dag, og var glade og fornøyde hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...