Gå til innhold

Hvilken aldersforskjell på barn er best?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Best med tanke på hva da? Familier er ulike, som flere har nevnt.

Dersom man ser bort fra alle eksterne faktorer er det fordeler og ulemper ved aldersforskjell også; Jeg har to tette jenter og det var ekstremt slitsomt. De hadde veldig ulike interesser/venner, så de har ikke alltid funnet glede i å underholde hverandre. 

Yngste lillesøster er 8 år yngre enn nest eldste, og begge jentene har vært involvert og synes det er stas med lillesøster.

Hadde jeg personlig fått barn igjen ville jeg valgt 3,5- 5 års aldersforskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NiceOrNothing skrev (11 minutter siden):

Leste et sted ( husker ikke hvor) at 3,5 år var det optimale . 

For hvem? Selv synes jeg minst mulig. Ideelt sett skulle man fått trillinger om man ønsket tre barn. Da blir småbarnsperioden komprimert mest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (1 minutt siden):

Best med tanke på hva da? Familier er ulike, som flere har nevnt.

Dersom man ser bort fra alle eksterne faktorer er det fordeler og ulemper ved aldersforskjell også; Jeg har to tette jenter og det var ekstremt slitsomt. De hadde veldig ulike interesser/venner, så de har ikke alltid funnet glede i å underholde hverandre. 

Yngste lillesøster er 8 år yngre enn nest eldste, og begge jentene har vært involvert og synes det er stas med lillesøster.

Hadde jeg personlig fått barn igjen ville jeg valgt 3,5- 5 års aldersforskjell. 

Og jeg er veldig fornøyd med tre barn innenfor samme intervall. Får man tre barn med fem års mellomrom, vil man ha barnehagebarn sammenhengende i femten år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

For hvem? Selv synes jeg minst mulig. Ideelt sett skulle man fått trillinger om man ønsket tre barn. Da blir småbarnsperioden komprimert mest mulig. 

Det jeg leste var at det var best for barna . Ps : jeg har ikke den aldersforskjellen på mine , men her var spørsmålet om hva som er «anbefalt « . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (17 minutter siden):

Og jeg er veldig fornøyd med tre barn innenfor samme intervall. Får man tre barn med fem års mellomrom, vil man ha barnehagebarn sammenhengende i femten år. 

Det avhenger igjen av prioriteringer som jeg skrev.

For min del hadde det vært finere å kunne nyte småbarnstiden til de eldste jentene i fulle drag. Med to års aldersforskjell opplevde ikke jeg at jeg fikk satt like stor pris på alle milepæler og mye ble "stress".

Men det viktigste et å finne en løsning som passer seg og sin familie. Bra du er fornøyd med eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Josephine skrev (23 minutter siden):

Det avhenger igjen av prioriteringer som jeg skrev.

For min del hadde det vært finere å kunne nyte småbarnstiden til de eldste jentene i fulle drag. Med to års aldersforskjell opplevde ikke jeg at jeg fikk satt like stor pris på alle milepæler og mye ble "stress".

Men det viktigste et å finne en løsning som passer seg og sin familie. Bra du er fornøyd med eget valg.

Her tror jeg folk er veldig forskjellige, og forskjellene er kanskje størst mellom menn og kvinner. Alle mine kompiser ser på barnas ungdomstid som mye mere givende enn da de var mindre. Nå kan vi gjøre noe sammen med barna. 

Tror også mange glorifiserer småbarnsperioden. Selvsagt hyggelig og gøy med milepælene, men man glemmer (heldigvis) hvor mye kjedelig arbeid det er med små barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...