Gjest Gjestvang Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Hei hei Jeg tenkte å ta opp igjen Historie eksamen muntlig som jeg utrolig nok klarte å stryke på videregående i 2004. Har 4 i standpunkt, men den muntlige eksamen jeg kom opp i, gikk det til helvete med. Hvordan foregår det sånn rent praktisk hvis jeg tar det til høsten? Vil det foregå på skriftelig eller muntlig vis? og hvordan er dette med tanke på kunnskapsløftet osv.. er ikke interessert i Bjørknes eller Sonans, jeg skal lese selv og slenge meg på privatisteksamen. Kommenter hvis du har peiling og kan lede frem til en løsning takk.
Gjest Lektor Tørrdal Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Hei hei Jeg tenkte å ta opp igjen Historie eksamen muntlig som jeg utrolig nok klarte å stryke på videregående i 2004. Har 4 i standpunkt, men den muntlige eksamen jeg kom opp i, gikk det til helvete med. Hvordan foregår det sånn rent praktisk hvis jeg tar det til høsten? Vil det foregå på skriftelig eller muntlig vis? og hvordan er dette med tanke på kunnskapsløftet osv.. er ikke interessert i Bjørknes eller Sonans, jeg skal lese selv og slenge meg på privatisteksamen. Kommenter hvis du har peiling og kan lede frem til en løsning takk. Det er litt forskjellige eksamensordninger for historie, men historie er et muntlig fag og eksamen er muntlig. I Oslo har en nå gått inn for noe som kalles 48 timers modellen. Her får du da forbredelsetid, et emne (problemstilling eller generellt tema som du skal lage problemstilling til) og skal bruke tiden på å lage en fremføring på ca 15 min om dette. Etterpå blir du spurt ut om emnet av sensor og faglærer i 15 min. Om jeg ikke tar feil er denne modellen etterhvert utbredt i store deler av landet også. Les deg opp på kompetansemålene og finn ut hva du ikke forstår der og hva du sliter med: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=166874 Fokuser på disse kompetansemålene, søk gjerne litt støtte i noen som kan hjelpe deg å tolke dem om du har problemer med å forstå hva de egentlig spør om. Å lese seg opp på egenhånd til historieeksamen burde ikke være noe problem i det hele tatt. Er du moden nok så klarer du å lese deg igjennom pensum boken på noen dager, men husk at det er veldig mye i historie som i dag ikke lenger dekkes igjennom bøker, nettopp pga kunnskapsløftet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Ok, takk for det. Det var jeg ikke klar over, greit å vite. skal sjekke ut litt mer hva dette går ut på, de på den gamle videregående skolen jeg gikk på vet sikkert litt om hvordan dette fungerer også. Jepp, kan da ikke være så vanskelig å lese seg igjennom pensum. Vet ikke om dette er samma boka som vi brukte i 04, men det er sikkert en bok å forholde seg til vil jeg tro
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Hei. Å lese hjemme er en skikkelig utfordring, fikk jeg høre ihvertfall. Skulle ta opp 5 fag på 4 måneder, å grua meg så fælt at jeg ikke kom igang før 3 uker før første eksamen. Nå er eksamene over, og tro meg, om du er litt "voksen" å satser seriøst. Ja da er det piece of cake. Historie delen: Du får utdelt emne senest 48 uke timer før eksamen. LES bøkene: "Å lykkes med eldre Historie" og " Å lykkes med nyere historie". Lettfattelige bøker som er komprimert uten å miste pensum. Skum les stoffet først, ta så notater, les notatene og få noen til å "høre" deg tilslutt. Det aller verste er at det hele var skikkelig interessant. Endte selv opp med en soleklar 6-er, i følge sensor. Jeg som ikke akkurat var den som la noe i det den gang jeg gikk på vgs. Det er utrolig hva som "setter" seg om du virkelig vil. Lykke til! :-)
Twink Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Jeg tok nyere historie som privatist denne våren, ved å lese selv. Begynte ca en måned i forveien, aldri hatt en time på skolen og fikk en sekser! Jeg tok i Oslo, og her møtte jeg opp den dagen jeg skulle ha, fikk et ark med emne, og noen spørsmål som jeg skulle fokusere på. Fikk så sitte i 30 minutter med bøker og egne notater, og kunne skrive ned på et A4 ark som jeg kunne ta med inn under selve eksamen. Eksamenen varte også i 30 minutter. Vi fikk store emner som den kalde krigen, andre verdenskrig, etc, så var ikke så vanskelig å finne på noe å si, sensoren stoppet meg før jeg hadde kommet halvveis i det jeg skulle si, for da var det ikke mer tid! Husk at du må melde deg opp innen 15/9 om du skal ta eksamen til høsten. Du kan melde deg opp noen uker i forkant av fristen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå