Gjest ts Skrevet 3. juni 2009 #41 Skrevet 3. juni 2009 Hun svetter nok litt nå tror jeg.. Men i punkt 5, som hun har sitert hvor det står at det er 5 C) som gjelder... Bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som han skal ta i bruk selv som egen bolig etter et midlertidig fravær på inntil 5 år. Her står det jo ikke at huseierne skal flytte inn igjen 30.09.2011 kl. 12.00! Det må vel komme klart frem, det vel?
flickan Skrevet 3. juni 2009 #42 Skrevet 3. juni 2009 Hmmm.. her ser det ut til at hun har rett. Står det at kontrakten gjelder "C) Bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som han skal ta i bruk selv som egen bolig etter et midlertidig fravær på inntil fem år." ? Da har de opplyst om grunn og kontrakten er dermed gyldig.. Da e det bare å legge seg flat... Ikke noe moro, men de er profesjonelle og bør håndtere det deretter. Da hadde jeg svart: Beklager at vi har oversett dette punktet, og vi ser nå at kontrakten er gyldig. Da vi uansett ønsker å flytte ber vi om at vi får inngå en såkalt kostnadsdekning og at vi løses fra kontrakten så snart det lar seg gjøre. Vi vil selvsagt dekke utgifter til nye leietakere kan flytte inn. Vi ønsker å flytte innen dd.mm og ber om at det søkes å finne nye leietakere fra denne dato. Beklager misforståelsen fra vår side og håper vi kan komme til en løsning begge parter er fornøyd med. Hilsen NN og MM
flickan Skrevet 3. juni 2009 #43 Skrevet 3. juni 2009 Hun svetter nok litt nå tror jeg.. Men i punkt 5, som hun har sitert hvor det står at det er 5 C) som gjelder... Bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som han skal ta i bruk selv som egen bolig etter et midlertidig fravær på inntil 5 år. Her står det jo ikke at huseierne skal flytte inn igjen 30.09.2011 kl. 12.00! Det må vel komme klart frem, det vel? Dessverre tror jeg de har retten på sin side her.. Men dere kan komme dere ut dersom de finner nye leietakere. Er det vanskelig der dere bor?
flickan Skrevet 3. juni 2009 #44 Skrevet 3. juni 2009 Denne kontrakten gjelder: C) Bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som han skal ta i bruk selv som egen bolig etter et midlertidig fravær på inntil fem år. Dersom kortere tid enn minstetiden er valgt i denne kontrakt, er det likevel lovlig fordi (1) boligen skal brukes som bolig av huseieren selv eller noen som hører husstanden til,(...) Ser man disse to i sammenheng ser man at de har oppfylt opplysningsplikten. Det stilles ikke spesielt strenge krav til utfyllelse eller form på opplysningsplikten og man kan nok argumentere for at dette er tilstrekkelig. Jeg tør hvertfall ikke begynne å argumentere i mot..
Gjest ts Skrevet 3. juni 2009 #45 Skrevet 3. juni 2009 Dessverre tror jeg de har retten på sin side her.. Men dere kan komme dere ut dersom de finner nye leietakere. Er det vanskelig der dere bor? Ja, ganske... Også er det ganske dyr leie Vi har rett og slett ikke økonomiske muligheter til å bo her lenger pga noe som har skjedd. Uff da... nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre. Men vi har da selvsagt lov til å bo her frem til de finner nye leietakere? Og hvordan skal vi vite at hun gjør sitt beste på å finne nye leietakere? Da vi var på visning så var det jo flere andre som skrev at de ville flytte inn her, og vil jo kanskje tro at det skulle være mulig for dem å finne noen som vil bo her nå som det snart er studiestart. Men tror ikke huseierne vil leie bort til hvem som helst heller.. Helst ikke til studenter sa hun tidligere (da vi var på visning) selv om det hadde vært det enkleste å leie ut til nå tror jeg da det er flere soverom og det da ikke ville bli så dyrt for dem.. Sukk... Hm...
flickan Skrevet 3. juni 2009 #46 Skrevet 3. juni 2009 Glemte å si at de kan kreve dere for annonseutgifter, osv i forbindelse med å finne nye leietakere. Det kan dere unngå ved å evt selv finne nye leietakere ut perioden (2011). De har ikke lov å nekte dere å fremleie. Men det spørs om ikke det er like greit å bare betale annonseutgiftene og bli ferdig med hele saken..
Gjest ts Skrevet 3. juni 2009 #47 Skrevet 3. juni 2009 Kan vi skrive at vi ønsker å flytte f.eks medio august, og at vi ber dem finne nye leietakere til dette, eller må det være 3 mnd fra nå?
Gjest TS Skrevet 3. juni 2009 #48 Skrevet 3. juni 2009 Forresten så fortalte huseierne til samboeren min (da de var her for ca en mnd siden) at de antakeligvis ikke kom til å flytte tilbake til norge noen gang... Og hun SA at det antakeligvis kom til å være mulig å bo her i mer enn 2 år.. Så det er jo ikke fakta at de kommer til å flytte inn her igjen ved kontraktslutt! Men dette har ingen betydning?
flickan Skrevet 3. juni 2009 #49 Skrevet 3. juni 2009 (endret) Ja, ganske... Også er det ganske dyr leie Vi har rett og slett ikke økonomiske muligheter til å bo her lenger pga noe som har skjedd. Uff da... nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre. Men vi har da selvsagt lov til å bo her frem til de finner nye leietakere? Og hvordan skal vi vite at hun gjør sitt beste på å finne nye leietakere? Da vi var på visning så var det jo flere andre som skrev at de ville flytte inn her, og vil jo kanskje tro at det skulle være mulig for dem å finne noen som vil bo her nå som det snart er studiestart. Men tror ikke huseierne vil leie bort til hvem som helst heller.. Helst ikke til studenter sa hun tidligere (da vi var på visning) selv om det hadde vært det enkleste å leie ut til nå tror jeg da det er flere soverom og det da ikke ville bli så dyrt for dem.. Sukk... Hm... Det var jo kjedelig Men løpet trenger ikke å være kjørt. De plikter å gjøre det de kan for å finne nye, og da kan de ikke være "kresne" på hvem de velger. dvs at de kan velge hvem de vil, men de kan ikke kreve at dere blir boende til de har funnet en "passende". Om utleier nekter å ta en "vanlig leietaker", er det deres (utleiers) problem og dere kan dermed kreve oppsigelse på 3 mnd. Det må nemlig være saklige grunner for å nekte. Eksempler på saklige grunner kan være: fremleietakers betalingshistorikk, at ny leietaker har mange betalingsanmerkninger, eller mangel på fast inntekt. Det er sjelden grunn til det - og sjelden utleier har tilgang på nok informasjon til å nekte dette. Så her må dere stå på. Vær behjelpelig med visning og sørg for å få følge prosessen så dere vet med en gang noen er interessert (sånn at de ikke skjuler at noen er villig til å overta). Aktuelle paragrafer: § 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler: Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6. § 9-6. Oppsigelsesfrist: Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Ergo: Med en gang noen er villig til å overta står dere fritt til å si opp avtalen, uavhengig av om utleier godkjenner ny leietaker eller ikke. Da gjelder oppsigelsesfristen på 3 mnd. Lykke til Endret 3. juni 2009 av flickan
flickan Skrevet 3. juni 2009 #50 Skrevet 3. juni 2009 Kan vi skrive at vi ønsker å flytte f.eks medio august, og at vi ber dem finne nye leietakere til dette, eller må det være 3 mnd fra nå? Dere kan skrive den datoen dere vil Men dere må betale til noen sier seg villig til å overta selv om det blir senere (se annet innlegg). Forresten så fortalte huseierne til samboeren min (da de var her for ca en mnd siden) at de antakeligvis ikke kom til å flytte tilbake til norge noen gang... Og hun SA at det antakeligvis kom til å være mulig å bo her i mer enn 2 år.. Så det er jo ikke fakta at de kommer til å flytte inn her igjen ved kontraktslutt! Men dette har ingen betydning? Problemet blir at det blir vanskelig å bevise så lenge dere ikke har noe skriftlig. Jeg tør ikke begi meg ut på kverulering på det området, da det er alt for usikkert for dere.
Silmarill Skrevet 3. juni 2009 #51 Skrevet 3. juni 2009 Du fortjener en flickan for dine fremragende svar! Veldig interessant tråd også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå