Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi leier et hus gjennom utleiemegleren. Nå vil vi gjerne flytte herfra pga at vi føler utleierne har vært uærlige med oss og at de stadig skal komme innom her. Vi flyttet hit for 3 mnd siden. Jeg skrev da en annen tråd innpå her om at vi måtte betale annen leieboers strømregning. (Kort fortalt: de leide ut garasjeleiligheten deres uten å si ifra at vi betalte for strømme denne leieboeren brukte.) Dette er nå ordnet opp i (den andre leieboeren flyttet ut).

Vi får ikke flyttet herfra pga at det står i kontrakten at vi ikke kan si den opp før det har gått 9 mnd, og deretter er det da 3 mnd oppsigelsestid - dvs vi MÅ bo her i ett år til sammen.

Vi begynner nå å irritere oss over at huseierne finner på grunner til å komme innom her. Først, for en mnd siden, måtte de innom huset for de måtte "hente noe" i en bod de har her (et lite rom i kjelleren som står låst).. Ok greit nok. Da de kom, spurte de også om de kunne gå inn i stua og hente en radio som de gjerne ville ha med seg (vi leier fullt møblert, men visste ikke at de kunne ta med seg ting som allerede var i huset da vi leide det?).

Så, idag, får jeg en ny mail om at de vil innom huset igjen for de vil ta mål til en liten dør de vil lage i bunnen av kjellertrappa. For det første: Kunne de ikke gjort det mens de var her første gangen? For det andre: Vi får jo ikke flyttet hit før om 9 mnd, så hvorfor skal de gjøre det nå? Vi sa til og med til dem at vi ikke har behov for noen dør der. For det tredje: Samboeren min kan da ta målene selv, han! Trenger ikke komme innom for det vel!

Så ja.. har bare lyst å komme meg vekk herfra... Men har vel ingen sjans i havet for det? (Utleiemegleren sier at vi ikke kan flytte før om 9 mnd)

Og også: Noen som vet om huseierne kan komme innom når de vil, så lenge de gir beskjed på forhånd? Blir liksom for dumt å skulle komme innom en gang i mnd! (I tillegg hadde vi planlagt å reise på tur den dagen, men nå må vi heller bli hjemme og vente på dem!) (De kunne ikke komme andre dager, da de bor veldig langt unna her)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres stress ut...

Gjest Gjest
Skrevet

Kontrakten deres er ikke lovlig. Tidsbestemte kontrakter uten oppsigelsestid må være på tre år. Dermed kan dere si opp på vanlig måte med 3 måneders frist.

Huseier kan komme innom om det er "nødvendig", men det er jo et definisjonsspørsmål. Jeg ville sagt at det ikke passet den dagen de ønsket, og at de måtte komme når det også passet for dere.

Ellers er nok ikke det du har nevnt oppsigelsesgrunner i seg selv.

Skrevet
Kontrakten deres er ikke lovlig. Tidsbestemte kontrakter uten oppsigelsestid må være på tre år. Dermed kan dere si opp på vanlig måte med 3 måneders frist.

Huseier kan komme innom om det er "nødvendig", men det er jo et definisjonsspørsmål. Jeg ville sagt at det ikke passet den dagen de ønsket, og at de måtte komme når det også passet for dere.

Ellers er nok ikke det du har nevnt oppsigelsesgrunner i seg selv.

Hvordan da at den ikke er lovlig? Det er visstnok en standardkontrakt fra Utleiemegleren. Har du noen link til at dette ikke stemmer?

Gjest Gjest_Blowers Daughter_*
Skrevet
Hvordan da at den ikke er lovlig? Det er visstnok en standardkontrakt fra Utleiemegleren. Har du noen link til at dette ikke stemmer?

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a)

husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b)

utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Skrevet

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a)

husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b)

utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Tusen takk for svar!

Men forsto ikke helt fra b) og videre. Hva er en saklig grunn, tro?

Synes bare det er rart at det er en kontrakt fra Utleiemegleren, og at den ikke kan være riktig?

(Megleren sa forresten da kontrakten ble skrevet under, at den ikke ble skrevet inn noe sted.. at den på en måte er "uoffisiell" vil jeg tro? Vet ikke..)

Gjest Gjest_Blowers Daughter_*
Skrevet

Jeg kan ikke svar på hvorfor utleiemegleren bruker en ugyldig kontrakt som standard. Loven skal tolkes strengt og det skal mye til for at utleier har saklig grunn til tidsbestemt leiekontrakt, det skal ikke være kurant å påberope seg unntaket i bokstav b. Som eksempel på saklige grunner kan nevnes at boligen skal rives eller ombygges eller at utleieren har helt konkrete planer om å selge den (uten påhefte av leieretten).

Dersom de fortsatt nekter, kan dere evt finne nye leieboere(men jeg hadde fortsatt kjørt på første paragrafen jeg viser til):

§ 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler: Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist: Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Her er det vanskelig for utleier å nekte. Saklige grunner kan være fremleietakers betalingshistorikk, at ny leietaker har mange betalingsanmerkninger, eller mangel på fast inntekt, osv.

Skrevet
Jeg kan ikke svar på hvorfor utleiemegleren bruker en ugyldig kontrakt som standard. Loven skal tolkes strengt og det skal mye til for at utleier har saklig grunn til tidsbestemt leiekontrakt, det skal ikke være kurant å påberope seg unntaket i bokstav b. Som eksempel på saklige grunner kan nevnes at boligen skal rives eller ombygges eller at utleieren har helt konkrete planer om å selge den (uten påhefte av leieretten).

Dersom de fortsatt nekter, kan dere evt finne nye leieboere(men jeg hadde fortsatt kjørt på første paragrafen jeg viser til):

§ 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler: Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist: Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Her er det vanskelig for utleier å nekte. Saklige grunner kan være fremleietakers betalingshistorikk, at ny leietaker har mange betalingsanmerkninger, eller mangel på fast inntekt, osv.

Forsto ikke helt den.. :klø:

Gjest Gjest_Blowers daughter_*
Skrevet
Forsto ikke helt den.. :klø:

Det betyr at oppsigelsen ikke løper før den 01. i en mnd. Om du f eks sier opp 03 juni er den ikke gyldig før 01. juli, og du må betale for juli-august-sept. Derfor må man si opp mnd før man ønsker at oppsigelsen skal løpe fra.

Mange tror oppsigelse gjelder fra dato-til-dato, det er normalt ikke tilfelle.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan dere ikke bare vise deres irritasjon? Om de blir sure av den grunn så er jo det kjempeflott for da kanskje de sier dere opp ;)

Skrevet
Det betyr at oppsigelsen ikke løper før den 01. i en mnd. Om du f eks sier opp 03 juni er den ikke gyldig før 01. juli, og du må betale for juli-august-sept. Derfor må man si opp mnd før man ønsker at oppsigelsen skal løpe fra.

Mange tror oppsigelse gjelder fra dato-til-dato, det er normalt ikke tilfelle.

Ok. Tusen takk for gode svar, og all hjelp! :)

Skrevet

Skal til å skrive en mail til utleiemegleren nå... Hva kan jeg skrive? Noen som har forslag? Kan de "overse" husleieloven? Har de mulighet til det?

Gjest Gjest
Skrevet
Skal til å skrive en mail til utleiemegleren nå... Hva kan jeg skrive? Noen som har forslag? Kan de "overse" husleieloven? Har de mulighet til det?

Loven kan bare fravikes til gunst for leietaker.

Skrevet

Så hvis utleiemegleren slår seg vrang da? Hun må da kjenne til husleieloven, hun lever jo av å leie ut boliger! "Det beste for begge parter" er slagordet deres.. For noe tull...

Hva gjør jeg hvis hun kommer med at kontrakten er underskrevet og at vi må følge den?

Må det i så tilfelle tas kontakt med advokat? Vinner vi saken helt sikkert i det tilfellet?

Skrevet

Oppsigelse av leiekontrakt.

Sier med dette opp leieforholdet på bolig i "adresse" med virkning fra 01. juli. Oppsigelsestiden er 3 mnd jf kontrakten og vi vil dermed være utflyttet innen 01.oktober 2009.

Leietaker ser seg ikke pliktig til å følge botiden i kontrakten, da kontrakten er ugyldig på dette punktet. Adgang til tidsbestemt leiekontrakt reguleres av husleieloven § 9-3. Husleieloven kan ikke fravikes til ugunst for leietaker.

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b)utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Vi kan ikke se at vilkårene for å fravike loven er oppfyllt og anser dermed leieforholdet som tidsubestemt (oppsigelig).

Vi er oppmerksom på leietakers plikter ved fraflytting, jfr. leiekontrakten og husleielovens bestemmelser.

Depositum kan utbetales til konto:

Ved spørsmål ang oppsigelsen ta kontakt med N.N på tlf 999 99 999 eller [email protected].

Med vennlig hilsen N.N og M.M

Skrevet

Dere kan også be om bekreftelse på at oppsigelsen er mottatt og at den tas til følge.

Skrevet
Dere kan også be om bekreftelse på at oppsigelsen er mottatt og at den tas til følge.

TUSEN TAKK flickan!!

Skrevet

Si fra hvordan det går da :)

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Wow Flickan, noe av det mest konstruktive svaret jeg har sett på kg!

Snill, du!

Skrevet

Datoen over bør forresten endres til 31. september (når dere skal være ute), og ta gjerne med et klokkeslett også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...