Gå til innhold

Bunad

flickan

Anbefalte innlegg

I bunaden jeg skal ha kan jeg velge mellom toskaft og klede. To forskjellige stoffkvaliteteter. Det er noe forskjell i pris, men ikke mye.

Aner ikke hva noen av de er. Eer det ene "finere" enn det andre? Vil det ene være mer gunstig i et varmere klima enn det andre? Kommer til å bosette oss på Østlandet, og der er det jo ofte varmt på 17.mai.

Noen innspill eller anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

hei!

toskaft er hvertfall en bindingstype, altså hvordan trådene er organisert i forhold til hverandre: renning og innslag. hva klede er vet jeg ikke, men sansynligvis en lokalnavn på en binding?

Er det i skjørtet du kan velge?

Toskaft er det samme som lerret, og trådene går over og under hverandre annenhver gang. Det sier ingen ting om materialet, men i bunader er det vel stort sett ren ull som brukes.

dersom klede er en binding og materialet er det samme som i toskaften, vil det kunne være ulikt hvordan stoffet oppfører seg. kanskje er det litt ulik glans, fall eller smidighet i stoffet.

Vanskelig å si når jeg ikke vet hva det er snakk om;) har du bilder eller navn på bunad er det kanskje lettere å si noe, men det beste er vel å snakke med de som syr den? Da får du hvertfall riktig svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å bosette oss på Østlandet, og der er det jo ofte varmt på 17.mai.

Svært sjelden det er for varmt med bunad på 17. mai her på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

toskaft er hvertfall en bindingstype, altså hvordan trådene er organisert i forhold til hverandre: renning og innslag. hva klede er vet jeg ikke, men sansynligvis en lokalnavn på en binding?

Er det i skjørtet du kan velge?

Toskaft er det samme som lerret, og trådene går over og under hverandre annenhver gang. Det sier ingen ting om materialet, men i bunader er det vel stort sett ren ull som brukes.

dersom klede er en binding og materialet er det samme som i toskaften, vil det kunne være ulikt hvordan stoffet oppfører seg. kanskje er det litt ulik glans, fall eller smidighet i stoffet.

Vanskelig å si når jeg ikke vet hva det er snakk om;) har du bilder eller navn på bunad er det kanskje lettere å si noe, men det beste er vel å snakke med de som syr den? Da får du hvertfall riktig svar!

Takk for svar :) Det er målselvbunaden det er snakk om. Skrev mail til husfliden der og de svarte at "Toskaft er noe lettere og der ser du vevtrådene i stoffet, mens klede har en mykere overflate da det er valset er kanskje en tanke tykkere."

Jeg tolker det som at toskaft kansje er litt grovere enn klede, og at klede kansje ser litt penere ut? (det er vel smak og behag sikkert). Får dessverre ikke sett det selv da jeg ikke vet om steder her hvor materialpakken selges, så mamma skal kjøpe neste gang hun er på stedet. Jeg får vel bare stole på at hun velger det fineste :)

Men huff så dyrt det er med bunad :unsure: Enda mamma skal brodere (ikke montere) regnet jeg at det kom på ca 26-27 000 kr inkl sølv.

Svært sjelden det er for varmt med bunad på 17. mai her på Østlandet.

Synes stadig vekk jeg hører folk klage på det motsatte, men hvis jeg først bruker så mye penger på et plagg, så skal jeg jaggu meg klare å svette meg gjennom evt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...