Gå til innhold

Dagmamma-erfaringer?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kirsti

Jeg har tenkt å begynne som dagmamma til høsten, og trenger noen praktiske tips. Dette har sikkert vært skrevet om tidligere, men jeg blir takknemlig om dere som er dagmamma eller har dagmamma til ungene deres vil svare meg. :D

* eksisterer det noen skriftlig kontrakt mellom foreldre/dagmamma? (Sikkert litt tåpelig å spørre om det, siden de fleste er "svarte", men jeg gjør det lell :blunke: )

* kontant betaling? Forskudd eller etterskuddsvis?

* tas det ekstra for mat, bleier og eventuelle andre utgifter?

* blir det avslag i prisen dersom ungene ikke er der hele måneden, f.eks. ved sykdom /ferie?

* hva gjør dere når dagmammaen blir syk? Er det kun foreldrenes ansvar å finne vikar?

Hilsen Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg er ikke dagmamma, men min yngste er hos dagmamma.

Vi har ikke kontrakt, men hun er hvit dagmamma.

Vi betaler etterskuddsvis på slutten av måneden.

Bleier, våtservietter kjøper jeg inn for dagmamman, mens maten står hun for.

Vi har fast måndespris hos dagmamman, så vi betaler full pris uansett om barnet er sykt eller ikke. (Samme regler som min sønns barnehage).

Ved timepris betales det jo bare for den tiden barnet er hos dagmamman, men timesprisen er som regel høyere enn fast måndespris, så det blir ikke store forskjellen. (fast 2400,-for 80% tid - timespris kr 30,-)

Det blir foreldrenes ansvar hvis dagmammaen er syk. Men foreldrene har rett på fri fra jobb i forbindelse med barnepassers sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler dagmammaen 35 kr timen svart.

I tillegg kjøper vi inn bleier. Dagmammaen ordner med mat.

Vi utbetaler lønn den 30. i hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti

Tusen takk for svar! :D Det er greitt å ha littegrann peiling på hva man går til. Jeg har nå satt opp plakat i omegn og venter spendt på at noen skal ta kontakt. Driver å forbereder meg mentalt på å ha et par unger til å passe på, jeg antar det ikke blir mye tid til å sitte ved pc'en i alle fall :blunke: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hvit dagmamma i mange år.Skrev kontrakt med foreldrene,da var vi sikre på hva vi hadde og forholde oss til begge parter.

For søsken tok jeg 300kr. pr.dag,175 for en.Jeg tok fast for de dagene barna skulle være hos meg.Ble trekt i lønna om jeg var syk mer enn 14 dager.Ferie mnd. var betalings fri.Holdt mat og frukt,turer og annet dekte foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti

Hva må til for å bli hvit dagmamma egentlig? Har hørt noe om papirmølle, søknader, forsikringer og alt mulig. Er blitt fortalt om et par som ga opp og ble svarte istedet, for det var mer strev enn det var verdt å bli hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta en titt på denne siden:

www.registrertdagmamma.no

Kanskje du får svar på en del ting der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt å registrere seg som hvit dagmamma.Du melder fra på ligningskontoret at du ønsker å være hvit dagmamma,du vil da få et hefte om dagmamma som passer barn i barns hjem eller i eget hjem.Om du ønsker eventuel syke trygd fra dag en ved sykdom må du betale forsikring,men den er sjy høy,dette forde du bli regnet som selstendig næringsdrivende om du har barn i dit eget hjem.

Dette som no følger er om du har barn i dit hjem.Du blir pålagt skatte trekk fire ganger i året,her i Tr.heim komune er det 15.03,15.05,15.09og15.11.Foreldrene skal skrive ut lønns og trekk oppgave en gang i åre.Den skal leveres innen 20januar.Du har også krav på å trekke ca.35kr.pr.dag pr.barn før skatt. Ett eksem. 1barn i 20 dager,175kr. pr dag blir 3500kr. i mnd.Fra dette trekker du 35:20=700 kr.Du skal da skatte av 3500 minus 700, altså kr 2800.

Alt dette står i det hefte om dagmamma.Som du ser er det ikke noen pappir mølle å registrere seg som hvit dagmamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noe som er uklart så bare spør.Håper du får noe ut av dette.

Som du skønner lønner det seg å registrere seg da du har krav på syketrygd og ledihets trygd.

Du velger den beste jobben i verden når du velger å arbeide med barn.

LYKKE TIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...