Gå til innhold

Er du redd i tordenvær?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lå til skogs i et lite telt i et forrykende tordenvær en gang. Lynet slo ned et par ganger ikke langt unna, og et fryktelig regnvær. Var midt på dagen, men ble skikkelig mørkt og skummelt. Bortsett fra da lynene ga oss flombelysning.

En stor hund i hver armkrok og bare ligge stille og vente til det var over. Var redd for at lynet skulle slå ned og velte trær over oss, men ellers var det ganske koselig :kul:

..men dengang hadde jeg ingen pc å være redd for.. :kul:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ligget i telt på fjellet da det tordnet og lynte..DET gjorde det bare enda mere spennende :wink:

Skrevet

Jeg er ikke redd for tordenvær.

Tror nok at jeg kan takke foreldrene mine for at jeg har et avslappet forhold til det. Da jeg var liten pleide vi å sette oss på verandaen og se på uværet alle sammen.

Jeg vokste opp rett ved en kirke (med lynavleder), så jeg var ganske trygg. Og jeg har bodd i "trygge" områder hele tiden.

Men jeg blir ikke glad når lynet tar knekken på PC-tingene mine :evil:

Gjest Zalomine
Skrevet

Det er vel alltid lyn sammen med tordenet, vel... ;)

Nei, somregel kommer lynet først, og så tekller vi sekunder, og SÅ kommer tordenet. Kommer lynet og tordenet "samtidig" da er det meget nært, og det er selvsagt langt mer skremmende.

Forøvrig: Jeg er ikke redd når det er tordenvær. Jeg respekterer naturkreftene, og trekker ut ledninger på tv, pc, (dvs, "samlekontakter" som tar alt pc-utstyr, og en for tv, video, stereo) og telefonen. For jeg vil jo ikke at noe skal bli ødelagt (det har mine foreldre opplevd, det skal ikke så mye til) Leste i avisa om disse som hadde fått lynet i senga (ehh, jeg hadde bytta seng om jeg var dem...) og han hadde tatt ut pc og tv, men ikke mobilen på lading, eller isdn-boksa... jepp, altså... man burde jo skjønne at mobilen også bli ødelagt, og følgelig ikke burde lade akkurat da? (selv om lynet ikke hadde kommet SÅÅ nært, så hadde mobilen blitt ødelagt om tv'n hadde blitt det, men han trakk bare ut tv'n ja....)

Men redd, nei det blir jeg ikke, bare kjedelig i lengden, når vi ikke kan bruke hverken tv eller pc... :ler:

Skrevet

Nope. Har vært litt for nær mange ganger, men har fortsatt en utrolig sterk facinasjon for torden som overgår all fonuftig frykt.

Skrevet

Tordenvær er kult! Det er bare helt fantastisk å se lynet og høre tordenbrakene. Det er det beste været som fins. Vanvittig deilig å høre regnet som plasker ned.....mmm.....det er så bra..... :P

Skrevet

Ja jeg er redd. Det er spennende med skummelt. Lyn er ett nydelig syn syns jeg, men helst på tv. Jeg holder meg langt vekke fra vann telefon og alt annet når det lyner. Liker det ikke en plass. Og så prøver jeg med min betse vilje å ikke vise ungene at jeg er redd.

Gjest gjest1
Skrevet

Redd nei? Tordenvær er fascinerende.....

Tenk at det til en hver tid tordner minst førti steder på denne kloden - eller var det fire hundre...?

Gjest Anonymous
Skrevet
Redd nei? Tordenvær er fascinerende.....

Tenk at det til en hver tid tordner minst førti steder på denne kloden - eller var det fire hundre...?

Sikkert 400. Det sto i avisen for en ukes tid siden at det var over 100 000 (ingen skrivefeil, det sto ett hundre tusen) lynnedslag i sør-Norge i løpet av 24 timer, så 400 på verdensbasis høres ikke mye ut.

Jeg er ikke redd for lyn og torden. OK, jeg stiller meg ikke på en fjelltopp eller under et tre i tordenvær, og hvis jeg er på sjøen søker jeg til land, men det er da bare fornuftig. Den samme fornuften sier at det ellers er fint lite man kan gjøre for å beskytte seg mot lyn, så hvorfor ikke slappe av og nyte fyrverkeriet?

Jeg nyter det forøvrig best etter at jeg har trukket ut stikk-, antenne- og telefonkontaktene til TV, stereoanlegg, PC, telefoner og alt annet man ikke har lyst til å vente med å få brukt til forsikringsutbetalingen kommer. :)

Min innstilling har sikkert noe med at jeg er vokst opp med en mor som pleide å ta meg med ut på verandaen når det lynte og tordnet, slik at vi kunne se det skikkelig. :) Min farmor, derimot, blir livredd når det lyner, så hun gjemmer seg på badet. Der det forøvrig er masse vannrør og godt jordete vasker og stikkontakter, og sikkert størst sjanse for at lynet skal slå ned. :)

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg er ikke noe glad i det.

For ei liten tid siden så lynet det akkurat i det jeg gikk inn på kjøkkenet. Jeg hoppet og skrekk. Fikk høre i etter tid at det hadde slått ned hos naboen.

Jeg liker helst at samboeren er hjemme når det er tordenvær.

Gjest Virvel
Skrevet
Nei' date=' somregel kommer lynet først, og så tekller vi sekunder, og SÅ kommer tordenet. Kommer lynet og tordenet "samtidig" da er det meget nært, og det er selvsagt langt mer skremmende.[/quote']

Det vet da vel jeg også. :) Men det er ikke alle mennesker som er klar over at lyn og torden er samme greia, bare at lyden bruker litt lengre tid enn lyset... Trodde kanskje det var noen som hadde misforstått litt, men det var tydeligvis jeg som gjorde det. Oops.

Skrevet

Jeg blir hysterisk når det tordner, men det har sine grunner

Skrevet

Elsker turbulent vær, torden, lyn, fossende regn, storm etc.

Da er det kos med en lun innekveld, kakao og tente lys.

(går strømmen blir det bare enda koseligere :Nikke:

Skrevet

Tidligere var jeg som Kenguru, men etter et skikkelig uvær i fjorsommer hvor det slo ned rett på utsida av huset er jeg ikke sååååå glad i det lengere.

Tryggest når Mannen er hjemme da, ja......

Gjest Mzfire
Skrevet

Jeg har aldri likt torden. Når jeg har vært ute før og det har tordna og lynt, har jeg løpt hjem og inn i huset. Vet at det tryggeste stedet er i bilen. Jeg liker ikke torden og lyn. Men på film er det kult :)

Skrevet

Jeg er kjempe redd!! :(

Nesten så jeg kaster meg på gulvet når det lyner(Akkurat som om det skulle hjelpe :oops: )

Jeg bor nede i en dal, og folk sa alltid at lynet aldri kommer til å slå ned her hos oss. Men gjett hva. I fjor sommer slo det ned i huset.Jeg trodde jeg skulle dø da.

Har vært i nærheten flere ganger når det har slått ned.Skummelt!

Når jeg var liten var jeg aldri redd, kunne godt bade i sjøen når det torda og lyna.

Det har ikke hjulpet at jeg har drømt flere ganger at jeg har blitt tuffet av lynet, og våknet opp av at jeg har kjempe vondt i kroppen og hjertet.

Høres helt sykt ut men... :wink:

Men fascinerende er det i allefall.

Skrevet

Jeg hater tordenvær! Hater, hater, hater! Har gjort det siden jeg var lita jente...

Har fått kontroll over panikken med årene, særlig etter at jeg bodde et år i Texas og det tordnet flere ganger i uka. (Med litt ettertanke: Jeg erstattet mye av frykten for torden og lyn med frykten for tornadoer...) Men fortsatt trekker jeg ut stikkontaktene og setter meg i sofaen og trekker teppet over hodet og roper på kattepusen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...