Gå til innhold

Trenger hjelp - skal velge fotograf!


verene

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta en ringerunde snart nå, rundt til ulike fotografer for å høre om priser. Men, jeg aner jo ikke hva som er vanlig å bestille, hva betaler vi for, liksom? :-? Bryllupsalbum så klart, men dette kommer kanskje i ulike størrelser? Layout? Antall bilder? Og så er det vel takkekortene, der blir jo prisen i forhold til antallet. Andre ting?

Kort sagt, hva er "standard" som man pleier å bestille av bilder i forbindelse med et bryllup? (Jeg vet det er individuelle forskjeller, men et generelt utgangspunkt liksom..) Aner jo ikke hva som er dyrt og billig heller, så jeg er et lett bytte for griske fotografer, hihi.. :lol:

Anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prisene jeg har fått oppgitt ligger mellom 3000-6500. Det er avhengig av type album, antall bilder, størrelser på bilder, om man skal ha både svart/hvitt og farger, om man skal fotografere forlovere/brudebarn i tillegg osv.

Pris for takkekort kommer utenom og prisen der avhenger av antall.

De fotografene jeg var hos anbefalte album med 18-20 bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fotografene jeg var hos anbefalte album med 18-20 bilder.

Bare sånn litt på siden; hva koster et slikt album, med plass til 18-20 bilder? Vi får bildene våre direkte fra USA (bestilte i forgårs - hurra!), men album var ikke inkludert i prisen. Hva slags formater er vanlig i sånne album?

Våre bilder blir 5x7 inches (er vel 10x15cm eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har bestilt fotografering,lå prisen fra 2500 til 5000.

Det er fra 15 til 24 bilder,og bildene er 10x15 cm tror jeg.

Så vidt jeg forsto,så ligger den største forskjellen i albumet,den rimeligste er i sånn vanlig pappalbum,mens de hadde masse lekre albumer til de dyrere alternativer.

Fotografen sa også at de håpet å ha en digital-løsning innen mitt bryllup neste sommer,så det håper i grunn jeg de får til da..

Da ble det sånn at de ville ta 50 bilder av oss,vise det for oss som lysbilder også kunne vi plukke ut hvilke vi ville ha bare.

For meg hørtes det myyye smartere ut,sjansen for at jeg liker 6 av bildene er større enn at jeg liker 24 liksom.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Guapa

:D

Vi har bestillt det nye konseptet til fame-fotografene.

Det koster 1900,- for en time i studio.

Bildene taes "i farta" og didgitalt på hvit bakrunn.

Man får masse bevegelse i bildene og de skytes i alle vinkler.

Etterpå bestemmer vi om vi vil ha dem i faver eller sort/hvitt, flere i en ramme...flettet sammen i en lang ramme osv.

Mulighetene er grenseløse når en grafiker jobber med bildene.

Vi var redde for å få et typisk oppstillt bilde med brudebuketten høytidelig plassert foran 8 i åttekanta ramme på veggen med lys over....urk)

Egentlig hadde vi lyst til heller å la en motefotograf ta portrettbilder etterpå for å få noen spesiellt.

Men nå får vi det til en svært fornuftig pris.

Vi får velge ut ett bilde etterpå inkludert i prisen.

resten betaler vi ekstra for om vi vil ha dem.

Allt blir lagret på CD hos fotografen slik at vi når som helst kan bestille flere bilder på papp,diskett eller CD-rom!

ANBEFALES for de som ønsker et blikkfang på veggen.

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å gå til fotografene og se hva de har og hva du får for de ulike prisene. Det gjorde vi, heldigvis.

Fotografer kan være veldig ulike, dvs bildene de tar. Den ene vi var hos hadde veldig romantiske og "myke" bilder, mens den vi skal bestille hadde litt røffere og mer moderne bilder, samtidig som du kan få de vanlige oppstilte også.

Noen av albumene hadde bare en størrelse bilder, mens andre varierte med store og små, og albumene ser forskjellige ut også.

Prisen for det vi vil ha blir rundt 8000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser på fotograf varierer enormt. Litt med erfaring/titler/lokasjon osv. å gjøre. Dessuten har brudeparets ønsker mye å si.

Nordstrandsfotografene er aldeles ikke av de billige fotografene (de vil ikke ha de brudeparene som bare ser på prisen heller), men de tenker kvalitet fra ende til annen! De har allikevel "bryllupspakker" ned til 2500kr. Jeg vet ikke hva du da får, men du får ikke bilde av forloverne el. og sikkert mest standarsstørrelsesbilder.

Vi ønsket oss fotografering med både forlovere og våre to hunder. Dette skulle de i utgangspunktet ha 8000kr for. 1,5 times fotografering tror jeg de har uansett pris. Så fant vi et rålekkert album og slo til med 20.000kr. Det ble tatt ca. 140 bilder, hvorav vi fikk se ca. halvparten (blunk og slikt blir plukket ut lenge før vi er i nærheten av bildene). 5 bilder av disse ca. 70 ble plukket vekk fordi vi ikke likte dem. 10 bilder plukket vi ut fordi vi hadde flere som var like. Etter evaluering av oss og fotografen endte vi opp med 29+20 (=49) bilder i albumet + 3 egne bilder, brudeparets taler og invitasjoner. Albumet er på 40 sider - spesialtrykket, ikke med lommer.

Til slutt vil jeg faktisk si meg litt enig med "vår" fotograf: Hva er det dere virkelig sitter igjen med av håndfaste bevis etter Dagen?

- Albumet - som ikke svinner hen på noen måte.

- Masse annet som alt sakte, men sikkert svinner hen.

Tenk derfor godt gjennom hva slags bilder dere ønsker (røffe/romantiske) og gå til fotografene for å se hva de har å skryte av. Det må være forferdelig leit å ikke være fornøyd med bildene - når det er alt for seint å oppdage det.

Jeg mener at enhver seriøs fotograf tar en samtaletime med brudeparet i god tid før Dagen - for å få vite hva de ønsker og hvordan ting skal ordnes. Jeg mener også at envher seriøs fotograf tar en samtaletime etter Dagen - for å vurdere bildene og hjelpe brudeparet i utvelgelsen. Noen bilder er rålekre der og da, men helt tragiske etter 2 uker (vi holdt på å velge et slikt som veggbilde - uten å ane konsekvensene, takk kjære fotograf som viste oss inn på bedre tanker!). Slikt vet en fotograf, men ikke alle nygifte. Jeg har hørt om fotografer som sender 70 bilder i posten og ber de nygifte om å velge ut 20 bilder og sende alle tilbake innen en uke. Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...