aline Skrevet 1. juni 2009 #21 Del Skrevet 1. juni 2009 vel, jeg personlig synes de er ekstra kule og underholdende! Lærer noe nytt og spennende hver dag og FOR en energi! Jeg har adhd selv, og vill si at for meg ville det bare være et pluss om typen hadde det. Det er en rekke fordeler: Det blir aldri kjedelig. Man kan finne på impulsive ting sammen, uten å tenke så mye på konsekvenser. Masse fantasi og kreativitet, og evner til å tenke "outside the box". Ved å si ting om at folk med diagnosen er kulere, mer underholdende, mer impulsive, ikke tenker konsekvenser, er mer kreative og evner å tenke outside the box, så er dere jo med på å plassere alle med adhd i boks, selv om det er pent ment. jeg kjenner også godt til flere med adhd, og tro det eller ei, de er like forskjellige fra hverandre som alle jeg kjenner uten adhd. Noen fungerer helt fint, akkurat som om de ikke hadde adhd, noen fungerer dårligere og er avhengig av medisiner, atter andre fungerer slik de gjør, gud vet hvordan de hadde fungert om de ikke hadde adhd. Ikke alle med adhd har masse ekstra energi, spruter rundt som noen moroklumper og kaster seg ut i all verdens morsomheter. Noen gjør det med adhd, noen gjør det uten adhd. Jeg kjenner også godt til folk med adhd som er sterkt plaget med angst, mye pga sin adhd. Dette hemmer dem fra å fungere ute sammen med folk, de bruker alkohol for å tørre være ute, for å tørre å tro på at de er bra nok. De er avhengige av medisiner for å tørre å dra på tur, og de klarer ikke å arbeide fordi de ikke har tro på at de klarer det. andre ville jeg aldri visst hadde det, om de ikke hadde fortalt meg det. De virker verken mer eller mindre energiske en andre, og fungerer helt som hvemsomhelst. TS sier han fungerer helt normalt, da synes jeg ikke det er noen grunn til å nevne dette før han selv føler seg klar for det. Hadde det vært noe som gjorde at en evt partner følte forskjell, go måtte leve med ett menneske som var merkbart "plaget" av diagnosen, så er det greit å si ifra så tidlig som mulig ja. Men, det er det at hun kanskje vil ha barn da. selv snakker jeg tidlig om min diagnose, hovedsakelig fordi det får MEG til å føle meg tryggere. Det å vite at en potensiell partner vet, og bevisst velger å bli kjent med meg til tross for hva jeg "lider" av, gjør det lettere å være 100% meg selv. Og foreløpig har det ikke skremt bort noen, til tross for at min diagnose faktisk er noe en partner vil komme til å føle på forholdet til tider. (angst) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black Eyed Susan Skrevet 1. juni 2009 #22 Del Skrevet 1. juni 2009 Vel...jeg kjenner en lege som har AD/HD og han har aldri skjult diagnosen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. juni 2009 #23 Del Skrevet 1. juni 2009 Ved å si ting om at folk med diagnosen er kulere, mer underholdende, mer impulsive, ikke tenker konsekvenser, er mer kreative og evner å tenke outside the box, så er dere jo med på å plassere alle med adhd i boks, selv om det er pent ment. Jeg sier dette fordi jeg har diagnosen selv. Jeg synes ikke det blir feil å sette det litt i boks, da diagnose nettopp er en "boks". Det vil si en samling av en rekke symptomer. De tingene jeg ramset om var typisk adhd symtomer, og hvis man ikke hadde noen kjennetegn man kunne si var typisk for adhd, så hadde heller ikke diagnosen eksistert. Jeg vet at folk med ADHD er forskjellige, da jeg kjenner fler som har det og som er helt forskjellige fra meg. Men vi har likevel noe felles, nemlig symptomene på adhd, og for meg som har det selv, kan gutter som er typisk rolig og avbalanserte bli for kjedelige, og adhd blir dermed en fordel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #24 Del Skrevet 1. juni 2009 Vel...jeg kjenner en lege som har AD/HD og han har aldri skjult diagnosen sin. Nå virker det jo som om han fungerer normalt siden han har fullført en utdannelse mange uten adhd ikke klarer. Siden mange ikke fungerer optimalt er det greit å fortelle det og si hvordan og om sykdommen påvirker en i noe særlig grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2009 #25 Del Skrevet 1. juni 2009 Kjenner mange med adhd, deriblant min egen sønn, takker gudene for min egen kompetanse og innsats for ham, utrolig mye uvitenhet og FORDOMMER. Ikke minst for sen hjelp, forebyggende innsats virker. De som ikke fikk hjelp: 1 er død, en driver med selvmedisinering/rus, 1 er uten utdannelse og på trygd i ung alder De som fikk hjelp tidlig: en har utdannelse, høy stilling i anerkjent firma, en annen har brukt energien sin innen sport og gjør det bra der det har mye å si om hvordan omgivelsene takler barnet, tilrettelegging og diverse hjelp fra fagfolk, selv kjempet jeg som en gal i åresvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå