Gå til innhold

Når skal unge jenter begynne å ta litt ansvar

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke mer enn 20 det er ikke så lenge siden jeg var 16. jeg flyttet sammen med en voksen mann når jeg var 16. jeg fikk ikke lov til det, men jeg gjorde det fordi jeg mente jeg var gammel nok til det. det har til tider vært tøft, og man lærer det at man kan ikke alt om livet etter og ha bodd hjemme oss mamma og pappa. men jeg mente at jeg kunne ta konsekvensene av de valgene jeg gjorde da.

nok om det. det er klart at overgriper har ett ansvar. sier noen nei, er det nei. de er voksne menn og burde skjønt at jentene sa seg "villige" til mer enn de var. men nå er det nå en gang sånn da, at alle kan gå på nett, alle kan chatte og flørte ha nettsex, tlfsex med mennesker man aldri kommer til å møte. man kan hete og se ut som man vil. jeg er ganske sikker på at disse to jentene viste at de tok en sjangse når de sa at de ville. de hadde nok regnet med at det ikke kom til å skje mer enn de ville siden de var to, og de tenkte vel sånn som mange gjør- det skjer ikke meg.

jeg mener jentene er tenåringer, ikke barn, dette pga av hvor jeg var på den alderen. og selvom vi kanskje ikke var klare for sex da, selvom vi trodde det. viste vi da hvordan vi skulle kle oss for å friste, vi viste hva vi kunne gjøre for og få guttene interisert, dette var stort sett gjevngamle gutter, noen år eldre men ikke mye. når man ser rundt seg i dag så er ikke jentene gamle før magen skal vises frem. det står jenter på 12-13år og fryser i 20minus med en liten topp som gjør at halve magen er bar, midt på vinteren. man kler seg for at folk skal legge merke til en, klær sender ut singnaler om hvordan vi vil bli oppfattet. og vi det, i hvert fall når vi er 14.

disse mennen og andre menn som prøver og finne små jenter på nettet har et ansvar.de burde ikke hvert der, men det er de. og det vet vel alle barn, tenåringer som får lov og surrundt på nettet alene. gjør de ikke. eller blir man ikke informert om det på skolen lenger, eller sier ikke foreldre i fra. eller kanskje skremselspropagandaen ikke virker lenger. ikke vet jeg. men det må være lov og bruke hode, også får jenter på 14 det erlov av foreldre og sørge for at "barna" deres har klær på seg. det er lov for voksen menn og kvinner og tenke før de handler.

jeg mener at med mer frihet, som feks dra til byen alene, må føre med seg mer ansvar. jeg mener at frihet og ansvar må øke likt. og det må da nødvendigvis bli veldig individuelt siden barn/ungdom modens så forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det er noen ganger selvmotsigende at ungdom vil være tøffest - og samtidig trygge. Tøffest i klesstil, oppførsel, hva man tør bli med på, teste grenser. Herregud, det er jo en uoffisiell konkurranse om hvem som ikke er jomfru lengre mange steder, de som er jomfruer er "de stygge og teite" og i den båsen vil få jenter føle seg komfortable. Jeg tror f.eks det er en av grunnene til at mange debuterer seksuelt når de er 14-15.. ikke fordi de er så dryppende kåte og MÅ HA p ikk. Man vokser opp og prøver stadig nye ting uten å tenke så nøye over det.

Og, jeg er enig med Maiken at det er her foreldrene må komme på banen. Foreldre skal vel strengt tatt ikke være sine barns beste venner, de skal innimellom ta upopulære beslutninger, for de er de voksne og skal klare å se litt lengre fremover enn ungdommen. Og det er vel derfor så mange foreldre og barn opplever barnas pubertet som konfliktfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten burde den seksuelle lavalder synke, det er fordi den burde tilpasses ungdommene, og ikke ungdommene lovverket.

Jeg regner ikke med at dere forstår hva jeg mener. Men jeg kan gi dere eksempler som at jenter idag får menstruasjon tidligere enn for 100 år siden, + den offentlige blueferdighet har sunket, + det faktum at sverige og danmark har 15 år.

Men når jeg tenker meg om så bruker ikke dere fornuft når dere diskuterer lover, da går det mest på følelseri og sånt.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Dere er ufyselige mennesker, - som vil nekte ungdommer et seksualliv.

Waco

Nemmen helledussen, har ikke du lagt deg enda???

:husj:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppklare hykleriet deres så det ikke ble så pinlig for oss andre.... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er ufyselige mennesker, - som vil nekte ungdommer et seksualliv.

Waco

Nice, nice. :D

Du er så utrolig nusselig, altså! *dra i kinnene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Føler meg så ufyselig, waco...at jeg bare må krype under kjøkkenbordet en liten tur! Og riktig kjenne på hvor djevelsk ufyselig og erkelurendreierskufyselig jeg er!

Kommer tilbake etter kravletur (må lete etter ørdobb med det samme, så dette passet jo bra)

*Hurra*

Fant øredobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De understreker at de liker «god sex med deg» og er med i medlemsgrupper som «Sex Uten Forpliktelser», «Kinky Stuff», «Frekke ungjenter» og «Ung + Gammel».

Noe så usmakelig hadde ikke en voksen gått på, men en ungdom ville gått på dette, fordi det er spennende.

bare den ung + gammel sier mye om de to mannfolkene.

Helt klart at jenten burde tenkt seg om, men selv om de to mannfolkene var ute etter sex så er det jo ikke sikkert det klaffer når en møter personene en skal møte.

de to jentene fikk ikke som fortjent, for ingen fortjener å bli voldtatt.

At de to mannfolkene må få sin straff, helt klart de har tross alt hatt sex med en mindreårig om det ikke var voldtekt, og har vi en lov da bør vi følge denne loven.

hadde guttene vært 14 og 16 år gamle hadde saken stilt seg annerledes, men her var det snakk om to voksne menn som hadde sex med to ungdommer, der en av dem var under lavalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Igjen - du fokuserer på de voksne mennene - og jeg er ENIG med deg - de har et ansvar og fortjener straff.

Men du, like godt som de fleste som har skrevet innlegg her inne, hopper bukk over jentenes ansvar - inget fokus på at vi må få døtrene våre til å bruke hodet!

Les Maikens siste innlegg - det er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jenter og gutter finner på mye rart som foreldrene ikke vet noenting om.

Foreldre kan ha oppdratt barna sine i det de tror på er det rette, men likevel få en ungdom som gjør opprør, dette har en aldri noen garanti for.

At barn og unge skal ta ansvar for sine valg er helt klart riktig, men å begynne å blande inn foreldre og alt annet når en ikke vet hvilken oppdragelse de har fått blir rein og skjær spekulasjon.

Ungdommer tar på seg to sett med klær når de går ut, og når de har kommet ut tar de av seg det ene settet og gjemmer det et eller annet sted, slik at foreldrene ikke vet hva de driver med.

Ungdommer er utspekulærte, og hvet hva de vil, men de er ikke voksen nok i tankegangen til å handle rasjonelt, og det var det som fikk de to jentene i trøbbel.

hvor mange har ikke tenk som så det hender ikke meg?

Ungdommer begynner med hasj ol for de blir aldri avhengig, for det hender ikke meg.

Ungdommer har sex uten bekyttelse for sykdommer og annet hender ikke meg

ungdommer drikker alkohol, for faren som er med det, hender ikke meg

Ungdommer går i de klærne de vil, kan bli utsatt for voldtekt og verre ting, med tanken, det hender ikke meg

Ungdommer har tillit til alle mennesker, for det hender ikke meg noe

Ungdommer slenger spydige kommentarer til vilt fremmede mennesker, der mye rart kan hende, men har fortsatt tanken det hender ikke meg

Ungdom som haiker til byen, og mange ting kan hende, men med tanken det hender ikke meg

Ungdommer er mye svakere enn det vi egentlig tror, for alt er et skall, men de har tanken det hender ikke meg.

hvor mange av de som har blitt voldtatt tenker slik i dag?

Hvormange av de som er blitt skambanket tenker slik i dag?

Hvor mange av de som har hatt kjønnsykdommer og er blitt gravide tenker slik i dag?

Hvor mange av de som er narkomane tenker slik i dag?

Hvor mange av de døde tenker slik i dag?

Av og til må en faktisk oppleve noe forferdelig for å få et nytt syn på det, og beklageligvis er det slik.

Mange må lære den harde leksen før de forstår, for har de gjort mange ting før og ingeting har hendt, da tenker de ofte det hender ikke meg noe, for det har gått bra så mange ganger.

Ungdommer er ungdommer, og er kanskje mer skrøpelige enn barn er.

Det er mange ungdommer som ikke har en anelse om hvem de er eller hvem de vil være, og står med en fot i barnas verden, og en i den voksnes verden. Mange av oss som er voksne i dag har vanskelig for å forstå ungdommene i dag, men går vi inn i oss sjølv så var vi sikkert ikke så prektige som vi vil ha det til når vi var i den alderen heller, men dagens samfunn har flere utfordringer til dagens ungdommer, og det er vanskeligheter for foreldre og nettverk til å se til barna våre.

det er ikke let tå vokse opp i dag med det presset som er blant venner og kjente, og ingen liker å være utenfor. Ja vi kan lære barna våre å stå opp for seg selv, men hvordan tror du det går om noen på skolen plutselig ikke vil være sammen med deg fordi du ikke har de rette klærne eller noe annet som de finner på å plage deg for.

Det er veldig lett å legge skylden over på den distansen eller den distansen, men jeg tror ikke det er lett å vokse opp i dagens samfunn, der en skal være hip, kul, men samtidig fornuftig, og da risikere at en plutselig ikke har venner lengre.

hva som har gjort at de to jentene bestemte seg for å treffe de to mannfolkene, vil vi sikkert aldri finne ut, og det blir bare mange spekulasjoner rundt det.

Om jentene på ta ansvar for det de har gjort, vel jeg synes de har fått sin straff jeg slik som de har blitt behandlet og hva ville det hjulpet at mor og far lekset av seg alt mulig rart til dem, tror dere jentene ville følt seg bedre?

Når alt har roet seg ned ville jeg som foreldre snakket med jenten min for å finne ut hva som egnetlig hendte, go hvorfor. En normal samtale ingen straff, for den ahr de fått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men synes det blir så naivt å tro at en 16-åring som for den saks skyld både drikker og røyker og fester og spreller rundt omkring og kropper' date=' har sex etc...med ett blir et bittelite barn idet de må ta litt ansvar for sine egne handlinger.[/quote']

APPLAUS!!

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er det spesielt bra å ta denne debatten på denne måten? Å ta utgangspunkt i en konkret sak bør unngås når det gjelder slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig med gjest i dette...men ser jo helt klart at dette tilfellet ble brukt kun som et eksempel.

Sånn er det bare. Eksempler er ofte det som trigger tankestrømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå viser det seg kanskje at de mennene faktisk kun fungererte som statister i unge pikers fantisøken?

Interessant tanke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først - gjest - støtter innlegget ditt. Du tar tenåringen godt på kornet. De ER bare verdensmestre og intet ondt kan vederfares dem, og de klarer seg selvsagt ut av enhver situasjon.

Og så mener jeg faktisk at det burde være en rett å kle seg som man ønsker, uten å bli overfalt av en mann som ikke har grenser innabords. Det er faktisk MANNEN da som forgriper seg, men i en rettssak blir ofte KVINNEN "dømt" fordi hun var sånn eller slik kledd. Rettferdig??????

Og med noen år på baken, så VET jeg at det er sånn, og irriterer meg over å være nødt til å ta en del forholdsregler, men samfunnet er ikke ideelt, og mannens jaktrett er stor, så jeg tar forholdsregler.

Og jeg er mamma, og har vært gjennom den verste prøvetiden for ungene mine. Også de prøvde grensene - klart, og de gjorde en god del bak min rygg. Noe fikk jeg greie på, men neppe alt, og jeg har måttet dra på "redningstur" når problemene har blitt for store.

Mener selv jeg satt grenser - forlangte å vite hvor de var og med hvem, men barn/unge er ikke utstyrt med fjernkontroll, og noe av foreldrerollen er også å la dem prøve egne vinger etterhvert som de er modne til det.

Det jeg lærte veldig fort, var at hvis jeg ønsket å hjelpe mine håpefulle, så kunne vi snakke om farer, men jeg fikk helt klart inntrykk av at de visste om farene - men det gjaldt ikke for dem - selvsagt.

Og etter redningsaksjonene var det liten vits i å kjefte, for de visste godt at de hadde feilberegnet situasjonen og egen evne til å komme ut av den - etterpå. Ved å ikke kjefte, eller "straffe", men bruke andre virkemidler - samtale f.eks., oppnådde jeg ihvertfall at de i etterkant kunne tenke gjennom det som hadde skjedd, og kanskje ikke gjøre samme feil en gang til.

Var jeg en "supermor" ? Langt i fra. jeg plasket godt ut i sinnet med begge beina mange ganger, og ble antagelig lurt dobbelt så mange ganger som jeg oppdaget det. Jeg både lokket og truet.

Heldigvis hadde ungene og jeg flaks. Jeg klarte å rydde dem ut av de verste situasjonene, og de klarte å komme gjennom det vanskeligste årene uten for mange sår. Og jeg kaller det flaks. For de hadde ikke alltid evnen til å se konsekvensene av det de la opp til - før etterpå. Og det er imotsetning til vokse - som jeg forventer klarer å forutse konsekvensene av sine handlinger og velge ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Først - gjest - støtter innlegget ditt. Du tar tenåringen godt på kornet. De ER bare verdensmestre og intet ondt kan vederfares dem, og de klarer seg selvsagt ut av enhver situasjon.

Og så mener jeg faktisk at det burde være en rett å kle seg som man ønsker, uten å bli overfalt av en mann som ikke har grenser innabords. Det er faktisk MANNEN da som forgriper seg, men i en rettssak blir ofte KVINNEN "dømt" fordi hun var sånn eller slik kledd. Rettferdig??????

Og med noen år på baken, så VET jeg at det er sånn, og irriterer meg over å være nødt til å ta en del forholdsregler, men samfunnet er ikke ideelt, og mannens jaktrett er stor, så jeg tar forholdsregler.

Og jeg er mamma, og har vært gjennom den verste prøvetiden for ungene mine. Også de prøvde grensene - klart, og de gjorde en god del bak min rygg. Noe fikk jeg greie på, men neppe alt, og jeg har måttet dra på "redningstur" når problemene har blitt for store.

Mener selv jeg satt grenser - forlangte å vite hvor de var og med hvem, men barn/unge er ikke utstyrt med fjernkontroll, og noe av foreldrerollen er også å la dem prøve egne vinger etterhvert som de er modne til det.

Det jeg lærte veldig fort, var at hvis jeg ønsket å hjelpe mine håpefulle, så kunne vi snakke om farer, men jeg fikk helt klart inntrykk av at de visste om farene - men det gjaldt ikke for dem - selvsagt.

Og etter redningsaksjonene var det liten vits i å kjefte, for de visste godt at de hadde feilberegnet situasjonen og egen evne til å komme ut av den - etterpå. Ved å ikke kjefte, eller "straffe", men bruke andre virkemidler - samtale f.eks., oppnådde jeg ihvertfall at de i etterkant kunne tenke gjennom det som hadde skjedd, og kanskje ikke gjøre samme feil en gang til.

Var jeg en "supermor" ? Langt i fra. jeg plasket godt ut i sinnet med begge beina mange ganger, og ble antagelig lurt dobbelt så mange ganger som jeg oppdaget det. Jeg både lokket og truet.

Heldigvis hadde ungene og jeg flaks. Jeg klarte å rydde dem ut av de verste situasjonene, og de klarte å komme gjennom det vanskeligste årene uten for mange sår. Og jeg kaller det flaks. For de hadde ikke alltid evnen til å se konsekvensene av det de la opp til  - før etterpå. Og det er imotsetning til vokse - som jeg forventer klarer å forutse konsekvensene av sine handlinger og velge ut fra det.

:enig: :enig_animasjon: :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Tips til Gjest: Istedet for å kopiere et såpass langt innlegg i sin helhet, så bør du enten klippe ut den delen du evt. ville fremheve eller rett og slett skrive Enig med Bettie! Det er liten vits med hele innlegget to ganger..)

Mange gode poenger, Bettie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg viste innlegget til datteren min på nettopp fylte femten, og hun bare himlet med øynene: "Hvor blond går'e an å bli'a? Var hennes kommentar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...