kverulanten Skrevet 24. juli 2003 #21 Del Skrevet 24. juli 2003 Nå får jaggu noen fortelle disse jentene at de har et ansvar de også - til å ta vare på seg selv. Valser du halvnaken og full igjennom byen på natterstid, så må du pokker meg også regne med at noe skummelt kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2003 #22 Del Skrevet 24. juli 2003 Valser jeg full gjennom byen på vei til taxien halvnaken eller med mer klær på, så forventer jeg at jeg får gå i fred, og ingen absolutt ingen har rett til å ha sex med meg mot min egen vilje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #23 Del Skrevet 24. juli 2003 Gjest Du har et ansvar - om ikke annet så overfor deg selv - og styre unna situasjoner som kan innebære fare. Hvis du ikke kan se at ulike situasjoner innbyr til ulike farer, så synes jeg det er synd. Ville du sagt til dine barn: herregud, bare gå naken gjennom byen på natten - du har jo rett til å si nei hvis noen vil ha sex med deg. Nei, du ville sagt. Ta på deg klær over bikinien når det begynner å bli sent, og ta taxi hjem. Fordi du vet at det er tryggest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2003 #24 Del Skrevet 24. juli 2003 Valser jeg full gjennom byen på vei til taxien halvnaken eller med mer klær på' date=' så forventer jeg at jeg får gå i fred, og ingen absolutt ingen har rett til å ha sex med meg mot min egen vilje.[/quote'] Ja, det sier datteren min på femten også.. Ikke akkurat det da, men mer slik: Hvis jeg har lyst til å se sånn eller sånn ut, og gå med trange bukser og piercing i navelen så må jeg vel få lov til det uten at noen har rett til å mene at jeg er billig for det..... samtidig som hun er den første til å påpeke det hvis andre ser enda billigere ut, for DE ser virkelig billige ut. Det gjør ikke hun, for hun kler seg bare som hun har lyst til... Men poenget var egentlig ikke det - poenget var at utfordrer man skjebnen så må man ta høyde for at den slår til. Det er noe med å følge spillereglene liksom, og så lenge man vet at det finnes overgripere så man ta det med i beregningen, og ikke insistere på å ture frem med full rett... Uff ble dette kronglete fremstilt eller...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kverulanten Skrevet 24. juli 2003 #25 Del Skrevet 24. juli 2003 Skal en slutte å gå ut nå til dags da fordi alt som kan hende en? Hvilke klær jeg går i er min sak og uansett er det ingen som har rett til å gjøre noe slikt mot et annet menneske. Om det er lurt å gå full gjennom byen, vel det kan diskuteres, men er det lurt å gå ut i det hele tatt slik som verden er blitt? Men på den andre siden så kan en jo bli voldtatt hjemme også, og dermed er en ikke trygg der heller. jeg reagerer sterkt på dette fordi jeg selv har blitt voldtatt, og det er ikke en god følelse, og jeg nekter å ta på meg ansvaret for det som hendte. Det var han som gjorde det mot meg, og jeg sa nei og lutt flere ganger, og uansett hvordan situsjonen er så er det ikke den som blir voldtatt sin feil. Disse jentene må ikke stå ansvarlig etter min mening, for uansett hvordan det hele startet så er det ikke greit det de mennene har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2003 #26 Del Skrevet 24. juli 2003 Men når det er sagt så er overgrep overgrep, og kan ikke forsvares uansett om jenta er fjorten eller tretti. Og selv om man er på notene helt til det siste - i det øyeblikk man sier nei og har ombestemt seg så skal det naturligvis respekteres. Det er DER enkelte menn har et problem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #27 Del Skrevet 24. juli 2003 Skal en slutte å gå ut nå til dags da fordi alt som kan hende en? Nei, men det er lov til å bruke hodet. Hvilke klær jeg går i er min sak og uansett er det ingen som har rett til å gjøre noe slikt mot et annet menneske. Nei, kjære deg, du må kle deg som du vil. Det du gjerne kan spørre deg selv om er om det er LURT å valse toppløs gjennom Karl Johan natt til søndag - full. Om det er lurt å gå full gjennom byen, vel det kan diskuteres, men er det lurt å gå ut i det hele tatt slik som verden er blitt? ? jeg reagerer sterkt på dette fordi jeg selv har blitt voldtatt, og det er ikke en god følelse, og jeg nekter å ta på meg ansvaret for det som hendte. Det var han som gjorde det mot meg, og jeg sa nei og lutt flere ganger, og uansett hvordan situsjonen er så er det ikke den som blir voldtatt sin feil. Jeg registrerer at du bringer diskusjonen inn i din personlige sfære, og indirekte tvinger oss her inne til å direkte eller indirekte bekjenne om vi har blitt voldtatte eller ei - slik at vårt syn skal ha noen som helst tyngde. Du vet ikke hvor mange her inne som har blitt utsatt for overgrep og synes det skal holdes utenfor diskusjonen. Når det er sagt, så har jeg ikke lest at noen her inne mener at voldtatte kvinner bør ta skylden. Det vi sier, og har sagt gjentatte ganger, er at det er lov til å bruke det hodet man har fått utdelt når man møter ulike situasjoner. På den måten kan vi redusere antall overgrep/voldtekter - og det vil vi vel alle. Ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #28 Del Skrevet 24. juli 2003 Nei, men det er lov til å bruke hodet. Tror du ikke mange av de som er blitt voldtatt har brukt hodet? Nei, kjære deg, du må kle deg som du vil. Det du gjerne kan spørre deg selv om er om det er LURT å valse toppløs gjennom Karl Johan natt til søndag - full. Du hadde vel fått bot om du hadde valset toppløs rundt i gatene, og det er vel ikke det direkte det var snakk om her da? ? ja du kan sette et ?, men nå til dags kan en faktisk ikke vite noenting lengre, det var ikke lenge siden en mor med en liten baby ble voldtatt på åpen gate. Jeg registrerer at du bringer diskusjonen inn i din personlige sfære, og indirekte tvinger oss her inne til å direkte eller indirekte bekjenne om vi har blitt voldtatte eller ei - slik at vårt syn skal ha noen som helst tyngde. Du vet ikke hvor mange her inne som har blitt utsatt for overgrep og synes det skal holdes utenfor diskusjonen. Om kverulanten ville fortelle dette, må vel være opp til kverulanten, og behøver vel ikke bli kritisert fordi kverulanten faktisk er så pass åpen? Kverulanten vet sikkert ikke hvor mange som har blitt voldtatt eller blitt utsatt for overgrep, men skal det være noe negativt at kverulanten velger å fortelle dette? Når det er sagt, så har jeg ikke lest at noen her inne mener at voldtatte kvinner bør ta skylden. Det vi sier, og har sagt gjentatte ganger, er at det er lov til å bruke det hodet man har fått utdelt når man møter ulike situasjoner. På den måten kan vi redusere antall overgrep/voldtekter - og det vil vi vel alle. Ikke sant? alle prøver vel en eller annen gang å gjøre noe en egentlig ikke burde gjøre, ingen er perfekt, og ja jentene gjorde en dum vurdering, men fortjener de virkelig at dere sitter her inne og forteller at de mer eller mindre fortjente det siden de valgte selv å befinne seg i denne situasjonen? Det er veldig lett å være etterpå klok som mange sier, og det er sikkert de to jentene klar over, emn hva hjelper det dem at folk skal fortelle at de burde tenkt seg om? Voksne mennesker tenker og handler på et helt annet plan enn ungdommer, og slik har det alltid vært, og jeg tror det alltid kommer til å være slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 24. juli 2003 #29 Del Skrevet 24. juli 2003 At jentene fikk som fortjent, er dine ord - ikke mine. Jeg setter pris på at du slutter med å tilegne meg meninger jeg ikke har. Mange blir voldtatte uten å kunne forutse det, uten å kunne forhindre det. Andre kunne brukt hodet og unngått det. Det er poenget. Du må gjøre hva du vil i forhold til egne barn, men JEG har nå iallefall tenkt å fortelle mine jenter at det er noen ting som innebærer større fare enn andre. Man kan ikke unngå alle farer, men man kan unngå noen ved å passe på seg selv. Hodet er til å brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 24. juli 2003 #30 Del Skrevet 24. juli 2003 Og du er like naiv som mange andre er tydeligvis. Hva tror du foreldrene til jentene føler og tror de har gjort i alle år? Men men det er slike som har den tankegangen som du har som får de verste, vent og se Det er vel heller folk med slike holdninger som du har som får størst problemer med å ta seg av et barn eller fler. Visse ting må man innse før man får barn, kanskje på tide at du begynner, om du har tenkt å få deg barn. Du skulle også ha tatt en nærmere titt på noe som heter barnepsykologi. Det kan godt hende at disse to ungjentene sine foreldre har gjort sitt for å få dem til å forstå forskjell på rett og galt, normalt og unormalt, greit, men det er noe på veien som har feilet. Disse jentene ble ikke tilfeldigvis overfalt på gaten og så voldtatt, de gikk hjem til voldtektsforbryterne og lot seg bli servert alkohol. Det stod forresten ingenting om at den eldste ble voldtatt, kun om den yngste. Det var det det stod i BT. (Bergens Tidende) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 24. juli 2003 #31 Del Skrevet 24. juli 2003 Hvis jeg skulle tenkt at noe galt kan skje støtt, så hadde jeg ikke opplevd mye. Jeg lever vel et forholdsvis naivt liv, ettersom ingenting galt har hendt meg noengang. Men det vil jeg vel fortsette med inntil jeg lærer annerledes? Og jeg er ingen ungpike. Jeg vil påstå jeg tar større sjanser nå, enn da jeg var 14. Men jeg har muligens klarere utviklede grenser? Så hvis en 34-åring hadde begynt å klådd, så hadde jeg sagt NEI og flytta meg, istedet for "ææh liker ikke dette helt men det er kanskje vanlig.." og så drar man ikke den grensen som får deg ut av potensielt trøbbel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 24. juli 2003 #32 Del Skrevet 24. juli 2003 Ja, vi kvinner bør vel holde oss innendørs etter mørkets frambrudd, kanskje gå med slør også vil være lurt, så vi ikke blir selvforskyldt voldtatt. Fy flate for noen dustete meninger - et overgrep er et overgrep - og det er overgriperen som er ansvarlig. Skulle tro noen her er kona til Søviksnes? En fjortenåring og en umoden sekstenåring har ikke alltid forutsetningene som skal til for å bedømme voksne menns (eller unggutters) handlinger - heldigvis er det et fåtall menn som bruker tvang, og lar kuken styre sine gjerninger. Nei - vi må ta natta tilbake, jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 24. juli 2003 #33 Del Skrevet 24. juli 2003 Ingen har skyld i voldtekt, SAMME HVA SOM SKJER!!! :evil: :fy: Greit at de dreit seg ut ved å dra - men HALLO! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kverulanten Skrevet 25. juli 2003 #34 Del Skrevet 25. juli 2003 Har aldri vært med på maken til meninger til enkelte mennekser, og trodde ikke det var så gale å fortelle hva som har hendt en selv. Men men her inne kan en få på trynet uansett, og noe slikt vil ikke jeg være med på, så dette ble et kortvarig medlemsskap på denne damen. dette ble for dumt for meg, at noen faktisk mener at ungdommer skal behandles som voksen. Takker for meg og ønsker dere alle lykke til videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 25. juli 2003 #35 Del Skrevet 25. juli 2003 Bare en kommentar: > Var vi rett og slett mye smartere enn dagens jenter i den alderen? Jeg tror vel hver generasjon ungdom selv er best egnet til å hanskes med den verden som er rundt dem, og kan man da dra en slik direkte sammenligning? I dag finnes utallige muligheter for eldre menn å komme i kontakt med yngre jenter på en anonym og behagelig måte, via kommunikasjonskanaler som ikke var tilgjengelig for noen år siden. Dette problemet vil bare øke, frem til politi og skoleverk blir like streetwise som ungdommen, og dermed får oversikt nok til å sette inn mottiltak. Vi som har levd noen år , har nok et annet bilde av hvordan denne verdenen ser ut innenfra, noe denne artikkelen illustrerer ganske bra: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/06/05/370507.html dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 25. juli 2003 #36 Del Skrevet 25. juli 2003 dette ble for dumt for meg, at noen faktisk mener at ungdommer skal behandles som voksen. Er du virkelig uenig i at vi ved å oppfordre ungdommer til å bruke hodet litt mer når de oppsøker ulike situasjoner, kan redusere noen voldtekter og overgrep? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 25. juli 2003 #37 Del Skrevet 25. juli 2003 Det er, som jeg har sagt flere ganger, forferdelig for disse to jentene dette har skjedd med, og for alle andre som måtte gå gjennom det samme. ...dette skjer jo relativt ofte, burde man ikke ta det til seg og tenke seg om når en er i en slik situasjon selv? Ehr, vi kan like gjerne ende denne diskusjonen, det er bare tull å diskutere det, det er ikke bare svart-hvitt, det er masse gråsoner. Vi får håpe de kommer seg noenlunde etter hendelsen, og at de to mennene får sin straff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 25. juli 2003 #38 Del Skrevet 25. juli 2003 når jeg var 14 var jeg istand til å se at det der ikke hadde vært det lureste. jeg hadde sex for første gang da jeg var 14 og jeg viste da hva jeg la opp til når det skjedde. synes det er veldig urettferdig at små jenter som gjør sånne ting skriker voldtekt etterpå. de har nok fått mer enn de har bedt om , ogdet er greit at mennene får straff, men de er faen meg deres ansvar også. de er mange jenter i den alderen som kler seg og oppfører seg som om det er bare sex som står i hodene deres, og da hender det faktisk man må ta følgende. hvor vidt de har løyet om alderen eller ikke er vel ikke så lett og vite, men hvis de har sagt de er gamle nok, og møter på et slikt opplegg etter om og ha bli bedt om og bli skjenket så skjønner jeg det at mennen valgte og tro på dem. det er umulig og se om noen er 14 eller 16 det er bare to år, noen er jo mer modne enn andre og det kan ikke alle andre vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 25. juli 2003 #39 Del Skrevet 25. juli 2003 Det disse jentene kanskje kan klandres for, er at de ikke har tenkt langt nok, og det er det som gjør at jeg kaller dem barn. De har ikke livserfaring nok til å sette denne grensa for hva som er lurt eller ikke så lurt, og - min erfaring med barn/unge, er at de er fulle av tiltro til at de kan takle enhver situasjon - de er nærmest verdensmestere i det, og går selvsagt på trynet noen ganger. Dessuten - barn/unge i den alderen eksperimenterer mye (noen mer, andre mindre) også med sin tiltrekningskraft på det motsatte kjønn. Og jeg tror mange vet hvor fort man blir fanget i spillet om å være tøffest, eller ikke trekke seg, selv om lysten til å trekke seg er tilstede. To jenter kan godt trekke hverandre opp og langt forbi grensa for hva hver og dem egenlig ville gått med på, nettopp fordi de ikke vil feige ut. Hva som har vært tilfelle her, vet jeg jo ikke, men jeg fastholder at dette faktisk er BARN i motsetning til voksne. Og en mann har faktisk et selvstendig ansvar - ihvertfall en VOKSEN mann - for å sjekke om alderen jenta opplyser er riktig. Gjør han ikke det, er det helt og holdent hans feil når han får smekk på fingeren (eller andre steder). Der er det INGEN unskyldning at alkoholen gjør dømmekraften mindre, for det VET en VOKSEN mann. Klart jentene ikke akkurat har vært lure, men her er det de voksne som har ansvaret for at dette har skjedd, helt klart. Resten av diskusjonen - om påkledning og hvor man skal gå i verden for å være trygg - den skremmer meg litt. Jeg mener jeg har rett til å kle meg som jeg vil, enten det er i kort skjørt, bar mage og trang, dypt utringet topp, eller burka, og at jeg har rett til å gå hvor jeg vil - enten det er godt opplyste gater, eller stille veier om natta, UTEN at jeg skal forvente at en eller annen mann ikke kan styre seg og hopper på meg. Og gjør en mann likevel det, er det helt og holdent HANS ansvar, ikke mitt. Jeg har RETT til å gå i fred. Men desverre mener ikke mange dommere det, så et voldtektsoffer står oftest minst like mye på tiltalebenken som overgriperen. De fleste dommere er jo også menn....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 25. juli 2003 #40 Del Skrevet 25. juli 2003 det er greit at det er forskjell på barn/ungdom og voksne. men man blir jo presset full med advarsler for hva man kan utlevere og ikke på nettet. og jeg mener at man må faktisk ta litt ansvar for konsekvensene av de valgene man gjør. ja noen ganger tar man dårlig valg av ulike årsaker og noen ganger kan konsekvensene bli ganske så vonde og ubehagelig, men sånn er det vel for alle. det er vel ingen som går gjennom livet uten og gjøre noen feiltrinn. men jeg mener at jenten har litt ansvar også, det er ikke bare mennene, men de er ikke uten skyld og de burde ha tenkt så langt som at de kanskje dro situasjonen litt vel langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå