Gå til innhold

Innkjøp en gang i uken? Erfaringer?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg/vi greier ikke helt å handle en gang i uken, men har funnet ut at det går greit å handle to ganger. En gang på mandag eller tirsdag, og en gang på fredag. Da slipper vi å planlegge så langt frem, men kjøper middagsmat for en tre-fire dager i slengen.

Jeg liker godt å handle på Obs stormared, der er det så stort at det ikke blir trengsel også har de stort sett alltid det jeg trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Janna

Vi handler på mandager for ca. 1 tusenlapp.

Det går så fint så, man må bare være disiplinert og ikke kaste masse oppi vognen som ikke står på lista. (Altså aldri gå og stirre opp i alle hyllene og tenke: Å, DET hadde vært kjekt å ha.. og det.. og det.... = kr kr kr kr kr kr)

Det hender at vi må supplere med brød, melk og frukt, men stort sett får vi med oss alt på mandagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi handler lørdager vi, uten masse stress. Vi står opp lørdag og spiser frokost, og så lager vi handleliste. Da tenker vi først ut hva vi skal ha til middag den neste uka (lørdag er pizza, men bestemmer hva som skal være på, bestemmer søndagsmiddagen, og bestemmer 5 "vanlige middager", som blir laget i den rekkefølga jeg får lyst på dem) Vi setter opp handlelista etter menyen, og i tillegg det vi måtte trenge av såpe, toalettpapir etc.

Så tar vi hver vår sekk på ryggen og går 15 minutter avsted til Rema-butikken. Der finner vi alt vi skal ha (vi bruker ikke spennende og eksotiske ingredisenser, vi handler på rema grunnet pris) Der er en god del folk ja, men vi gjør det slik: Vi tar IKKE handlevogn, men i stedet hver vår kurv på armen, da kan vi lettere komme oss omkring. Vi tar ikke med noe som ikke står på lista (bortsett fra avisa, som jeg ikke alltid skriver opp, men vet at vi skal ha hver lørdag)

Vi fyller all maten oppi sekkene og går hjem. Det er en koselig tur (mer koselig når det er sol enn regn da, men vi bor i Bergen....) og vi får snakke litt sammen på veien.

Vi må sånn sett ofte innom butikken i løpet av uka for å kjøpe melk da (for melka får klumper nesten før datoen nå, så jeg kjøper ikke mye melk om gangen) Og de siste par ukene har jeg droppa matpakka og heller kjøpt et rundstykke til lunsj da. Forsvaret mitt er at rundstykket koster en krone, i dag kjøpte jeg to, og jeg har ikke pålegg på engang (men noen dager kjøper jeg en sånn rislunsj også, og den koster jo mer, men godt er det....) Dette er en uvane jeg skal droppe nå, men begynte med det fordi vi bare hadde tørt brød i sommervarmen, og matlysta mi eksisterte ikke.

Sparer en del på det, for sambo ville nok plukket med seg snop og et blad her og der om han handla ofte. Dessverre jobber han i samme bygg som butikken da, og har vist (fikk jeg vite i dag) lagt til seg en vane om å kjøpe en sjokolade i lunsjen. FY HAM (ER det noe rart han legger på seg da? Klager på at jeg serverer ham så mye mat, men jeg trudde han bare spiste snop i helga jeg, slik vi inngikk avtale om...) Nå har han selvpålagt snopestreik da, klarer han holde den skal han få reise på bortekamp til Stavanger om 3 uker...

Men, min erfaring er altså: det er meget mulig å handel inn til ei hel uke, men du må være forberedt på at enkelte ting skjer uforutsett, så en pg annen tur blir det. Men vær disiplinert, handle BARE det som står på lista. Det går så fint så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg handler fredags ettermiddag.

Vi er fem personer og det går helt fint.

Handler for en hel uke :

- brød

- middager ( fler enn 7, da har jeg et utvalg )

- frukt og grønnsaker ( epler holder fint en uke i kjøleskap, bananene forsvinner i løpet av helgen, druer, vannmelon og fersken også )

- melk ( joda det går, men vi er ofte tom på torsdag )

- snop og brus til helgen

- hygieneartikler

- saft og juice

- lyspærer

- altså, vi handler rett og slett det vi trenger til kommende uke.

Og på sommeren sklir det selvfølgelig ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukeshandling er revolusjonerende deilig.

Aner ikke hvordan det er økonomisk, men tidsøkonomisk er det en gave. Planlegger middager for i hvert fall fire dager lørdag morgen, de resterende dagene spiser vi borte/ute/ikke :ler:

Har tenkt å revolusjonere enda mer, nemlig lage en ferdig liste på pc med basisvarer, i rekkefølgen de står i den butikken vi bruker mest. Så kan vi bare stryke ut det vi ikke trenger den lørdagen. Prøvde dette noen ganger, funket supert.

Måtte finne på middag og handle på vei hjem fra jobb hver dag er alt for slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere handlet vi en gang i uken. Nå handler vi i Sverige en gang i mndn og fyller fryseren. Må bare supplere med melk, brød og friske grønnsaker.

Var kjempeflink en gang og satt opp menyer for 4 uker. Så da trenger jeg sjelden å bruke fantasien.

Ulempen nå er at vi har flyttet nær en bensinstasjon og gatekjøkken. Der flyr penga! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte finne på middag og handle på vei hjem fra jobb hver dag er alt for slitsomt.

Dette er vår nåværende metode...

Men etter å ha lest denne tråden, ble jeg inspirert jeg! Til høsten av blir det lister og ukeshandling for oss også!

Det er et lite problem at vi har så liten fryser, men de fleste varer holder jo en 4-5 dager.

Også skal vi ta oss sammen på at det blir kastet så mye pålegg osv. som havner innerst i kjøleskapet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi greier ikke helt å handle en gang i uken, men har funnet ut at det går greit å handle to ganger. En gang på mandag eller tirsdag, og en gang på fredag. Da slipper vi å planlegge så langt frem, men kjøper middagsmat for en tre-fire dager i slengen.  

Jeg liker godt å handle på Obs stormared, der er det så stort at det ikke blir trengsel også har de stort sett alltid det jeg trenger :)

Omtrent slik gjør vi også det. Gjør storhandel på mandag, og supplerer med ferskvarer (og snop :wink: ) på fredag.

Prøver riktignok å planlegge middager for hele uka, men det er ikke alltid vi greier å holde oss til planen - særlig nå i sommer har det sklidd ut litt. *skjerpe seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler ofte hver mandag etter jobb, og da handler vi inn for alle dagene t.o.m. fredag. Lørdag handler vi inn for lørdag og søndag. Ingen tvil om at det lønner seg å handle bare en eller to ganger i uka. Det går ikke bare på at man sparer penger, men du sparer også utrolig mye tid når du slipper å innom butikken hver bidige dag. Utrolig deilig å bare dra hjem til fullt kjøleskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Minnie: Ultra ER en genial butikk! Utrolig bra utvalg og god kvalitet. Men det blir nok mest at vi handler der når vi skal ha gjester eller når min kjære skal slå til med en av sine gourmet-middager (har vært heldig med ham). Blir litt for dyrt for oss å ta hverdagshandlingen der... En annen butikk som har enormt bra utvalg i sauser, oljer, eddiker osv. er "Maxi - den hyggelige kjempen". Til tross for et usedvanlig harry navn, så er dette en meget bra butikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å handle en gang i uka, gjerne fredag rett etter jobb.

Får med det meste da, men har alltid et lite lager med tørrvarer ol.

Brød kjøper vi oppskjært hos baker, kjøper fire fem brød om gangen, da kaster vi aldri brød.

Det hender vi suplere i løpet av uka, men vi gjør ikke det hver uke.

Hvis vi ikke legger handleturen til Ultra, må jeg innom der en gang løpet av uka, for å kjøpe oppskjært pålegg.

Ellers liker jeg ikke å kaste mat i søpla, så enten får hundene restemat, eller den går i kompostbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Har tenkt å revolusjonere enda mer, nemlig lage en ferdig liste på pc med basisvarer, i rekkefølgen de står i den butikken vi bruker mest. Så kan vi bare stryke ut det vi ikke trenger den lørdagen. Prøvde dette noen ganger, funket supert.

Klips, du er et geni !

Dett må jeg prøve. Handler på samme butikk og vet rekkefølgen så jeg raser gjennom butikken på no time og har full handlevogn når jeg kommer til kassen.

Før handlet vi på lørdagen og hadde begge ungene med ( før det ble tre av de ). Men det er mer praktisk at jeg handler alene fredag ettermiddag.

Og tidsøkonomisk, absolutt. Hadde ikke orket å dra på butikken hver dag jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Tanekn på å gå på butikken hver dag, slik jeg gjorde før, byr meg mot nå, for jeg hater å tusle rundt på butikken og prøve å finne ut hva jeg har lyst på til middag, og sørge for at alle ingrediensene blir med hjem.

Som student gjorde jeg dette, rett og slett fordi jeg bodde slik at når jeg gikk hjem fra skolen (noe som tok 5 minutter) så gikk jeg forbi butikken (på andre sida av veien da, men det tok ikke mye ekstra tidå gå over eien akkurat...) Dermed gikk jeg ofte via butikken på vei hjem. Løp ned midt under middagslaginga dersom det var noe som manglet. Huff, jeg skjønner ikke hvordan jeg orka! Langt bedre å ha mat i fryseren/kjøleskapet for noen dager fremover ja, planlegge maten hjemme, finne ut hva vi har, og ha vi langler, og lag liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt å revolusjonere enda mer, nemlig lage en ferdig liste på pc med basisvarer, i rekkefølgen de står i den butikken vi bruker mest. Så kan vi bare stryke ut det vi ikke trenger den lørdagen. Prøvde dette noen ganger, funket supert.

Det er den mest geniale ideen jeg har hørt på lenge, for jeg klarer alltid å måtte gå tilbake for å hente feks egg, bare fordi jeg overså det på den idiotiske, usystematiske listen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Min liste er systematisert etter middager den (altså, alt jeg trenger til taco står samlet, alt jeg trenger til pannekaker et annet sted, men om jeg skal lage kjøttsaus også, så står det jo bare "2xkjøttdeig" der med tacoen da. Å organisere det etter rekkefølga i butikken hadde bare blitt rot, for vi går gjennom den på ulike veier hver gang uansett. Men vi leser gjennom lista og "memorerer" før vi begynner å gå, slik at vi får med oss ting på veien gjennom. Funker utmerket for oss, men så er denne Rema-butikken ganske greit opplagt også da. Man går ikke "en vei gjennom", men mer akkurat dit man behøver. Bortsett fra når ejg har glemt brødet da, som er rett ved inngangen. Nesten uansett hva annet jeg glemmer av så slipper jeg å gå "tilbake", på et vis.

Men... så lenge man klarer å få orden for sin egen del, så er det i alle fall praktisk å handle en eller to ganger i uka. Sparer en del penger, og masse tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, glad for å dele tips som jeg har funnet på ikke helt på egenhånd :oops:

(Selvutviklingsbøker vet dere, tror dette var fra "Hvordan få tid til alt...")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var kjempeflinke og klarte å gjennomføre dette en lang periode da vi studerte, men så skled det desverre ut...

Det vi gjorde var å sette opp en ukesliste over middagene vi skulle ha, og så skrive liste etter dette. Problemet her var jo å finne på middag, men det gikk greit etterhvert det også. Pålegg og godis handlet vi etter hva vi visste vi spiste. Dessuten gikk vi over skapene for å se om det var noe annet vi trengte. I tillegg hadde vi alltid en handlelapp på kjøleskapet, slik at om det ble tomt for matpapir skrev vi det på listen med en gang.

Det var en innmari fin ordning og vi sparte garantert masse penger på det. Vi har lenge pratet om å begynne med dette igjen, men det blir liksom aldri til det. Allikevel tror jeg vi er ganske flinke til å ikke kjøpe for mye tull da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er bare èn i huset, men har prøvd ut dette med varekjøp èn gang i uken likevel.

Jeg handlet på SmartClub, og kjøpte inn alle "langtidsvarer" - brød (skjærer opp, fryser ned, tiner riktig antall skiver hver morgen), mel, sukker etc.

Jeg handlet på lørdag, siden dette passet best inn med skolegang den gangen.

Jeg gjør ikke dette lengre - men nå har jeg også et litt annet kosthold.

Spiser mye frukt & grønt i innvandrerbutikker, og kjøper omtrent det jeg trenger hver dag, av denne typen varer.

Pasta etc. kjøper jeg litt mer inn av ad gangen.

Jeg tror jeg ville satset på å kjøpe inn "langtidsvarene" èn gang i uka dersom vi hadde vært fler i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve www.icaretthjem.no? Har kommet så langt at jeg har fått brukerid og passord. Ser jo fordelene i å kunne shoppe hjemmefra med PCen. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...