Gå til innhold

Alanya

Essi89

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten reiser til Alanya med Detur (krysser fingrene for at Detur er bra) nå i juli, skal bo på hotell Kleopatra Tower.. Ca. 700 meter fra Kleopatrastranden. Har aldri vært i Alanya (eller Tyrkia) før - hva burde vi ikke gå glipp av?

Generelle meninger? :) Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til borgen som ligger midt i byen. Kom meg aldri dit selv, var på jentetur for noen år siden og vi havnet bare på diskotekene:) Men alle sa at vi burde dra dit!

Maten i Alanya var dyr midt i byen, så vi spiste litt utenfor på små restauranter. Dette førte jo til dårlig mage... så pass på hva dere spiser.

Alanya har to strender og dere bor ved den beste:) Det er masse å shoppe så gled deg! Ligger marked/handlegater midt i byen og sjekker du litt med guider eller lokalbefolkning så finnes det små markeder litt utenfor byen hvor du kan gjør kupp.

Utenfor byen ligger det et diskotek som heter auditorium eller noe slikt. Det har svømmebasseng og er ganske så populært. Litt dyrt å komme inn på mener jeg å huske.

Vi sparte penger på å ta buss inn til byen og taxi hjem. Mange Tyrkere snakker litt norsk eller svensk så husk det hvis du og kjæresten snakker om noe som ikke er ment for deres øre:)

Ha en flott ferie! Tyrkia er kjempefint!!!

Jeg og kjæresten reiser til Alanya med Detur (krysser fingrene for at Detur er bra) nå i juli, skal bo på hotell Kleopatra Tower.. Ca. 700 meter fra Kleopatrastranden. Har aldri vært i Alanya (eller Tyrkia) før - hva burde vi ikke gå glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Alanya to ganger. Jeg har bare positivt å si om det (bortsett fra at den ene gangen var det hetebølge, til og med asfalten smeltet, og jeg fikk 2. grads forbrenning).

Det finnes mange turer, f.eks cruise på elvebredden eller jeep safari. Det sistnevnte var en liten opplevelse hvor vi ble kjørt opp i fjellene, besøkte små landsbyer, tok små pauser og spiste lunch underveis. Det var flere biler i følge. Selv om det er flere år siden, så jeg husker jeg enda når jeg ble kastet ut i en dam med rumpetroll. Det var tydeligvis sjåførenes måte å ha det gøy. Det var jo litt gøy også.

Ta taxi opp til borgen og gå ned igjen. Det er en koselig rusletur.

Avlegg et besøk hos Alanya Aqua Park.

Ellers er det fint å spise nede ved havnen.

God tur. :)

Endret av Maaneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå opp og ned til borgen, det er kjempeflott! Det er ikke nødvendig å bli kjørt opp, blir en fin liten gåtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

heihei :)

har akkuratt kommet hjem fra alanya. djiiz! vi brente av 20 lapper der nede.

men vi koste oss glugg i hjel og shoppet masse. både jeg og samboer.

gled dere masse!

alanya er dessidert det beste stedet å reise til i tyrkia for unge par.

rikt med shopping muligheter, hovedgata er full av boder bortover, og så er det ørten tusen stikkgater.. vi klarte ikke å komme oss igjennom. og vi shoppet nesten hver kveld. husk å ikke gå ut å shopp for tidlig. for da er det ikke mange ute å shopper, og de er EKSTRA innpåslitne. jo senere jo bedre. sånn ca fra 8 og utover er bra.. for da er det endel folk ute å shopper, og dere blir mer usynnelige.

det er utrolig ubehagelig med masing fra alle kanter og man ender med å ikke få kjøpt en dritt hvis man er for tidlig ute.

har vært i antalya før med detur, og detur var det beste reiseselskapet- etter min mening. har reist med star tour og apollo også, men jeg syntes ikke de tok like godt vare på oss som detur.

bedre service og informasjon via detur syns jeg.

kleopatra stranden er den beste stranden. den andre stranden har har mer stener i seg. det koster nesten ingenting for å leie solsenger. beach boysa (strand buttlere) er behjelpelige med alt. de henter drikke og mat til dere- direkte på sengene. man behøver ikke bevege på en finger. her snakker vi skikkelig luxus life ;) man bare vinker de inn.. åååå! så behagelig!!

vi leide en scooter, mye mer billigere å ta seg rundt på enn å ta taxi.

vi betalte i underkant av 100 kr for å leie en scooter (der kan to sitte på)

i 6 timer. vi kjørte da opp til borgen og rundt omkring. da fikk vi se litt mer av alanya.

IKKE finn på å dra til Dim cayi!!!!!

det er len elv hvor det ligger restauranger på og slikt. på bildet så det utrolig vakkert ut, men vi ble super skuffa når vi kom opp.

vi tok scooteren dit, men man kan ta slike turer gjennom reiseselskapet. da tar man buss.

vannet var skikkelig skittent, vi snakker bæsje brunt og ikke knall grønt som på bildet. det er jo ren leire i elva. og resutarangene var slitne og møkkete. og maten smakte forferdelig!!

vi fikk skikkelig diare etter å ha spist der.

kan ikke skjønne at det er lov å reklamere så feil! disse bildene må ha blitt fotomodda så det holder etter!

altså ikkeikkeikke Dim cayi!

vi skulle ønske at vi rakk å ta en utflukt hvor man drar langt opp i fjellene å besøker de kritthvite fjellene. det så utrolig vakkert ut på bildene. men det er en 2 dagers tur hvor man overnatter, for det tok 8 timer å kjøre.

å leie vannscooter er gøy, men det koster 250 kr for 15 minutter. men man kan være to på, så da går det ann.

taxiene er slue, de skulle ha 100 kr for å kjøre oss 2 kvartaler.

man kan gjerne gå mest mulig, siden alt ligger så nærme av strand og shopping.

så lei en scooter dersom dere vil se litt rundt omkring. husk serfikat og pass på den som skal kjøre.

ha med dere tyrkiske lire, alt av priser er på tyrkiske lire.

de prøver gjerne å lure dere når de skal regne om til euro.

gå alltid på restauranger som det er mennesker på og som ser litt delikate ut.

de som dere finner litt utenom liker som regelt ikke magen vår.

ta idoform under hele turen, den stabiliserer magen. gull verdt!

og ha gjerne med akutt diare tabletter. det fikk vi bruk for! ellers får man liksom ikke gjort annet enn å henge ved doen.. det er kjedeig når man er tpå tur!

og sist men ikke minst, prut prut og atter prut :)

p.s ha med plaster og nok solkrem. man går mye, og det gir blemmer.

solkrem er veeldig dyrt der nede, og man bruker veldig mye av det.

vi brukte 3 flasker på en uke. solen er sykt sterk og man får lett soeksem dersom man er ikke flink nok til å smøre seg mye og ofte. vi måtte smøre oss hver halvannen time ellers ble vi røde på kvelden.. og da er det ikke like artig å ligge å sole seg neste dag når man er sykt solbrent.

så faktisk noen som hadde fått solforbrenning og sår fordi de ikke hadde smørt seg ofte nok. vannet er sykt salt og salt + mye sol på kroppen gjør kroppen din til en stekepanne ;)

og er du som meg og ikke er så veldig glad i lycra topper (liker bomull) så ha med nok singletter og topper.. svetter mye og man blir fort skitten.

kjøpte ikke en eneste topp der nede. kun sko, vesker og bukser.

og sist men ikke minst, kebaben stammer opprinnelig fra tyrkia. prøv alanya kebab!!! den er kjempe god!!! det er en kjempe deilig rett!

og få i dere nok salt på maten, man svetter utorlig mye!

husk å gi driks til beach boysa for det er det de lever av.

en gjennomsnitss tyrker tjener omrking 2000 kr i måneden, og det sier seg selv at tipsen er det de lever av.

håper dere får en god tur og lykke til på reisen!

*missunner dere virkelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

mente med det med topper, at det er veldig mye lycra topper der nede. så ha med nok topper. :)

og vi tok scooter til borgen. det er et must å besøke den borgen!

utrolig vakker utsikt og den er fra 1200 tallet. det var opprinnelig en borg for å beskytte seg selv mot fiender. og de bodde i denne borgen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surfs

Så deilig å ha en ferie å se frem i mot!

Selv har jeg vært i Alanya to ganger, begge med kjærsten og flere venner.

Vi er nok ikke de mest aktive når vi er på ferie, liker å ligge i solen. :)

Men borgen som flere nevner her er veldig fin å få med seg i hvertfall. Vi var også på en dagstur med båt en dag som også var veldig fint. Tilbudene florerer på slike turer så det er lett å finne noe som passer for deg.

Vi leide bil en dag og kjørte opp i fjellene på egen hånd. Det var kjempespennende og vi følte oss veldig på eventyr da. Ble invitert inn av lokalbefolkningen langt der oppe og det var langt fra samme standard som nede i byen. :)

Det ligger et vannland i Antalya vi dro på en dag, det var egentlig litt kjedelig. Vi betalte en formue for å svømme med delfiner uten at det egentlig var verdt det.

Ellers anbefaler jeg et tyrkisk bad i starten av ferien. Deilig, og man får av gammel død hud slik at brunfargen sitter lenger. (For de som liker sånt.)

Jeg var skeptisk til slike bad, for jeg hadde hørt at de var så hardhendte. Det stemte i hvertfall ikke dit vi dro.

Kos deg masse på ferie!

Surfs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott valg av feriested! :) Selv har jeg vært på ferie i Alanya nå hver sommer de siste 8 årene, så føler meg ganske lokalkjent i sentrum etterhvert.

Som alle andre sier, ta turen opp til borgen. Dere kan der velge om dere betaler en liten sum for 1times tid med guide også, det kan være kjekt å høre litt om historien bak denne borgen for de som liker det. Borgen med murene er forresten det som samlet "gamle-alanya", og beskyttet innbyggerne mot pirater. Det er flere flotte spisesteder opp gjennom fjellsiden, ta dere tid til å sitte der i skumringen og se utover de flommende lysene fra Alanya langt der nede.

Fra stranden kan dere kjøpe dagsturer og div. aktiviteter. Anbefaler absolutt en dags båttur, der dere får bade i det nydelige havet laaangt ute, samt være med på evt. fisking, grilling og avhopp på små idylliske strender rundt om klippene.

Et innlegg lengre her oppe anbefaler ikke DimCayi, der er jeg helt uenig! Jeg har riktignok hatt med meg lokalkjente opp dit ofte, men har vært der minst en hel dag hver ferie, og har kun gode opplevelser. Vannet er sevfølgelig iskaldt (smeltevann fra fjellene), men har aldri opplevd verken vannet eller restaurantene som dårlig. Heller tvert imot! Lei taxi opp dit, si at dere vil dit vannsklien(e) er, og bruk en dag til å slappe av litt i skyggen på disse flyteflåtene hvor du får matservering. Passer godt for dager der en kanskje kan være foruten sol littegrann :) Jeg har maange flotte bilder derifra!

Ta tyrkisk bad, i begynnelsen av ferien. Om de ikke har det på hotellet, så tar du taxi/går til en av de store plassene i sentrum. EN herlig opplevelse, og så godt for huden da! Bare husk å gjøre det FØR du blir solbrent..

Anbefaler ikke Auditorium. Har vært der kun 1 gang selv, og aldri mere. Deltakerne er sørpe fulle på billige og dårlige drinker. Bassenget kan se fristende ut i full tilstand, men jeg var også innom der på lyse dagen en gang, og det er det mest grisete jeg noen gang har sett. De sier på "lokalt" at i bassenget på Auditorium kan du risikere å bli garvid av vannet! Det stemmer dea selvfølgelig ikke, men sier noe om rensligheten.

Ellers, ta dere god tid på kveldstid bare til å rusle og se på bylivet, det pulserer stort sett døgnet rundt. Du finner også mange og små koselige plasser om du beveger deg litt ut i de mindre gatene.

Tyrkerne er blitt både mere vennlige og høflige de siste årene, men gå likevel ikke alene som jente, og pass godt på verdisakerne dine. Disse små jentungene på 6-7 år som selger dere roser etter midnatt, er ikke bare ute etter de få lirene dette koster. De stjeler som ravner!

Ha en kjempeflott reise, vi bestiller selv i disse dager ny ferietur. Og ja, den går til Alanya!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Masse fantastisk informasjon som får meg til å glede meg enda mer:D:D

Kjæresten er veldig gira på å leie scooter der nede, mens jeg selv har vært litt mer nølende. Det måtte i såfall bli en av de man kan sitte to på, for jeg har fortsatt ikke somlet meg til å ta lappen... *huff*.

AHHH det høres herlig ut med strandgutter som henter drikke, mat, snacks. Det er jo så varmt å gå på sanden;) Hehe, men er man på ferie så er man på ferie!

Hvordan tipser man i Alanya da? alt etter hvor fornøyd man er? 10%? Har ikke vært så ivrig på tipsingen siden jeg var i USA, da var det liksom et must.

Hva kostet ellers de fake veskene, skoene og buksene? Det er AKKURAT det jeg gleder meg til å kjøpe! Ah, bare 48 dager igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tusen takk alle sammen! Masse fantastisk informasjon som får meg til å glede meg enda mer:D:D

Kjæresten er veldig gira på å leie scooter der nede, mens jeg selv har vært litt mer nølende. Det måtte i såfall bli en av de man kan sitte to på, for jeg har fortsatt ikke somlet meg til å ta lappen... *huff*.

AHHH det høres herlig ut med strandgutter som henter drikke, mat, snacks. Det er jo så varmt å gå på sanden;) Hehe, men er man på ferie så er man på ferie!

Hvordan tipser man i Alanya da? alt etter hvor fornøyd man er? 10%? Har ikke vært så ivrig på tipsingen siden jeg var i USA, da var det liksom et must.

Hva kostet ellers de fake veskene, skoene og buksene? Det er AKKURAT det jeg gleder meg til å kjøpe! Ah, bare 48 dager igjen;)

jaja, alle scootere kan man sitte to på. kjæresten kjørte alltid, for jeg turte ikke.. hehe.. tut og kjør er greia der nede.. hehe..

var en opplevelse! kjempe gøy! og de går litt fortere, type dobbelt så fort som scooterene her i norge.

jeg kom hjem i går natt, så jeg har alle minnene så ferskt i hodet :)

savner tyrkia allerede.

vi tipset vaskedama, beach boysa og på restaurangene..

vi la igjen ca 20 kr i tips på hotell rommet hver morgen.

når vi tok regninga etter strandbesøket betalte vi ca 30 kr tips, og det samme etter middagen.. en middag kosta rundt 200 kr for to. det er middager fra restauranger med litt kvalitet.. kontra bakgate restaurangene..

kan hende noen syntes vi tipsa litt for bra, men vi fikk service derretter også. og vi ble huska til neste gang vi kom, og de ordna og varta opp så det holdt etter.

alle veskene skulle de ha ca 500 kr per veske, jeg fikk de for ca 200- 250 kr veska.

kjøpte flere gucci, chanel og prada vesker.

nike shox, prada puma +++ sko til rundt 200 kr.

jeg kjøpte endel ed hardy bukser til rundt 180 kr buksa. og det samme for hettegenseren. jeg sa at det er mye lycra topper, men det er mye bomulls gensere å få.. dette er det mest av til jenter.. alt fra puma, nike, bench, ed hardy, billa bong, bjørn borg osv. mye kule hettegensere til både jenter og gutter.

men prøv alt alltid.. en genser kan være riktig i medium, en annen i xxl.

størrelsene er helt på bærtur.. hehe

jeg begynner alltid å prute på halve summer, også blir jeg og selger enige på veien. allt etter hvor mye/ lite jeg vil ha varen..

du vil ofte høre ord som "where are you from?" "heia norge!" "drit billig" "nesten gratis!" HELE tiden.. hehe

de spør gjerne om dere har vært i tyrkia før, dette fordi de vil kartlegge hvor godt kjent og drevne med pruting eller om dere er lettlurte..

for de skal alltid si en kjempe sum først som varen koster, også sier de er pris som er "speciall price for you my friend"

og det er der dere begynner å prute.

viser dere over engasjemang (utrolig hvor mye de leser av kroppspråk for et produkt og de fanger opp enkelt ord som de forstår.. som kjempe fin osv.)

så skrur de prisen opp og de er vanskeligere å prute med..

viser dere middels interesse og nølende begynner de nærmest prute med deg ;)

tyrkere er veldig hjelpsomme og pratsomme, de skal hele tiden yte god service. men er også veldig frempå, intense og innpåslitne.. dere lærer dere å distansiere dere litt etterhvert som dagene går..

dere vil merke veldig hierarki og rangering av klassifisering der nede.

enten er de veldig rike eller veldig fattige.

og det er kun de med hvite skjorter som får servere bordene, de med andre fargede skjorter får bare rydde og følge ordre.

mennene hendvender seg alltid til mennene, så du vil veldig skjeldent få spørsmål.

det er din mann de vil hendvende seg til.

jeg liker ikke å gå eller bade allene, for da blir tyrkerne vekdig innpåslitne. men de tar full avstand og viser respekt og ingen tull når du er med din type.

utrolig spennende kultur og mye å lære om deres liv, skikker og tradisjoner og kultur.

bønnerop vil dere høre over høytalere 5 ganger om dagen.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte tips her. Slenger meg på og "snikleser", for vi har planer om en tur til Alanya snart...

Trenger man å ha med seg noe somhelst av varmt tøy - hvis man reiser i august/september.... (tenker på kveldene og evt dager m dårlig vær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JulieB
Flotte tips her. Slenger meg på og "snikleser", for vi har planer om en tur til Alanya snart...

Trenger man å ha med seg noe somhelst av varmt tøy - hvis man reiser i august/september.... (tenker på kveldene og evt dager m dårlig vær)

Jeg har vært i Alanya flere ganger, og kort oppsummert, så er det vaaaaarmt! Stort sett hele tiden. På kvelden er det også varmt. Mitt råd er å ta med seg minst mulig i kofferten. Dersom det blir dårlig vær en dag, går det som regel fort over. Dessuten er temp. høy selv om været er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Alanya flere ganger, og kort oppsummert, så er det vaaaaarmt! Stort sett hele tiden. På kvelden er det også varmt. Mitt råd er å ta med seg minst mulig i kofferten. Dersom det blir dårlig vær en dag, går det som regel fort over. Dessuten er temp. høy selv om været er dårlig.

Desto mindre man pakker med seg til syden, desto mer kan man ta med hjem igjen:D

Gleder meg masse, har nettopp vært inne på startour og sett en film om Tyrkia - det virker så spennende! Jeg er bare redd for å bli matforgiftet. Typen sier at "han skal vente til siste dagen med å spise kebab", men siden jeg skal rett tilbake og på jobb er jeg ikke sikker på om jeg tør det. Bør jeg bare holde meg unna salat og bestille alt "well done"? Og sørge for at det er flaskevann over alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JulieB

Anbefaler å ta med Antibac eller Rene hender til å ta på før du skal spise. Kebaben som de har på restaurantene skal være ganske safe tror jeg. Kebaben på restaurantene er som regel ikke vanlig rullekebab slik som i Norge, men mer som kebabkjøtt uten lefse. Ville unngått gatekjøkken osv som du finner i sentrum rundt barene, synes de ser litt skitne ut.

Ville drukket flaskevann hvis jeg var deg, ja. Men til tannpuss går det greit med springvann ( i følge startour). Generelt kan det være en grei regel å unngå å spise ting uten skall når det gjelder salat osv, for å være på den trygge siden.

Jeg har aldri blitt matforgiftet når jeg har vært i Tyrkia, men risikoen er nok tilstede. Forresten, så mener jeg å huske at det tyrkiske kjøkkenet er nr. 3 i verden, etter det franske og kinesiske.

Anbefaler forøvrig en restaurant som heter Josef's Platz i sentrum av Alanya. Der har de skikkelig god og ordentlig mat:)

Jeg har alltid brukt å bestille kjøttet medium stekt, og det har som sagt gått greit, men husk å sjekke at kjøttet er slik som du vil ha det før du spiser det.

edit: skrivefeil

Endret av JulieB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne anbefale en restaurant vi likte veldig godt, men jeg husker ikke hva den het... Men jeg kan ihvertfall anbefale Chocolate House! Fantastisk for oss som er glad i sjokolade. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne anbefale en restaurant vi likte veldig godt, men jeg husker ikke hva den het... Men jeg kan ihvertfall anbefale Chocolate House! Fantastisk for oss som er glad i sjokolade. ;)

Hvor lå den da?

Når vi snakker om restauranter.. Har de mange "forskjellige?" Liksom, tyrkiske, meksikanske, kinarestuarant osv?:P Jeg vet at mamma og pappa dro mye på kinarestaurant i Alanya, og har hørt noe snakk om en bra meksikansk restaurant tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det husker jeg ikke, men du kan google den og se om du finner noe.

De fleste "restauranter" i sentrum har liksom alle kjøkkener i hele verden som spesialitet, noe som gjør meg svært skeptisk i alle fall. ;) Andre har kanskje tips om GODE restauranter, jeg hadde flest dårlige erfaringer, bortsett fra denne ene som jeg ikke husker navnet på.

Det er forresten utrolig hvor ulikt man kan oppfatte en by - jeg kunne aldri tenke meg å dra tilbake til Alanya, mens her er det folk med massevis av gode opplevelser. Håper du får en fin tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker jeg ikke, men du kan google den og se om du finner noe.

De fleste "restauranter" i sentrum har liksom alle kjøkkener i hele verden som spesialitet, noe som gjør meg svært skeptisk i alle fall. ;) Andre har kanskje tips om GODE restauranter, jeg hadde flest dårlige erfaringer, bortsett fra denne ene som jeg ikke husker navnet på.

Det er forresten utrolig hvor ulikt man kan oppfatte en by - jeg kunne aldri tenke meg å dra tilbake til Alanya, mens her er det folk med massevis av gode opplevelser. Håper du får en fin tur. :)

Ja, det virker som at det er en av de "endten så hater du det, ellers så elsker du det"-greiene.

Ja nei vi har allerede blitt tipset om å holde oss til de finere restaurantene så det skal vi absolutt gjøre. Har vært i syden mange ganger før men på grunn av foreldrene mine (som forsåvidt ble matforgiftet og ikke vil tilbake) har jeg bestemt meg for å finne ut hva jeg bør gjøre/ikke gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg var der i 2 uker. spiste all mulig rar mat. ble ikke syk en eneste gang, kvaliteten på spise stedene der virker ganske bra .

gled deg masse, jeg skal hvertfall tilbake dit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

å bli matforgifta kan man bli hvor som helst og overalt.

venninna mi ble matforgitet i thailand, hun ble innlagt der nede.

typen ble matforgifta etter en tur på seven elleven her i byn..

så man trenger ikke dra langt for å bli det..

det kan skje hvor som helst, så det å forby et sted eller et land pga dette blir for dumt..

som en annen nevnte her, du får kjøpt sprit servietter på apoteket. bruk disse hyppig.. for bakterier florerer mye mer der nede pga varmen. tenk hvor mye bakterier det er på penger! :S

bruk disse servietene før dere skal spise. de dreper alt av bakterier og virus.

grønnskaer og frukt vil dere få servert masse av der nede. det er helt okey å spise så lenge skallet er tatt av.. noe det som oftest er!

Spiser dere på hotellets restaurang er dere ganske trygge.

de kan som regelt mat, kjøkken og hyggiene kombinasjon..

spør detur guiden hvilke restauranger de anbefaler og som de vet er trygge.

de vet alt slikt!

slapp av, ikke noe å bekymre seg for. jeg har hatt hard og løs mage alle gangene i tyrkia.. men d er vanlig med slik ferie mage.

man går ikke å spiser på et slubbert sted, og man sjekker kjøttet mens man spiser.. ikke rødt eller rått inne i kyllingen osv.

kjøper dere idoform er magen forberedt på bakterie endringer og forandringer, og klar for å stabilisere igjen.

p.s kebab er tryggt fordi det er grilla..

en god regel er å se ann plassen. om det ser rent, ryddig og pent ut og om det sitter folk å spiser der fra før av! gatekjøkken har ofte kjøkkena sine på gatene i selve eksosen og heten så der florerer bakteriene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...