Gå til innhold

Alanya


Essi89

Anbefalte innlegg

å bli matforgifta kan man bli hvor som helst og overalt.

venninna mi ble matforgitet i thailand, hun ble innlagt der nede.

typen ble matforgifta etter en tur på seven elleven her i byn..

så man trenger ikke dra langt for å bli det..

det kan skje hvor som helst, så det å forby et sted eller et land pga dette blir for dumt..

som en annen nevnte her, du får kjøpt sprit servietter på apoteket. bruk disse hyppig.. for bakterier florerer mye mer der nede pga varmen. tenk hvor mye bakterier det er på penger! :S

bruk disse servietene før dere skal spise. de dreper alt av bakterier og virus.

grønnskaer og frukt vil dere få servert masse av der nede. det er helt okey å spise så lenge skallet er tatt av.. noe det som oftest er!

Spiser dere på hotellets restaurang er dere ganske trygge.

de kan som regelt mat, kjøkken og hyggiene kombinasjon..

spør detur guiden hvilke restauranger de anbefaler og som de vet er trygge.

de vet alt slikt!

slapp av, ikke noe å bekymre seg for. jeg har hatt hard og løs mage alle gangene i tyrkia.. men d er vanlig med slik ferie mage.

man går ikke å spiser på et slubbert sted, og man sjekker kjøttet mens man spiser.. ikke rødt eller rått inne i kyllingen osv.

kjøper dere idoform er magen forberedt på bakterie endringer og forandringer, og klar for å stabilisere igjen.

p.s kebab er tryggt fordi det er grilla..

en god regel er å se ann plassen. om det ser rent, ryddig og pent ut og om det sitter folk å spiser der fra før av! gatekjøkken har ofte kjøkkena sine på gatene i selve eksosen og heten så der florerer bakteriene..

Ja for all del, matforgiftet kan man vel bli over alt, men mine foreldre klandrer tyrkia. Hadde jeg gjort det samme hadde jeg vel ikke det første jeg hadde gjort vært å dra til tyrkia selv;)

Har vært flertallige ganger i hellas (rhodos, kreta) og to ganger på kypros og spist alt jeg har kommet over uten problemer, og de er jo SÅ flinke til å lage gode salater, så det blir litt "trist" å eventuelt gå glipp av det også. Jeg har også hørt at det tyrkiske kjøkken skal være suverent, men om jeg så hadde spist en salat og følt meg dårlig av den grunn hadde jeg nok hatet meg selv! betaler du 5000 kr for ei uke så vil du ikke sitte på hotellrommet den uken;)

Men ja, får se ann plassene og passe på hvor vi går og hvem som ellers er der. Antibac skal bli, og idoform bør vi vel starte på før vi reiser.

Dette skal bli litt av en tur! Vi hadde det så bra sammen på kypros i fjor så nå gjelder det å få det enda bedre i år:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_melek_*

Jeg har bodd i Alanya,og jeg anbefaler dere ikke til å gå opp/ned fra borgen på kvelden eller om natten. Det samme gjelder for stranden.

Kleopatra Tower ligger ikke langt i fra Oscars restaurant og Vikingen restaurant,begge de to er drevet av tyrkere som bor i Norge. De snakker godt norsk,og er hjelpsomme om dere lurer på noe. Oscars er nærmest,om dere går over gaten,så ned mot stranden da ser dere Norden restaurant. I samme gate ligger Oscars,og han som eier den bor i Oslo. Han er alltid der,og han kjenner Alanya ut og inn.

Nærmeste hamam (tyrkisk bad) ligger i gaten bak det hotellet. Hotellet er også i nærheten av fiskemarkedet. Der kan dere kjøpe frukt,grønnssaker,kjøtt,fisk m.m.

Dimcay er et fint sted! Grunnen til at det har vært "skittent" der nå,er at demningen brast i vinter. De sier at alt er i orden nå,og restaurantene som måtte stenge har åpnet igjen.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja for all del, matforgiftet kan man vel bli over alt, men mine foreldre klandrer tyrkia. Hadde jeg gjort det samme hadde jeg vel ikke det første jeg hadde gjort vært å dra til tyrkia selv;)

Har vært flertallige ganger i hellas (rhodos, kreta) og to ganger på kypros og spist alt jeg har kommet over uten problemer, og de er jo SÅ flinke til å lage gode salater, så det blir litt "trist" å eventuelt gå glipp av det også. Jeg har også hørt at det tyrkiske kjøkken skal være suverent, men om jeg så hadde spist en salat og følt meg dårlig av den grunn hadde jeg nok hatet meg selv! betaler du 5000 kr for ei uke så vil du ikke sitte på hotellrommet den uken;)

Men ja, får se ann plassene og passe på hvor vi går og hvem som ellers er der. Antibac skal bli, og idoform bør vi vel starte på før vi reiser.

Dette skal bli litt av en tur! Vi hadde det så bra sammen på kypros i fjor så nå gjelder det å få det enda bedre i år:D

Tyrkia er et av de verste landene når det kommer til matsikkerhet.

Idoform har ingen dokumentert effekt og vaske hendene dine hjelper ikke hvis kokkens hender er skitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tyrkia er et av de verste landene når det kommer til matsikkerhet.

Idoform har ingen dokumentert effekt og vaske hendene dine hjelper ikke hvis kokkens hender er skitne.

dikumentert effekt har heller ikke alternavtiv medisin, men allikevel er det mange som sverger til det. det samme gjelder idoform.

men hva vet vi om kokkens hender er rene eller skitne? det beste er å helgardere oss selv når vi nettopp har vært å handla med skitne penger, tatt i rekkverket og tatt sand ut av skoa.. tenk alle stedene hendene dine er, da hjelper det UANNSETT på at ens egen hygiene er på topp der nede.

og bare så det er sagt trådstarter så spiste jeg av både grønnsakene, salaten og frukten vi fikk servert. gikk så bra så :)

man får alltid et fruktfat servert etter middagen. og de dyrker tomater der nede, så de er veldig søte og gode og serveres til alle retter.

det meste er jo tatt av skallet.

du trenger ikke bekymre deg for mye :)

aldri hørt om noen kjenner som har blitt matforgifta i tyrkia..

så foreldrene dine har nok vært uheldige.

også er det kjekt å ha med akutt diare tabletter.

dagen før jeg dro var det en tur på apoteket og handla idoform, antiback og de akutt diare tablettene.

jeg fikk diare en dag og ble fort kvitt det med de tablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
dikumentert effekt har heller ikke alternavtiv medisin, men allikevel er det mange som sverger til det. det samme gjelder idoform.

men hva vet vi om kokkens hender er rene eller skitne? det beste er å helgardere oss selv når vi nettopp har vært å handla med skitne penger, tatt i rekkverket og tatt sand ut av skoa.. tenk alle stedene hendene dine er, da hjelper det UANNSETT på at ens egen hygiene er på topp der nede.

og bare så det er sagt trådstarter så spiste jeg av både grønnsakene, salaten og frukten vi fikk servert. gikk så bra så :)

man får alltid et fruktfat servert etter middagen. og de dyrker tomater der nede, så de er veldig søte og gode og serveres til alle retter.

det meste er jo tatt av skallet.

du trenger ikke bekymre deg for mye :)

aldri hørt om noen kjenner som har blitt matforgifta i tyrkia..

så foreldrene dine har nok vært uheldige.

også er det kjekt å ha med akutt diare tabletter.

dagen før jeg dro var det en tur på apoteket og handla idoform, antiback og de akutt diare tablettene.

jeg fikk diare en dag og ble fort kvitt det med de tablettene.

Det er bare og se på statistikk. Det er totalt uvesentlig hvorvidt du kjenner folk som har blitt smittet. Tyrkia er et av verdens verste land når det kommer til matsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sisilie_*
Det er bare og se på statistikk. Det er totalt uvesentlig hvorvidt du kjenner folk som har blitt smittet. Tyrkia er et av verdens verste land når det kommer til matsikkerhet.

Men da er det jo bare å passe på hva man spiser! Godt stekt kjøtt, ingen salat o.l, fine restauranter, ingen "gatekjøkken". Sånn som jeg har forstått det så er det ikke selve kokkens hygiene det går på, men heller bakteriefloraene som er veldig annerledes i Tyrkia, det vil si at VI ikke tåler det selv om de gjør det. Bedre å være føre var - jeg tar ikke sjansen på å spise salat uansett, er IKKE verdt det hvis jeg risikerer å bli sittende på hotellrommet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...