Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg var konfirmant for 14 år siden og fikk helt gjennomsnittlig gave da på ca 17 000. Bunadsølvet hadde jeg fått på forhånd i bursdag og julegaver og så fikk jeg bunad. Fikk ikke så mange smykker da.

Fikk 1000 kr av hver tante/onkel m familier 3000 av hvert av besteforeldresettene og resten var fra naboer og venner av mine foreldre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ca. 18.000 i 1993. Fikk noen få smykker samt bunad i tillegg. Broren min fikk ca. 14.000 9 år etter, men han fikk fler gaver enn meg, spesielt mye turting. Han fikk også bunad, men den fikk han ikke fysisk før han var 19 år og ferdig utvokst (det skal nevnes at moren vår syr bunader selv, og at det er lite sølv på bunadene våre).

Skrevet

Jeg tror jeg fikk rundt 15 000, pluss noen gaver. er vel rundt 5-6 år siden nå. Var mange som fikk mindre enn meg, men også endel som fikk mer. Forstår at noen besteforeldre vil gi ekstra for å "sikre" fremtiden osv om de har mulighet til det, men syns kanskje man bør snakke litt alvorlig med konfirmanten om man gir mye penger, for mange konfirmanter som ikke forteller noe om hvorfor de fikk mye penger, men bare skyter ut at de "fikk vel 70 000 ellernoe".

Skrevet
Hvor mye fikk dere fra tante/onkel?

Jeg vet rett og slett ikke hvor mye penger jeg skal gi.

Er vel 500-1000 det "pleier" å være. Jeg synes det kommer litt an på hvor mange nevøer/nieser man har osv og hvor nære man er. Selvsagt også om man gir smykker e.l. i tillegg også. Til den ene kusinen min ga vi (altså mamma og pappa, hvor pappa er fadder) et gullkjede og 1000,-. Så ga vi søskene (fetter og kusine til konfirmanten) et matchende gullarmbånd til ca. 750 tror jeg. Til de andre kusinene og fetterne gav vi et samlet beløp hele familien på 500-750-1000. Det varierte vel litt ettersom det er store alderssprik på mine fettere og kusiner. Nå er det jo også bare én fetter igjen, og han får da sikkert noe mer ettersom han er den "siste" vi skal i konfirmasjon til i denne generasjonen.

Gjest antigartner
Skrevet
jeg var konfirmant for 14 år siden og fikk helt gjennomsnittlig gave da på ca 17 000. Bunadsølvet hadde jeg fått på forhånd i bursdag og julegaver og så fikk jeg bunad. Fikk ikke så mange smykker da.

Fikk 1000 kr av hver tante/onkel m familier 3000 av hvert av besteforeldresettene og resten var fra naboer og venner av mine foreldre

Jeg ble konfirmert etpar år før deg, og fikk i underkant av en tredjedel av den pengesummen du fikk. Til gjengjeld fikk jeg nesten nok smykker til å starte en gullsmedforretning :fnise:

På den tiden var vanlig konfirmasjonsgave fra tanter og onkler 3-500 kroner hos oss, så variasjonene er tydeligvis veldig store fra sted til sted/miljø til miljø. Jeg har flere fettere og kusiner som ble konfirmert de neste tre årene, og de fikk omtrent det samme.

Skrevet (endret)

Jeg fikk bunad og rundt 20 000 kr og noen smykker. Dette var gjennomsnittlig i min omgangskrets for 10 år siden.

edit: tror familie ga gaver på mellom 500-1000kr, og jeg hadde ganske stort selskap pga. sto familie.

Endret av Phaedra
Gjest Gjest_Rita_*
Skrevet

Jeg har en datter som var konfirmant nå i mai, vi er liten familie så var 18 stk i selskapet som vi hadde hjemme med hjemmelaget mat..

Hun fikk svimlende mye synes jeg, og hun selv også var i sjokk... hun fikk bunad + sølv verdi ca 25 000,- fikk stor pengegave av sin pappa og bestefar ( vi er skilt, jeg er gift på ny og faren hennes er enslig )

Hun fikk ca 42 000,- i kontanter + gull ring, pc veske og noen andre smågaver...

Hun fikk kr. 1000,- av en onkel ( som er enslig ) kr. 15oo,- av de andre to med familier....

Min mening er at folk tar helt av og det blir for mye av det gode.....

Skrevet

Ja, det har nok mye med hvor stor familie man har. Selv fikk jeg 22 000 kr, + bunad/bunadssølv og tilbehør til en verdi på bortimot 25 000 kr, og ganske mange smykker utenom. Har stor familie, og selv om mange ikke var invitert, fikk jeg store pengegaver/smykker osv. Husker jeg syntes det var veldig mye, er vel 7 år siden min konfirmasjon (tida går fort!).

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi har stooooor familie, så broren min fikk 46000 når han konfirmerte seg for 16 år siden. Selv fikk jeg 10 tusen for å ikke konfirmere meg :fnise:

Skrevet

Eg fekk lite i forhold til mine medkonfirmanter. Endte opp på 6000kr i penger, litegranne smykker og litt ymse (blant anna Haugesundshusmorskoles-kokebok som har vore mykje i bruk). I tillegg sydde mamma bunad, så eg fekk komplett bunad og festen.

Trur det har ein del med kor mange det er i slekta og korleis økonomien er til slektningene. Mine har aldri vore rike.

Skrevet
Jeg fikk 4000 på min konfirmasjon, det er snart 17 år siden, jeg husker jeg syns det var lite, da "alle andre" fikk mer.

Min datter fikk forøvrig 9000 til dåpen, noe jeg syns er helt tullete.

Jeg fikk også 4000 til konfirmasjonen for 15 år siden, men fikk mange andre, store gaver. Min sønn ble døpt i fjor og fikk da over 10000 i pengegaver. Vilt ja.

Gjest jennto
Skrevet

Det er jo litt trist at konfirmasjon nå handler om å få mest mulig penger blant de unge, og det hjelper ikke på når de blir overdrysset av penger av de voksne.

Jeg synes det ihvaertfall det er litt trist.

Til min konfirmasjon fikk jeg festen og ca 11 000kr. Hadde ikke bunad. Brukte en enkel fin kjole til 200kr.Og jeg synes det var enormt mye(fortsatt synes).. men husker jeg ble "kritisert" for å fått så lite.. alle andre hadde fått så mye mer..

det er en dårlig holdning ovenfor konfirmasjonen.. det er ikke det konfirmasjon handler om.

Gjest Helene - ikke innlogget
Skrevet

Konfirmanten min fikk bunad hos besteforeldrene, sølvet hadde hun fått på forhånd i jule- og bursdagsgaver.

Hos meg fikk hun en større gave til en verdi av 15 000 kroner, og selskapet.

Hun fikk 4 forskjellige smykker, pluss noe til.

Og så fikk hun ca 11 000 kroner.

Hun har liten familie og var forberedt på å motta gaver kun fra morssiden. Likevel var hun (og jeg) overveldet over hvor mye hun fikk. Hun hørte at andre hadde fått endel større summer, men det brydde hun seg overhodet ikke om. Hun var kjempefornøyd.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg fikk ca 17 000 for 5 år siden... Jeg fikk 5000 av besteforeldre da.

Ellers så fikk jeg ganske mye gaver, vesker, bøker, sølvbestikk og smykker.

Vanskelig å sammenligne det der da.... Noen får 10 000 av hver av besteforeldrene sine som forskudd på arv ca, og det drar jo opp en del.

Spørs også litt på størrelsen på familen og hvordan nivået er når det kommer til gaver fra naboer og sånn.

Vennenne mine fikk mellom 10 000 og 30 000 tror jeg

Syns det var litt dårlig at ikke naboer sende et kort med hilsen. forventet ikke penger,men en kilsen sender vel man? Vi sendt til alle naboer som det var naturlig å sende til året før

Exsfam, sklilte foreldre tok en innsamlingsaksjon.Ingen dukket opp tross invitasjoner. gaven var på ca 600. Det hadde vert ok på denne dagen om de gjorde det anneleds den dagen, da de vet at komfirmanten har liten fam ellers.

har to slekninger på morsiden,så mor og nye mann følte de måtte få opp summen, så han ikke skulle bli utafor de andre konfirmantene dagen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...