Hippo Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Det er vel smålig å henge seg opp i slikt, men jeg lurer altså veldig. Har du hatt konfirmant i år, eller i løpet av de siste årene. I så fall, hva ble "fangsten"? Min fikk til sammen 11.000, samt gaver til en verdi av ca. 2.250. (Fra oss foreldrene fikk han fest og finklær, og verdien av det har jeg ikke regnet med her.) Har inntrykk av at de fleste får langt mere enn dette, eller... Hva får "gjennomsnittskonfirmanten" i dag?
kaprifolen Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Det er vel smålig å henge seg opp i slikt, men jeg lurer altså veldig. Har du hatt konfirmant i år, eller i løpet av de siste årene. I så fall, hva ble "fangsten"? Min fikk til sammen 11.000, samt gaver til en verdi av ca. 2.250. (Fra oss foreldrene fikk han fest og finklær, og verdien av det har jeg ikke regnet med her.) Har inntrykk av at de fleste får langt mere enn dette, eller... Hva får "gjennomsnittskonfirmanten" i dag? Spørs ikke det veldig på hvor mange gjester man har? Nå er det riktignok noen år siden jeg var konfirmant, men jeg fikk ca 10 000 i kontanter, noen gavekort, og smykker til ca 20 000. I tillegg til fest, og bunad med alt tilbehør. Noe av bunaden fra foreldrene mine, og noe fra besteforeldrene mine. men jeg kjente jo mange som fikk 10 000 av én giver! En bror, bestefar e.l.
GlaJenta88 Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Dette kommer vel i bunn og grunn an på hvor stor familie man har? Jeg fikk litt over 16' til min konfirmasjon for 6 år siden, men vi har mye familie. Jeg fikk jo også masse smykker. Broren min lå på ca det samme tror, jeg. Selv om dette var 4 år etter, og dermed bare 2 år siden. Nå fikk han ganske mye smykker han også egentlig. Når det gjelder verdien av disse smykkene aner jeg virkelig ikke. En gave er en gave på en måte. Vi har jo også 4 faddere hver, mens den ene kusinen min som stod til konfirmasjon for 3 år siden har 2 faddere og mye mindre familie. Hun lå vel på ca. 10' tenker jeg, men fikk også en del smykker og slikt. Hun fikk også en sydentur med lommepenger om jeg ikke husker helt feil. Dette med "gjennomsnitt" osv er nok litt vanskelig å beregne. Jeg husker jeg hadde et par stykker i klassen som fikk bunad til konfirmasjonen, og det er jo uhyre dyrt. Andre igjen har besteforeldre som kanskje ikke gir så mye i bursdagsgaver og til jul, men som "tar igjen" til konfirmasjonen for da har barnebarnet blitt "voksen" og så får de da et pengebeløp på 30'. I tillegg til klær og festen tror jeg at både broren min og jeg fikk enten 3' eller 5' av foreldrene våre.. Så da er det jo de som drar summen opp her hos oss i alle fall. Jeg synes ikke 11' var en lav sum egentlig. Min samboer fikk ca 15' tror jeg, og av foreldrene fikk han en PC med alt av utstyr. (les: tastatur, mus, skjerm, printer osv) Han fikk også ganske mye smykker og slikt også egentlig.
Gjest Sansol Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Min lillesøster konfirmerte seg nylig og endte opp med en sum på 27 000. I tillegg fikk hun endel gaver og en flatskjerm. Det var ca. 40 gjester tilstede. Hennes venner fikk noe tilsvarende. Folk gir vel det de har lyst og råd til, koselig at de vil gi, samme hvilken sum det er.
Mamma1 Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 (endret) Nabojenta her fikk 20 000, søskenbarnet til mannen min fikk 13000- Søskenbarnet til sønnen min fikk 40 000 i fjor, det samme gjorde mitt søskenbarn i fjor. Endret 27. mai 2009 av Mamma1
Matty Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Jeg fikk ca 17 000 for 5 år siden... Jeg fikk 5000 av besteforeldre da. Ellers så fikk jeg ganske mye gaver, vesker, bøker, sølvbestikk og smykker. Vanskelig å sammenligne det der da.... Noen får 10 000 av hver av besteforeldrene sine som forskudd på arv ca, og det drar jo opp en del. Spørs også litt på størrelsen på familen og hvordan nivået er når det kommer til gaver fra naboer og sånn. Vennenne mine fikk mellom 10 000 og 30 000 tror jeg
Aurela Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 (endret) Husker ikke helt hva jeg fikk, men den høyeste enkeltsummen var 1000 kroner, og tror det alt i alt var under 5000.. Selskapet var vel til rundt 20 gjester. I tillegg til pengene fikk jeg bunad av mamma og pappa, sølv av søsken og besteforeldre, cape av en tante og noen smykker. Fikk ikke så veldig mye (utenom bunaden da!) sånn i forhold til alle vennene mine, men er takknemmelig for gavene allikevel Begynne vel å bli rundt fem år siden jeg ble konfimert.. Endret 27. mai 2009 av Aurela
Gjest imli Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Jeg fikk 9000 kr til min komfirmasjon for 9 år siden, samt smykker o.l til sikkert flere tusen til sammen. Husker jeg syntes det var utrolig masse penger Men vet mange fikk mer. Kommer an på hvor stor familie man har, og ikke minst hva slags økonomi de har...
Mamma1 Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 Jeg fikk 4000 på min konfirmasjon, det er snart 17 år siden, jeg husker jeg syns det var lite, da "alle andre" fikk mer. Min datter fikk forøvrig 9000 til dåpen, noe jeg syns er helt tullete.
Furstina Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 Det låter som absurt mycket pengar tycker jag. För en konfirmation? Till en 15 åring? Jag kan inte minnas att någon av mina kompisar fick så mycket pengar men traditionen är väl annorlunda här. Jag tror och hoppas att det vanliga här fortfarande är ett guldkors-smycke, manschettknappar eller slipsnål och liknande. Jag minns bara historier om "någon" som fått en moped eller liknade men ingen som jag känner fick något så stort. Själv konfirmerade jag mig inte och fick inte heller någon uppmärksamhet i form av extra gåvor eller pengar då.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Jeg kjenner en konfirmant som fikk 4000 kroner i år, pluss en del smykker og andre gaver. Konfirmanten var nok veldig skuffet med tanke på de vanvittige summene som er vanlige ellers. Trist at det skal bli sånt fokus på gaver og penger.
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 27. mai 2009 #13 Skrevet 27. mai 2009 Mine barn fikk, for 2 og 6 år siden, rundt kr 6500 i kontanter, samt noen smykker, - og bunad med sølv som ble ca kr 18 000 hver. Selskapet hadde vi hjemme og kostet ikke allverden.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Min konfirmant fikk ca. 18 000 i konfirmasjonsgave i år. I tillegg fikk han en mac til rundt 12 000. I følge ham var han blant de i klassen som fikk minst......
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2009 #15 Skrevet 27. mai 2009 Datteren min ble nettopp konfirmert. Hun fikk 32000 kr + bunad og noen andre gaver. Fikk mye av den ene av besteforeldrene, så det er en av grunnene til det høge beløpet.
siriipiri Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 Jeg ble konfirmert for ni år siden, og om jeg ikke husker feil fikk jeg rundt 25.000 + bunad. Fikk også et par gaver i form av smykker, sølvtøy, etc. Har egentlig ganske liten familie (en tante og onkel på hver side), og har heller ikke faddere da jeg ikke er døpt. Men, foreldrene mine har stor omgangskrets, så jeg fikk gave fra veldig mange forskjellige. Tror de fleste av vennene mine fikk fra 15.000 - 30.000 + bunad til jentene. Hva som er vanlig å gi varierer nok veldig fra familie til familie. Fetteren min konfirmerte seg i år, og han fikk rundt 45.000 tror jeg.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 27. mai 2009 #17 Skrevet 27. mai 2009 Datteren vår ble konfirmert for 5 år siden, og fikk 3500,- +bunadsmykker og andre smykker. Fikk bunad fra oss foreldrene, men den har jeg sydd selv, så den kostet 6500,- Sønnen vår ble konfirmert for 3 år siden, og fikk 6500,- og noen smykker. Vi har ikke veldig stor familie, og var noen og tyve mennesker i selskapet. Jeg synes jo generelt at konfirmasjonen er blitt en ren pengefest, og det blir helt feil for meg. Heldigvis var barna ikke lei seg selv om de fikk betraktelig mindre enn andre på sitt kull.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2009 #18 Skrevet 27. mai 2009 Hvor mye fikk dere fra tante/onkel? Jeg vet rett og slett ikke hvor mye penger jeg skal gi.
Erle84 Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Vi er mange fettere/kusiner, så beløp på gaver ble begrenset av foreldrene våre veldig tidlig. Til konfirmasjon tror jeg vi fikk 400 av onkler/tanter, men er ikke helt sikker. Hvis man har én nevø/niese, kan man gi mer enn om man har 5-6 som konfirmerer seg samtidig. Jeg husker ikke hva jeg fikk til konfirmasjonen min, men jeg husker at jeg fikk mindre enn de fleste andre, men at noen fikk mye mindre enn meg også. Det hefitigste var en kompis som fikk 70 000, og venninna mi som fikk 5000 var det laveste jeg hørte, men sikkert noen som fikk mindre enn det og. Det er 10 år siden.
Mamma1 Skrevet 28. mai 2009 #20 Skrevet 28. mai 2009 Jeg tror 1000 er vanlig fra tanter og onkler i min omganskrets.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå