Gå til innhold

Hjelp, 3 års trass??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Gulljenta på 3 år oppfører seg som et troll til tider, hun strekker grenser hele tiden, vræler når hun ikke får det som hun vil og kaster ting rundt seg. Hun hadde en periode i høst/vinter også, noe vi tenkte var 2 års trass, men det gikk over etter to-tre månder.

Vi har en jente på 10 år, jeg minnes en periode i 2 årsalderen hvor hun var umulig, men som 3 åring var hun bare snill :wink:

Har noen erfaring med dette?

Vi blir utålmodige og sinte, noe som fører til dårlig samvittighet etterpå.

Kan man gjøre noe, eller er det bare å vente til "anfallet" er gått over?

Mamman...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv 2 barn, og husker 6 års trassen til datteren min med skrekk & gru. Vi var i en butikk for å kjøpe sko til henne. Hun ville på død og liv ha et par lange snørestøvletter.(det tok omtrent en halv time å snøre dem), og som dessuten hadde litt for høye heler. Hun satt seg rett ned i butikken og vrælte som en stukken gris. Folk så jo rart på oss. Måtte slepe henne med meg hjem, uten sko. Et av de verste anfallene hun hadde. De kom ikke før i 6 års alder hos begge mine. I dag er de 12 og 15 år, og jeg kan love deg at det blir bare verre og verre jo eldre de blir. Tro meg!!Eneste rådet jeg har er og ikke gi etter for alt mulig. Lettere sagt enn gjort men.... :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Barn har tidvis perioder der de prøver ut hvor grensen går. Det er da en fordel at de voksne vet hvor grensen går og setter den der.

Vår sønn nektet feks å spise betasuppe med skje og han fikk lov til å spise den med gaffel. Det hadde han en viss lærdom av. :lol:

Vi slapp i allefall bråk på den tiden vi er mest slitne ved start av middagsspisingen.

Men han ville også gjerne sitte oppi blomstekassen i terasseblokken der vi bodde, dette var i femte etasje så det fikk han ikke lov til...

Og, ja desverrre hvor slitsomt det enn er så må man nok bare høre på disse anfallene. Hos våre barn har det hjulpet å løfte de opp på fanget etter noen minutters hyling, man hører når det verste er over. Så får de trøst og vet at de blir satt pris på selv om de har tatt han helt ut.

Dessuten går det jo over etter en tid. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva vet vel ikke jeg om trass, Akkurat nå har vi både 3-, 5-, og 7-års trass. Slitsomt? JA!!!. Gir jeg etter?? NEI!!! De griner, vræler, tramper, bråker, roper og gauler. Jeg sier NEI!! Blir de lei?? JA, etter 5, 10, 15, 20 eller 60 min...... :wink:

Jeg gir ALDRI etter.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette høres kjent ut, Lavendel. Håper du ikke er alene med ungene dine i tillegg, slik som j er. Det er utrolig slitsomt noen ganger.(Uten noen form for avlastning). Men det er vel bare å lukke ørene når d stormer som verst, og heller sette seg ned med dem etterpå....og gi dem masse kos og oppmerksomhet. Unger i trassalderen har d ikke så greit de heller, og er sikkert veldig frustrerte innimellom. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest La Guapa

:D heiii.

det beste rådet er vel å være konsekvent.

Nei er NEI og kan aldri bli ja (selv om skrikingen går deg på nervene)

Mannen min er litt flinkere til å gi etter for mas enn meg.

Resultatet er at hun aldri maser når vi er alene på butikken, men når han er med hører jeg henne tvers over Rema Stormarked!

Vår datter ( min stedatter)(7 år) kan holde på leeeeeenge når hun har sine perioder.

Hun vil liksom ikke gi seg uansett hvor sinte vi blir.

Da kniper jeg igjen munnen og visualiserer henne mens hun sier "ja,ja..kjære Guapa, jeg skal gjøre det du sier nå med en gang...."

for mitt indre øye.

Hun har perioder der hun surmuler mye.Særlig når vi er på besøk hos noen eller har besøk.

Hun gjør dette for å få oppmerksomhet, men virker sur og mutt på besøket.

Vi prøver å plukke det av henne, men det er jammen ikke enkelt når de har "fått for seg noe".

Heldigvis er dette i peroder jeg jeg trøster meg med at det går over....helt til dete er noe nytt. :hoho:

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, lover at dette funker. Dette eksempelet kan du overføre til andre situiasjoner:

Barn finner fort ut at "dersom jeg skriker lenge nok får jeg viljen min, det er bare spøsmål om tid før jeg får det jeg vil".

Butikken er et godt eksempel å dette. Barnet vil ha noe hver gang dere er på butikken., Det du gjør er at du sier Nei! Skriker du mere nå så går vi hjem. Første gangen tar ikke barnet beskjeden. Nei vel, sett fra deg handlevongen, ta barnet i hånden og gå ut av butikken og rett hjem. Ikke diskuter, gi etter ol. Prøv igjen neste dag, prøver barnet seg igjen, gjenta prosedyren og vær konsekvent. Ikke mere butikk den dagen. Husk å ikke gi negativ oppmerksomhet , men gi oppmerksomhet når til det positive barnet gjør.

Dette er oppskriften, det er individuelt hvor mange ganger man må gjøre dette. Noe to ganger andre flere. Etter noen ganger vil barnet forstå at du faktisk går hjem og det blir ingen handling dersom barnet skriker og bærer seg fordi det ikke "får" ting. Det tar ikke mange gangene før adferden til barnet er forandret. Slitsomt men difinitivt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Det er meg som har skrevet innlegget ovenfor. Ble visst ikke logget inn likevel. Så hvis dere vil diskutere, eller kjefte på meg, så var det altså et Blåmann innlegg. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmann:

hehe, mener du at man skal la vognen med varene bli igjen i butikken?

Stilig :)

Jeg så en mor som gikk utenfor kjøpesenteret med datteren sin som var smilende glad, men idet moren tok opp røykpakken begynte jentungen å skrike. Jeg fikk feelingen av at det hadde noe med røyken å gjøre....

Faktisk så blir jeg irritert over foreldre som røyker mens de er med barna sine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar :D

Jeg har tenkt over hvilke situasjoner og til hvilke tider hun er som værst, snakka med barnehagen og der er hun rene engelen, blid og snill :oops:

De gav meg et godt råd, prøv å unngå å si nei, gi heller et forklarende svar :oops: Helldigvis for meg så er dette noe barnehagepersonalet jobber med selv, avdelingslederen fortalte at hun hadde sagt nei 7 ganger på kort tid da de skulle prøve å ikke si nei, jeg følte meg både "truffet" og lettet da pedagogen selv hadde vanskeligheter med dette :oops:

I tillegg har vi hatt ferie med storesøsken og søskenbarn til jenta, og plutselig er alle reist på andre ferier og gullklumpen er alene med oss kjedelige foreldre.

En annen ting er at hun nettopp har sluttet med formiddagslur, og er så trøtt at hun kan sovne i middagsfatet, det eneste som hjelper er å holde henne i aktivitet ute :wink:

I dag har vi ikke sagt nei, men vært "forklarende", dessuten har hun vært ute i hagen med nabobarna, og det har gått lengere mellom "anfallene", og de har vært kortere. Vi har ikke tillatt oss å bli sinte, bare streng et par ganger, og det ser ut til at hun skjønner det bedre :oops:

Ja,ja, her er det bare å jobbe med seg selv, prøve å se verden fra hennes ståsted med søsken som forsvinner på samvær eller som kommer hit for samvær, hun har akkurat begynt å skjønne at storesøsknene ikke har samme mamma og pappa som henne.

Dessuten har ting fått flyte litt ut i ferietiden, så hun må vell komme seg inn i rutiner og diverse på nytt :oops:

Tålmodighet er vell en ting vi må prøve å egne oss :oops:

Huff, jeg føler meg som verdens værste mor akkurat nå, som leter feil hos gulljenta før jeg ser etter mine egne :(

Mamman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
Blåmann:

hehe, mener du at man skal la vognen med varene bli igjen i butikken?

Stilig :)

Jeg så en mor som gikk utenfor kjøpesenteret med datteren sin som var smilende glad, men idet moren tok opp røykpakken begynte jentungen å skrike. Jeg fikk feelingen av at det hadde noe med røyken å gjøre....

Faktisk så blir jeg irritert over foreldre som røyker mens de er med barna sine :(

Gå fra hele opplegget, ikke mere handling den dagen som barnet ser, lover at det hjelper med det er jo litt tungvint. Flott at du likte opplegget, vriker gjør den. Har vært testet på mange barn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
Det er meg som er vernepleieren !
Jeg svarte bare på spørsmål fra Kimmi om jeg var vernepleier. Sikkert fint for deg å være vernepleier. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...