Gå til innhold

The story of Snuppa & Snoppen


mocci

Anbefalte innlegg

Mårn!! :)

Gratulerer som filletante!! Moro!

Og fødsel, vel, det går som regel veldig greit. De aller, aller fleste fødsler går helt "etter oppskriften", men så hører vi veldig mye om de som ikke gjør det.

Ha en skikkelig super dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sant det, Vi hører mest om disse "grufulle" fødslene, og det er mange gode alternativer til smertestillende som ikke innebærer nål i ryggen, så du klarer deg nok fint, snuppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

God morgen, mocci!

:klem:

God mårran Bippe! Du er en trofast morgenfugl! :klemmer:

Mårn!! :)

Gratulerer som filletante!! Moro!

Og fødsel, vel, det går som regel veldig greit. De aller, aller fleste fødsler går helt "etter oppskriften", men så hører vi veldig mye om de som ikke gjør det.

Ha en skikkelig super dag! :klem:

Takk så masse O'hara. :) Ja du har helt rett, det snakkes minimalt om greie/fine fødsler i forhold til de tøffe/kompliserte.

Det er ikke lenge til før du skal i ilden. :)

Sant det, Vi hører mest om disse "grufulle" fødslene, og det er mange gode alternativer til smertestillende som ikke innebærer nål i ryggen, så du klarer deg nok fint, snuppa.

Oki, vet ingenting om andre typer smertestillende men det trenger jeg ikke å bruke så mange tanker på nå, jeg er jo ikke gravid en gang! ;) Takk for at du har troen på at det bor en urkvinne i meg også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmpf, magen har vært særdeles plagsom i det siste, mye smerter og uggen/uvel følelse :(

Men det er slik jeg har det i perioder, er nok alle bebistankene som setter sitt preg på hele meg. I tillegg til den ikke helt ukompliserte fødselen til svigerinne, hun ligger fremdeles på sykehus med blodoverføring. Er vel snakk om at hun kan reise hjem på fredag men det gjenstår å se, de vil ikke slippe henne før blodprosenten er noe høyere slik jeg har forstått det.

Ellers jobber jeg ræva av meg for å ta tak i et par støvletter av merket Art

Jeg var på shoppingtur med mamma forrige lørdag og vi falt pladask for et par støvletter fra dette merket. Mamma har aldri vært den helt store shopperen, er veldig nøktern og sparsommelig, men nå tok hun helt av, har aldri sett henne i mer fyr og flamme over et par sko. :ler: Butikken hadde kun str 41 igjen som selvsagt var altfor stort. Det er heller ingen andre butikker i nærheten som fører dette merket.

Thank god for google, jeg har fått kontakt med den største importøren av dette merket i Norge, de skulle se om de klarte å skaffe to par støvletter til oss. :nigo:

Støvletter

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Krysser fingrene for at dere får tak i støvlettene! Er moro når man virkelig faller pladask :nigo:

Har mocci det bra i dag? Store helgeplaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Krysser fingrene for at dere får tak i støvlettene! Er moro når man virkelig faller pladask :nigo:

Har mocci det bra i dag? Store helgeplaner?

Mocci har ingen store planer for helgen, muligens det blir et besøk til svigerinne forutsatt at hun er kommet hjem fra sykehuset, hun trenger avlastning. Hun er nemlig helt overveldet over ansvaret for den lille, hun hadde på forhånd ikke trodd at man måtte sette seg selv tilside i slik en stor grad. Kanskje ikke så rart da hun har bodd alene i 20 år og ikke har måttet ta hensyn til noen andre. Hun får virkelig snudd livet opp ned.

Det er snakk om at svigers skal komme ned til neste helg såfremt svigermors helsetilstand er ok. Jeg håper virkelig det da jeg tror det vil gjøre godt for begge parter, svigers lengter etter å møte barnebarnet samtidig som de gjerne vil være til hjelp for sin datter. Svigerinne har også godt av å få litt avlastning.

Ellers har jeg ikke så mange planer, muligens noe pusling i heimen, støvtørking står på timeplanen. Jeg må også prøve å potte om en orkidee som har fått mange avleggere som vokser direkte fra morplanten. Jeg har aldri sett noe lignende tidligere, er spent på om "avkommene" klarer seg når jeg planter de i en egen potte. :) Jeg er nemlig lidenskapelig forelsket i orkideer, alle vinduer i stue og på kjøkken er fulle av orkideer, tror jeg har mellom 15-20 stk. :sjenert:

Ikveld skal jeg ha PC spillekveld, gleder meg! Skal spille online sammen i en gruppe med 15stk, med headsett og mikrofon, her må engelsken til pers. ;) Litt flaut da de fleste er innfødte engelskmenn, men man lærer jo mye da. :jepp: Jeg syns det er utrolig morro å høre de ulike dialektene, har til tider problemer med å forstå hva som blir sagt. :ler: Ikke mye oxford/lærebok engelsk her. ;)

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper svigerinnen din får hjelp om hun kommer hjem i helga. Å ja, man må virkelig gi avkall på sine egne behov en stund, særlig hun som er alene. Jeg har utrolig stor respekt for valget hennes og håper det går bra! Søs har forresten en venninne som har gjort det samme - hun er gravid med tvillinger nå - tenk å være alene med to babyer a' :dåne:

Jeg også digger orkideer, det er eneste planta jeg faktisk får til :fnise:

Kos deg i helga :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ble vel ikke fødselsangsten min noe særlig mindre, det hørtes ikke fristende ut med unge som sitter fast, smerter som er helt hinsides, sugekopp, 3 jordmødre som legger seg opp på magen, revning, stort blodtap slik at man er besvimelsen nær, blodoverføring..... :unsure:

Jeg også bekymra meg mye for fødselen på forhånd, for det er jo disse fæle historiene man hører. Men jeg hadde jo en super fødsel, ikkenoe å grue seg for i det hele tatt. Tok få timer, var ikke så vondt at det var noe problem og babyen kom ut helt greit. Så det kan jo faktisk hende at du også får en sånn fødsel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper svigerinnen din får hjelp om hun kommer hjem i helga. Å ja, man må virkelig gi avkall på sine egne behov en stund, særlig hun som er alene. Jeg har utrolig stor respekt for valget hennes og håper det går bra! Søs har forresten en venninne som har gjort det samme - hun er gravid med tvillinger nå - tenk å være alene med to babyer a' :dåne:

Jeg også digger orkideer, det er eneste planta jeg faktisk får til :fnise:

Svigerinne kom hjem på fredag. Snoppen hentet henne og den lille på sykehuset for å kjøre de hjem. Ellers har han virkelig stilt opp for søsteren denne helgen, han fikk røyne seg når han måtte ut og handle ammepumpe og nattbind. :ler:

og han som ikke en gang klarer å kjøpe kondomer fordi han blir så flau..... :ler:

OMG, alene med tvillinger! :dåne: :dåne: :dåne: *stum*

Orkideer er også de eneste plantene jeg får til. :) Her setter de nye blomsterskudd hele tiden, er så kjekt å se at jeg får de til å trives. :) Jeg har til og med meldt meg inn i den lokale orkidee foreningen, kunne gjerne tenkt meg å prøve meg på noen andre varianter enn bare Phalaenopsis, men har ingen planer om å lage herbarium eller drivhus. skal holde meg til varianter som tåler å stå i vinduskarmen. :)

Jeg også bekymra meg mye for fødselen på forhånd, for det er jo disse fæle historiene man hører. Men jeg hadde jo en super fødsel, ikkenoe å grue seg for i det hele tatt. Tok få timer, var ikke så vondt at det var noe problem og babyen kom ut helt greit. Så det kan jo faktisk hende at du også får en sånn fødsel!!

Jeg tar gjerne en fødsel som din takk. :) Man kan jo alltids håpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørketid i heimen i det siste, har kranglet en del med Snoppen og vi som aldri pleier å krangle... :sukk:

Det er det klassiske svigermor/svigerinne problemet, de presser/maser og styrer Snoppen rundt som om han var en filledukke. Svigermor er meget bestemt og nåde den som ikke deler hennes oppfatning av saker og ting. Datteren er av samme støpning.

Jeg har sett meg lei av dette i lang tid allerede og da jeg endelig ytret min mening om det hele så satte Snoppen seg helt på bakbena. :tristbla:

Jeg antar at det er et minefelt å kritisere svigers/svigerinne, men innerst inne tror jeg ikke heller at han liker å bli behandlet som en nikkedokke. Men det er jo han selv som må sette grenser for hvor langt de kan gå, men det er han veldig dårlig på.

Idag reiser svigers nedover for å hilse på barnebarnet sitt, tror det vil roe gemyttene til flere.

Ikveld skal jeg på medlemsmøte arrangert av den lokale orkideeforeningen. Temaet for kvelden er orkideer for nybegynnere, noe som skulle være midt i blinken for meg. :) Det er første gangen jeg deltar på orkideemøte, ble nylig medlem av foreningen. :) Jeg er litt spent på gjennomsnittsalderen for medlemmene, ser for meg at det blir meg og pensjonistene. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kan være slitsomt med slike familievansker altså. Ikke alltid lett å være den "nye kvinnen" inn i en familie med sterke kvinnepersonligheter fra før. Håper mannen roer seg litt etterhvert. Kan være han er helt enig bare han får tenkt litt over situasjonen, sikkert et sårt tema for han også...

Lykke til med orkideene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Håper det går seg til på en grei måte mellom dere. Er nok ikke bare bare, og som du sier, han må nok se det selv. Ellers blir bare du den store/stygge ulven...

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, kan være slitsomt med slike familievansker altså. Ikke alltid lett å være den "nye kvinnen" inn i en familie med sterke kvinnepersonligheter fra før. Håper mannen roer seg litt etterhvert. Kan være han er helt enig bare han får tenkt litt over situasjonen, sikkert et sårt tema for han også...

Nei, det er ikke lett å være "ny kvinne" blant disse sterke damene til tider. Dessuten har jeg en helt annen personlighet enn dem, er som Snoppen jeg, beskjeden, holder meg i bakgrunnen, mild og snill. Men samtidig har jeg ikke problemer med å formidle meningene mine hvis jeg føler meg dårlig behandlet.

Jeg vet at Snoppen innerst inne er enig i det meste, men jeg var kanskje litt krass i måten jeg la frem meningene på og dermed gikk han i defense modus, forståelig nok. Vanligvis er jeg ikke så krass, men det rant bare over for meg, har bedt om unnskyldning da. Roen i heimen er nok en gang gjennopprettet. :rødme:

:klem:

Håper det går seg til på en grei måte mellom dere. Er nok ikke bare bare, og som du sier, han må nok se det selv. Ellers blir bare du den store/stygge ulven...

Jada, vi er vel forlikt igjen. :) Vi kjenner hverandre såpass godt at vi blir ikke helt satt ut av litt krangling, blir litt mer livat i forholdet da. :fnise: Vi krangler vel egentlig alt for lite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå jeg vil ha maaaaaaaaaaaaaaasssssssssse orkideer, ble helt inspirert på møtet igår!! :) Og som jeg mistenkte, det var jeg og gamlisene. :ler: Et ganske overveldende flertall av grå og hvithårede, vi var vel 5 stk under 40, 4 jenter og 1 mann ( faktisk av den alternative sorten med hestehale.) :ler:

Men gamlisene kan det med å dyrke orkideer, det skal de ha!! Fikk masse tips og råd samt titte på flere av medlemmenes egenproduserte orkideer, nydelige! Jeg selv er veldig glad i Phalanopsis (den vanligste orkideen som fås overalt) men denne var omtrent et ikke-tema, netopp fordi den er så vanlig. Men det er jo som regel med denne typen man starter så jeg var ikke helt enig der. Men ser jo at det er mange andre varianter som er veldig spennende men desto vanskeligere å stelle. De fleste hadde jo eget drivhus, men jeg kommer aldri til å ende opp der tror jeg. :fnise: Det morsomme var at en dame som kun dyrker orkideer i vinduskarmen på kjøkken og stue, stakk av med 1.premien på en utstilling for litt siden. Da er vel ikke alt håp ute for en vinduskarmdyrker som meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Orkideer er kjempeflotte!

Har endel jeg også, noen med større hell enn andre (har ikke så mye vinduer, og alle er sydvente = MYE sol...). Men er kjempegøy når de kommer igjen og igjen! Har du noen gode tips til ei som ikke alltid lykkes... :sjenert: Mams har fått skikkelig draget på det (etter tips fra meg faktisk), men hun har mye bedre vindusforhold og jeg tror lyset spiller en avgjørende rolle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkideer er kjempeflotte!

Har endel jeg også, noen med større hell enn andre (har ikke så mye vinduer, og alle er sydvente = MYE sol...). Men er kjempegøy når de kommer igjen og igjen! Har du noen gode tips til ei som ikke alltid lykkes... :sjenert: Mams har fått skikkelig draget på det (etter tips fra meg faktisk), men hun har mye bedre vindusforhold og jeg tror lyset spiller en avgjørende rolle...

Ja, lyset kan spille en rolle, ellers kan også vann og gjødsling være avgjørende for dannelse av blomsterskudd. Jeg pleier å sette mine i vannbad (vann tilsatt orkidegjødsel) for noen timer 1 gang per uke. Phalaer skal nemlig ikke tørke helt ut, med denne metoden suger røttene selv opp vann og holder dermed bedre på fukigheten.

Jeg kjøpte meg en ny type orkide for to uker siden, men igår hadde blomstene falt av.......Jeg har stelt den på samme måte som de andre, men det likte den tydeligvis ikke.....Muligens at den får for lite lys nå da det blir så tidlig mørkt, er mange orkidee arter som trenger ekstra belysning. Phalaenopsis er den som faktisk trenger minst lys, blant annet derfor den ikke tåler sterk sommersol.

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back in business igjen en heller trøøøtt mandda. :Gjesp:

Helgen har gått med til å rake løv-rake løv- rake løv- rake løv. :grine: Ser jeg et blad til så klikker jeg snart. :sprettoy:

Denne høsten har vi valgt å dele rakingen opp over to helger slik at vi ikke skal bli helt utbrent! :ler2:

Igår var hele tunet strøket, men da jeg stod opp idag var det jammen meg blad overalt igjen, gud så demotiverende! :sur:

Del to tar vi når trærne har mistet alle bladene, orker ikke tanken på å ta enda en runde med så mye jobb hvor det er nesten like ille igjen neste dag.

Resten av helgen gikk med til lørdagskveldbesøk hos svigerinne med svigers. Koselig det men kjente jeg ble litt ille til mote når svigerinne slang ut puppene for amming. Jeg vet jo at det er helt naturlig å amme, men tror ikke jeg kommer til å være like frimodig. ;) Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle plassere blikket mens jeg samtidig skulle holde samtalen igang med svigerinne. :flau:

Søndagskvelden ble alenekveld for meg og Una da Snoppen tok seg et besøk til svigers, de reiser nemlig nordover og hjem idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Takk for orkidè-tips!

Rake løv? Ordner ikke naturen opp selv? :ler: Her holder himmelen på å dekke over alt det grønne/brune, med et hvitt, tynt lag. Koselig! (tror det har klikka for meg...).

Ha en fin mandag, mocci, tross trøtthet!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...