Gjest Belladona Skrevet 23. mai 2009 #1 Del Skrevet 23. mai 2009 Noen hevder at ytringsfrihet kan bare brukes, aldri misbrukes. Er du enig? Hvorfor/hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ek_Erilar Skrevet 24. mai 2009 #2 Del Skrevet 24. mai 2009 Å ha frihet kun til ytringer som ingen finner provoserende - er meningsløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. mai 2009 #3 Del Skrevet 24. mai 2009 Noen hevder at ytringsfrihet kan bare brukes, aldri misbrukes. Er du enig? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvis man HAR ytringsfrihet, så ligger det i sakens natur at man ikke kan misbruke den, for det finnes da ingen meninger og holdninger som ikke kan ytres. Vi har ikke full ytringsfrihet. Det er en mengde ting vi ikke kan uttrykke fritt. De fleste av dem er riktignok av en karakter som de fleste av oss finner støtende og ikke ønsker å beskytte, men poenget med ytringsfrihet er at dersom alle ytringer er beskyttet, så er også demokratiet og den frie diskurs av meninger det. En annen måte å besvare spm på, er i fht det jeg oppfatter som poenget med ytringsfrihet: Det skal beskytte demokratiet, gjennom å sikre at alle kan ytre sine meninger fritt. Slik unngår man sensur av ideer. Men det finnes ideer som er en direkte trusel mot demokratiet. Dersom man definerer ytringsfrihet som instrumentell til å beskytte demokrati og personlig frihet, så kan man kanskje definere ytringer som er fiendtlige til demokrati og personlig frihet, som misbruk av ytringsfriheten. Det ligger selvsagt et paradoks i dette, i og med at man i ytringsfrihetens navn berøver enkelte mennesker retten til å ytre seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. mai 2009 #4 Del Skrevet 24. mai 2009 Ja, jeg mener ytringsfrihet kan misbrukes. Når den brukes til å spre frykt og fordommer gjennom halvsannheter, direkte løgn og/eller generaliseringer. Når konsekvensene blir mer hat, mer frykt og mer avstand i samfunnet, da mener jeg den blir misbrukt. I tillegg hvis man spyr edder og galle, fornærmelser og avsky, for deretter å gjemme seg bak ytringsfriheten. Ytringsfriheten er for å hindre at staten skal bli diktatorisk, og det skal være lov å åpent kritisere ideer, filosofier, politikk og annet. Men man går ofte over en grense fra saklig kritikk til edder og galle som ikke leder til noe konstruktivt, bare til mer negativitet. At dette er lov, gjør det ikke automatisk riktig. Derfor mener jeg at ytringsfriheten kan misbrukes, selv om det man gjør teknisk sett er lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2009 #5 Del Skrevet 24. mai 2009 Det er mange som misforstår begrepet ytringsfrihet. De tror det gir en rett til å sjikanere og skjelle ut andre. Og det er misbruk av ytringsfriheten. Ytringsfrihet (og også religionsfrihet) begrenses med rette opp mot andres ytringsfrihet og religionsfrihet og injurielovgivning. Min ytringsfrihet bør altså ikke føre til at en annens ytringsfrihet krenkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. mai 2009 #6 Del Skrevet 24. mai 2009 Det er mange som misforstår begrepet ytringsfrihet. De tror det gir en rett til å sjikanere og skjelle ut andre. Og det er misbruk av ytringsfriheten. Ytringsfrihet (og også religionsfrihet) begrenses med rette opp mot andres ytringsfrihet og religionsfrihet og injurielovgivning. Min ytringsfrihet bør altså ikke føre til at en annens ytringsfrihet krenkes. Kan du eksemplifisere? Hvilke omstendigheter kan du tenke deg at en persons ytringsfrihet fører til at en annens ytringsfrihet begrenses? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå