Gå til innhold

Syklister i veien.


Gjest æøå

Anbefalte innlegg

Til de som tror at syklisten får noe ansvar i et sammentreff med bil, så anbefaler jeg dere å prøve :-) (Nei, selvsagt ikke.)

Veitrafikkloven har liten eller ingen betydning når rettspraksis er en annen. Og generellt sett (SELVSAGT ikke alltid, det sier seg da selv) får bilisten skylden når det er myke trafikanter innvolvert. Det er bare å se på tidligere trafikksaker.

Og å ta det konkrete tilfellet jeg kommenterte: Hvis en bilist kliner seg inn til fortauskanten slik at en syklist ikke kommer forbi, og dermed smeller inn i bilen og/eller kjører ut, så har bilisten opptrått grovt uaktsomt (faktisk forårsaket ulykken med vilje, noe som kan innebære ubetinget fengselsstraff uansett grad av alvorlighet) og vil få både ansvar, skyld og straff.

Endret av Rimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress

Til de av dykk som ikkje skjønar kvifor vi syklar i vegen og ikkje på sykkelsti: har de nokon gong freista å sykle på ein sykkelsti over litt avstand?

Eg har nett kome inn frå sykkeltur. Eg er sliten i beina, så eg og kompisen min har brukt dei sykkelstiane vi fant. Og korleis er det? Jau, det er glasskår, sprekkar i vegen, sykkelsti som brått stoppar i ingenting, sykkelsti som munnar ut i ein veg for så å bli borte (dukkar opp frå ingenting litt seinare - kva med å skilte?), hol, sykkelstiar som ender med eit dropp på 15cm ved kryssing av veg, ja, du skjønar, ein held ikkje ut lenge på slikt. I Noreg er det verkeleg ikkje mogleg å bruke sykkelstiane for syklistar, dei er berre til gåande.

Samstundes må ein tole slikt som det her: eg sykla roleg langs ein veg, og det blei kø bak meg. Eg byrjar å sjå etter ein plass å stoppe, slik at eg kan sleppe bilane forbi meg. Eg vurderte å berre stoppe i vegkanten, men vegen var smal og lastebilen bak meg låg så tett at han truleg ville råka meg om eg berre stoppa der. Alternativet var å trille ut i ein åker, og det syntes eg ikkje er noko ein kan krevje. Etter ei stund, kan hende 500m finn eg endeleg ei avkjøring og stoppar. Og kva blir eg løna med - jau, ei rasande tuting. OK, så gjer eg som dei ønskjer seg, eg slepp dei forbi, og då er faen meg det gale også.

Nett kome heim frå Danmark, for ei anna verd, altså! Sykkelstier overalt, god skilting, og bilar som ter seg som folk og ikkje som apar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Syns det er kjempefint med de syklistene som slipper forbi biler ved første mulige og hisser meg ikke opp over å måtte kjøre sakte over en mindre strekning. Desverre er det ikke alle syklister som er like hensysnfulle.

Jeg kjører alltid nære fortauskanten om jeg ser syklister i nærheten. Syklisten som da kommer bak må jo greie å se at det ikke er plass til han mellom kanten og min bil (det gjør de også og holder seg bak bilen). Gjør dette fordi jeg syns det er kjempeskummelt å ha sykler på høyresiden. Skjønner ikke hvorfor det ikke går an å bare sykle bak bilen, hva skal de på siden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nett kome inn frå sykkeltur. Eg er sliten i beina, så eg og kompisen min har brukt dei sykkelstiane vi fant. Og korleis er det? Jau, det er glasskår, sprekkar i vegen, sykkelsti som brått stoppar i ingenting, sykkelsti som munnar ut i ein veg for så å bli borte (dukkar opp frå ingenting litt seinare - kva med å skilte?), hol, sykkelstiar som ender med eit dropp på 15cm ved kryssing av veg, ja, du skjønar, ein held ikkje ut lenge på slikt. I Noreg er det verkeleg ikkje mogleg å bruke sykkelstiane for syklistar, dei er berre til gåande.

Jeg tenkte også på dette da jeg var ute på en lengre tur i går. Normalt sykler jeg i områder hvor det stort sett ikke fins gang- og sykkelsti, men der jeg syklet i går (har aldri syklet der før) tenkte jeg at jeg skulle forsøke så godt jeg kunne å benytte meg av gang- og sykkelveiene. Delvis fordi det var en del trafikk på deler av veien (jada, jeg syklet *gud forby* i rushet, fordi jeg var på vei hjem fra jobb), og delvis fordi jeg tenkte på denne diskusjonen. Og det er gjennomgående at det stort sett er uegnet om man sykler i et visst tempo og ønsker å komme seg hjem før solnedgang. Det er som du sier, Tigress, mye glasskår, humper, kanter, plutselig stopp og start på gang- og sykkelvei osv. Dette vet jeg jo egentlig fra før, men i går var jeg enda mer bevisst dette etter denne lange diskusjonen med en del bilister som tydeligvis ikke vet hva det vil si å sykle lengre distanser.

Jeg har ingen problemer med å slippe forbi biler i busslommer, og jeg bruker gjerne gang- og sykkelvei i tunge oppoverbakker. Jeg kan også gjøre det samme hvis det er mye motgående trafikk, og jeg lager lang kø. Men jeg registrerer stadig at jeg ikke oppholder biler bak meg i betydelig grad. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å sinke en bil et par sekunder - og det er stort sett sånn det er - at så lenge jeg er noenlunde hensynsfull i overnevnte situasjoner, så går det rimelig greit å kjøre forbi. Sånn opplever jeg det når jeg kjører selv også. Syklister kan være litt i veien når jeg har dårlig tid. Men jeg innser fort at de egentlig sinker meg lite. Jeg syns hvertfall det er særdeles sjelden at jeg blir liggende lenge bak en syklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører bilister på sykkelstien hvis bilveien er dårlig? Aldri sett før

Trafikkreglene regulerer jo det ganske greit, men likevel står det ofte biler parkert både i sykkelfelt, på gang- og sykkelveier og på fortau.

Endret av Apollon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kva blir eg løna med - jau, ei rasande tuting. OK, så gjer eg som dei ønskjer seg, eg slepp dei forbi, og då er faen meg det gale også.

Da viser du fingeren og håper at svinet stopper :-)

Kjører bilister på sykkelstien hvis bilveien er dårlig? Aldri sett før

Toskete og ubegavet sammenlikning. Syklister har lov å sykle i veien. Biler har ikke lov å kjøre på fortauet. Noe mer grunnleggende allmenkunnskap du ikke forstår? Det er bare å spørre, vet du.

Endret av Rimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toskete og ubegavet sammenlikning. Syklister har lov å sykle i veien. Biler har ikke lov å kjøre på fortauet. Noe mer grunnleggende allmenkunnskap du ikke forstår? Det er bare å spørre, vet du.

Oi, så spydig. Om læren om folkeskikk og høflighet inngår i grunnleggende allmennkunnskap, er det virkelig deg jeg burde spørre? :nei:

Jeg prøvde å belyse det faktum at syklister har mer friheter enn mange kanskje skulle ønske dem hadde. Bl.a. å kunne sykle hvor dem vil i veien/sykkelfelt/fortau. Så syklister; tenk over hvordan sykkelforholdene er der dere har tenkt å sykle før dere legger ut på tur. Det er bare å akseptere at sykkelveier og sykkel-vennlige "bil"veier ikke finnes i så stor grad det gjerne er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spydig. Om læren om folkeskikk og høflighet inngår i grunnleggende allmennkunnskap, er det virkelig deg jeg burde spørre? :nei:

Tullprat. Jeg har ikke kalt deg en tosk - _det_ ville vært spydig. Men jeg kalte sammenlikningen din toskete fordi den _var_ toskete og meningsløs. Det er mange måter å gjøre prinsippielle sammenlikninger på, men den sammenlikningen tilfredsstiller ikke ett eneste krav til fornuftig og/eller relevant bruk av sammenlikninger, og feiler totalt. Derfor er den verdiløs og toskete.

Du, derimot, er sikkert i stand til å komme med noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat. Jeg har ikke kalt deg en tosk - _det_ ville vært spydig. Men jeg kalte sammenlikningen din toskete fordi den _var_ toskete og meningsløs. Det er mange måter å gjøre prinsippielle sammenlikninger på, men den sammenlikningen tilfredsstiller ikke ett eneste krav til fornuftig og/eller relevant bruk av sammenlikninger, og feiler totalt. Derfor er den verdiløs og toskete.

Du, derimot, er sikkert i stand til å komme med noe bedre.

Jeg har da aldri påstått at du har kalt meg en tosk. Jeg derimot, synes ikke det var en verdiløs og toskete sammenlikning, da bilveier generelt sett er bygd for biler, og sykkelveier generelt sett er bygd for sykler. Grunnen til at syklister har lov til å sykle i bilveier bunner vel i mangelen på sykkelveier. Hver sin mening, hvert sitt synspunkt. Hva skjedde med å bare si "jeg er uenig", i stedet for å spy ut flere linjer med tåpelige og fraværende begrunnelser for at sammenlikningen min er toskete og verdiløs? Er dette en type hersketeknikk jeg ikke har opplevd før, eller bare en veldig unødvendig måte å diskutere på? Var påstanden min om at du var spydig så sårende at du måtte dra den diskusjonen om hvorvidt du var spydig eller ikke ENDA lenger?

Du har fått forklaringen på det første innlegget mitt, la oss heller diskutere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
tenkte jeg at jeg skulle forsøke så godt jeg kunne å benytte meg av gang- og sykkelveiene. Delvis fordi det var en del trafikk på deler av veien (jada, jeg syklet *gud forby* i rushet, fordi jeg var på vei hjem fra jobb), og delvis fordi jeg tenkte på denne diskusjonen. (min utheving)

Og det er gjennomgående at det stort sett er uegnet om man sykler i et visst tempo og ønsker å komme seg hjem før solnedgang. Det er som du sier, Tigress, mye glasskår, humper, kanter, plutselig stopp og start på gang- og sykkelvei osv. Dette vet jeg jo egentlig fra før, men i går var jeg enda mer bevisst dette etter denne lange diskusjonen med en del bilister som tydeligvis ikke vet hva det vil si å sykle lengre distanser.

Vet du hva - her tror jeg nesten at jeg ser syner. Du er syklist, men klarer faktisk å se saken fra begge sider, og å la andres argumenter påvirke oppførselen din i trafikken. Hadde slike som deg vært regelen istedenfor unntaket, så kunne mye vært bedre.

Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen din av gs-veier; her jeg bor er de gs-veiene som finnes godt vedlikeholdte og bortimot folketomme. Ja, de krysser veien et par steder, men jeg vil tro dette oppveies av at man slipper å bremse for å slippe forbi bilister. Jeg sykler i 20-30 km/t på disse veiene uten problemer (når jeg en sjelden gang sykler).

Jeg har ingen problemer med å slippe forbi biler i busslommer, og jeg bruker gjerne gang- og sykkelvei i tunge oppoverbakker. Jeg kan også gjøre det samme hvis det er mye motgående trafikk, og jeg lager lang kø. Men jeg registrerer stadig at jeg ikke oppholder biler bak meg i betydelig grad. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å sinke en bil et par sekunder - og det er stort sett sånn det er - at så lenge jeg er noenlunde hensynsfull i overnevnte situasjoner, så går det rimelig greit å kjøre forbi. Sånn opplever jeg det når jeg kjører selv også. Syklister kan være litt i veien når jeg har dårlig tid. Men jeg innser fort at de egentlig sinker meg lite. Jeg syns hvertfall det er særdeles sjelden at jeg blir liggende lenge bak en syklist.

Jeg skjønner at du prøver å ta hensyn, og det du skriver i denne tråden tyder som sagt på at du har en mye bedre holdning enn veldig mange andre syklister. Likevel sitter jeg med inntrykk av at du gjør den vanlige feilen å betrakte bare ditt eget "fotavtrykk" i trafikken. (Noe som gjelder flere enn bare syklister)

Du sier at du "kan også gjøre det samme hvis det er mye motgående trafikk, og jeg lager lang kø". Problemet er bare at når den "lange køen" omsider slipper forbi deg, så er det gjerne bare noen sekunder til den tar igjen neste syklist som tenker akkurat slik som du gjør. Og det er antagelig heller ikke så lenge til du har en ny "lang kø" bak deg.

Her er én ting til som du kan tenke over: Når det begynner å bli mye biltrafikk, men (i utgangspunktet) ikke så mye at det blir saktegående kø, så får vi etter hvert et svært følsomt system, der én eneste nedbremsing forårsaker en "sjokkbølge" bakover i køen, og en nesten stillestående kø oppstår fra "ingensteds". Dette har du sikkert selv opplevd ved bilkjøring: Det er mye trafikk, og køen går i 80 km/t. Plutselig er det stopp. og køen snegler seg av gårde i mindre enn 10 km/t. Etter en stund løser køen seg opp igjen på nesten magisk vis. Dette skjer som regel på grunn av et opprinnelig kort brudd i trafikkflyten, der den utløsende nedbremsingen godt kan ha vært fra 80 til f.eks. bare 60 km/t, og likevel føre til fullstendig kork lenger bak.

(Dette kan forøvrig bilister også ta til seg. Står man og skal ut på en forkjørsvei med stor trafikk i hurtiggående kø, så bør man ideelt sett vente på en luke som er stor nok til at man ikke forårsaker at den man kjører inn foran må bremse.)

Det er dessverre ikke til å komme forbi at sykler og biler er en særdeles dårlig blanding, og at det som av syklistene oppleves som hensynsfull oppførsel fra dem selv, tar seg helt annerledes ut fra bilistenes synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Da viser du fingeren og håper at svinet stopper :-)

Det er mogleg, men eg har ikkje tenkt å sleppe meg ned på nivået til den idiotiske bilisten...

Eg er redd bilistane berre må venje seg til at vi er der og lære seg til å ta omsyn til det. Sjølv om vi kan sleppe bilistar forbi av og til, så kan ein liksom ikkje krevje at vi skal stoppe i veikanten til alle bilane har kome forbi - ein må berre akseptere at sykkel er eit lovleg framkomstmiddel i Noreg, og det blir for drøyt å krevje at dei skal ofre alt av framdrift...

Men eg skulle verkeleg ønskje at det var mogleg å byggje ut sykkelvegar i dansk stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forklart deg hvorfor sammenlikningen din ikke holder mål. For å gjenta: Man har tre typer "veier": Bilvei, sykkelvei og fortau (de to siste er det vel ikke så stor forskjell på, men noe er det). Sykkel har lov til å bevege seg i alle tre. Bilen kun i den ene. Dette diskvalifiserer en sammenlikning mellom at en sykkel sykler i bilveien og at en bil kjører på sykkelstien. Dette er logikk, og det har ingenting å si om du eller andre er uenige, like lite som at du kan være uenig i at 2+2=4, eller at x=5 når x^2=25. Så enkelt er det. Jeg er ikke _uenig_ med sammenlikningen din - den gjelder ikke, enkelt og greit.

Når det gjelder _årsaken_ til at en sykkel kan sykle i bilveien, så har jo ikke det noe med akkurat den saken å gjøre. Men jeg tipper at det har å gjøre med at sykkel er et kjøretøy, og ikke en fotgjenger.

Jeg har da aldri påstått at du har kalt meg en tosk. Jeg derimot, synes ikke det var en verdiløs og toskete sammenlikning, da bilveier generelt sett er bygd for biler, og sykkelveier generelt sett er bygd for sykler. Grunnen til at syklister har lov til å sykle i bilveier bunner vel i mangelen på sykkelveier. Hver sin mening, hvert sitt synspunkt. Hva skjedde med å bare si "jeg er uenig", i stedet for å spy ut flere linjer med tåpelige og fraværende begrunnelser for at sammenlikningen min er toskete og verdiløs? Er dette en type hersketeknikk jeg ikke har opplevd før, eller bare en veldig unødvendig måte å diskutere på? Var påstanden min om at du var spydig så sårende at du måtte dra den diskusjonen om hvorvidt du var spydig eller ikke ENDA lenger?

Du har fått forklaringen på det første innlegget mitt, la oss heller diskutere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva - her tror jeg nesten at jeg ser syner. Du er syklist, men klarer faktisk å se saken fra begge sider, og å la andres argumenter påvirke oppførselen din i trafikken. Hadde slike som deg vært regelen istedenfor unntaket, så kunne mye vært bedre.

Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen din av gs-veier; her jeg bor er de gs-veiene som finnes godt vedlikeholdte og bortimot folketomme. Ja, de krysser veien et par steder, men jeg vil tro dette oppveies av at man slipper å bremse for å slippe forbi bilister. Jeg sykler i 20-30 km/t på disse veiene uten problemer (når jeg en sjelden gang sykler).

Du sier at du "kan også gjøre det samme hvis det er mye motgående trafikk, og jeg lager lang kø". Problemet er bare at når den "lange køen" omsider slipper forbi deg, så er det gjerne bare noen sekunder til den tar igjen neste syklist som tenker akkurat slik som du gjør. Og det er antagelig heller ikke så lenge til du har en ny "lang kø" bak deg.

Her er én ting til som du kan tenke over: Når det begynner å bli mye biltrafikk, men (i utgangspunktet) ikke så mye at det blir saktegående kø, så får vi etter hvert et svært følsomt system, der én eneste nedbremsing forårsaker en "sjokkbølge" bakover i køen, og en nesten stillestående kø oppstår fra "ingensteds". Dette har du sikkert selv opplevd ved bilkjøring: Det er mye trafikk, og køen går i 80 km/t. Plutselig er det stopp. og køen snegler seg av gårde i mindre enn 10 km/t. Etter en stund løser køen seg opp igjen på nesten magisk vis. Dette skjer som regel på grunn av et opprinnelig kort brudd i trafikkflyten, der den utløsende nedbremsingen godt kan ha vært fra 80 til f.eks. bare 60 km/t, og likevel føre til fullstendig kork lenger bak.

Hyggelig at jeg kan framprovosere mistanker om syner. :ler:

Men, altså, til det du skriver om å slippe forbi trafikk. Jeg har syklet mye i trafikken opp gjennom årene, og er det noe jeg misliker, så er det å ha biler liggende bak som en hale. Stressende for meg og irriterende for biler. Derfor pleier jeg så godt det lar seg gjøre å unngå å forårsake kødannelse ved å forebygge. Mao. hopper jeg gjerne ut på gang- og sykkelveien i oppoverbakker, hvis det er mye trafikk bak meg og jeg vet det vil ta lang tid å komme seg forbi (f.eks. pga. mye motgående trafikk). Jeg vet alt om hvor lite som skal til for at det blir kø (og jeg syns for øvrig det er veldig interessant, og jeg blir nesten skuffa hver gang jeg innser hvilken bagatell som har forsaket kø, når jeg kjører bil). Jeg pleier å være rimelig årvåken når jeg sykler, ift. trafikkmengde osv, sånn at jeg tenker gjennom om det er fornuftig å legge meg ut i en humpete gang- og sykkelvei, hvis jeg skjønner at jeg vil forårsake mye kø. Men jeg gjentar også det jeg har sagt tidligere. Både som syklist og bilist, syns jeg ikke det er så veldig ofte syklister forårsaker lang kø. En evt. lett senkning av fart pleier heller ikke å skape saktegående køer. Men det er klart det kommer an på om man befinner seg på svingete eller ganske strake veier, og trafikkmengde.

Når det gjelder gang- og sykkelveier, så er kvaliteten så varierende. Noen steder er den helt ok og det er lite folk, og da plager det meg ikke å sykle der. Spesielt hvis hovedveien i tillegg er lite egnet for syklister (fordi det er rush, smalt el.). Men det henger også sammen med hva man skal. Når jeg sykler for å komme meg fra A til B, er jeg mindre kresen på underlaget. Da sykler jeg saktere, og kan alltids forsere noen humper uten at det plager meg veldig mye. Når man er ute på trening derimot, er disse tingene veldig mye mer irriterende. Fordi man da sykler fortere og lengre, og også har et helt annet ønske om å fokusere på sykling/trening, framfor alle mulige hindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når man er ute på trening derimot, er disse tingene veldig mye mer irriterende. Fordi man da sykler fortere og lengre, og også har et helt annet ønske om å fokusere på sykling/trening, framfor alle mulige hindre.

Ut fra det du sier, tror jeg ikke at jeg ville irritert meg stort over deg i "transportmodus". Treningssyklister derimot, har jeg store problemer med. Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, så kan jeg ikke begripe hvorfor noen på død og liv MÅ velge seg en idrett som Norge egner seg så dårlig for. Slik jeg leser deg (jeg kan ta feil) så oppfører du deg langt mindre hensynsfullt når du er på trening enn ellers. Det stemmer da også godt med mine erfaringer med treningssyklister generelt.

Husk at du har NØYAKTIG samme plikt til å slippe forbi når du trener, som ellers. Om det fører til at du stadig må bremse fordi du blir tatt igjen av biler på steder hvor de ellers ikke kommer forbi, så er det ditt problem; du skal ikke gjøre det til deres, og du skal ikke lage kø.

Syklister som insisterer på å bruke det tildels elendige norske veinettet til trening, gir meg assosiasjoner til en gruppe mennesker i en ørken, som har en meget knapp drikkevannsforsyning på deling, og der noen i gruppen forlanger å få bruke av vannet for å vaske seg, for "vi har like stor rett på vannet som dere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Vel, det går an å vise litt velvilje. Når vi trener, så trener vi på vegar som det ikkje er så mykje trafikk på, det er faktisk ein viktig del av planlegginga av ein treningstur. Og eg meiner det at om ein køyrer utover gamle Mosseveg ein torsdag ved sekstida, då både Rye og Frøy trener der, ja, då får ein berre vente dei få minutta det er snakk om. Litt velvilje får desse bilistane berre vise, altså, det er snakk om å leve og å la leve her.

Uansett vil det vere nokon som klagar på folk som driv med noko dei ikkje driv med sjølv: Noreg er perfekt for å springe til dømes, særleg i skau, men under Holmenkollstafetten høyrde eg sure kommentarar frå ein kar som måtte vente tre sekund for å krysse gata - "med så mykje skau, kvifor må dei springe i gatene?" Surmaga folk er det nok av, og det er faktisk ingen som reelt sett blir for seine til det dei skal fordi dei må liggje bak eit sykkelfelt... Uansett må ein rekne med forseiningar uansett når ein skal køyre nokon plass, så då er det berre bilisten som har planlagt turen sin dårleg. Syklistane har nemleg ikkje det, for dei er som oftast berre i korte strekk på særs trafikkerte vegar, og då lagar dei ikkje dei store problema. :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ut fra det du sier, tror jeg ikke at jeg ville irritert meg stort over deg i "transportmodus". Treningssyklister derimot, har jeg store problemer med. Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, så kan jeg ikke begripe hvorfor noen på død og liv MÅ velge seg en idrett som Norge egner seg så dårlig for. Slik jeg leser deg (jeg kan ta feil) så oppfører du deg langt mindre hensynsfullt når du er på trening enn ellers. Det stemmer da også godt med mine erfaringer med treningssyklister generelt.

Husk at du har NØYAKTIG samme plikt til å slippe forbi når du trener, som ellers. Om det fører til at du stadig må bremse fordi du blir tatt igjen av biler på steder hvor de ellers ikke kommer forbi, så er det ditt problem; du skal ikke gjøre det til deres, og du skal ikke lage kø.

Syklister som insisterer på å bruke det tildels elendige norske veinettet til trening, gir meg assosiasjoner til en gruppe mennesker i en ørken, som har en meget knapp drikkevannsforsyning på deling, og der noen i gruppen forlanger å få bruke av vannet for å vaske seg, for "vi har like stor rett på vannet som dere".

Jeg er nok noe mindre hensynsfull når jeg trener enn når jeg transporterer, men jeg vil fortsatt stå på at jeg er relativt hensynsfull. Jeg mener også at det ikke kan være slik at de som ønsker å sykle for å holde seg i form, ikke kan gjøre det fordi de hindrer andre bilister noen sekunder i deres hverdag fordi bilistene selv ikke gidder å ta bussen f.eks. (satt litt på spissen). Jeg mener at begge må kunne koeksistere på norske veier, så lenge begge parter tar hensyn. Noe som innebærer at alle som bruker veien må følge trafikkregler, og at harde trafikkanter ikke kan forårsake potensielt farlige situasjoner fordi de er irritert på de myke.

Jeg mener også at argumentet ditt om vann i ørkenen like gjerne kan snus på hodet. Det at bilene var der først, eller det at de er størst og sterkest, gjør ikke automatisk at de har enerett på veien. Etter min mening. Men nå tror jeg at jeg har sagt det jeg ønsker i denne diskusjonen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke sykle på veien i Oslo. Jeg sykler på fortauet (forøvrig også mye steiner og humper, men heller det enn aggressive bilister i morgenrushet), når jeg skal over veien går jeg av sykkelen og går over fotgjengerfeltet. Mange bilister blir sure av det også, det hadde jo vært raskere å sykle over.

Jeg bruker sikkert et kvarter mer til og fra jobb enn om jeg hadde vært tøff syklist og tatt veien, men vil ikke risikere livet mitt. Da vil jeg heller være en treig, superpysete syklist.

Syns generelt bilister er aggressive i Oslo. Jeg har bodd i andre store byer, men her tar man virkelig ikke mye hensyn til syklister, og ikke til fotgjengere heller for den saks skyld. Jeg skjønner dem som er redd for myke trafikanter kjempegodt, det er klart at det er ekkelt når syklister kjører på høyresiden av bilene eller tar seg friheter. Men det er ikke de sjåførene som er utfordringen for syklistene. Det er de som ikke tar hensyn eller ser seg om i det hele tatt som er trafikkfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er så LEI av disse egoistene på sykkel som ABSOLUTT må sykkle på veien.. Grunnen til dette er ikke "det er så dårlig å sykkle på gangsti" NEI det er for dær må DE ta hensyn til de som går, mens på veien må ANDRE ta hensyn til dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo sentrum i rushtiden går gjerne trafikken mye tregere enn man selv sykler, da ser jeg ikke helt hvorfor bilister skal bli irritert på deg, når du oppfører deg som en bilist ellers? Bare å passe på å komme seg ut av kryss så fort det blir grønt, og å oppføre seg som en hensynsfull bilist ellers, bare på sykkel. Det er mer på landeveier og strekker hvor biler generelt kjører fortere enn syklister at syklister blir et problem.

Kjørte på en slik strekke i går, møtte på ca 5 treningssyklister. De lå 2 i bredden, og innenfor den hvite stripen, selvom det var god plass på utsiden. HVA er vitsen? Så flere stygge forbikjøringer fordelt på de 3-4 bilene som lå foran meg. Hvorfor så ikke syklistene selv at de kunne syklet etter hverandre, utenfor hvitstripen hvor det var god plass, og eliminert traffikk-utryggheten 100%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...