Gå til innhold

Bil og forsikring

mha

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe meg bil, da som skal være min med egen forsikring. Samboeren min mener at det ikke lønner seg fordi han har bedre bonus (jeg har jo ingen), men da må bilen stå i hans navn sier han. Er det virkelig sånn at bileier og forsikringseier må være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan det er med kaskoforsikringer. Men jeg har hatt vetareanforsikring i mamma sitt navn, men jeg sto som bruker og eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo forklare litt mer..

Om det lønner seg for deg å ha bilen registrert på ham avhenger av hvor mye rabatt du får med hans forsikring. Er det ikke så mye, er det jo greit å begynne å spare opp egen bonus. Men dette avhenger igjen av hvor gammel du er. Er du under 23(?), og kjæresten din over og har bonus, er nok prisforskjellen betydelig.

Jeg har nå min tredje bli i min fars navn fordi han har max bonus, og jeg er under 23. Skulle jeg hatt min egen forsikring hadde det blitt i overkant av 8000,- i året, nå betaler jeg i overkant av 2000,- (ca 2200-2300,- tror jeg). Men neste bil blir nok i eget navn. (Regner med at jeg er over 23 da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 23 (24 er grensa på den andre bilen vi (han) har) så vi kan ikke "dele" bonus heller fordi jeg har egentlig ikke kjørt den bilen.

Jeg har jo veldig lyst til å ha egen bil og egen forsikring og egen bonus og alt det. Jeg har enda ikke eid egen bil da jeg ikke har hatt behov for det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke eid bil tidligere, men driver og ser etter bruktbil på finn.no om dagen. Når du ser på en bil, ligger det som regel er link til høyre, der du kan regne ut hva det koster å forsikre denne bilen. ( Det er det ofte verdt å sjekke..) Når du fyller ut et slikt skjema, får du spørsmål om eier av bilen og forsikringstaker er samme person, så da må det være mulig!

Når det er sagt, så ville jeg aldri kjøpt en bil og latt den stått i en annen persons navn, i hvertfall ikke hvis jeg hadde lånt penger for å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glør

Våre forsikringer står registrert på samboer, og min bil på meg. Vi har også opparbeidet oss samme bonus, siden vi har hatt alle forsikringer sammen siden vi flyttet sammen. (Bil, innbo og reise.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforsikringen må stå i bileierens navn. Noe annet godtar ikke trafikkstasjonens datasystem. Så enkelt er det. Selve forsikringserklæringen kan sikkert sendes i et annet navn fra forsikringsselskapets side, men man får faktisk ikke omregistrert en bil om navnet i forsikringserklæringen ikke samsvarer med bilkjøperens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min står som eier sammen med pappa på bilen sin for å få billigere forsikring, han har jo bra bonus :) Er det ikke sånn at hvis begge to står som eier så opparbeider du deg bonus i samme slengen? det var sånn jeg forstod det i hvertfall... men er ikke sikker altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Her er det jeg som eier bilen og dermed står som eneste eier. Men vi bruker samboers forsikring da han har større bonus enn meg (vi har for tiden kun en bil), men jeg står som medeier i denne forsikringen. I tillegg får vi mine rabatter inn i forsikringen (rabatter jeg har gjennom fagforeningen min). Vi fikk dermed en ganske gunstig pris på forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meticulous

Det er ikke noe problem at forsikringstaker er en annen en bileier.

Det skjer jo hele tiden - tenk eksempelvis leasingbiler - disse eies av leasingselskapet, men ofte forsikres de av leietaker.

Forsikringstaker vil opparbeide bonus og betale premie, etc, mens bileier er berettiget til erstatning ved for eksempel kondemnasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...