Gå til innhold

Visdomstenner

Fremhevede innlegg

Gjest Emera
Skrevet

Jeg har tre visdomstenner som er på vei opp og en som ikke har kommet ennå. Og jeg er snart "førtis (huff)."

En av tennene blir det litt vondt rundt når den har aktive faser. Da bruker jeg en tannstikker og dytter nedi Corsodyl gel rundt den. Det hjelper godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å få mine visdomstenner oppe for ett par år siden (jeg er 21 nå). Det var ganske vondt og ømt til tider. Disse har jeg enda, og de skal ikke fjernes!!

De nede derimot, lå skjevt. Og det var fare for at disse visdomstennene skulle ødelegge røttene på de andre tennene i underkjeven, for å få plass selv, så måtte operere ut disse. Det gjorde jeg i fjor, med et halvt års mellomrom.

Du får spørre tannlegen neste gang du er der, om de har tenkt til å gjøre noe med visdomstennene dine! De pleier jo å titte på det når tennene begynner å vise seg på bildene.

Skrevet

Jeg har trukket to og fjernet to kirurgisk.

Det er mye vondere å få tannkjøttbetennelse enn å fjerne tennene.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg er nå over 30 og ingen av mine har kommet helt ut. Nede i munnen vokser de på skrå fremover mot tanna foran, og ligger halvveis nedpakket i tannkjøtt.

Jeg har foreløpig operert ut den ene nede (dvs fjernet litt kjeveben for å få ut den underutviklede visdomstanna), og syntes det gikk strålende! Kjente ingen smerter underveis (eneste litt ekle er når du får følelsen av at tannlegen tar spenntak i stolen og drar til så det knaker i tanna, men altså ikke vondt). Etterpå fikk jeg med meg en stor dose kraftig smertestillende og dro hjem og la meg. Tok et par sånne sterke utover kvelden for sikkerhets skyld da jeg også har hørt at man kan få store smerter. Da jeg våknet neste morgen (og all smertestillende hadde gått ut), hadde jeg så lite smerter at jeg nesten måtte le :) Jeg tok en helt vanlig Ibux 200 mg og dro på skola uten problemer med smerter eller store plager. Jeg hovnet opp og fikk problemer med å gape ordentlig opp noen dager etterpå, og var øm der såret etter tanna var, men altså ingen plagsomme smerter.

Det hører også med til historien at fordi jeg hadde gått for lenge uten å gjøre noe med tanna, hadde det dannet seg hull på tanna foran i "lommen" der visdomstanna sto på skrå mot tanna. Fordi dette var såpass langt ned på tanna (helt nedi kjevebenskanten) og lå gjemt under visdomstanna, hadde det utviklet seg til å bli kjempestort på kort tid... Jeg fikk store smerter (som måtte døyves med de smertestillende jeg ikke fikk bruk for etter fjerning av visdomstanna, ironisk nok) og etterhvert valget mellom ny tann til 12 000 kr eller trekke ut hele dritten. Jeg valgte det siste pga dårlig økonomi...

Fjerninga av visdomstanna var en sann glede i forhold til problemene jeg fikk med tanna foran, fordi jeg (og min daværende tannlege) ikke hadde sjekket visdomstennenes tilstand ordentlig! Jeg vil absolutt anbefale å få fjernet visdomstennene så snart som mulig for å unngå problemer med unødvendige smerter og kostnader. Så lenge visdomstennene vokser i rare retninger eller ikke kommer helt ut, har man ikke bruk for dem uansett.

Nå gleder jeg meg bare til å trekke ut de to oppe og operere ut den siste nede, for mine er ikke særlig mye å samle på, gitt... :sukk:

Skrevet

Har fjernet alle mine fire tenner, og man er jo så bedøvd at man kjenner ingenting! Tre har jeg fjernet på sykehuset, og var ingen problemer. Det er ubehagelig, det kan jeg godt innrømme, men vondt? Nei, ikke for meg. Verste synes jeg er uken etterpå hvor man må leve på yoghurt og suppe :P

Skrevet

Det hjelper jo litt for min del å høre gode historier også.

Men det hører fortsatt fryktelig skummelt ut!

Skrevet
Har fjernet alle mine fire tenner, og man er jo så bedøvd at man kjenner ingenting! Tre har jeg fjernet på sykehuset, og var ingen problemer. Det er ubehagelig, det kan jeg godt innrømme, men vondt? Nei, ikke for meg. Verste synes jeg er uken etterpå hvor man må leve på yoghurt og suppe :P

Huff, kankskje litt slemt å si det nå da, men det må man faktisk ikke. ;) Tannlegen min anbefalte faktisk å spise vanlig mat, men å tygge rolig og mest med fortennene. Gikk så fint så! Men at noen synes det kan være mer behagelig å spise "myk mat" er jo en annen sak. :)

Skrevet

ja, jeg fikk ikke til å spise ordentlig før 3-4 dager etterpå :) Vet da jeg trekte tannen hos tannlegen kunne jeg spise 5-6 timer etterpå, men var øm og hoven flere dager da jeg var på sykehuset. Hjalp vel heller ikke på at ene gangen fjernet jeg en tann oppe og nede.

Skrevet

Det er jo en grunn til at man ikke fjerner visdomstenner på begge sider samtidig, men kun oppe og nede på samme siden, slik at man skal ha en god side og tygge på.

Spiste rotgrønsaker til middag samme dag som jeg opererte ut en og trakk en, men jeg antar at jeg slapp billig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...