Gå til innhold

Visdomstenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når skal man egentlig få visdomstennene? Og hvor lang tid skal det ta før de er kommet helt frem?

Jeg er 23 år, og begynte vel å få visdomstenner i underkjeven da jeg var 18-19 år. Nå, ca 5 år senere, er de fortsatt ikke halvveis fremme en gang, og i overkjeven er det så vidt jeg kan kjenne ikke tegn til noe visdomstenner i det hele tatt. Har liksom begynt å tenke litt på dette i det siste, siden jeg har en ettåring som driver og får jeksler ;) Mannen min sier at når det tar så lang tid før visdomstennene kommer frem, kan de råtne før de er fremme, dette skjedde visst med ham, og han måtte operere ut alle.

Er det slik at man automatisk "må" fjerne visdomstennene? De gjør ikke vondt, men det er litt ømt/hovent i tannkjøttet til tider.

Hva tror dere? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det normale er at visdomstennen kommer engang i alderen 16 til 30, enkelte vil aldri få de. Det skal ikke ta noe lenger tid for disse tennene enn andre, men ikke alle har plass til at de kan vokse helt ut med engang.

Men jeg må si det høres litt ut som mine visdomstenner.

De begynte å komme ut da jeg var ca 18. De nede kom bare halvveis ut, den ene oppe kom faktisk helt ut, men den andre ville bare ikke komme frem, men den var der fordi den syntes alltid på røntgenbildene.

Jeg har aldri hatt noen trøbbel med de, annet enn litt pine innimellom når de har kommet litt lenger ut og når mat har festet seg mellom tanna og tannkjøttet på de som bare var halvveis ut.

Likevel anbefalte tannlegen meg å ta de ut, fordi de vil råtne under tannkjøttet. Jeg gjorde som anbefalingen og angrer ikke, tennene mine har fått mye bedre plass og det er lettere å holde rent med tanntråd. Det var for trangt tidligere.

Mitt råd: gå til tannlegen og hør hva han sier, det er bedre å fjerne de når de faktisk er en tann og ikke i mange biter pga forråtning :)

Skrevet

Takk for svar :)

Får vel ta en tur til tannlegen... der har jeg ikke vært siden jeg var 18 :sjenert:

Skrevet

Mine begynte å vokse når jeg var rundt 19, er nå 27 og to av dem er halvveis oppe, en ser jeg såvidt og en synes ikke.

De gjør vondt innimellom, har hatt betennelse i tannkjøttet rundt dem et par ganger også.

Tannlegen sier de bør fjernes fordi da slipper jeg mere plager. Men jeg er feig og orker ikke før jeg virkelig må. Har hørt for mange skrekk historier.

Skrevet

Jeg også... Det er visst skikkelig vondt, sier de fleste..

Skrevet (endret)
Jeg også... Det er visst skikkelig vondt, sier de fleste..

Ååh, kan jeg få lov til å komme å være positiv?? ;)

Jeg syns faktisk ikke det er så ille å trekke visdomstenner...Og jeg har operert ut tre av mine, med snitting i kjøtt, borre vekk halve tanna før de har hatt plass til å få den ut..hele pakken altså!

Første gangen grua jeg meg så veldig, fordi jeg, som deg, hadde hørt alle disse skrekkhistoriene! Jeg lå å gråt i stolen og tannpleieren måtte holde meg i hånda...

Men det var bare et vips, så var den ute...

Ja, jeg må innrømme at den knakelyden i kjevebeinet ikke er så deilig, men den gjør IKKE vondt...

Så er det bare å ta smertestillende et par dager, spise på andre siden av munnen..og rense GODT, så man ikke får betennelse i hullet...Det er VONDT!!

Uansett...det er bedre å gå å trekke tanna, enn å plages med den senere, som de fleste gjør :)

Ha en fin kveld...

*edit, skrivefeil ;)

Endret av Poizki
Skrevet (endret)

Begynte å kjenne litt liv da jeg var 20, men fjernet dem ikke før etter jeg var fylt 24.

Noen av dem var smertefull å fjerne, men den siste tok jeg på kjevekirurgisk på sykehuset uten noe smerter i etterkant :)

Endret av pusilus
Skrevet

Godt å høre at noen har fjernet visdomstennene uten for mye vondt da! Men vet ikke om jeg tør altså :fnise: Har jo ikke lyst på betennelse heller da... Hvor mye koster det sånn ca forresten? Og kan man få noe dekket av trygdekontoret?

Skrevet

De jeg trakk hos den privatpraktiserende tannlegen min (snitt i tannkjøttet + sting = kirurgisk inngrep) fikk jeg dekket en del av trygdekontoret, betalte vel 800 kr.

Den jeg fjernet hos privatpraktiserende spesialist måtte jeg betale 12-1300 for, det var en del som var dekket der også men ikke like mye som hos min egen tannlege. Den jeg fjernet på sykehuse endte jeg opp med å betale mest for :overrasket: det kom vel på 2000 tilsammen med kontroll før trekking, trekking og etterkontroll.

Skrevet

Såpass ja... Huff, tror ikke jeg har råd til det med det første... :sjenert:

Skrevet

Nå skal det sies at tannlegen min var ganske dyr da :sjenert: Men dette er noen år siden, så det kan være lurt å ringe rundt for å høre om pris :)

Skrevet

Det med at de råtner fordi de ikke kommer opp har jeg ikke hørt om. Tannelgen min sier tennene er av like god kvalitet som andre tenner, men at det ofte blir hull pga vanskeligere å rengjøre.

Jeg er over 30, og har fremdeles to som er hhv halvvveis og bittelitt oppe. Burde visst kvitte meg med alle fire, man er skikkelig pysete og tør ikke.

Skrevet

De nedre visdomstennene mine fikk jeg i en alder av 12-13 år, og de hadde bare kommer halvveis opp når jeg var fylt atten. Derfor ble begge tennene operert ut.

De i overkjeven har ennå ikke kommet, så når visdomstennene kommer, er veldig individuelt.

Føler jeg fikk mine to første veeldig mye tidligere enn alle andre :gjeiper:

Skrevet

Jeg vil nok anbefale deg å få dem undersøkt ihvertfall. Om det blir betennelse blir det også dårligere miljø i munnen og det oppstår lettere betennelse andre steder. Mulig det har en effekt på hull også, det vet jeg ikke. Uansett kan du ved å fjerne dem (om tannelegen mener du bør, selvfølgelig) unngå mye fremtidig smerte og potensielt skyhøye tannlegeregninger i fremtiden.

Jeg har fjernet alle fire, tok to og to samtidig. Og vet du hva? Jeg hadde glatt gjort det igjen! Jeg måtte både skjære og knekke en tann i to (!) for at de skulle ut. Knekkinga av tanna hadde jeg ikke lagt merke til om han ikke hadde sagt de, tror jeg. Jeg synes borring er mye eklere/verre enn trekking.

Husker ikke helt hvor mye jeg betalte, men på denne siden står det en sammenligning av priser i Oslo (jeg vet ikke hvor du er,men det burde ikke være så forskjellig på andre steder i landet). Å trekke en tann koster 750 - 950, å fjerne kirurisk koster over 2000,-, men da får man 1000,- i refusjon fra NAV. Så ja, det er dyrt. Synes tannleger er alt for dyrt i Norge egentlig. Jeg fikk to av mine fjernet gratis, da jeg var med på en undersøkelse på Ullevål Sykehus. Hyggeligere og flinkere tannlege var det der og, så du kan jo holde øynene åpne for noe sånt der du bor? :)

Skrevet

Jeg har operert ut to av mine, og de to andre har jeg enda ikke sett noe til. Jeg er 25 år.

Det var ikke noe spesielt vondt eller skummelt å operere dem ut. Men lyden av at de knakk var litt ekkel. De vokste helt skjevt, nesten sidelengs, så de måtte fjernes. Og de måtte deles i småbiter for å få dem ut. :)

Skrevet (endret)

Visdomstennene mine kom seint. Trudde aldri at eg skulle få visdomstenner i det heile tatt, sidan dei aldri dukka opp. Eg er no 32 år gammal, og den siste visdomstanna mi har fortsatt ikkje kome ordentlig fram!

Endret av Mirabella76
Gjest Glør
Skrevet

Visdomstenner er de letteste å trekke, fordi de er så porøse, og ofte har lite røtter. Jeg har tannlegeskrekk, men synes det gikk helt greit å trekke min. Og man refundert rundt 1300 av kostnaden hos trygdekontoret, og det er ca vanlig pris på det.

Skrevet

Jeg fikk mine visdomstenner i 22 års-alderen. Hadde så vondt da de kom opp at jeg ikke klarte å gape. Hadde ikke plass til dem så jeg fjernet to visdomstenner oppe. Dette gikk kjempefint, men nå var ikke mine røtter så vrange som enkelte sine er. Jeg betalte 900 kr for å fjerne disse to.

Gjest Invicta
Skrevet

Jeg har ikke fått noen av visdomstennene. Jeg er snart 25. Men så var 16-års jekslene (og alle jekslene egentlig) veldig treige med å komme ut også da. Jeg har veldig lite med plass inni munnen, måtte drive på og slipe tenner ettersom jekslene kom ut.

Men ingen kan beskylde meg for å være stor i kjeften ;)

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet (endret)

Jeg har veldig få tenner i munnen min i det hele tatt jeg. 25 stk. Har fjernet en del opp gjennom tiden da det ble for trangt. Har en visdomstann igjen etter å ha trukket fire stk.

To ganger har jeg vært utsatt for tannleger som ikke var rett mann til jobben. Den ene rev og slet ut tannen og skjønte ikke hvorfor røttene stod til alle kanter. Senere kom det opp en tann til! Denne ble operert bort fordi den støttet opp til tannen foran.

Den andre tannlegen dro ut en visdomstann halvveis til han fant ut at han ikke var sterk nok. Det resulterte i at jeg måtte gå i to hele dager med en tann halvveis ute og på Paralgin Forte. En tur til en bedre tannlege og vips! tannen ute med en gang.

Så nå har jeg skiftet tannlege. Jeg går til et privatpraktiserende tannlegesenter hvor jeg betaler 2000 kr i timen for nesten ingenting. :-p

Endret av Fropessor Snurre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...