Gå til innhold

Bokstav-karakterer på universitetet


VesleBråka

Er du positiv til bokstavkarakterer?  

1 stemme

  1. 1. Er du positiv til bokstavkarakterer?

    • Ja
      4
    • Nei
      7


Anbefalte innlegg

Hører på nyhetene at de skal innføre bokstavkarakterer på UIO, fordi presisjonsgraden er for stor med dagens system + at de vil tilpasse seg resten av europa. For ekstra gode studenter, foreslås det så å skrive ut attest så arbeidsgiver får vite det /får det riktige inntrykket.

Attest er et usedvanlig tåpelig forslag, det blir jo det kjøret på attester da, utskrivning av papirer fra universitet blir forflyttet fra eksamenskontor til den enkelte faglærer, som allerede er overarbeidet (og vil bli enda mer overarbeidet med kvalitetsreformen, for ingen har husket å bevilge penger til flere ansatte..)

For det andre, det er ingen andre universiteter i europa som bruker samme system som NTNU har idag, og UIO vil få. Det er et tåpelig argument.

Når det gjelder presisjonsgraden, så er jeg enig i at det gamle systemet har for mange muligheter, det blir vanskelig for sensorer å gi "riktig" karakter når nyansene er så fine. Men det nye systemet har for grov inndeling (5 karakterer uten +/-, det gamle hadde 40 karakterer).

Studentene satser da - Hvis man tror man får B, så er det ikke vits i å bruke tid på å lese så godt som mulig, når 2.2 holder. Da er innsats til 1.8 bortkasta, man leser heller på et annet fag.

For det andre, gamle karakterer blir konvertert - og de karakterene ble ikke satt med utgangspunkt i det nye karaktersystemet. Jeg f.eks har fått konvertert alle mine karakterer ved NTNU, og jeg har en overvekt av 1.8 og 1.9 'ere, som gir meg B (A går ved 1.7). Karakteren B står for 1.8 til 2.2, og de er det stor forskjell på når det gjelder kunnskapskrav! Plutselig har alle karakterene mine blitt degradert, og gir ikke et riktig bilde av hva jeg har oppnådd.

For det tredje, det er vanskelig med inntak til f.eks profesjonsutdanninger som psykologi, å vekte karakterer for å ta inn de beste. Hvis man har 30 plasser, og det er 50 stk med 4 A og 2 B, hvem kommer inn da?? Det har de ikke løst her enda meg bekjent, de driver og utsetter og kjører gammelt system..

Som konklusjon, maskene var for vide før, og blir alt for grove nå. Karakterer mister sin hensikt ved så grove masker. Men er det noen som spør meg? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest salma

Som med så mange andre ting, er det vel fordeler og ulemper med dette også. Det som i alle fall er sikkert, er at dette nå kommer for fullt og at toget for å kjempe mot disse endringene er gått.

Dersom du vil være med å påvirke prosessen videre, råder jeg deg til å stille til valg i studentpolitiske organer. Der får man muligheten til påvirke slike prosesser på et tidlig tidspunkt. En annen mulighet er jo å henvende seg til andre studentpolitikere for om mulig å påvirke deres standpunkter, men det blir selvfølgelig både mer indirekte og usikkert.

Det overrasker meg å høre at dine gamle kararkterer blir konvertert. På mitt vitnemål er det både tall- og bokstavkarakterer. Man kan jo diskutere i det uendelige hva som er verst av disse alternativene...

Uansett - noen endringer må man bare leve med - og dette er en av dem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hadde gitt både tall og bokstavkarakterer på vitnemålet i en overgangsperiode, så hadde jo det vært en lys idé! Neida, her konverterte de, og så sletta de tallkarakterer (såvidt jeg har skjønt) for det er da ingenting å samle på.. Jeg kommer til å legge ved tallvitnemål i tillegg, aksepterer ikke den konverteringen..

Studentpolitikere har engasjert seg i saken i bøtter og spann, men nådde ikke frem. Det er ikke alltid de gjør det. Og helt uaktuelt for meg å gjøre det, jeg prøver nemlig å komme meg vekk fra skolen så fort som mulig.. er veldig nærme ferdig utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanessa

Jeg synes både og.

Dagens karaktersystem kan til tider være vanskelig å tolke, for hva er egentlig forskjellen på 2.2 og 2.3 da? Jeg tror en overgang til bokstavkarakterer nok vil gjøre det enklere for mange studenter å "forstå" karakteren de har fått. En annen ting er jo det at med det nåværende systemet er det så godt som umulig å få beste karakter, altså 1.0. Antagelig derfor de få som faktisk får den havner i avisen...

På den annen side synes jeg det nye systemet blir for unyansert. Dessuten gir bokstavkarakterer meg litt assosiasjoner til ungdomsskolen, derfor mener jeg at skal man først legge om hele karaktersystemet, hvorfor ikke i det minste bruke tallkarakterer fra 1-6, som på vgs?

Men jeg skjønner jo også at det er viktig og positivt å tilpasse seg internasjonal standard, kanskje spesielt for de studentene som reiser utenlands for et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai! Denne tråden er aktuell i nyhetene idag! Det er jo ingen som leser på karriere og utdanning, hvis de ikke skal velge utdannelse eller er arbeidsledige, for å generalisere litt mye.. Så hvorfor flytte den da? Er ikke utdannelsesreformer like aktuelt som svanhilds intelligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare studert i utlandet og har derfor kun erfaring med bokstavkarakterer. De har jeg aldri hatt noen problemer med.

Det er selvfolgelig kjedelig naar du har gjort det veldig bra og har en meget sterk B, men saa faar du igjen de gangene du kanskje ikke har gjort det saa bra og B'en er svak..

Jeg synes det er bra at de innforer samme system i Norge som i utlandet. Det gjoer det enklere for Erasmusstudenter (baade norske og utenlandske) og det blir lettere aa soeke om jobb i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men såvidt jeg har skjønt, så varierer det nedover Europa hvilket bokstavsystem de bruker, og NTNU har et som ingen andre har (ECTS).. hvordan kan det da lette forståelsen av vårt bokstavsystem?

Og Europa, Austral-Asia og USA har da ikke en standard sammen heller, så er det egentlig så nyttig?

Fant bare en gammel lenke, men den illusterer litt. De konverterer tallkarakterer til bokstaver, og for senere å kunne rangere studenter til inntakskonkurranser så konverterer de bokstavene til tall igjen (med en annen skala). Hva er sjansen for rettferdig behandling, sier bare jeg.

Som i utgangspunktet var og er positiv til bokstavkarakterer, men synes å dele resultatene inn i 5 kategorier er alt for snevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først forsvare UIO og de andre universitetene en liten smule:

Dette er det ikke de som har bestemt, men stortinget gjennom mjøs.

Har vært aktiv i fagutvalg, undervisningsutvalg ol. i flere år, og karaktersystemet var ikke noe man kunne gjøre noe med, desverre. Mange (faglige ansatte inkludert) synes den nye fordelingen er for snever, men det gidder/gadd ikke Giske og resten av gjengen å høre på :x

ECTS står for European Converting T... System, altså et system for å konvertere karakterer slik at det skulle bli enklere for internasjonal skolegang. Det var ikke ment å brukes som selvstendige karakterer, men joda, anderledeslandet Norge ville det....

Får litt flashback til Romeriksporten og fagfolk som ikke blir hørt. Er inderlig glad jeg ikke skal ta noen kurs denne høsten, og er ferdig før jul. Selv om jeg får bokstavkarakter på oppgaven (blant bare tallkarakterer ellers, UIO skal ikke konvertere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en nyere artikkel om hvordan det har gått på NTNU

ECTS er european credit transfer system

Jeg har også sittet i utvalg og styrer i min studentkarriere, men nå er jeg ferdig med det.

(grovmasket er visst et godt uttrykk, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser problemet med at det kan være problemer når man har mange søkere til få studie (slik som Under Dusken fortalte om psykologistudiet), men jeg vil påstå at det nye systemet er glimrende når studenter skal ut i jobb. Vi vet jo selv hvor opphengt vi er/var av om vi fikk 2,1 eller 2,3. I realiteten har dette null nix zada å si, men man blir veldig lett opphengt av det som står bak komma. Dette gjelder også arbeidsgivere. En forskjell på f.eks 0,3 på den gamle karakterskalaen kan være et utslag av en dårlig dag på eksamen eller at eksamen ikke hadde oppgaver som var vektet likt over hele pensum.

Å gå ned til 6 karakterer, gjør derfor at man tar fokus vekk fra de små forskjellene. Det setter større krav til at de som ansetter må lese mer mellom linjene i søknadene og finne mer ut om personene på et intervju. Som kjent er det sjeldent hva du har lært før som er avgjørende i en jobb, men din evne til å lære. En person som får 1,0, gjør ikke nødvendigvis en bedre jobb enn en som fikk 1,8.

Strengt tatt er det jo også slik at det er en del arbeidsgivere som heller ikke i dag med det gamle systemet ser på karakterer før på et eventulet intervju (eller forsåvidt ikke i det hele tatt). Vel... Kanskje med unntak av de som spesifikt rekrutterer nyutdannede. Eller er jeg helt på jordet her?

Tror det blir fint med ny karakterskala, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På videregåend hadde vi ikke bare 6 karakterer. Det var mye mer nyanser underveis, med 4+, 4/5, 5/4, 5-, 5, 5+ osv. Det veiledet oss til hvordan vi lå an frem mot standpunktkarakter. Og standpunktkarakterene ble vektet mot hverandre, hvis du hadde 4+ i tre fag så ble du satt opp til 5 i ett av dem for å jevne ut.

Jeg vil påstå at 1.8 og 2.2 er ganske stor forskjell, ivertfall i fag jeg har tatt. På siv.ing delen, gamle NTH, har de et annet system igjen, med hel og halvkarakterer. 1.0, 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 3.5, 4.0, 4.5

Bare det hjelper jo mye, å ha 7 istedet for 5 grupperinger!

(A B C D E F, F er stryk da, som 4.5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er stor forskjell på 1.8 og 2.2, har enten studiet ditt laget en eksamen som er for enkel til å skille klinten fra hveten, brukt en for liten del av skalaen, eller så har dere rett og slett kunnet omtrent like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de bruker kanskje ikke hele skalaen så aktivt, og det er der problemet ligger? Når jeg vurderer eksamener jeg selv har tatt, så synes jeg det er stor forskjell på de. Og etter at bokstavsystemet ble varslet med konverteringstabell, begynte vi å tenke: På denne semesteroppgaven har jeg ikke sjanse til 1.7, og det er det bortkastet tid å få 1.9. Da går vi for 2.2 og soler oss litt istedet. Og det synes jeg ikke er riktig, da blir man ikke belønnet for innsats korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg studerte ved NHH jeg, og der hadde man enda et eget system som INGEN andre har (vel, nå skal visst de også legge om til bostaver, men jeg fikk mitt vitnemål med tall på) der går (gikk) skalaen nemlig fra 0 til 9, der 9 er best (og nesten umulig å få) 5 er laud, 0 og 1 er stryk. Plusser og minuser, eller deltkarakterer, eksisterer ikke, men der er da en del nivå likevel...

Men, bokstaver er greit nok det, men man burde ikke konventere de som HAR fått sine karakterer allerede da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...