Gå til innhold

Svanhild er ikke dum...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Det er en romantisk forestilling at kjærlighet til barna alltid er nok. (Snakker nå på generelt grunnlag)

Selv har jeg lest mye faglitteratur om psyk. utvh. som foreldre. 40 % av barna ender opp med læringsvansker ogutviklingshemming hvis de bor med mor og far slik.

Mange fagmagasiner har intervjuer med voksne som er vokst opp med en mor som elsket dem, men ikke strakk til intelektuelt. Flere slike foreldre skjønner ikke hva som skje rpå et foreldre møte, noen kan ikke klokka, de kan aldri hjelpe barn med lekser.

Og ikke minst: Når barna passerer foreldrene intellektuelt, er det de som blir sjefen og overtar kontrollen. Er det riktig at en 7-åring evt 12 åring skal manipulere foreldrene sine til enhver tid? Gir det best mulig forutsetninger for å vokse opp og bli en voksen med normale normer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zirine
Og ja,vi trenger en instans som kan gripe inn og forhåpentligvis ordne opp,når en trist sak er på ferde.

Det er jeg helt enig i, men det er ikke pressens oppgave. De som skal gripe inn og rydde opp er andre instanser - instanser som har ikke har økonomiske interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-? Jeg var en av mange mammaer som fulgte med i saken til Svanhild.Og en stor takk til tv 2 for en flott dokumentar.Jeg ble helt rystet når jeg fulgte med og fikk innblikk i hvordan iq testen var.Svanhilds svar og meninger hviste jo at hun hadde masse omsorg i seg.Et av spørsmålene var:hva heter hovedstaden i paraguay,selv begynte jeg å le , men godt ingen hørte meg for kanskje det ville vært et tegn på at jeg sovnet i geografitimen og senere ble en uegnet mor?.....Ærlig talt !!!!det er rett og slett å angripe et menneske som kanskje har vært i en krise i livet,noe som mest sannsynlig kommer til å skje alle mennesker med og uten barn.Hvilken mor ville ikke blitt nærvøs og kommet med flåsete svar på enkle spørsmål dersom en visste at det var en test for å se hvordan en var som mor.Jeg anser meg selv som et oppegående menneske som gjør mitt beste for barna mine,men jeg er redd jeg ikke kunne klart testen selv i ren frykt.Det ble også sagt at Svanhild var uvitende om at testen gikk ut på å se om hun var egnet som mor.Men hun skjønte det ,da kanskje !!Da er hun nok ikke så dum alikevel da.

Så til barneværnet:redd barna som virkelig trenger dere,de som lever i rusmisbruk og vold.Det syns jo tydelig for oss rundt at mange barn som virkelig trenger dere ikke blir sett!!!! Og hvis jeg kunne sagt noen ord til Svanhild så vil jeg si:du er en utrolig mor og kvinne som har klart å stått mot presset.Du har mange mammaer rundt deg som sender deg mange varme tanker.Stå på, rettferdigheten må seire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei. Jeg er journalist (tror ikke jeg vil si hvor nå) og har flere meninger om denne saken.

For det første er barnevernssaker noe av det vanskeligste man kan skrive om. Uansett får man ikke høre alle sider av saken. Barnevernet har taushetsplikt, og familien som er berørt vil aldri fortelle alt. Dermed er det alltid grunn til å være kritisk.

For det andre: Medier skal forsvare de svake i kampen mot de sterke i samfunnet. det er medienes samfunnsoppdrag. Derfor er det riktig å skrive om slike saker. I visse tilfeller kan maktmisbruk og feil avdekkes.

Men mediene skal også vurdere om enkelte mennesker bør beskyttes mot seg selv. Og når det gjelder barn skal det tas særlige hensyn. Forrige gang Svanhild-saken ble dekket bredt i både TV og aviser ble det tatt en rekke bilder der barna var med. Dette var vel ganske unødvendig rett og slett av hensyn til dem selv. Man kan også spørre om også voksne burde beskyttes bedre mot seg selv, selv i tilfeller der de står fram frivillig.

Forrige gang saken ble dekket kom det også etterhvert fram at det ikke bare handlet om en IQ-test. Det handlet om forhold ved barnefaren, blant annet.

Nå har jeg som dere kanskje skjønner ikke noen god konklusjon på hva jeg mener om dette. Men ettersom flere begynte å kritisere mediene ville jeg forklare hvilke vanskeligheter som finnes i slike saker. Slike saker er vanskelige å dekke, det er umulig å få fram alt. Bør man da skrive om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

catinca

Innlegget ditt er et godt eksempel på at media ikke har noenting å gjøre i slike konflikten. Det er rystende å lese at du tror så blindt på det avisene forteller deg, på det du ser på tv2. Tv2 hadde en vinkling på saken - vi kjenner ingenting til hva som EGENTLIG ligger til grunn for at barnevernet ønsker å frata Svanhild omsorgen og hvordan de har vektlagt det - husk det.

Jeg blir helt matt når jeg leser folk med så ekstremt lite kritisk sans og som så blindt tror på hva de ser på tv og leser i avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til barneværnet:redd barna som virkelig trenger dere,de som lever i rusmisbruk og vold

Hva vet du om dette da??? Fordi moren ikke har sagt noe om det i de 100 avis og tv intervjuene hun har vært med på??

Hvor naiv går det an å bli ..... :roll:

Nå er det jo forh. ikke dette tilfellet i denne saken - men jeg satser på at poenget når fram for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ånei, Svanhild er kanskje dum likevel ! For en spenning, for en nerve i dramaet! Jeg skal iallefall få med meg neste episode :kul:

"Følg med på TV2 - du tror det ikke før du får se det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catinca og dere som tror på medias framstilling av denne saken:

Det er ikke bare barnevernet i kommunen som mener at Svanhild er uegnet som mor. Fylkesnemda for barnevernsaker og Nord-Troms tingrett har kommet til samme konklusjon. Tror dere tingretten bare gjør denne konklusjonen på grunnlag av en IQ-test? Kall meg naiv, men jeg har litt større tro på norsk rettsvesen enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si så mye jeg siden jeg ikke vet noe særlig om saken. Men en ting vil jeg spørre dere om, tror dere virkelig at barnevernet alltid har rett?

Ok da, det ble to ting...

Og dere som påstår at det er noe mer enn Iq testen som ligger til grunn, er det noe dere vet eller bare spekulasjon?

Det er vel strengt tatt ingen utenom barnevernet her som vet hvorfor...

Statlige institusjoner er ofte temmelig firkantede, det har blitt bevist mange ganger.

Dette blir jo bare spekulasjon fra ende til annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at mange her henger seg opp i de såkalte iq - testene. Bare en ting å tilføye. Ingen - faktisk ingen som jobber med slike tester kaller dem iq-tester lenger. Dette er et foreldet ord på slike tester, ikke skal man heller regne ut iq, men utregne en profil i forhold til aldersgjennomsnittet. IQ er et ord som media kjører frem, fordi de vet det setter følelser i gang. Testen som ble utført heter WAIS og er en evnetest. Den brukes bare som et redskap i en helhetlig utredning. Det ligger selvsagt andre faktorere som er mer avgjørende i denne saken en denne testen. Håper at de som har latt seg lure av media og Tv2 prøver å bli litt mer kritisk til medias fremstilling.

En annen ting. De spørsmålene som ble "hengt ut" i denne evenestesten gjennom tv2 er de aller vanskeligste spørsmålene og de har bare til hensikt å skille "normale" mennesker fra virkelig "smarte" mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallefall sikkert.

MANGE barn burde vært fjernet fra foreldrene for lengst.

Og MANGE barn burde ha fått lov til å bli hjemme.

Etter lang tid bortgjemt på en beskyttet institusjon vet jeg hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallefall sikkert.

MANGE barn burde vært fjernet fra foreldrene for lengst.

Og MANGE barn burde ha fått lov til å bli hjemme.

Etter lang tid bortgjemt på en beskyttet institusjon vet jeg hva jeg snakker om.

:enig: Jeg kunne ikke sagt det bedre.

koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...