Gjest Tex Skrevet 22. juli 2003 #1 Del Skrevet 22. juli 2003 Hørte på nyhetene i dag at Svanhild ikke er dum allikevel. Hmm... Tenk det...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 22. juli 2003 #2 Del Skrevet 22. juli 2003 Håper hun får tilbake barna sine. Denne saken er helt tragisk fra ende til annen. Greit nok at hun kanskje ikke har en IQ som er OVER gjennomsnittet, men intelligens bør da såvisst måles i langt andre (og viktigere ting) enn hvorvidt man kan løse et matematikkstykke eller ei (som IQ tester i stor grad dreier seg om). Jeg synes hele saken er et hån mot oss mennesker (jeg så en dokumentar om Svanhild på Tv for en tid tilbake, og fikk inntrykk av at hun var fullt ut oppegående, og en flott mor for barna sine). Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 22. juli 2003 #3 Del Skrevet 22. juli 2003 Det var jo snakk om omsorgssvikt, tviler på at det hadde noe med matte å gjøre. Trist sak, men vi vet jo ikke alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 22. juli 2003 #4 Del Skrevet 22. juli 2003 Hmmm...ble ikke forrige Svanhild-tråd stengt pga spekulasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 22. juli 2003 #5 Del Skrevet 22. juli 2003 Hmmm...ble ikke forrige Svanhild-tråd stengt pga spekulasjon? Jo, den gjorde det.. Skal vi gi denne tråden en mulighet? Diskutere sak, og ikke person? Unngå spekulasjoner? Så ser vi hvordan det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2003 #6 Del Skrevet 22. juli 2003 Her er et generelt svar, som angår enhver slik sak: Man fratas ikke barn ene og alene pga IQ, men pga omsorgssvikt. Ikke alle med høy iQ får beholde barna, ei heller alle med lav iQ. Saker kan ankes. I mellomtiden prøver da begge parter å finne nye argumenter for sin sak. Jeg gjør oppmerksom på at det er vanlig å innhente faguttalelser fra ulike fagfelt, enten det dreier seg om hus, bil eller barn. Eksperter er ikke alltid enige, de fleste kan derfor få tak i en ekspert som forfekter det synet man ønsker framsatt i retten. Det er en slik "privat" fagperson det her er snakk om. Uttalelser fra fagfolk vil retten legge til grunn sammen med andre momenter når de skal vurdere saken. Saken her har med andre ord ikke tatt en ny vei, den bare utvider horisonten som forventet. Så får vi alle vente og se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. juli 2003 #7 Del Skrevet 22. juli 2003 Det er dumt å bruke noe så enkelt som en IQ-test for å bevare ungene, nesten like teit som å stryke på en slik test? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. juli 2003 #8 Del Skrevet 22. juli 2003 Forresten er IQ-tester bare trening allikevel. Leser man på IQ-testeroppgaver daglig i en uke, så vips har man IQ på 300. Hun kunne forbredet seg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2003 #9 Del Skrevet 22. juli 2003 Kom på et interessant spørsmål: Svanhild (og hennes "fans"forfektet tidligere at man ikke kan bruke slike terster for å måle omsorg. Er ikke da publisering av en test der hun gjør det bra en annerkjennelse av dette synet? Og tror dere avisene hadde fått nyss om testen hvis den hadde vist det samme som før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 22. juli 2003 #10 Del Skrevet 22. juli 2003 Det er jo veldig sannsynlig at det ligger flere ting til grunn for denne saken. Dette er en av de sakene hvor barnevernet burde kunnet uttale seg, men ike kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 22. juli 2003 #11 Del Skrevet 22. juli 2003 Når man ser på en IQ-test, så kan man lure på hva den har å si for mor/fars evne til å ta seg av barn. Etter det jeg kunne lese, så hadde Svanhild vært gravid, og hun hadde også hatt med seg sitt barn på kontoret der hun tok testen første gangen, og da sier min IQ meg at det mest sannsynlig ville bli lettere å konsentrere seg om svarene ett år etter, når barnet var født, og hun kunne ta testen i ro og fred. Ser meg selv som en høyst oppegående person, med over middels bra karakterer fra skolen. Er mer enn skikket til å ha barn, men dersom det kun sto og falt på resultatet fra en evnt. Mensa-test, så ble det nok smått med barnesko her for og si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 22. juli 2003 #12 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg har aldri hatt sansen for IQ-tester (har studert psykologi også ja), og enda mindre etter denne saken. Å bruke en IQ test som bakgrunn for barnevernsvedtak, er det dummeste jeg har hørt. Kan de ikke begrunne med omsorgssvikt da, heller enn å dra inn en kvasi-ekspert? Og ja, jeg bruker ordet kvasi, når konklusjonen av å pusle sammen blokker i mønstre er at man strøk på IQ testen. Hvis man stryker på en IQ-test, så er man ikke istand til å åpne en dør. IQ tester hører til i aviser o.l. som underholdning. Enten er det mønstergjenkjenning, ellers så er det basert på ervervet kunnskap; og begge har med bakgrunn og erfaring å gjøre - ikke intelligens. (jeg tok en test en gang som gikk på grønnsaker...er jeg da mindre intelligent hvis jeg ikke vet alle svarene, eller er det bare at grønnsaker ikke er min aller største interesse i livet..?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2003 #13 Del Skrevet 22. juli 2003 Er mer enn skikket til å ha barn, men dersom det kun sto og falt på resultatet fra en evnt. Mensa-test, så ble det nok smått med barnesko her for og si det sånn. Det er vel ikke akkurat Mensa vi snakker om her... Selv er jeg SVÆRT kritisk i denne saken, da jeg kan mye om pu som foreldre, barnevernets rutiner og rettsvesenet. Imidlertid sier ejg meg enig i at det ikke virker som at forholdene var optimale for test nr 1. Nervøsitet kan nok også ødlegge, men det vil vel alle være i en slik situasjon, sånn sett blir det vel likt for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 22. juli 2003 #14 Del Skrevet 22. juli 2003 IQ tester er en rar sak. Da jeg gikk på videregående tok vi en mensa test i psykologitimen. Jeg scorte mye bedre da enn i dag rett og slett fordi jeg var vant til å bruke hjernen på en annen måte da enn nå. Da pugget jeg historie, biologi og anatomi. Kunne huske latinske navn på kroppsdeler, forklare en celledeling og mitokondrienes funksjon ned til minste detalj fordi jeg MÅTTE kunne dette til prøvene. Det var slik pugging i snitt en gang i uken og hjernen ble oppøvd til å tenke systemer for å lære. Slike tester går i store trekk ut på å se sammenhenger mellom figurer, sette bokstaver og tall inn på rett sted ( feks se hva neste tall eller bokstav i en rekke skal være ). I dag bruker jeg hjernen min på barneoppdragelse og tilrettelegging for at utviklingshemmede skal ha et best mulig dagtilbud og på megling i konflikter. Da tenker jeg ikke i systemer men i sosiale vendinger. Altså å tenke for å hjelpe andre mennesker krever en annen form for tankegang, man må kunne tenke feks best mulig løsningsmåte på et problem og hva en person vil akseptere, like, ha glede av osv. Nå kommer det jeg vil fram til ; en slik test gir et lite spekter av hva en person inenhar av kunnskaper. Dersom denne testen var svært enkel ( har sett en del slike tester for utviklingshemmede der vanskeligste spørsmål er i hvilken verdensdel ligger Argentina ) har de kanskje kartlagt et ca aldersnivå denne damen fungerer på. Problemet for utviklingshemmede ( og jeg kommer på ingen måte med en påstand om at denne damen er det ) når de får barn er at de klarer foreldrerollen helt til barnet har gått forbi foreldrenes utviklingsnivå. Deretter kommer de til kort, særlig på sosial opplæring. Ble langt dette ! OG barnevernet tar ikke unger sånn helt uten videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 22. juli 2003 #15 Del Skrevet 22. juli 2003 Det er vel ikke akkurat Mensa vi snakker om her... Det var det jeg sa, meg og IQ ? Går ikke sammen Imidlertid sier ejg meg enig i at det ikke virker som at forholdene var optimale for test nr 1. Nervøsitet kan nok også ødlegge, men det vil vel alle være i en slik situasjon, sånn sett blir det vel likt for alle. Likt og likt. Det er grader av nervøsitet også. Tror nok vi alle hadde kjent en grad av nervøsitet før en sånn test, men noen ville nok kjent det mer enn andre ? Cita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. juli 2003 #16 Del Skrevet 22. juli 2003 Synes det blir meningsløst å diskutere en slik sak, siden en kun får høre den ene partens argumenter. Svanhild og hennes advokater kan si hva de vil til pressa, mens barnevernet ikke har den samme muligheten til å delta i den offentlige debatten (heldigvis!). Når en ikke kjenner til alle sider av saken blir det også meningsløst å gjøre seg opp en mening om de avgjørelser som er tatt er riktige eller gale. Men rent grunnleggende må vi nesten stole på det rettsystemet vi har, og at det i de aller fleste tilfeller gjør det som er riktig. Dersom vi ikke stoler på det er det vår plikt å endre systemet via det demokratiet vi faktisk har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. juli 2003 #17 Del Skrevet 22. juli 2003 En som ikke klarer en enkel IQ-test vil heller ikke klare å ta noe særlig omsorg... Hvorfor klarer alle andre det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junebug Skrevet 22. juli 2003 #18 Del Skrevet 22. juli 2003 Helt enig med Ragnhild. Svanhild og hennes advokat trekker fram IQ-testen, selv er jeg overbevist om at det må ligge andre faktorer til grunn for barnevernets avgjørelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 22. juli 2003 #19 Del Skrevet 22. juli 2003 Det er klart det ligger mer til grunn enn den IQ-testen.... enig med Ragnhild her. Vi må ikke glemme at barnevernet har taushetsplikt og kan på ingen måte uttale seg til media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. juli 2003 #20 Del Skrevet 22. juli 2003 Håper alle barn ender opp der de får det best, uansett!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå