*Lillian* Skrevet 22. juli 2003 #1 Del Skrevet 22. juli 2003 Bor i et boligsameie. Vi er 3 husstander som eier hver vår del. Vi bor i en etasje, en annen bor i andre etasjen, og en tredjeperson eier en liten hybelleilighet på enden av huset. Denne tredjepersonen bor ikke her, han leier den ut til en kvinne som sjelden er hjemme. Vi har felles uteområde på det meste, men rett utenfor stuevinduet vårt er det en plass som det er vi som i utgangspunktet bruker. Ved gjerdet inntil veien er det en hekk som vokser enormt fort og mye. Vi kjøpte i April, så vi har ikke bodd her så lenge. I slutten av mai/førsten av juni gikk min samboer og jeg på og renska opp ute her. Vi brukte ca. 10 timer i løpet av en helg og da fikk vi vekk ugresset som er her. De tidligere eierne har ikke gjort noe ute her, så det var overgrodd og mildt sagt jævlig. Det har vært en del tull med han som også bor her og de tidligere eierne ettersom vi har forstått. De var ikke særlig på godfot. Han sier til oss at han er veldig, veldig allergisk og kan ikke være så mye ute på sommeren og derfor ikke får gjort noe ute her omtrentlig. De tidligere eierne hadde visst ikke giddet å gjøre noe som helst omtrent, og derfor var det litt av en jobb å gå løs på her. Vi fikk ned det meste av ugresset, og fikk vendt noe av jorden. Så kom det en tid med masse regn og vi fikk ikke gjort noe. Deretter kom solen, men da skjedde det diverse her som gjorde at vi ble i tvil om hva vi gjør med denne leiligheten osv. (Det har blitt hemmeligholdt flere ting om kåken vår sånn at vi er i startgropen for kontakt med advokater og eierskifteforsikring osv) Like etter reiste vi på ferie. Da hadde naboen (han andre som bor her) vært på ferien en ukes tid allerede. Jeg kom hjem alene på fredag. Hagen var overgrodd og jævlig, så jeg sa ifra til min samboer. Vi ble enige om at vi skal ta det når han kommer hjem i slutten av uken. I går kveld skulle jeg ut med søpla. Da står naboen ute og klipper hekken. Jeg sier vennlig "hei" og har tenkt å spørre om han har hatt det fint på ferie og sånt. Uten å si hei tilbake eller noen ting, får jeg meg en kjeftskur uten like!! Det var ikke måte på hva han hadde å si om oss. Hadde vi ikke tenkt å gjøre noen ting ute her eller? Vi måtte jo klippe hekken sånn at det gikk an å se ut på veien når man kjørte med bilen ut!! Det spilte ingen rolle for ham hvordan det så ut, han kunne ikke være ute likevel han. Han var jo så allergisk. Jeg husker ikke alt han sa engang, for jeg var rett og slett lamslått over at jeg fikk så mye kjeft..... Jeg sa at "vi har faktisk vært på ferie, jeg kom hjem på fredag alene", men da sa han "Er dere på ferie hele tida eller???" Jeg ble skikkelig frustrert og visse ikke hva jeg skulle si. Han sa at han kunne ikke klippe hekken for han var så allergisk (han snakker hele tiden om hvor sinnsykt allergisk han er, men jeg har aldri sett han reagere/virke allergisk på noe og han har vært masse utendørs i sommer.....) Men anyway, er han allergisk så er jo det greit, såklart. Vel, jeg sa at jeg kan godt klippe hekken jeg, men jeg har aldri gjort det før så jeg vet ikke hvordan man gjør det, og jeg har heller ikke hekkesaks. Da får jeg kjeft tilbake, for hekkesaksen sto jo nedi den felles boden vi har i kjelleren! Sorry, det visste ikke jeg. Men jeg har fortsatt aldri klippet en hekk. Nei, det var bare å klippe det. Javel, sa jeg,da kan jeg gjøre det men ikke nå for jeg står faktisk midt i middagen og jeg har besøk. Det overhørte han fullstendig. Bare fortsatte og kjeftet på meg. Han kjeftet om alt mulig med uteområdet, snakket om at det ble høye økonomiske utgifter pga dårlig vedlikehold, snakket om overgrodd, osv osv... Jeg prøvde gang på gang å forklare at vi SKAL FIKSE OPP HER MEN DET ER IKKE BARE VÅR JOBB!!! :x Men han hørte bare ikke... Jeg fortsatte naturlig nok å snakke på en normal måte og ikke bli sint, for det er en særdeles hissig nordlending jeg hadde med å gjøre... Jeg ble bare fryktelig frustrert... Jeg ga til slutt opp å prøve å forklare at vi har ikke hatt tid eller mulighet før vi reiste på ferie og at jeg ikke kan gå på dette alene før samboeren min kommer hjem, særlig siden jeg har besøk, men det gikk tydelilgvis inn det ene øret og ut det andre. Jeg prøvde også å forklare at for å unngå at alt dette ugresset kommer igjen så må vi gjøre ganske mye med uteområdet siden det ikke er vedlikeholdt i det hele tatt de siste 4 årene, og det koster mange penger som vi ikke har for tiden. Dette fikk han tydeligvis ikke med seg. Forresten så er parkeringsplassen her gruset. Det var tydeligvis vår (altså meg og min samboer) skyld at det har kommet opp ugress mellom der også.... Til slutt gikk jeg bare, for jeg orket rett og slett ikke stå der og ta imot all dritten lenger. Kanskje er jeg veldig nærtagende, men jeg ble nesten på gråten fordi jeg var så provosert og forbannet. I det jeg skal til å åpne utgangsdøra inn til meg, sier naboen "Dere er faen meg like jævlige som de tidligere helvetes eierne" :o Det var nummeret før jeg snudde meg rundt og klappa til ham, men jeg behersket meg og bare gikk inn (og smalt med døra....) Til opplysning er dette en enkemann på ca. 40år med en sønn på 15-16 som jeg aldri har sett løfte så mye som en finger her ute. Det er greit at han er allergisk og ikke kan gjøre så mye ute, men det er da pokker meg ikke vår feil! VI skal ikke være nødt til å gjøre ALT ute her fordi han er allergisk!! Hvis så er tilfelle skal jeg jammen meg bli allergisk jeg også! :evil: Hva skal jeg gjøre?? Jeg er fortvilet og forbannet og frustrert og føler jeg står og stamper uten å komme opp av gjørma her. Må faktisk bruke ljå for å få ned ugresset her, uteområdet er tidligere brukt som søppelplass eller noe fordi det er fullt av brennesle over hele plenen og baksiden av huset. Skal få kjøpt ljå på torsdag eller fredag og få begynt da, men hva gjør jeg inntil da?? Hva skal jeg si til naboen om jeg treffer på ham igjen før sambo kommer hjem? Må ærlig innrømme at jeg kvier meg litt for å gå ut av mitt eget hus fordi jeg ikke vil treffe på ham igjen enda.... Hva synes dere om det jeg akkurat har fortalt? Helt ærlig, var det berettiget med den kjeftingen? Synes dere han skal slippe unna noe som helst av uteområdets plikter fordi han er allergisk? Burde ikke han da få noen til å hjelpe seg så ikke vi må gjøre alt?? Forresten, jeg glemte å fortelle... Da vi flyttet inn her og pratet med naboen om uteområdet, så fortalte han at han var allergisk og ikke kunne gjøre så mye. Da fortalte vi at ingen av oss har noensinne eid en hekk og har ikke peiling på hvordan denne skulle vedlikeholdes. Da sa han at "neimen hekken, den kunne han klippe. DET skulle han klare" Så både sambo og jeg trodde faktisk at det var en avtale vi hadde, at han skulle klippe hekken og vi skulle ta oss av plenen på vår side av huset. Resten av tomten skulle vedlikeholdes i fellesskap...... Dette ble et langt, rotete og frustrert innlegg fra meg, men jeg håper noen kan ta seg tid til å lese og komme med tilbakemeldinger likevel.... JEG ER FORTVILET!!! Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juli 2003 #2 Del Skrevet 22. juli 2003 Jeg skjønner godt at du er frustrert. Makan til oppførsel da :evil: Det eneste jeg kan komme på, som kanskje hjelper er å vente til samboeren din kommer hjem og avtale et møte med denne karen. Sett dere ned og snakk skikkelig sammen, skriv en avtale dere i mellom. Hvis han er allergisk og ikke kan klippe hekk o.l. så finnes det vel andre ting han kan gjøre? Maling eller pussing utvendig for eksempel. Fortell ham at dere jobber fulltid begge to og at dere ikke har erfaring med hagearbeid, men strekk dere så langt dere kan.. si for eksempel at dere kan ta dere av hekken og ugresset. Men om hagen er felles, så synes jeg nesten at han skal være med på å betale for ting. Faktisk synes jeg at han kan kjøpe inn, mot at dere tar dere av arbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 22. juli 2003 Tusen, tusen takk for at du gadd å lese, Lea! Ja, vi kan godt avtale et møte med naboen, men saken er jo den at egentlig er det jo en tredje eier i bildet også. Han eier hybelleiligheten, men han bor ikke her. Derfor gidder han ikke bry seg med uteområdet at all. Skal vi blande inn han også, eller skal han bli holdt utenfor møtet i boligsameiet?? Jeg har også tenkt som så, at om han betaler for utstyret så kan vi gjøre arbeidet. Men samtidig så har han allerede en del hageutstyr allerede visstnok. (Hva skal han med det når han ikke kan holde på å i hagen, forresten??) Vi kommenterte tidligere i sommer at kanskje sameiet burde investere i en skikkelig gresklipper. (Han har en, en sånn som bare "flyter" oppå vettu, men den er elendig ute her) Men da sa han at den han hadde var mer enn bra nok og vi trengte ikke bruke penger på slikt. Så jeg mistenker at han kanskje ikke vil kjøpe skikkelig utstyr som trengs da..... Du foreslo at han kan male og sånn utvendig hvis han er så allergisk at han ikke kan klippe hekk, men han sier jo at han er så allergisk at han kan knapt nok gå ut av døren om sommeren han, skjønner du... Fint noen har forståelse for at jeg er frustrert Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juli 2003 #4 Del Skrevet 22. juli 2003 Det er enda bedre om dere får med den som eier/leier hybelleiligheten også. Mindre sjanser for krangel. Spør fyren HVA han kan gjøre da. Om det er noe han kunne tenke seg å gjøre med fellesarealene. Han kan f.eks måke snø om vinteren. Hver eneste dag, mot at dere tar hagen. Kanskje den som bor i hybelleiligheten kan være med og ta noe av jobben også? Går det an å dele opp hagen forresten? Slik at der har ansvaret for hver deres del? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 22. juli 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 22. juli 2003 Ja, vi kan jo be ham om å ta alt vinterstellet så tar vi sommerstellet. Selv om jeg synes det er litt ujevnt, for på vinteren er det kun måking, og det er ikke store parkeringsplassen som må måkes her..... Men jeg kan gå med på det bare vi får en løsning, jeg. Krangling blir det nok ikke så lenge min samboer er med. Han er veldig rolig. Verre om det hadde vært kun meg og naboen som skulle hatt møte, tenker jeg Han har allerede massevis av planer om hva som skal gjøres ute her, han..... Poenget er bare at det koster mangfoldige tusener å få gjort noe ut av ideene hans (selv om de i utgangspunktet er gode) og han forventer at VI skal sette ideene ut til livs... Jeg personlig synes den som bor i hybelleiligheten burde være med og tatt litt også, men det står visst i kontrakten at hun ikke trenger å hjelpe til med uteområdet, og dermed kan vi ikke kreve det... Han som leier ut har skrevet dette fordi han driter i uteområdet siden han ikke bor her selv, sant.... Vanskelig å forklare hvordan tomten ser ut, egentlig..... Det går an å dele opp litt, men hvis vi skal dele opp etter hvordan vi bor og hvor det er mest naturlig å dele, så vil vi få minst dobbelt så mye uteområde å ta vare på som han får. Og det nytter jo ikke i forhold til hvordan vi skal bruke det, for han har jo sagt at "her er alt delt så vi bruker alle steder om hverandre" Jeg får snakke med sambo når han kommer hjem. Men om jeg treffer på naboen før sambo kommer hjem, hva sier jeg da hvis han begynner å mase om det igjen?? :-? Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juli 2003 #6 Del Skrevet 22. juli 2003 Tja.. hva gjør du om han begynner å bråke før sambo kommer igjen? Jeg vet ikke helt jeg, men jeg ville nok sagt at der kunne diskurere når han kom hjem fra ferie. At du ikke vil ta noen avgjørelser om arbeidsfordeling når han ikke er med. Hvis du ikke har besøk i morgen, så kan det kanskje være smart å gjøre LITT i hagen, bare for å beholde husfreden liksom. Bare grav litt i jorden og sånt. Jeg synes fortsatt at dere skal spørr ham hva han kan gjøre. Snømåking er bare EN ting... han bør da kunne bidra med noe mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2003 #7 Del Skrevet 22. juli 2003 Huff, blir nesten frustrert av å lese innlegget ditt jeg Lillian. Det hadde nok vært greit med et felles møte med alle eierne, for å få en avklaring på arbeidsoppgaver og for å få det ned på papiret. Dette visser jo at dere er innteresert i å samarbeide og ikke ønsker å sluntre unna noe. Han har sikkert sittet å sett på hagen mens dere var på ferie og bygd seg opp en irritasjon som han blåste ut på deg. De som bor i enebolig har jo ikke tid til å holde på i hagen de heller, så de må jo se litt gjennom fingrene på at andre ikke tid bestandig heller. Dere er jo i fast arbeid, og har vært på ferie + at ingen holder jo på i hagen når det regner og er stygt vær. Jeg mener faktisk at hvis en har allergi, og ikke kan bruke hagen så mye bør han heller ikke legge seg så mye oppi hva de andre gjør heller. Selvfølgelig er det trivelig med en velstellt hage, men en skal da ikke stå på pinne for alle. Gjør som Lea sier, å bli enig om hva han kan gjøre som kompanserer for allergien hans, og få det ned på papiret. Dere kunne jo ellers dele opp fellesarealet slik at dere har vær deres faste del, så kan dere jo holde deres hage som dere vil, og hans som han vil. Skill med gjerde eller hekk. Håper derer finner en løsning på problemene som passer alle bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2003 #8 Del Skrevet 22. juli 2003 For en type!! Neste gang han sier noe stygt, si rolig til han noe sånt som: "det må være trist å gå rundt å være sur på alle hele dagen" og gå videre. Eller noe annet. Ikke sinna, men høyt hevet over han til ettertanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 23. juli 2003 I dag våknet jeg av at jeg hørte glessklipperen gå utenfor soveromsvinduet mitt........ I en times tid nå har mine naboer, far og sønn (de svært allergiske, you know) holdet på med glessklipperen og ljå...... De har holdt på ute på plenen her og fiksa..... Jeg tør ikke gå ut av døra nå, i tilfelle de sier noe Hører de fortsatt er rett utenfor døren her..... Men hvis de er så hyperallergiske kunne de vel ikke holdt på sånn, da... For de har stått på hodet i alt gresset og ugresset og greier nå..... Uansett, når sambo kommer hjem sometime, så skal jeg vise han denne tråden og så skal vi bli enige om hva vi gjør herfra. Jeg regner med det blir et møte uansett. Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 23. juli 2003 Turte å kikke såvidt ut av vinduet nå........ Det jeg begynner å lure på er...... Har naboen leid inn noen folk til å gjøre hagearbeidet??? :o For han ene som holdt på ute her har jeg aldri sett før......... Han kan vel ikke leie inn folk og kreve at vi skal være med å betale etterpå, når vi har sagt at vi skal ta oss av det ute på fredag?? :o *panikk for å måtte ut med masse penger* Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2003 #11 Del Skrevet 23. juli 2003 Nei det kan han ikke kreve, med mindre dette er noe som står i en kontrakt eller dere har avtalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 23. juli 2003 Nope, ingen kontrakter og ingen avtaler. Lillian *lettet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2003 #13 Del Skrevet 23. juli 2003 Når jeg leste første innlegget så tenkte jeg å foreslå at dere skulle si til han at hvis dere må ta alt hagearbeidet så får han betale en viss sum, for faktisk kan man kreve at folk som ikke tar sin del av sånt arbeid betaler andre for å gjøre det, of det selv om de ikke bruker utearealene. Men det ble litt mer komplisert da... Men om dere hadde gjort alt arbeidet før i sommer så kan han da ikke klage? Kanskje det beste er om dere snakker med han og setter opp en avtale om hvordan dette skal løses. Lykke til i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. juli 2003 #14 Del Skrevet 23. juli 2003 Takk og lov for at jeg bor i et litt større sameie ..... Hvis ikke det finnes noen vedtekter/reger som går på vedlikehold så hadde jeg villet foreslått at dere får noen proffe til å hjelpe dere med dette. Har dere et sameie som er medlem i en større forening? For da kan dere kontakte de for å få litt tips og veiledning. Hvis ikke ring huseuernes landsforbund e.l. - evnt. få hjelp av en advokat. Selvsagt må man jo ha avklart på forhånd deling av utgifter så lenge det ikke er noe som er opplagt . Må jo også kunne lage en avtale om at man har forskjellge oppgaver . Kan jo være noen av de ikke bryr seg om hagen - men da skal de heller ikke ha bruksrett til den hvis de ikke er med på å ta seg av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 25. juli 2003 #15 Del Skrevet 25. juli 2003 Kjenner veldig godt til situasjonen din Lillian Selv har jeg bodd 3 år i et sameie med kun 2 eiere...har vært et sant hælvete, for å si det mildt...har endelig kommet ut av det, men det kostet meg mye tid, advokat og penger Det jeg vil anbefale er at dere får i gang et husmøte med alle sameierne tilstede (også han som leier ut sin del). Det skal egentlig stå i sameiekontrakten hvordan dere skal forholde dere til vedlikehold huset og klipping av plen/snømåking. Jeg vil anbefale at dere tar et husmøte der dere kan kan utarbeide sesonglister/ukelister der dere blir enige om hvem som gjør hva. Selv om din nabo er allergisk har han ikke unnskyldning for å ikke vedlikeholde hagen, da han sikkert kan få noen nabounger e.l. til å utføre disse oppgavene for han mot litt ukepenger (noe du ikke skal betale for). Også han som leier ut sin del skal også delta på vedlikehold av huset, enten ved å gjøre oppgavene selv eller skrive i leiekontrakten at de som leier er pliktig til å ta sine uker med hagestell/snømåking (jeg påla min leietaker å måke snø foran egen inngang). Det som kjøpes inn av hageredskaper/gressklipper/snøskufler skal deles på i sameiet (felles kostnad), men jeg anbefaler at det blir tatt opp på et sameiemøte slik at det er enighet om hva som skal kjøpes inn. NB !!!!! En ting som er veldig viktig er at dere fører en skriftlig møteprotokoll på disse sameiemøtene. Skriv ned alle sakene som blir tatt opp, og hva dere kommer fram til. Og få alle til å skrive under på den. Dette sier jeg da jeg har hatt en psykopat av ei nabokjerring som påstår ting som ikke er hold i....hun har kommet med påstander i ettertid som er tatt helt ifra løse lufta. Jeg vil også anbefale dere til å melde dere inn i Huseiernes landsforbund, det koster ca. 300kr i året men er vel anvendte penger. Der er det advokater som svarer på det du lurer på. Men ikke for å skremme deg, men jeg vil aldri mer kjøpe meg leilighet i et sameie med kun 2-4 eiere, da det fort kan bli problemer :evil: Håper dere kommer til enighet i sameiet, da det ikke er noe hyggelig å ikke tørre å gå ut av huset mens naboen holder på utendørs...har selv hatt det slik :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå