Gå til innhold

Utseende


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot

Nettopp! Blonde, tynne, damer blir nemlig ikke sett seriost paa av mange firmaer i utalndet og kunne dermed ikke representert..

De fleste som jobber som dette har faktisk en utdannelse innen sekretærfaget. De kunne mao ikke hatt en annen jobb i firmaet, da de ikke ville vært kvalifisert.

Er forøvrig enig i at utseendet er viktig. Har en venninde ingen kan si nei til fordi hun er så pen og sjarmerenede (og smart). Det har hun brukt flittig opp gjennom studietiden for å skaffe seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg er da både blond og slank og representerer da vitterlig både innenlands og utenlands :-) Ikke er jeg spesielt stygg heller.

Jeg generaliserte kanskje litt mye der, ja. Men det finnes en del land i verden med en helt annen kultur enn den vest-europeiske. Kvinner er rett og slett ikke like mye verd som menn og blir derfor ikke tatt seriost. Skulle et firma sende en kvinne til et slikt land for representasjon kunne de risikere aa miste klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som jobber som dette har faktisk en utdannelse innen sekretærfaget. De kunne mao ikke hatt en annen jobb i firmaet, da de ikke ville vært kvalifisert.

Men det kunne jo ha jobbet noen andre kvinner der med andre type stillinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Men det kunne jo ha jobbet noen andre kvinner der med andre type stillinger..

Synes isåfall at du skrev "nettopp!" da var noe malplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, helt ærlig. For jeg har kun jobbet i barnehagem skole og SFO og der er det kvinnfolk (og noen få menn) i alle former, farger og størrelser.

Men jeg fikk meg et lite sjokk når jeg leste dette nå :grine: For der røk vel mitt lille håp om å få skiftet jobb og kommet meg inn i sekretær- eller resepsjonist-yrker...... :roll:

Ikke er jeg særlig pen, ikke er jeg tynn og ikke har jeg langt blondt hår lenger heller....

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes isåfall at du skrev "nettopp!" da var noe malplassert.

Med "nettoppet" mente jeg at det er saa typisk at de kvinnene som jobber der innehar typ sekretaer, assistent stillinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Men det finnes en del land i verden med en helt annen kultur enn den vest-europeiske. Kvinner er rett og slett ikke like mye verd som menn og blir derfor ikke tatt seriost. Skulle et firma sende en kvinne til et slikt land for representasjon kunne de risikere aa miste klienter.

Dette er faktisk sant- selv om det høres utrolig ut.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt i adskillige ansettelsesprosesser. I utgangspunktet er det tre kriterier som vektlegges: Kvalifikasjoner, referanser og hvorvidt vedkommende synes å være egnet.

Jeg vil påstå at 80-90 % av en kvinnelig søkermasse, har et utseende som egner seg til de aller fleste jobber. Jeg har ALDRI opplevd at noen ikke har blitt ansatt, pga utseendet, hvis de ovenstående kriterier er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt i adskillige ansettelsesprosesser. I utgangspunktet er det tre kriterier som vektlegges: Kvalifikasjoner, referanser og hvorvidt vedkommende synes å være egnet.

Jeg vil påstå at 80-90 % av en kvinnelig søkermasse, har et utseende som egner seg til de aller fleste jobber. Jeg har ALDRI opplevd at noen ikke har blitt ansatt, pga utseendet, hvis de ovenstående kriterier er på plass.

Det er godt aa hoere, Sandman!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg har deltatt i adskillige ansettelsesprosesser. I utgangspunktet er det tre kriterier som vektlegges: Kvalifikasjoner, referanser og hvorvidt vedkommende synes å være egnet.

Jeg vil påstå at 80-90 % av en kvinnelig søkermasse, har et utseende som egner seg til de aller fleste jobber. Jeg har ALDRI opplevd at noen ikke har blitt ansatt, pga utseendet, hvis de ovenstående kriterier er på plass.

Bra å høre. Men det har jo kommet frem historier i avisen om kvinner som eks søker butikkjobb i Bogstadveien, ikke får jobb, får returnert papirene med notater om utseendet på.

I mer seriøse bransjer hvor kunnskap har en del å si tror jeg nok det er en god del bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
I mer seriøse bransjer hvor kunnskap har en del å si tror jeg nok det er en god del bedre.

Forhåpentligvis - det var mye her som fikk meg til å heve øyenbrynene mer enn godt er!

I min jobb ville jeg faktisk neppe blitt tatt alvorlig dersom jeg kom med lange negler, mye sminke, dyre drakter og perfekt hår. Jeg antar at dette er elementer som går inn under utseendet, selv om det man har fra naturens side har sitt å si.

På den annen side: Det er jo innlysende at det ikke er fristende å ansette noen som virkelig er sjuskete og uflidd, men stygg? Hva er det? Her hos oss er vi nydelige alle sammen. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utssende har helt klart mye å si, men da ikke hvordan du ser ut fra naturens side, men heller hva du gjør med det. Altså om du er velstelt, pen i tøyet osv. Og om du ser frisk og sprek ut. Kommer jo også an på hvaslags jobb det er snakk om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg er pen og sjarmerende, velstelt og populær. Det vil nok fremover bidra til å fremme min karriere, og drømmejobben er nok like om hjørnet ! Den lille inntaksstoppen skal ikke være noe hinder for at JEG går rett til himmels :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilleSol

Jeg jobbet litt i klesbutikk før. Litt fin, litt jålete og med en mannlig sjef som ALLTID så ut som han hadde spasert rett ut fra et moteblad.

I denne butikken vet jeg at utseendet hadde noe å si.

Da jeg var på opplæring spurte jeg litt om klær, hva som ble forventet va meg når det gjaldt slike ting osv. Fikk beskjed om at joggesko var en uting, hele rene pene og moteriktige klær (helst fra denne butikken) og pent sminket og pent oppsatt hår. Gjett om jeg ble gretten :roll:

Tror ikke han mannen der har prøvd å STÅ i sju timer med høyhelte pensko og strømpebukse :evil:

Spurte om det var pga utseende at jeg hadde fått jobben, og fikk til svar at det ikke var et minus at jeg er høy og slank og med langt hår.

Jeg jobbet der i 1,5 måned, da ville jeg ikke mer. Greit nok å se presentabel ut, jeg syntes også at det er fint når betjeningen i en butikk ser velstelte pg ordentlige ut, men det kan man da vitterlig gjøre selv om man er litt overvektig eller over 1,70 ?

Fysjom :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stygge" jenter får ikke jobb som resepsjonister, ekspeditører i finere forretninger mm.

Minnie

Ja, nå ble jeg glad!!! Kollegaene mine oxo, tenker jeg. Takker og bukker for komplimentet! :ler: Om ingen sier vi er pene, så er vi i det minste ikke direkte stygge.......!

Hilsen

*Resepsjonisten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært med på mange ansettelsesprosesser, men har aldri vurdert utseendet som en faktor - verken på menn eller kvinner!

Her hos oss har vi alle typer, tryner og vektklasser, samt ansatte fra 23 til 50. Hurra for det! Og jeg kan i tillegg nevne at jeg jobber et sted hvor man skulle tro folk var mer enn gjennomsnittlig opptatt av utseende, moter, osv.

Men jeg tror nok at pene mennesker generelt sett har lettere å få jobb enn andre. Dette har det blitt gjort undersøkelser på, og folk oppfatter pene mennesker med symmetriske ansikter som mer tillitvekkende og "snille" enn folk med "uregelmessige trekk". Så her er det best å smile med munnen igjen hvis jeg skal bytte beite og må på jobbintervju: ellers blottlegger jeg mine skeive tenner. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...