Littlebird Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har kjent bevegelser fra ganske tidlig, ca uke 14. Det ble gradvis mer og mer, og i midten av april var det ganske god sparking, slik magen hoppet litt.. og det var lett for andre å kjenne barnet. Nå syns jeg babyen rører seg mindre enn før, jeg syns hun har blitt roligere, det er ikke så masse sparking, og hvis hun sparker er det sånn i ny og ne, slik at det ikke er lett for min kjære å treffe på rett tidspunkt. Jeg kjenner mer sånn svake bevegelser, og på kvelden kan jeg se på magen, og kjenne at hun snur på seg og bytter stillinger, men likevel ikke sparker så mye. Jeg kjenner at jeg blir utrolig fort bekymret, og tenker mye på hvor mye hun skulle ha beveget seg osv.. Jeg vet det er forskjell på hvordan barnet ligger i magen, og hvor mye man kjenner bevegelser. Jeg er ofte plaget med mye luft i magen, slik at magen står spent som en bue hele kvelden, da syns jeg det er enda vanskeligere å kjenne noe.. akkurat som om babyen ligger inne i en stor ballong-mage... vet ikke om det har noe å si for hva som kan kjennes jeg.. men mannen min kjenner iallfall lite på kvelden da.. Hvordan beveger/bevegde deres baby seg rundt 6 mnd-perioden? (jeg er litt over 26 uker gravid).. Skulle gjerne hatt oftere kontroller.. men nå er det bare en uke til neste kontroll, da skal vi lytte på hjertet igjen.
Beuwi Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har også kjent liv siden uke 14, og det blir bare sterkere og sterkere spark. I det siste har jeg kjent at han bytter stillinger, og han sparker tilbake hvis jeg trykker inn på magen der han sparker. Men det er jo også dager hvor han er roligere, så jeg regner med at han sover:) Men jeg har også opplevd å våkne på natten av spark. Kanskje babyen din sparker mye på natten når du sover? Ville ikke bekymret meg så mye, så lenge du kjenner bevegelse daglig:)
Lillemams Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Her har det også vært bevegelse til alle døgnets tider tidligere, men i det siste er det lange rolige perioder. Det er vel rundt uke 22-23 at babyen begynner å få en søvnrytme, så er ganske normalt at bevegelsen bare kommer i perioder Allerede nå har den lille hos meg "faste tider" den er våken på og baler rundt inni der - ganske fantastisk Hvis du blir usikker så kan du prøve å vekke babyen med å drikke noe kaldt (cola eller saft), hoppe litt eller dytte på magen. Pleier som regel å få ett dytt tilbake "ikke forstyr"
Littlebird Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2009 Nei, det er helt sikkert ikke noe grunn til å bekymre seg, jeg kjenner jo hun styrer med litt forskjellig der inne, herlig følelse! Det er av og til litt action tidlig på morgenen, sånn i 4-5-6 tiden, så da er jeg ofte våken. Men det er bare sånn småpuffing da også. Kanksje har jeg en liten bedagelig liten frøken i magen? Kanskje det er litt psykisk også, at jeg ikke er like oppmerksomme på det som til å begynne med.. syns ofte, sånn som nå, når jeg fokuserer litt på det, så kjenner jeg godt bevegelsene. Kanskje jeg bare glemmer litt å kjenne etter... Men det er rart hvordan hun roer seg så fort pappan stryker over magen og småprater, da er det nesten som hun forundrer stopper opp og ligger musestille... rare greier.
Saeria Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Her roer også ungen seg straks pappa kommer med labben på magen. Det er ellers litt variasjon i hvor aktiv han er. Noen dager styrer han på det som verre er, andre dager er det litt roligere. Men daglig liv har jeg kjent siden jeg var på ultralyd. Er gjerne faste tider det er liv på uansett hos meg, som tidlig på morgenen og sent på kvelden.
ViljaH Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Hvis du blir usikker så kan du prøve å vekke babyen med å drikke noe kaldt (cola eller saft) Det er da ikke temperaturen på drikken babyen responderer på her, men sukkeret Min rører på seg hver dag, men jeg kjenner ikke at den snur seg og slikt, pga. foranliggende morkake. Den sparker ikke alltid så veldig hardt, men definitivt hardere enn før. Imorges før jeg sto opp sprellet den som en fisk! Jeg har ikke merket meg noe mønster, annet enn at jeg kjenner etter om morgenen før jeg står opp, og om kvelden før jeg sovner at den rører seg. Den pleier vel ofte å røre på seg når jeg er rolig, og lite når jeg beveger meg. Rører seg spesielt kanskje etter at jeg har spist og er rolig. I babyboken står det at babyen ofte er rolig når mor beveger seg fordi begelsene fungerer som en vugge og babyen roer seg og sover. Når mor er rolig, da våkner den og har leketid
Edie Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har en svært bedagelig unge i magen. Jeg kjente ikke liv før nærmere uke 22, og jeg har selv kun kjent sparkene/ bevegelsene på utsiden et par ganger. Så fort mannen, eller jeg, legger hånda på magen så gir h*n seg.. Kjenner altså lite bevegelse, men det er rutine i det. Kjenner litt om morgenen, og mer om kvelden. På dagtid da jeg er opptatt på jobb eller med andre ting, merker jeg ingenting. Jeg har også til gode å bli vekket om natta av spark.
Edie Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 (endret) Det er da ikke temperaturen på drikken babyen responderer på her, men sukkeret Beklager avsporing, men jeg mener å ha lest at det faktisk skal ha like god effekt å drikke kaldt vann, som sukkerholdige drikker. At det faktisk er temperaturen de reagerer på og ikke sukkeret. Noen som vet, eller har noen kilder? Endret 19. mai 2009 av Aricept
ViljaH Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Beklager avsporing, men jeg mener å ha lest at det faktisk skal ha like god effekt å drikke kaldt vann, som sukkerholdige drikker. At det faktisk er temperaturen de reagerer på og ikke sukkeret. Noen som vet, eller har noen kilder? Jeg skjønner ikke hvordan de skal reagere på temperatur, det går da ikke rett inn til dem. Det går i magesekken til mor, hvor det vil varmes opp før det går ut i blodbanen til mor, og så over i blodbanen til fosteret. Jeg kan ikke tro dette går så fort at fosteret får kaldt vann i blodet.. Babyen ligger vel heller ikke så tett på magesekk at de kjenner den blir full av noe kaldt..?
Gjest imli Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er i uke 25, og har vel en ganske rolig unge. Sparkene er forholdsvis svake, er aldri slik at jeg ikke får sove pga spark, eller blir vekket av spark. Mannen min har visst kjent babyen flere ganger om nettene, mens jeg har sovet, så den er visst ganske aktiv om natta. Så lenge man kjenner liv hver dag, er nok alt i orden. Her hender det at h*n har dager hvor h*n er aktiv, og så kan det komme dager hvor jeg bare kjenner sparking et par ganger i løpet av dagen.
Blowers daughter Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 (endret) Jeg vil jo anta at ungen kjenner det om man drikker et stort glass iskaldt vann. Magesekken ligger jo helt intil livmora, og det er ikke såå tykke vegger vel? :klø: Edit: glemte å si at ungen min er svært aktiv hele døgnet. Ligger våken pga spark og banner høyt når h*n treffer ribbeina mine Endret 19. mai 2009 av Blowers daughter
Edie Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 Babyen ligger vel heller ikke så tett på magesekk at de kjenner den blir full av noe kaldt..? Det kjennes sånn ut her.. Morkaka presser i alle fall godt på min magesekk, som ikke tåler mye om dagen før det er full rulle med sure oppstøt...
Jade Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Hos meg kunne han være rolig hele dagen. Og når jeg kom hjem og la meg på sofaen, så våknet han og sprellet som bare det. Sikkert mer plass å boltre seg på. Han var også veldig livlig når jeg hadde lagt meg Du må huske på at det er trangere i magen nå. Mindre plass å boltre seg på. Pass bare på at du kjenner liv hver dag. Og du kan alltids ta en telefon til helsestasjonen om du har bekymringer eller spørsmål.
Honesty Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Jeg kjenner mest bevegelser når jeg ligger på rygg og forsøker å slappe av, men også innimellom hvis jeg sitter i ro, noe som sikkert har med å gjøre at jeg har tid til å kjenne etter da. Det vises ofte utenpå, men jeg vil definitivt ikke beskrive det som vondt.
Littlebird Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 20. mai 2009 Beklager avsporing, men jeg mener å ha lest at det faktisk skal ha like god effekt å drikke kaldt vann, som sukkerholdige drikker. At det faktisk er temperaturen de reagerer på og ikke sukkeret. Noen som vet, eller har noen kilder? Jeg har ikke noen kilder på dette, men når jeg var på ultralyd fikk jeg et glass sterk og søt saft for å få babyen til å røre på seg, på grunn av sukkeret. Jeg var veldig kvalm da, og hadde ikke lyst på søtt, men fikk beskjed om at for å få effekten, (å få henne til å snu på seg) måtte jeg styrte glasset med saft. Så regner med de har ganske mye erfaring med at sukkerholdig drikk ofte fører til aktivitet. Det er også min erfaring, men jeg fikk mye større effekt av et glass brus for eksempel før. Kanskje barnet har vennet seg til det litt..? Jeg pleier for øvrig også å få effekt når jeg spiser en hel appelsin, og det spiste jeg mange av i påsken.. kanskje babyen var høy på c-vitamin sjokk... hehe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå