Gå til innhold

krangling..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

er møkka-lei å våkne til kranglin hver morgen..

ungene mine er 6 og 8 år (gutt og jente),å de krangler heeele tiden,fra morgen til kveld!!Blir sååå lei av å høre på..

de krangler,eller egler hverandre om bare småting,og det finner de jo hele tiden...så kimmer de te meg å sier:mamma,han sa det,mamma,hun gjorde det..har bedt de ordne opp selv..

har dere noen GODE råd om hvordan jeg kan få redusert denne eglingen??

Klart alle søsken krangler,men sååå mye,og for såå lite!!?

Hjelp,før hodet mitt sprenger!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg laget et krysskjema der mine barn får et kryss om de skriker til når de skal fortelle eller si noe. Kryss om de slår, erter, sier stygge ord ( banning ol), og for hvert kryss de får blir det trekt 5 kr av ukepengene deres. Dette har fungert veldig bra for oss, og de er blitt mye mer vennlig mot hverandre, selv omd e selvfølgelig kan være uenige og slikt fortsatt, emn det er ikke hyling og skriking, slåssing og erting 24t i døgnet lengre, nå klarer de faktisk å leke sammen av og til også :wink:

Det positive med et slikt skjema er om de klarer en hel uke uten å få ett eneste kryss, da har vi en spillekveld der de velger spill ol, klarer de det en hel mnd da finner vi på noe ekstra gøy som f.eks kino, badeland eller noe annet de synes er gøy. Vi begynte med dette for ca 1/2 år siden, og de siste 3 mnd har vi funnet på noe ekstra gøy så det fungerer. De 3 første mnd prøvde de å teste meg for å se hva og når jeg ville sette kryss, men de forsto fort at det ikke var lurt, for i 2 uker fikk de ikke 5 øre av ukepengene sine som er på 50 kr, men etter det ble det bedre.

mine barn er 10 og 8 år, og dine er litt yngre så om du skulle gjøre noe slikt kanskje du skulle hatt kortere mål, som for eksempel 2-3 dager til å begynne med og øke etter hvert.

Ellers er den søskenkjærligheten slitsom til tider er med og skriver under der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen :)

Har hatt det sånn med min bror i alle de årene jeg bodde hjemme.

Litt enda og kanskje :evil:

Aktiviteter der foreldre også deltar er veldig allright, for da er man sammen om noe. Blir ikke så mye å kragle om.

Eller så er "trøsten" at de vokser det vel av seg. Etter noen år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Redd altfor mange bruker Tex-metoden. Enda en grunn for meg til å tenke "nei, kabel/parabol skal vi IKKE ha", for en sånn tv-generasjon som jeg ser enkelte barn i dag.... nei fy! De har ikke hørt om en av-knapp på tv trur jeg, og vet i alle fall ikke at den kan brukes....

Men... unger krangler, og det vil de gjøre i noen år fremover...

Trøsta får være at det forsvinner etterhvert ja... Og den krysse-metoden kan kanskje funke ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke tonen på film-snuttene som blir sendt på FoxKids.

Tror ungene lærer mer om hvordan man skal slenge dritt enn de har godt av. Har dere hørt den tonen som blir brukt der? æ-æ-æ!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Jeg laget et krysskjema der mine barn får et kryss om de skriker til når de skal fortelle eller si noe. Kryss om de slår, erter, sier stygge ord ( banning ol), og for hvert kryss de får blir det trekt 5 kr av ukepengene deres. Dette har fungert veldig bra for oss, og de er blitt mye mer vennlig mot hverandre, selv omd e selvfølgelig kan være uenige og slikt fortsatt, emn det er ikke hyling og skriking, slåssing og erting 24t i døgnet lengre, nå klarer de faktisk å leke sammen av og til også :wink:

Det positive med et slikt skjema er om de klarer en hel uke uten å få ett eneste kryss, da har vi en spillekveld der de velger spill ol, klarer de det en hel mnd da finner vi på noe ekstra gøy som f.eks kino, badeland eller noe annet de synes er gøy. Vi begynte med dette for ca 1/2 år siden, og de siste 3 mnd har vi funnet på noe ekstra gøy så det fungerer. De 3 første mnd prøvde de å teste meg for å se hva og når jeg ville sette kryss, men de forsto fort at det ikke var lurt, for i 2 uker fikk de ikke 5 øre av ukepengene sine som er på 50 kr, men etter det ble det bedre.

mine barn er 10 og 8 år, og dine er litt yngre så om du skulle gjøre noe slikt kanskje du skulle hatt kortere mål, som for eksempel 2-3 dager til å begynne med og øke etter hvert.

Ellers er den søskenkjærligheten slitsom til tider er med og skriver under der :wink:

Jeg tenker at enkelte unger som jeg kjenner måtte egentlig ha fått tusenvis av kroner i ukepenger, ellers ville de bare komt i minus til de grader...... :hoho:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg tenker helst at Tex prøvde å være morsom, men ser jo at det falt på steingrunn...!

Til anonym vil jeg si at ideen din kanskje er god - men jeg har mer tro på å markere det positive - derfor ville jeg nok velge motsatt metode av deg. Jeg ville hatt et krysseskjema der barna fikk kryss for hver dag de IKKE kranglet, slo, ertet osv.

Videre tror jeg at det å krangle er en del av det å være søsken - og at det vil gå over etterhvert er temmelig sannsynlig. Så lenge det varer kan det være lurt å prøve å distansere seg fra det-enn så vanskelig det kan være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE tenk at krangling går over av seg selv. Det gjør det nemlig ikke alltid, grunnlaget må legges i barndommen.

Si til dem at jeg forventer at dere behandler hverandre ordentlig, er omtenksomme og vennlige. Det er deres ansvar å få til en løsning begge er fornøyd med. Hvis jeg hører krangling eller dere kommer løpende til meg fordi den ene er slem til den andre, så får det konsekvenser.

Beslaglegg playstation hvis de ikke klarer å enes om den. Slutt på tv-privilegier hvis de krangler. (Alle sånne "goder" kan fratas dem hvis de ikke oppfører seg). Hvis de er snille, så får de nyte de tilgjengelige godene. Hvis de skjerper seg betraktelig, så belønn dem med tur til svømmehall eller noe annet de liker veldig godt.

Hvis de har for mye energi, så send dem ut å leke hvor de kan løpe litt.. Spille fotball eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...