Gjest gjestdeluxe Skrevet 9. juni 2009 #121 Del Skrevet 9. juni 2009 Lurer på om skipet til Raud finns i dag på noe museum i Norge ? Kanskje det står på et museum i sør norge! Det kan hende. Jeg vet ingenting om slikt. Men det er veldig interessant at du forteller om historiske hendelser. Det må du fortsette med der du vet at du kan noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kvinnerkvinner Skrevet 9. juni 2009 #122 Del Skrevet 9. juni 2009 Ja jeg vet mye om nord norge . Historie er intresangt . Dette er jo ren avskrift fra http://www.love.is/roald/vikingtid.htm og http://menneskeritid1.cappelendamm.no/c196...rukt_tid=196990 Jeg kopierte et par linjer og googlet og du har knapt endret på setningene en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 9. juni 2009 #123 Del Skrevet 9. juni 2009 Dette er jo ren avskrift fra http://www.love.is/roald/vikingtid.htm og http://menneskeritid1.cappelendamm.no/c196...rukt_tid=196990 Jeg kopierte et par linjer og googlet og du har knapt endret på setningene en gang! Så flott! Og "Kvinner Kvinner" og "Women Women" skriver ulike innlegg og svarer på hverandres? Så flott, da må dere begge fortsette å opplyse oss andre med kunnskap! Google, kopier og lim inn. Fascinerende figur må du være, Kvinner Kvinner / Women Women. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 9. juni 2009 #124 Del Skrevet 9. juni 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 9. juni 2009 #125 Del Skrevet 9. juni 2009 Så flott! Og "Kvinner Kvinner" og "Women Women" skriver ulike innlegg og svarer på hverandres? Så flott, da må dere begge fortsette å opplyse oss andre med kunnskap! Google, kopier og lim inn. Fascinerende figur må du være, Kvinner Kvinner / Women Women. Om de googler finner de selvsagt sagaene slik de er skrevet ! Forde de er sanne og allmennkunnskap ! Uansett - fant link til Salten museum. Som forteller at skipet Ormen ble kopiert i flere varianter senere - og ble et av de mest betydningsfulle skip ang byggeteknikk og konstruksjon av nye vikingskip . www.saltenmuseum.no/content/view/311/46/ Og de beste båter kommer fra Nord Norsk skipsbygging / båter ... Så hvorfor søringer skal være så stolte og se på ned på nordlenninger - det må komme av ren misunnelse rett og slett ...he he Ifølge historien måtte de lære t.o.m båtbyggeteknikk fra nordlendingene ... Må si nordlenningen var forut sin tid , selvstendige og klarte seg godt selv - selv den gang ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #126 Del Skrevet 9. juni 2009 Uansett - fant link til Salten museum. Som forteller at skipet Ormen ble kopiert i flere varianter senere - og ble et av de mest betydningsfulle skip ang byggeteknikk og konstruksjon av nye vikingskip . www.saltenmuseum.no/content/view/311/46/ Båtbyggeteknikk fra nordlendingene ... Må si nordlenningen var forut sin tid , selvstendige og klarte seg godt selv - selv den gang ... Så du er nordlending? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 9. juni 2009 #127 Del Skrevet 9. juni 2009 Så du er nordlending? Ja - selvfølgelig er jeg nordlenning ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
teebie Skrevet 9. juni 2009 #128 Del Skrevet 9. juni 2009 Ja - selvfølgelig er jeg nordlenning ! Er ikke du finnmarking da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
womenwomen Skrevet 9. juni 2009 #129 Del Skrevet 9. juni 2009 Er ikke du finnmarking da? :klø: Nei - er nordlenning . Hvis jeg skal tenke rent historisk og kverulere litt med søringene nå - så har ikke søringene noensinne vært særlig hyggelige eller rettferdig med det norrønske Viking folket /nordlenningfolket ...eller mot samene for den saks skyld . Er litt kvalmende egentlig at de bygger digert viking skip på Hamar som et stort stolt landemerke ( i sør ) de er så stolt av Og forteller nordmenn er verdensmestere til skjøs og i båtbygging ....-når disse kunnskaper og ferdigheter stammer opprinnelig fra nord norge og de nord norske vikingene .- Samtidig som det aldri bevilges penger til noe som helst i Nord Norge - fra staten . Nord Norge hadde trengt en stor hall til div . arrangsjemanger her ... Men her - får vi aldri bevilget penger til noenting ...- KUNN i sør de gir penger til ditt og datt .Bygninger - oprah hus o.l Som sagt var skipet ORM stjålet etter drap på en nord norsk viking høvding - båten ble ført til Trondhjem - og der kopiert og masseprodusert . .............Egentlig skulle hele Vikingskipet vært flyttet dit det hører hjemme - tilbake til sine røtter i Nord Norge hvor det ble født . Nord Norge burde fått ha det landemerket istede . .............Istede har søringene tatt hele æren alene for den stolte båtbygger historien Norge er så stolt av - og påstår det bare finns samer i nord i dag ...så typisk . Alle søringer tror det er kunn samer her ... Nord Norge har vært råvare leverandør til sør norge , fiskeresurser , malm , gass o.l - Samtidig vil politikere aldri bruke noen penger i nord - til eks lage jernbaneforbindelse hit ...Ja nå håper jeg det kommer snart - om de søringene som styrer landet kan slutte å være så gnien ....som de alltid har vært mot folket i nord ... de selv har høstet utrolig med naturresurser og kunnskap fra ...samtidig som de har sett litt ned på de derre nordlenningene ...he he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 9. juni 2009 #130 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Hvorfor kunne vi aldri hatt en tilsvarende diskusjon om *** her på KG? :klø: Det hadde vært noe, det. Innlegget er endret iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 9. juni 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Motstand Skrevet 9. juni 2009 #131 Del Skrevet 9. juni 2009 Hvorfor kunne vi aldri hatt en tilsvarende diskusjon om *** her på KG? :klø: Det hadde vært noe, det. Innlegget er endret iht KGs regler. mrs_bond, mod Er det andre enn meg som ser ironien i at S-ordet ble redigert i denne tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 10. juni 2009 #132 Del Skrevet 10. juni 2009 Er det andre enn meg som ser ironien i at S-ordet ble redigert i denne tråden? Jeg ser mye ironi i denne tråden, men det er ikke redigeringen jeg sikter til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #133 Del Skrevet 12. juni 2009 Er ikke du finnmarking da? :klø: Til opplysning så betyr nordlending en person fra Nord-Norge. Så finnmarkinger og Tromsværinger er nordlendinger også. Begrepet nordlending stammer fra den tiden hele Nord-Norge ble kalt nordlandene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #134 Del Skrevet 12. juni 2009 Til opplysning så betyr nordlending en person fra Nord-Norge. Så finnmarkinger og Tromsværinger er nordlendinger også. Begrepet nordlending stammer fra den tiden hele Nord-Norge ble kalt nordlandene. Tja, da ble de vel ofte kalt nordlendinger og finnmarkinger. Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) nordlending ~lending m1 1 person fra Nordland, t forskj fra tromsværing og finnmarking 2 person fra Nord-Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #135 Del Skrevet 12. juni 2009 Tja, da ble de vel ofte kalt nordlendinger og finnmarkinger. Hvis det er noen finnmarkinger her, kan kanskje de svare på om de kalles nordlendinger også? Jeg er fra Troms og er i hvert fall nordlending. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bolligator Skrevet 13. juni 2009 #136 Del Skrevet 13. juni 2009 Pfff.. Det er ingen som ser ned på nordlendinger, og det er ingen som ser opp til nordlendinger, sånn javnt over. Slutt å tru at dere er så spesielle, for dere er akkurat som alle andre. Nordlendinger er verken tøffere eller mer hardbarka enn søringer. De går i rosa skjorter og hvite solbriller, og de kjører som kvinnfolk alle mann. Vi kan like godt ha OL innerst i navlen min istedenfor i Tromsø, det er like dyrt å fly til begge destinasjoner. Mvh. en bitter østlending bosatt i Nordland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #137 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvis det er noen finnmarkinger her, kan kanskje de svare på om de kalles nordlendinger også? Jeg er fra Troms og er i hvert fall nordlending. Jeg skrev BLE, altså i fortid. M.a.o. er henvisning til der du skrev at "nordlending" fra gammelt av ble brukt om alle fra Nord-Norge, det er altså ikkke riktig. Man sa da nordlenninger og finnmarkinger. Det har altså vært brukt og brukes fortsatt ulike betegnelser. Som ordboken viser kan det både brukes om folk fra alle tre fylker og bare folk fra Nordland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenta. Skrevet 18. juni 2009 #138 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) *borte* Endret 19. juni 2009 av Jenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #139 Del Skrevet 19. juni 2009 Jaja, men for oss søringan er dere nordlendinger og samer hele gjengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 27. juni 2009 #140 Del Skrevet 27. juni 2009 Siden vi er inne på "Skråblikk og generaliseringer" må man ta det meste med en klype salt, og forstå at man ikke mener at absolutt alle verken her eller der er nøyaktig slik eller sånn, og at ting faktisk er satt litt på spissen.. Nå er jeg ikke objektiv, da jeg er nordlending selv, men slik anser jeg folk nordpå for å være: - Lite selvhøytidelig, spøker gjerne på andres bekostning, men tør samtidig å drite ut seg selv,- og le godt etterpå. - Grov humor, grovt språk med mange adjektiver og variert.. eh.. bannskap, faktisk. Historier blir gjerne overdrevet for å bli drøyere, og ingen bryr seg om utgangspunktet var litt annerledes, så lenge det er morsomt. - Gjestfrie og imøtekommende, det er bare "å stikke innom" og få kaffe hjemme hos folk, istedet for å avtale cafê-besøk mange dager i forveien. Mindre stress enn i "storbyen" - I distriktene/bygdene vet gjerne alle alt om alle, og dette kan være til fordel og ulempe. Ulempen er gjerne både jantelov, (som dominerer mange små steder), og gjennomsiktigheten som umuliggjør anonymitet. Fordelen kan være at dette fører til et sterkere samhold, der det bare er å spørre om hjelp hvis det trengs, man stiller opp for "kjenninger". En annen ting er gjerne ut/kallenavn på folk både ut fra bosted eller egen- skaper.. "Ole på Haugen", "Signe uti prærien", "Jan i spriten" (-alkis) - Brå, sta og hissige.. direkte og ærlige. Forskjellen er kanskje at dette er en akseptert væremåte nordpå, men kan oppfattes som frekt lenger sør.. Når jeg sier til kompisen min at "Du Terje..- du e no en grei hæstkuk", så er det faktisk et kompliment! Har møtt mange greie "søringer", men generelt er det en tendens til noen grunnleggende forskjeller.. Kanskje litt mer opptatt av status? Bare et inntrykk,- men her f.eks er ikke drømmen alltid å gå i dress og bære stresskoffert på jobben,- det er heller mer ubehagelig som brukes til jul o.l. Lite varierte uttrykk/adjektiv i historier ++ På amerikansk film sier de som regel "fuck" 30 ganger når de skal banne,- og sørpå er det ikke så mye mer kreativt.. Det går mest i "Pokker, fillern & dobbelt-æsj" Uansett, så skal man ikke skjære alle over en kam! Drømmemannen må ikke være primitiv, hårete og stanke fiskeslo, selv om jeg er nordlending.. Men den typiske Oslo-gutten i mine tanker blir liksom en slags gutte-gutt, med pannebånd, rosa skjorte som er en smule mer forfengelig enn hva jeg synes er maskulint.. Men, men.. Det er bra man har forskjellig smak! Vil jo ikke at vestkant-bertene skal trekke nordover med perle- øredobbene og "sopp"-håret for å stjele våre barske, skitne hissig- propper av type mannfolk som dominerer her oppe, hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå