Gjest Blubberella Skrevet 22. mai 2009 #81 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Sitat overskrift : Er nordlendingene fortsatt en B - rase ? Jeg vil si nordlendingene snart er de eneste etnisk nordmenn igjen i Norge .Gammelt ekte vikibg blod her i nord . Hvis man skal snakke om raser ....s¨å bør sørlendingene holde kjeften igjen . Nå tok du vel hardt i. Snakker om å skyte seg selv i foten og plaffe ned alle andre nordlendinger i samme slengen... Takk for det du. Endret 9. juni 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 22. mai 2009 #82 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Nå tok du vel hardt i. Snakker om å skyte seg selv i foten og plaffe ned alle andre nordlendinger i samme slengen... Takk for det du. Når TS er så frekk å kaller nordlendinger for B - rase i Norge ! Ja da må sørlendingene i såfall svelge noen sannheter om menneskerasene i sør som har utviklet seg !!! Endret 9. juni 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 23. mai 2009 #83 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Sitat overskrift : Er nordlendingene fortsatt en B - rase ? Jeg vil si nordlendingene snart er de eneste etnisk nordmenn igjen i Norge .Gammelt ekte vikibg blod her i nord . Nå må du slutte.. jeg er nordlending og har en masse spansk, italiensk, tysk og nederlandsk i meg , pga sjøfarten og litt sameblod i tillegg.. Ganske mye latin - eller degos, om det er mer forståelig ut fra ditt vokabular. Har du ikke lagt merke til at det er på sørlandet de fleste blonde mennesker bor og at nordlendinger har en større grad av mørkhårede mennesker som kunne ha skrytt på seg å være halvt italienere ? sitat endret, mrs_bond, mod Endret 9. juni 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 23. mai 2009 #84 Del Skrevet 23. mai 2009 Nå må du slutte.. jeg er nordlending og har en masse spansk, italiensk, tysk og nederlandsk i meg , pga sjøfarten og litt sameblod i tillegg.. Ganske mye latin - eller degos, om det er mer forståelig ut fra ditt vokabular. Har du ikke lagt merke til at det er på sørlandet de fleste blonde mennesker bor og at nordlendinger har en større grad av mørkhårede mennesker som kunne ha skrytt på seg å være halvt italienere ? Er like mange blonde og blåøyde nordlenninger i nord som i sør .Er ikke så mange brunøyde folk her , skjelden å se egentlig . Om de er mørkhårede - har de i såfall knall blå øyne her . IKKE BRUNE . Spesielt i Finnmark .Utrolig mange pene menn der . Mørkhåret og knallblå øyne - eks fotballspiller Lars Iver Strand ...kjekk hva ? Nam nam syns jeg .En blåfarge - dere andre søringer - aldri har sett maken til i sør ! Forde dere har ikke knall blå øyne i sør . Mer vass lys blå / grå . OG PS ! Mange samer er også blonde og blåøyde .Ikke alle er mørke som folk i sør tror ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuselille Skrevet 23. mai 2009 #85 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) womenwomen, jeg er tildels enig med deg i denne tråden. Likevel syns jeg du er litt vel generaliserende. Det er "idioter" både nordpå og sørpå Ingenting er sort-hvitt, og det er forskjell på folk i alle landsdeler. Om noen syns nordlendiger er ekle dyr her inne, så trenger man ikke å la det bli snurr på trusa av den grunn. De om det Meningene i landet vårt er mange, og erfaringene er rike. Og det finnes fine folk overalt Man skal være forsiktig med å glorifisere sin egen landsdel, den er aldri bedre enn noen annen. Endret 23. mai 2009 av Snuselille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestdeluxe Skrevet 23. mai 2009 #86 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg har bodd 1,5 år i Nord-Norge, og har møtt en del nordlendinger på min vei. De er litt annerledes...i lynnet og språket, måten de tenker på og graden av etikette. For meg er den typiske gjengse nordlendingen too much. Ikke mitt favorittfolkeferd. Men det er heller ikke østfoldinger. Nordlendinger og østfoldinger må være blant det verste vi har her til lands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 23. mai 2009 #87 Del Skrevet 23. mai 2009 Hva er egentlig en "typisk gjengs nordlending"? Jeg fatter fremdeles ikke hvorfor folk er så utrolig opptatt av å putte folk i bås etter et såpass tynt grunnlag som geografisk område. Det blir som å si at alle svensker er dumme og alle skotter er gjerrige... Trodde vi var ferdig med sånne utbrukte vitse-generaliseringer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestdeluxe Skrevet 23. mai 2009 #88 Del Skrevet 23. mai 2009 Hva er egentlig en "typisk gjengs nordlending"? Figuren "Oluf" og TV-programmet "Du skal høre mye" er jo typiske eksempler på prototypen av nordlending, akkurat som "Raymon" er prototypen på østfoldinger. Selv om det generaliseres, må det være en viss sannhet og realitet i disse prototypene som er et slags kjennetegn for historien og lokalsamfunnet som de representerer. Klart det finnes unntak overalt - sikkert mange unntak. Men med det forbeholdet om det alltid finnes mange unntak, er det lov å generalisere å si at man ikke liker verken østfoldinger eller nordlendinger. Det er en menneskerett å få lov til å generalisere og spissformulere seg, for å markere poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 23. mai 2009 #89 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Figuren "Oluf" og TV-programmet "Du skal høre mye" er jo typiske eksempler på prototypen av nordlending, akkurat som "Raymon" er prototypen på østfoldinger. Er dette seriøst? Jeg er nordlening (Bodø), og det er ikke akkurat mange som har særlig med likhetstrekk som Oluf. De verste bannordene jeg sier er "h-ordet", "f-ordet" og sånne småting. Slik er det faktisk blant alle mine venner. Ingen brautende uhøflige idioter som ikke ser lenger enn tuppen av sin nese. Nordlenninger flest er kanskje ikke like jålete som østleninger(?), men vi kler oss bra vi. Jeg ordner håret mitt (nei, jeg har ikke platinableiket hår som er blåst så mye volume i at det liger en afro, for det er ikke fint), jeg sminker meg (mascara, jeg trenger ikke flere lag med brunkrem), jeg går i fine klær. Jeg er svært høflig, sier takk, venter på tur og jeg smiler beskjedent til fremmede. Slik er faktisk flestparten jeg kjenner. (minus sminken da, mange av vennene mine bruker mer sminke enn meg, men ikke overdrevent, men nå tror jeg at jeg har vært heldig med huden, så). Nordleninger flest er høflige, snille og humoristiske folk, men som kanskje har en litt hard dialekt. Endret 23. mai 2009 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 23. mai 2009 #90 Del Skrevet 23. mai 2009 Figuren "Oluf" og TV-programmet "Du skal høre mye" er jo typiske eksempler på prototypen av nordlending, akkurat som "Raymon" er prototypen på østfoldinger. Selv om det generaliseres, må det være en viss sannhet og realitet i disse prototypene som er et slags kjennetegn for historien og lokalsamfunnet som de representerer. Ja, og her har vi prototypen på en Osloenser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestdeluxe Skrevet 24. mai 2009 #91 Del Skrevet 24. mai 2009 Er dette seriøst? Nordleninger flest er høflige, snille og humoristiske folk, men som kanskje har en litt hard dialekt. Oluf og Raymon er offentlige figurer som representerer mye av det folk forbinder med "det typiske" fra de respektive stedene. Det blir vel ganske subjektivt hva vi synes om ulike "folkeferd"...selv synes jeg ikke nordlendinger eller østfoldinger er så veldig sjarmerende. Det gjelder dialekt og en del annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 24. mai 2009 #92 Del Skrevet 24. mai 2009 Oluf og Raymon er offentlige figurer som representerer mye av det folk forbinder med "det typiske" fra de respektive stedene. Det blir vel ganske subjektivt hva vi synes om ulike "folkeferd"...selv synes jeg ikke nordlendinger eller østfoldinger er så veldig sjarmerende. Det gjelder dialekt og en del annet. Ja, og som du sikkert skjønner, så generaliserer Oluf og Raymon veldig mye, plus at de setter ting heeelt på spissen. Du har kanskje møtt noen dårlige eksempler på nordleninger da. Men en ting kan jeg si, og det er at det er stor forskjell på personligheten til Nordleningene i de forskjellige byene. Fauske er et folk for seg selv de, til tross for at de kun ligger tre kvarter unna Bodø. Samme med Rognan. På Rognan er det veldig rølpefylle, hjemmebrent og pøbelkultur, noe det ikke er i nærheten av like stor grad i Bodø. Men nå er det jo det som er problemet med et forum som skråblikk og generaliseringer. Alle blir tatt under en kam. Hadde du tatt deg bedre tid til å bli kjent med nordleninger, og da snakker jeg ikke om en, eller kanskje to stk. så tror jeg nok du hadde fått et annet inntrykk. Forøvrig så kan jeg forstå det med dialekten. Det er en litt brautende dialekt for de som ikke er vant til den, men også her er det store forskjeller. Jeg synes for eksempel at de i indre Salten har en svært stygg dialekt, mens jeg liker min egen dialekt godt, så lenge man ikke er av sorten som snakker så bredt og hardt de bare kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckyme Skrevet 24. mai 2009 #93 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg synes det er ganske drøyt å kritisere nordlendinger med en kommentar som B-mennesker. Det er vel kjent at Nordlendingene generelt er kritisk til oss søringene, spesielt damene fra Nord slenger med leppa om oss damer fra sør-norge, at vi er bortskjemte, og generelt får ting lettere tilgjengelig pga sentralt, og korte avstander til det meste. Så det er vel litt sjalusi og misunnelse.gjelder kun de som blir igjen der oppe i nord, og ikke tilflyttere Har vært oppe i nord på ferie m typen, og har vel merket at damene er reserverte og har litt sær måte å være på, men det gjelder ikke alle, har fått ei super venninne der oppe, og hun har kanskje litt u-nordnorsk måte å være på, og hu generelt liker ikke nordnorske damer og holdninger, selv om hu er ekte innfødt Er gla i nordlendingene jeg, bare sjarmerende med de sære meningene, og bræutende måten å være på..men alt er jo innen en grense Må si det er litt værre med bergenserne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 24. mai 2009 #94 Del Skrevet 24. mai 2009 Du har kanskje møtt noen dårlige eksempler på nordleninger da. Men en ting kan jeg si, og det er at det er stor forskjell på personligheten til Nordleningene i de forskjellige byene. Fauske er et folk for seg selv de, til tross for at de kun ligger tre kvarter unna Bodø. Samme med Rognan. På Rognan er det veldig rølpefylle, hjemmebrent og pøbelkultur, noe det ikke er i nærheten av like stor grad i Bodø. *** Huff, nå har søringene oppnådd det de ville, nemlig å splitte nordlendingene innad. :gjeiper: Men seriøst, jeg har bodd ti år i nordnorge, alle tre fylker, og jeg har ikke kommet over en mindre koselig by enn Bodø.. Og ja, jeg har vært på Fauske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guinevere Skrevet 24. mai 2009 #95 Del Skrevet 24. mai 2009 Nord-Norge er ganske stort da, med tre fylker, så det er ganske logisk at det er individuell variasjon der som overalt ellers. Jeg har veldig lite sansen for folk fra en bestemt del av Nord-Norge (brautende, kranglete, innskrenkede) men har også møtt kjempehyggelige og fullt oppegående nordlendinger fra andre steder. Og fordommer går begge veier, nordlendinger er generelt ikke mer tolerante overfor sørlendinger enn omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 24. mai 2009 #96 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg opplever overhodet ikke Saltdal/Rognan som rølpete. Har bodd der i ett år når jeg var yngre, og må si at det er adskillig mindre rølpete i gatene der enn en gjennomsnittlig lørdagskveld i Glasshuset i Bodø... (og ja, jeg har både bodd i Bodø og vært russ der) Har jo også fått merke Bodøværingenes nedlatende holdning til bygdefolket i indre Salten, så fordommer finner man innenfor samme fylke såvel som mellom fylkene i Norge. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å være så forutinntatt. Da går man jo glipp av mange nye bekjentskaper. Idioter finner man jo overalt, så jeg ser ikke helt vitsen i å la dem ødelegge for alle andre. Jeg ville ikke vært foruten alle mine bekjentskaper fra Norges kriker og kroker! Jeg har blitt kjent med både bergensere, østlendinger, sørlendinger, møringer, sogninger, brønnøyværinger, trøndere osv, og synes alle er trivelige mennesker. Ingen av dem lever opp til mytene rundt deres "folkeslag". Men for all del; vi har ytringsfrihet her i landet. Vil folk være trangsynte og/eller forutinntatte, må de gjerne det. Det er deres tap, mener jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestdeluxe Skrevet 24. mai 2009 #97 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Nordlendinger har en del merkelige forestillinger om søringer også. Da jeg bodde i nord et par år, trodde nordlendingene at jeg holdt akkurat på med de samme tingene som de hadde lest om at søringer i kjendisbladene holdt på med. Så sa de ofte "dokke søringa ska alltid..." og "ja, du som kjem sørfra vil vel..." og for ikke å snakke om "dokke søringa trur nå at dokke kan...."og selvsagt "hælvetes søringa". Kan ikke si det lynnet passet meg så veldig bra. Endret 24. mai 2009 av Gjestdeluxe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 24. mai 2009 #98 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg vet at dette med boligannonser har blitt forsket på. En kar lette en hel sommer i avisarkivet på universitetet i Tromsø uten å finne en eneste en. Dette er trolig en urban legend. Ingen andre har heller klart å legge frem en eneste boligannonse av "nordlendinger uønsket" typen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 24. mai 2009 #99 Del Skrevet 24. mai 2009 Nordlendinger har en del merkelige forestillinger om søringer også. Noen nordlendinger ja. Og da gjerne dem som aldri har vært utenfor hjemstedet sitt og derfor ikke vet bedre. Jeg bruker heller aldri uttrykket "søringer", da det er altfor diffust til å beskrive noen som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloodless Skrevet 24. mai 2009 #100 Del Skrevet 24. mai 2009 Herregud for en latterlig tråd. Når noen lager sånne tråder, så klarer jo ikke de mest brautende nordlendingene å la være å skrive dritt, og gjør bare ting verre. Er jo helt utrolig hvor mye tull folk kan lire av seg. Halvparten av det som er sagt om nordlendinger her inne er jo ren idioti - og det gjelder både det "positive" og negative. Vet du, jeg kan godt forstå noen av fordommene dere har mot oss, for det er alltid den samme typen som blir fremstilt overalt. Den bratutende, selvsikre nordlendingen som banner og styrer på. Det er jo gjerne de som markerer seg som blir lagt merke til. Og det er mange høylydte idioter her, det skal jeg ikke legge skjul på, men det er det da vitterlig i resten av landet også. Jeg vil selv påstå at jeg er både høflig og sivilisert, hever sjelden stemmen og irriterer meg noe vanvittig over generell mangel på folkeskikk hos enkelte. Det samme gjelder da de fleste av vennene mine, selv om de er nordlendinger. Gidder ikke bli provosert av sånne tråder, for det er bare ren uvitenhet. Det gjelder også fordommer mot såkalte søringer. Det blir rett og slett for dumt. Vi er ferdige med barnehagen nå, kanskje det er på tide å oppføre seg deretter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå