Gjest Blubberella Skrevet 25. mai 2009 #101 Del Skrevet 25. mai 2009 Kloke ord fra Bloodless her ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bubbissa Skrevet 26. mai 2009 #102 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg vil selv påstå at jeg er både høflig og sivilisert, hever sjelden stemmen og irriterer meg noe vanvittig over generell mangel på folkeskikk hos enkelte. Det samme gjelder da de fleste av vennene mine, selv om de er nordlendinger. Skriver under på denne, Bloodless! Det er forskjellige folk over alt, og harry mennesker er det minst like mange av sørpå som nordpå. Har sjelden opplevd så mye trengsel og albuing blant såkalt "pene" fruer som i Oslo. Samtidig har jeg aldri opplevd en så fascinerende kø-kultur på busstoppene som i Bærum (først til stoppet, først inn). Nordlendinger og Bergensere er nok blant de mest høylydte (og kanskje brautende?) i Norge, men det sier absolutt NULL og NIKS om hvor hyggelige, ærlige, redelige, hjelpsomme og trivelige de/vi er! Jeg har selv bodd både i store byer og på mindre tettsteder nord, vest og midt i dette landet, samt vært ganske mye i Oslo-området. Som nordlending har jeg selvfølgelig prøvd å tilpasse meg litt der jeg har bodd, og kan, med hånda på hjertet si at jeg ikke har følt meg diskriminert andre steder enn i Oslo. Utrolig nok! Men da av pripne middelaldrende fruer som jobber i butikk... så tar det ikke så tungt. Hvis vi skal generalisere over landsdeler, vil jeg gjerne generalisere over frekke og uhøflige damer over 50! Har nemlig møtt MANGE av sorten alle stedene jeg har vært/bodd. Snakker om å ta seg til rette, albue seg fram, snike i køer, kjefte på folk etc... :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bygdedyret Skrevet 26. mai 2009 #103 Del Skrevet 26. mai 2009 Det var en gang en holdning blant de "finere" i Oslo om at alle som snakket dialekt var en B-rase, uten at det begrepet (B-rase) ble tatt i bruk. Det er ikke uten grunn at omtrent alle nordlendiger og trøndere som kom hit ned på 50 og 60-tallet byttet dialekt. Og senest på 80-tallet opplevde en av mine venninner nordfra å bli spurt "Snakker De ikke norsk De?", og det var ikke på beste vestkant heller. Men det har heldigvis bedret seg, men til tross for dette lever fordommene om både søringer og nordlendinger godt ser jeg ut fra denne tråden. :-) Jeg for min del syns det er deilig med mangfoldet i landet vårt og har hatt gleden av å bli kjent med folk fra hele landet, mange av dem har blitt mine beste venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #104 Del Skrevet 3. juni 2009 Ja, nordlendinger var virkelig ikke ønsket i Oslo. Mange la om dialekten sin pga dette. Ja, og heldigvis for det. Nord-norsk dialekten er det sctøggeste som finns. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superkari Skrevet 3. juni 2009 #105 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg har lest gjennom flere av disse innleggene her, og kjenner jeg er passe forbannet. Er selv fra Finnmark, har bodd her hele livet, trives som FAEN. Kanskje vi har et røffere språk, prater i gjennomsnitt litt høyere enn andre plasser i landet og enkelte (jeg snakker svært få) eier rein(sdyr). Men leste på en av de første sidene her at vi spiser rein til frokost, og kjører snøscooter til skolen?! Reinkjøtt spiser jeg under en gang i året, og jepp, vi har en snøscooter i hagen, men den fungerer ikke engang. Har i alle år blitt kjørt av mamma til skolen, eller tatt buss (jepp, vi har busser òg). Kjører snøscooter i påska, eller på hytta, KANSKJE. Og bare så det også er sagt, så er ikke dette noe sameland, på ungdomsskolen var vi 20 elever i klassen, og ei jente var samisk. Jeg kjenner dessuten INGEN som eier rein, eller kjører (snø)scooter til skolen... Og at nordlendings-barna er redd foreldrene sine? Eller vi kanskje er mere "herdet" for skjenn og ris, er heller ikke sant. Har ikke vokst opp i en "fin" familie, men har vel aldri vært redd for mine egne foreldre, og vil ikke si at jeg tålte mer kjeft enn andre barn. Har bl.a en jevngammel bror i Kristiansand, og vi er like i oppførselen, og vi har blidd oppdradd i to forskjellige familier og på hver sin side av landet. Men likevel bruker vi like mye bannskap begge to, og har lik oppførsel. Jeg har lært i min oppvekst å være høflig, hyggelig, snill og prate ordentlig til andre mennesker, og det gjør jeg. Og de aller fleste jeg kjenner også! Gjennom min skolegang har jeg hatt lærere som er fra Finnmark, fra Oslo, fra Bergen og fra andre steder i landet. Men alle oppfører seg likt, nordlendinger er ikke annerledes, vi er NORSKE og vi bor i NORGE vi og. Vi har like stor rett til dette landet, som alle som leser dette. Jeg har ingenting imot noen folkeslag i Norge, og slik burde alle tenke. Er ikke vi ett, ett land, en nasjon og alle står sammen? Eller føler kanskje ikke søringene det slik? Er det bare dere som eier landet, vi er bare "samer" som bor i den kalde ødemarka? Som dere tror dere bestemmer over? Hmm? Folk kan skjerpe seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trødnersøring Skrevet 4. juni 2009 #106 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg har lest gjennom flere av disse innleggene her, og kjenner jeg er passe forbannet. Er selv fra Finnmark, har bodd her hele livet, trives som FAEN. Kanskje vi har et røffere språk, prater i gjennomsnitt litt høyere enn andre plasser i landet og enkelte (jeg snakker svært få) eier rein(sdyr). Men leste på en av de første sidene her at vi spiser rein til frokost, og kjører snøscooter til skolen?! Reinkjøtt spiser jeg under en gang i året, og jepp, vi har en snøscooter i hagen, men den fungerer ikke engang. Har i alle år blitt kjørt av mamma til skolen, eller tatt buss (jepp, vi har busser òg). Kjører snøscooter i påska, eller på hytta, KANSKJE. Og bare så det også er sagt, så er ikke dette noe sameland, på ungdomsskolen var vi 20 elever i klassen, og ei jente var samisk. Jeg kjenner dessuten INGEN som eier rein, eller kjører (snø)scooter til skolen... Og at nordlendings-barna er redd foreldrene sine? Eller vi kanskje er mere "herdet" for skjenn og ris, er heller ikke sant. Har ikke vokst opp i en "fin" familie, men har vel aldri vært redd for mine egne foreldre, og vil ikke si at jeg tålte mer kjeft enn andre barn. Har bl.a en jevngammel bror i Kristiansand, og vi er like i oppførselen, og vi har blidd oppdradd i to forskjellige familier og på hver sin side av landet. Men likevel bruker vi like mye bannskap begge to, og har lik oppførsel. Jeg har lært i min oppvekst å være høflig, hyggelig, snill og prate ordentlig til andre mennesker, og det gjør jeg. Og de aller fleste jeg kjenner også! Gjennom min skolegang har jeg hatt lærere som er fra Finnmark, fra Oslo, fra Bergen og fra andre steder i landet. Men alle oppfører seg likt, nordlendinger er ikke annerledes, vi er NORSKE og vi bor i NORGE vi og. Vi har like stor rett til dette landet, som alle som leser dette. Jeg har ingenting imot noen folkeslag i Norge, og slik burde alle tenke. Er ikke vi ett, ett land, en nasjon og alle står sammen? Eller føler kanskje ikke søringene det slik? Er det bare dere som eier landet, vi er bare "samer" som bor i den kalde ødemarka? Som dere tror dere bestemmer over? Hmm? Folk kan skjerpe seg! Ja, folk kan skjerpe seg. Og alle søringer er heller ikke like, også søringer blir satt i bås på lik linje som nordlendinger - noe du selv falt i skade for å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gestur Skrevet 4. juni 2009 #107 Del Skrevet 4. juni 2009 Som sørlending er jeg lei av å bli kastet i bås med vest- og østlendinger. Noen kaller virkelig folk fra Oslo for "søringer", og det blir jo feil i mine øyne. Men i useriøse sammenhenger så pleier jo jeg å se på alle som er fra Trondheim og nordover som nordlendinger, så jeg skjønner jo at folk faller for fristelsen til å gruppere halve landet i enten sør eller nord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #108 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg har lest gjennom flere av disse innleggene her, og kjenner jeg er passe forbannet. Er selv fra Finnmark, har bodd her hele livet, trives som FAEN. Kanskje vi har et røffere språk, prater i gjennomsnitt litt høyere enn andre plasser i landet og enkelte (jeg snakker svært få) eier rein(sdyr). Men leste på en av de første sidene her at vi spiser rein til frokost, og kjører snøscooter til skolen?! Reinkjøtt spiser jeg under en gang i året, og jepp, vi har en snøscooter i hagen, men den fungerer ikke engang. Har i alle år blitt kjørt av mamma til skolen, eller tatt buss (jepp, vi har busser òg). Kjører snøscooter i påska, eller på hytta, KANSKJE. Og bare så det også er sagt, så er ikke dette noe sameland, på ungdomsskolen var vi 20 elever i klassen, og ei jente var samisk. Jeg kjenner dessuten INGEN som eier rein, eller kjører (snø)scooter til skolen... Og at nordlendings-barna er redd foreldrene sine? Eller vi kanskje er mere "herdet" for skjenn og ris, er heller ikke sant. Har ikke vokst opp i en "fin" familie, men har vel aldri vært redd for mine egne foreldre, og vil ikke si at jeg tålte mer kjeft enn andre barn. Har bl.a en jevngammel bror i Kristiansand, og vi er like i oppførselen, og vi har blidd oppdradd i to forskjellige familier og på hver sin side av landet. Men likevel bruker vi like mye bannskap begge to, og har lik oppførsel. Jeg har lært i min oppvekst å være høflig, hyggelig, snill og prate ordentlig til andre mennesker, og det gjør jeg. Og de aller fleste jeg kjenner også! Gjennom min skolegang har jeg hatt lærere som er fra Finnmark, fra Oslo, fra Bergen og fra andre steder i landet. Men alle oppfører seg likt, nordlendinger er ikke annerledes, vi er NORSKE og vi bor i NORGE vi og. Vi har like stor rett til dette landet, som alle som leser dette. Jeg har ingenting imot noen folkeslag i Norge, og slik burde alle tenke. Er ikke vi ett, ett land, en nasjon og alle står sammen? Eller føler kanskje ikke søringene det slik? Er det bare dere som eier landet, vi er bare "samer" som bor i den kalde ødemarka? Som dere tror dere bestemmer over? Hmm? Folk kan skjerpe seg! Synes alt dette høres fryktelig uhøflig og grovt ut. Bekrefter bare mine fordommer mot nordlendinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #109 Del Skrevet 4. juni 2009 Synes alt dette høres fryktelig uhøflig og grovt ut. Bekrefter bare mine fordommer mot nordlendinger. Stakkars, da har du ikke vært ute for mye her i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Teriyaki_* Skrevet 5. juni 2009 #110 Del Skrevet 5. juni 2009 Synes alt dette høres fryktelig uhøflig og grovt ut. Bekrefter bare mine fordommer mot nordlendinger. Da igjen bekrefter dette mye at det som er sagt her, at såkalte "søringer" er fisefine og pripne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuselille Skrevet 7. juni 2009 #111 Del Skrevet 7. juni 2009 Ja, og heldigvis for det. Nord-norsk dialekten er det sctøggeste som finns. ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #112 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Sitat overskrift : Er nordlendingene fortsatt en B - rase ? Jeg vil si nordlendingene snart er de eneste etnisk nordmenn igjen i Norge .Gammelt ekte vikibg blod her i nord . Hvis man skal snakke om raser ....s¨å bør sørlendingene holde kjeften igjen . Herregud, hvor skal jeg begynne... Jeg er født og oppvokwst nordpå, og vil gjerne konstantere at globaliseringa faktisk har ført til at landsdelene har nærmet seg hverandre litt, selv om mange vil sitte på sin høye hest og blånekte. Selvsagt representerer landsdelene ulike kulturer med hver våre særegenheter det er fullt lov å være stolte over, men med utbygging av infrastruktur og flytting mellom landsdelene er ikke forskjellen like stor som før. Men klart føler man en tilhørighet til landsdelen sin, og vil beskytte den med nebb og klør i internettdebatter! Det er jo der en vokser opp, og den er attpåtil full av folk som prater likt som deg. Og til womenwomen: Etter å ha lest innlegget jeg siterer ovenfor får jeg bare lyst til å kaste opp. Helst i ansiktet ditt. Hvis man skal snakke om raser ....s¨å bør sørlendingene holde kjeften igjen . Nei, man skal helst ikke snakke om raser. Slikt ble vi liksom ferdige med i forrige århundrede. Jeg vil si nordlendingene snart er de eneste etnisk nordmenn igjen i Norge .Gammelt ekte vikibg blod her i nord . Nei, nordlendingene er ikke snart de eneste etnisk nordmenn igjen i landet. Snakker vi genetikk nå, har befolkningen i Nord-Norge tradisjonelt sett vært en mer etnisk sammensatt gruppe. Her er en salig miks av norsk, samisk, finsk, russisk, svensk og innslag av søreuropeisk genmateriale. Vikinger må du lengre sør i landet for å finne. Ta til høyre ved Sør-Trønderlag, så finner du sikkert masse, deilig vikingblod å kose deg med, for ikke å snakke om dansketid- middelalder- og hansatid-blod. En ting vi har til felles, er forresten steinalderblod, men det er tydeligvis ikke like verdifullt i dine øyne. Hvorfor trekkes alltid vikingblod inn når Vigrid light-ere snakker om det rene nordiske? En skulle tro dette var vannet ut forlengst. Har hver tidsepoke sitt eget blod? Strålende avrunding på et glimrende innlegg. Men nå skal jeg fortelle deg en hemmelighet: Vi har innvandrere i Nord-Norge òg. Til og med *gisp* IKKE-VESTLIGE! De har allerede begynt å formere seg med fastboende og hverandre. Hvor skal dette ende? En siste ting WW: Det er virkelig ikke nødvendig med mellomrom mellom et ord og det påfølgende tegnet. Endret 9. juni 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 9. juni 2009 #113 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Herregud, hvor skal jeg begynne... Jeg er født og oppvokwst nordpå, og vil gjerne konstantere at globaliseringa faktisk har ført til at landsdelene har nærmet seg hverandre litt, selv om mange vil sitte på sin høye hest og blånekte. Selvsagt representerer landsdelene ulike kulturer med hver våre særegenheter det er fullt lov å være stolte over, men med utbygging av infrastruktur og flytting mellom landsdelene er ikke forskjellen like stor som før. Men klart føler man en tilhørighet til landsdelen sin, og vil beskytte den med nebb og klør i internettdebatter! Det er jo der en vokser opp, og den er attpåtil full av folk som prater likt som deg. Og til womenwomen: Etter å ha lest innlegget jeg siterer ovenfor får jeg bare lyst til å kaste opp. Helst i ansiktet ditt. Nei, man skal helst ikke snakke om raser. Slikt ble vi liksom ferdige med i forrige århundrede. Nei, nordlendingene er ikke snart de eneste etnisk nordmenn igjen i landet. Snakker vi genetikk nå, har befolkningen i Nord-Norge tradisjonelt sett vært en mer etnisk sammensatt gruppe. Her er en salig miks av norsk, samisk, finsk, russisk, svensk og innslag av søreuropeisk genmateriale. Vikinger må du lengre sør i landet for å finne. Ta til høyre ved Sør-Trønderlag, så finner du sikkert masse, deilig vikingblod å kose deg med, for ikke å snakke om dansketid- middelalder- og hansatid-blod. En ting vi har til felles, er forresten steinalderblod, men det er tydeligvis ikke like verdifullt i dine øyne. Hvorfor trekkes alltid vikingblod inn når Vigrid light-ere snakker om det rene nordiske? En skulle tro dette var vannet ut forlengst. Har hver tidsepoke sitt eget blod? Strålende avrunding på et glimrende innlegg. Men nå skal jeg fortelle deg en hemmelighet: Vi har innvandrere i Nord-Norge òg. Til og med *gisp* IKKE-VESTLIGE! De har allerede begynt å formere seg med fastboende og hverandre. Hvor skal dette ende? En siste ting WW: Det er virkelig ikke nødvendig med mellomrom mellom et ord og det påfølgende tegnet. Dine historie kunnskaper er utrolig dårlige - om de tror der kunn var vikinger i Trøndelag ...he he Nordlendinger er direkte eterkommere etter de nord norske viking stammene ...- tro ikke noe annet ...jeg skal fortelle deg litt historie ....he he Den gang ble nord norge - kalt : Hålogaland . Vikingene fra Trøndelag var de som hadde best kontakt med de Nord Norske Vikinghøvdingene . Mye av Viking tid historien fortelles direkte fra Nord Norge - Noe Snorre har nedskrevet om sine misjonsreiser nordover . Det største Viking huset noensinne funnet i Norge ble gravd frem i Lofoten .Gården Borg som den het ble målt til hele 83 m langt , 9 meter bredt og 6 m høyt . Denne viking gården var en stor og viktig makbase allerede fra 600 tallet .Hovedhuset BORG - er et av de største viking hus funnet i hele Scandinavia . I dag heter det BORG VIKING MUSEUM - i Lofoten . Andre kjente Nord Norske viking gårder i Snorres saga fortellinger var : Tjøtta , Bjarkøy , Salten , Steigen , Vågan , Andenes og Trondarnes . Håløyghøvdingen fra Nord Norge Ottar besøkte kong Alfred i England ca år 890 . Ottar er ifølge Snorres beretninger bosatt ved kysten av Troms .Han levde av gårdsdrift og viking røvertokter østover til kvitesjøen , Bjarmeland . Nord Norge mest kjente Viking høvding var RAUD DEN RAMME som ifølge Snorre bodde på Godøy i Saltenfjorden . Raud Den Ramme var en ivrig bloter og flink i trolldom .Og hans viking skip gikk for å være det flotteste vikingskip i hele Norge !!! - Så de ser - NORDLENDINGER - er etterkommere etter disse .Og like norske som noen - kanskje mer norske ...he he Da vi ikke er så utblandet av svensker og dansker , innvandrere osv ... Det som er sykt - er å kalle nordlenninger en B rase ! Det er provoserende , selvsagt . Trådstarter må ha mindreverdighets komplekser selv - som rakker ned på sitt eget folk . Slik judas oppførsel ovenfor eget folkeslag - er uakseptabelt blant EKTE NORDMENN ! Mener jeg . Hilsen WW Endret 9. juni 2009 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 9. juni 2009 #114 Del Skrevet 9. juni 2009 Dine historie kunnskaper er utrolig dårlige - om de tror der kunn var vikinger i Trøndelag ...he he Nordlendinger er direkte eterkommere etter de nord norske viking stammene ...- tro ikke noe annet ...jeg skal fortelle deg litt historie ....he he Den gang ble nord norge - kalt : Hålogaland . Vikingene fra Trøndelag var de som hadde best kontakt med de Nord Norske Vikinghøvdingene . Mye av Viking tid historien fortelles direkte fra Nord Norge - Noe Snorre har nedskrevet om sine misjonsreiser nordover . Det største Viking huset noensinne funnet i Norge ble gravd frem i Lofoten .Gården Borg som den het ble målt til hele 83 m langt , 9 meter bredt og 6 m høyt . Denne viking gården var en stor og viktig makbase allerede fra 600 tallet .Hovedhuset BORG - er et av de største viking hus funnet i hele Scandinavia . I dag heter det BORG VIKING MUSEUM - i Lofoten . Andre kjente Nord Norske viking gårder i Snorres saga fortellinger var : Tjøtta , Bjarkøy , Salten , Steigen , Vågan , Andenes og Trondarnes . Håløyghøvdingen fra Nord Norge Ottar besøkte kong Alfred i England ca år 890 . Ottar er ifølge Snorres beretninger bosatt ved kysten av Troms .Han levde av gårdsdrift og viking røvertokter østover til kvitesjøen , Bjarmeland . Nord Norge mest kjente Viking høvding var RAUD DEN RAMME som ifølge Snorre bodde på Godøy i Saltenfjorden . Raud Den Ramme var en ivrig bloter og flink i trolldom .Og hans viking skip gikk for å være det flotteste vikingskip i hele Norge !!! - Så de ser - NORDLENDINGER - er etterkommere etter disse .Og like norske som noen - kanskje mer norske ...he he Da vi ikke er så utblandet av svensker og dansker , innvandrere osv ... Det som er sykt - er å kalle nordlenninger en B rase ! Det er provoserende , selvsagt . Trådstarter må ha mindreverdighets komplekser selv - som rakker ned på sitt eget folk . Slik judas oppførsel ovenfor eget folkeslag - er uakseptabelt blant EKTE NORDMENN ! Mener jeg . Hilsen WW Dette var et flott innlegg (men mange skrivefeil som trekker ned) fra deg. Så befriende at du kan skrive om annet enn din seksualitet, ikke ironisk ment :-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 9. juni 2009 #115 Del Skrevet 9. juni 2009 Dette var et flott innlegg (men mange skrivefeil som trekker ned) fra deg. Så befriende at du kan skrive om annet enn din seksualitet, ikke ironisk ment :-). Jeg har klister hjerne også : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~VanDora~ Skrevet 9. juni 2009 #116 Del Skrevet 9. juni 2009 Dette var så morsom lesning at jeg nesten orket å lese hele fem innlegg før øynene begynte å glippe Jeg er nordlending og jeg er stolt av det. Jeg tror veldig mange her inne som kaller nordlendinger for B-rase gjør det mest for å provosere. De fleste er såpass oppvåkne at de skjønner at dialekt og hvor du kommer fra ikke definerer en person. Det beste du kan gjøre, enten du er nordfra eller sørfra, er å snakke fint om din egen dialekt og der du kommer fra. En fra sør som snakker stygt om de fra nord gjør automatisk at de fra nord begynner å hate de fra sør og slik fortsetter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #117 Del Skrevet 9. juni 2009 Å generalisere på bakgrunn av dialekt og landsdelstilhørighet blir så dumt at det ikke går an å blir fornærmet. Jeg må bare le når jeg hører slikt. Selvsagt er det noen kjennetegn som går igjen hos enkelte nordlendinger, og dette settes gjerne på spissen og blir karikert ved for eksempel Oluf. Man skulle tro at alle likevel skjønner at Oluf ikke er den jevne nordlending. Men ifølge denne tråden er det mange som ikke skjønner det. Synd for dem. Men hvorfor skulle vi bry oss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 9. juni 2009 #118 Del Skrevet 9. juni 2009 Dette var et flott innlegg (men mange skrivefeil som trekker ned) fra deg. Så befriende at du kan skrive om annet enn din seksualitet, ikke ironisk ment :-). Og vil de vite hva som skjedde med den nord norske viking høvdingen Raud den ramme ? , hvordan han døde og ble frastjålet sitt storslåtte vikingskip ? I Olav Trygvassons saga - fortelles det at selveste kongen oppsøkte Raud . Pga kraftig uvær v / Saltenfjorden var innseiling til Raud umulig - så kongen seilte vidre til Andøy i påvente av bedre vær - og imens kristnet kongen først folket i Andøy . Senere I Godøy gikk de i land og to Raud til fange . Kongen greide aldri overtale Raud til å gå over til kristendommen - som straff for det fikk Raud den verste død som finnes . Raud ble bundet med ryggen mot en stokk og fikk en pinne mellom tennene så munnen ble holdt åpen .Deretter tok kongen en lyngorm og tvang den inn i munnen hans - hvoretter han kjørte en gloende jernstang etter ormen . Slik at den krøp ned gjennom halsen hans og krøp ut av siden hans . Slik forteller Snorre Raud mistet livet . Etterpå tok Kongen alle Rauds skatter ,eiendommer og all hans rikdom . Og Rauds Den Ramme`s skip - det flotteste i Norge ble kongens eget skip og gitt navnet Ormen . Kanskje til minne om Raud ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 9. juni 2009 #119 Del Skrevet 9. juni 2009 Og vil de vite hva som skjedde med den nord norske viking høvdingen Raud den ramme ? , hvordan han døde og ble frastjålet sitt storslåtte vikingskip ? I Olav Trygvassons saga - fortelles det at selveste kongen oppsøkte Raud . Pga kraftig uvær v / Saltenfjorden var innseiling til Raud umulig - så kongen seilte vidre til Andøy i påvente av bedre vær - og imens kristnet kongen først folket i Andøy . Senere I Godøy gikk de i land og to Raud til fange . Kongen greide aldri overtale Raud til å gå over til kristendommen - som straff for det fikk Raud den verste død som finnes . Raud ble bundet med ryggen mot en stokk og fikk en pinne mellom tennene så munnen ble holdt åpen .Deretter tok kongen en lyngorm og tvang den inn i munnen hans - hvoretter han kjørte en gloende jernstang etter ormen . Slik at den krøp ned gjennom halsen hans og krøp ut av siden hans . Slik forteller Snorre Raud mistet livet . Etterpå tok Kongen alle Rauds skatter ,eiendommer og all hans rikdom . Og Rauds Den Ramme`s skip - det flotteste i Norge ble kongens eget skip og gitt navnet Ormen . Kanskje til minne om Raud ? Så bra, der viser du dine historiske kunnskaper, og kan opplyse alle om hva som skjedde. Skikkelig bra, det må du fortsette med. Husk at du vet veldig mye som vi andre ikke vet noenting om. kanskej du kan bidra litt på ulike områder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 9. juni 2009 #120 Del Skrevet 9. juni 2009 Så bra, der viser du dine historiske kunnskaper, og kan opplyse alle om hva som skjedde. Skikkelig bra, det må du fortsette med. Husk at du vet veldig mye som vi andre ikke vet noenting om. kanskej du kan bidra litt på ulike områder? Ja jeg vet mye om nord norge . Historie er intresangt . Det var to kulturkretser i nord - den norrøne befolkning og samene . Grensene mellom disse omfatter Finnmark og Nord Troms , samt det norske og svenske innlandet sørover til Østerdalen . - Og den andre grensen omfatter kysten nordover til Malangen i Troms .Raud lærte sin trolldom av samene . Den samiske trolldom var ansett som den sterkeste .Vikingene og samene levde fredlig side om side - delte livsvilkår , trolldom , handel m.m Lurer på om skipet til Raud finns i dag på noe museum i Norge ? Kanskje det står på et museum i sør norge ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå