Gå til innhold

Er nordlendinger fortsatt en B-rase?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Selv synes jeg de er av en annen verden...forstår ikke at de bor i dette landet. Jeg synes de passer bedre i Øst-Europa. De er fryktelig uhøflige.

Du er jaggu frekk... det er vel du som er fryktelig uhøflig her! og arrogant i tillegg og det er enda verre. Hvilken planet kommer du fra egentlig? :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg synes faktisk det er mye bedre med sånne folk enn snipete, fisefine folk som ikke tåler at noen er litt annerledes enn dem selv.

Flott med mangfold!

Skinnhellig mangfold er det heller snakk om i ditt tilfelle. Det siste henger ikke på greip med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest womenwomen
Stod det virkelig det i boligannonser?? :hakeslepp:

Ja det gjord det før i tiden i avisenannonsene ...helt utrolig !!! Dems eget folk og i fra samme land - helt utrolig latterlig & skammelig rett og slett . Og det er en stor skam for sørlendingene den dag i dag ...forteller jo mer om dem som gruppe - enn om nordlendingene ...

At de søringene var intolerante og ikke vant til folk utenfra sin egen hjem- kommune " med samme dialekt og at de var sneversynte heimføinger " i sør som ikke har sett mye av verden eller av forskjellige folk - det er jo noe de er kjent for fra gammelt av her i nord .Min mor ble veldig stygt diskriminert forde hun var nordlending . kunne hun fortelle , da hun bodde sørpå .Forde hun giftet seg med en søring .

Selv har vi i nord norge besøkende , reisende til skjøs eller lands - gjester fra hele verden - og fra alle kanter i fra Norge til nord norge . Og i og med at nordlendinger flest reiste mye til sjøs i sine yrker og gikk i land i mange forskjellige land og havner - og båttrafikken var stor i nord norge generelt - så er nok nordlendingene blitt mer verdensvante og tolerante mennesker enn heimføingene i sør som aldri har fått reist særlig mye ut i verden ....og sett andre enn sitt eget folk med samme dialekt og språk .Nordlendingene derimot er vant til alle dialekter og språk utenfra - hjemplassen sin .Dette er vi vant til - derfor gjør ikke nordlendinger narr av andres eks dialekter osv ...slik som søringene bruker å gjøre .

Så den rosen skal nordlendinger ha . De tar vennlig imot alle med et åpent sinn og uten mistenksomhet - inntil det motsatte er bevist i hvertfall . Forhåndsbedømmelse av mennesker pga dialekter og geografi - har jeg ikke sett at nordlendinger har for vane å gjøre ...

Er mildt sagt sjokkert over synet på nordlendinger her inne og noen innlegg her - Nordlendinger er faktisk et stolt og ærlig , hardt arbeidende sjø- folk som alltid har klart seg selv her oppe . . . Og som alltid har tatt imot søringer og alle andre folk og gjester med åpent og vennlig sind når de kom hit til nord .

Hva kommer det av at søringer ikke greier det samme ? Ser jo i innleggen her at nordlending - synet tydeligvis ikke har forandret seg så mye ....

- siden min mor bodde i sør for sikkert 30 år siden ... Har utviklingen av folk i sør fullstendig stoppet opp eller ..? Bare lurer .GODT søringene nå har fått pakistanere og invandrere generelt å irritere seg over ....he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Stod det virkelig det i boligannonser?? :hakeslepp:

Ja, nordlendinger var virkelig ikke ønsket i Oslo. Mange la om dialekten sin pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja det gjord det før i tiden i avisenannonsene ...helt utrolig !!! Dems eget folk og i fra samme land - helt utrolig latterlig & skammelig rett og slett . Og det er en stor skam for sørlendingene den dag i dag ...forteller jo mer om dem som gruppe - enn om nordlendingene ...

At de søringene var intolerante og ikke vant til folk utenfra sin egen hjem- kommune " med samme dialekt og at de var sneversynte heimføinger " i sør som ikke har sett mye av verden eller av forskjellige folk - det er jo noe de er kjent for fra gammelt av her i nord .Min mor ble veldig stygt diskriminert forde hun var nordlending . kunne hun fortelle , da hun bodde sørpå .Forde hun giftet seg med en søring .

Selv har vi i nord norge besøkende , reisende til skjøs eller lands - gjester fra hele verden - og fra alle kanter i fra Norge til nord norge . Og i og med at nordlendinger flest reiste mye til sjøs i sine yrker og gikk i land i mange forskjellige land og havner - og båttrafikken var stor i nord norge generelt - så er nok nordlendingene blitt mer verdensvante og tolerante mennesker enn heimføingene i sør som aldri har fått reist særlig mye ut i verden ....og sett andre enn sitt eget folk med samme dialekt og språk .Nordlendingene derimot er vant til alle dialekter og språk utenfra - hjemplassen sin .Dette er vi vant til - derfor gjør ikke nordlendinger narr av andres eks dialekter osv ...slik som søringene bruker å gjøre .

Så den rosen skal nordlendinger ha . De tar vennlig imot alle med et åpent sinn og uten mistenksomhet - inntil det motsatte er bevist i hvertfall . Forhåndsbedømmelse av mennesker pga dialekter og geografi - har jeg ikke sett at nordlendinger har for vane å gjøre ...

Er mildt sagt sjokkert over synet på nordlendinger her inne og noen innlegg her - Nordlendinger er faktisk et stolt og ærlig , hardt arbeidende sjø- folk som alltid har klart seg selv her oppe . . . Og som alltid har tatt imot søringer og alle andre folk og gjester med åpent og vennlig sind når de kom hit til nord .

Hva kommer det av at søringer ikke greier det samme ? Ser jo i innleggen her at nordlending - synet tydeligvis ikke har forandret seg så mye ....

- siden min mor bodde i sør for sikkert 30 år siden ... Har utviklingen av folk i sør fullstendig stoppet opp eller ..? Bare lurer .GODT søringene nå har fått pakistanere og invandrere generelt å irritere seg over ....he he

Nåja, både du og en rekke andre nordlendinger kan da snakke riktig nedsettende om oss søringer. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja, du er sannelig et vennligsinnet, omtenksom og inkluderende menneske du womenwomen - uten det minste snev av fordommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i hotell-bransjen.

Min erfaring er at nord'inger er livlige, sosiale, direkte, fleksible og "ramsalte i humoren".

Jeg likte veldig godt å jobbe med nord'ingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest womenwomen
Nåja, både du og en rekke andre nordlendinger kan da snakke riktig nedsettende om oss søringer. ;)

Nei det syns jeg ikke at jeg har gjordt !

Uansett - nord norge har i alle tider hatt en stor båttrafikk og nordlendinger generelt har reist mye mer rundt i verden - enn søringer tradisjonelt har gjordt som har levd av gårdsbruk stort sett i sør .Da nordlendingene hadde sine yrker til sjøs vanligvis - fikk de reist mye ut og mye besøk fra andre nasjoner og folk utenfra . Så er ikke utenkelig at de kulturelle forskjellene kommer av at man har forskjellige yrker og næringer her i nord - enn i sør .Men nordlendingene er MEST bereist ...ingen tvil om . Uansett - aller yrker er verdifulle . Skjønner ikke hvorfor folk ser ned på eks samene og nordlendingene `? Hva er galt i å kjøre skuter og leve av reindrift ? Jeg er vant til samer , jeg elsker å kjøre skuter , kjempemorro , reinkjøtt er jo nydelig - OG jeg syns samer er utrolig trivlige folk , samt de fleste nordlendinger . Sitter ofte samer på pubene her - kjenner mange av dem . Og har vært på fest med dem .Utrolig trivlige folk . Skjønner ikke den same og nordlending hetsen jeg -og gjerne fra søringer som ALDRI har vært på besøk i nord norge engang ...og sett selv hvor flott det er her og mange trivlige folk .Samt et fantastisk bra uteliv !!! . Gud så kjedelig om alle var like og jobbet med det samme .Det går jo ikke an .

Søringene er utrolig intolerante og ser så lett overfladisk og raskt - NED på folk som ikke er like A4 som dem selv og akkurat likens som dem selv .Jeg syns det er spennende med variasjon av folk og forskjellige trivlige folk jeg .Enda en god grunn for å bli boende i nord .Er rett og slett aller best miljø her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest womenwomen
Ja, du er sannelig et vennligsinnet, omtenksom og inkluderende menneske du womenwomen - uten det minste snev av fordommer.

Ja men herregud - det er jo SANT allt det du har understreket i teksten min ovenfor .

- søringene levde på store grisefarmer / gårdsbruk .De fleste var grisebonde eller dyrket korn og potet , jordbær . - ikke rart søringene som folk generelt fikk reist veldig lite rundt i verden ...i forhold til nordlendingene Og heller ikke fikk like mye besøk utenfra fra andre land / eller steder via sjøveien - Som nord norge fikk .Var jo en levende handel av varer i nord mellom russere , tyskere , samer , nordlendinger o.a innen norge .

Nord Norge fikk mye besøk utenfra via sjøveien . Kontra søringene som levde av gårdsbruk ene og alene ... og sjelden fikk besøk utenfra .

Du kan godt bli fornærmet .Men det var ikke meningen .Bare gi dere noen fakta om historien - som faktisk er sant .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest womenwomen
Min erfaring som utflytta nordlending er for øvrig at de som har vært der oppe, skryter landsdelen opp og i mente. De har forelska seg i plassen, og skal definititv tilbake. Og så har du de som ikke har vært nord for Ålesund (jeg bor på vestlandet), og som ikke greier å la vær å gjøre narr av oss. Av ren uvitenhet. Jeg syns rett og slett synd om sånne, fordi de har null innsikt i hva som skjuler seg av skatter oppover det vakre landet vårt :)

Signerer ! Så rett så rett .

Vårt langstrakte land har mange skatter å by på - og det går de stakkars glipp av - ved å være negative til andre folk / kultur pga ren uvitenhet desverre !

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor nå blir vi sett på som eksotiske, og fargerike. Vi får status som åpen og sosiale, og lett å være sammen med. Og det tror jeg for det meste stemmer om nordlendinger. Det som beskrives tidligere i denne tråden, greier ikke jeg å kjenne meg igjen i. Å ikke ta ironi må være det absolutt motsatte av det jeg kjenner til fra min egen landsdel. Her jeg bor nå er det desverre ikke en eneste sjel som tar vitsene mine - nettopp fordi jeg alltid fyller dem med ironi :ler2:

Endret av Snuselille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men herregud - det er jo SANT allt det du har understreket i teksten min ovenfor .

- søringene levde på store grisefarmer / gårdsbruk .De fleste var grisebonde eller dyrket korn og potet , jordbær . - ikke rart søringene som folk generelt fikk reist veldig lite rundt i verden ...i forhold til nordlendingene Og heller ikke fikk like mye besøk utenfra fra andre land / eller steder via sjøveien - Som nord norge fikk .Var jo en levende handel av varer i nord mellom russere , tyskere , samer , nordlendinger o.a innen norge .

Nord Norge fikk mye besøk utenfra via sjøveien . Kontra søringene som levde av gårdsbruk ene og alene ... og sjelden fikk besøk utenfra .

Du kan godt bli fornærmet .Men det var ikke meningen .Bare gi dere noen fakta om historien - som faktisk er sant .

De har hav sørpå også... likeså mye som vi har innland her oppe og folk bosatt rundt Kristiansand og Stavanger har hatt likeså mye tilknytning til andre land som den jevne Nordlending (kort vei til England og Danmark vet du...)

Jeg trives også best nordpå, men det betyr ikke at de andre ikke er like gode som oss, - bare litt forskjellige. Hadde dette vært en tråd om østlendinger ville jeg kanskje sagt at mange av de rundt Oslogryta virker masete fordi de skal bruke så utrolig mange unødvendige ord på å løse et enkelt problem eller når de stiller et enkelt spørsmål. Virker enda mer masete siden dialekten høres masete ut. Så selv om vi nordpå liksom skal være så pratsomme så bruker vi ikke så mye tid på unødvendig utenomsnakk, før vi kommer til saken.

Har stått i butikk, derfor har jeg merket meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg må bare understreke, ingen regel uten unntak ;) Det gjelder nok overalt. Tenker mer generelt jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gabriela

Personlig har jeg et veldig godt inntrykk av nordlendinger, fellesnevneren hos de jeg kjenner er at de er morsomme, trivelige, praktisk anlagt og at de ikke er jålete.

Synes det er synd at jeg ikke har sett mer av Nord-Norge, men kommer vel til å få muligheten en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest womenwomen
Personlig har jeg et veldig godt inntrykk av nordlendinger, fellesnevneren hos de jeg kjenner er at de er morsomme, trivelige, praktisk anlagt og at de ikke er jålete.

Synes det er synd at jeg ikke har sett mer av Nord-Norge, men kommer vel til å få muligheten en gang :-)

Signerer her ! Nordlendinger er ikke jålete og veldig status symbol fixert .Og ekte nordlendinger som er søkkrike her ...( kan for dere søringer se ut som eks en fisker ) ) går faktisk ikke rundt å viser det - på samme måte som der i sør .( eks kjører nye biler, fancy pent dresskledd , følger moter osv etc )

Her kan en søkk rik nordlending likesågodt kjøre en gammel bil , og bruke slitte dongeribukser og ser nokså " hverdagslig og helt vanlig ut " ! Til tross for at de faktisk er svært rike og godt voksen . I nord har vi kultur på å bruke ting til de er utslitt . Så vi beholder gjerne den gamle bilen - forde det er historie og sjel i den , samt at nordlendingen er praktisk anlagt , og liker å ha noe å gjøre faktisk ! Mekke og skru . Det er veldig avslappende deilig miljø sånt sett . En føler ikke det samme klasseskillet her og konkurransen om å ha nyest bil og dyrest caravan osv - tror jeg . Siden nordlendingene er så ujålete, hverdagslige og opptatt av andre ting .Vil si det ikke er samme klasseskille her . Som det er i sør .

Og det er ikke lav status å jobbe på havet her . Mange av de har faktisk tjent millioner ...

Mange av ungkarene her - har tykke lommebøker og er svært spandable ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker både mennesker fra Nord-Norge og fra Sør-Europa. Egentlig spiller ingen rolle hvor man kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...