Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #1 Del Skrevet 17. mai 2009 For noen år siden sto det i boligannonser: "Nordlendinger og/eller røykere ønskes ikke". Er dette glemt i dag, eller råder det fortsatt fordømmelse av nordlendinger? Selv synes jeg de er av en annen verden...forstår ikke at de bor i dette landet. Jeg synes de passer bedre i Øst-Europa. De er fryktelig uhøflige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 17. mai 2009 #2 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg tror heller det er du som er av en annen verden, med den innstillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 17. mai 2009 #3 Del Skrevet 17. mai 2009 Øst-Europa faktisk.. For noen år siden begynner vel fint å nærme seg noen ti-år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 17. mai 2009 #4 Del Skrevet 17. mai 2009 Selv synes jeg de er av en annen verden...forstår ikke at de bor i dette landet. Jeg synes de passer bedre i Øst-Europa. De er fryktelig uhøflige. *** Hahahahaaa... Virkelig? Er du en sånn som liker å surmule? En sånn surmugle, som nabogutten sier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #5 Del Skrevet 17. mai 2009 Nordlendinger har jo en veldig brå væremåte. Det kan skremme mang et barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 17. mai 2009 #6 Del Skrevet 17. mai 2009 Nordlendinger har jo en veldig brå væremåte. Det kan skremme mang et barn. Da må det jo være forferdelig synd på barna i nord-norge da! Eller kanskje de er litt tøffere enn ungene sørpå fordi de har blitt herdet? Kanskje ungene sørpå er litt vel pysete hvis de lar seg skremme av nordlendinger?? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #7 Del Skrevet 17. mai 2009 Kanskje ungene sørpå er litt vel pysete hvis de lar seg skremme av nordlendinger?? Vil vel snarere si at ungene nordpå er uhøflige, ramme, brå, for direkte og litt sånn...spiser rein til frokost og kjører snøscooter til skolen. Banra sørpå er mer vest-europeiske, mens barna nordpå er mer samer og øst-europeiske. De passer bedre i Latvia og Polen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 17. mai 2009 #8 Del Skrevet 17. mai 2009 Vil vel snarere si at ungene nordpå er uhøflige, ramme, brå, for direkte og litt sånn...spiser rein til frokost og kjører snøscooter til skolen. *** Ja, for en skam å spise rein til frokost og kjøre snøscooter til skolen når man kan spise nugatti og få den smellfeite ræva si kjørt til skolen av mamma. Huff og huff. Nei, takke meg til de høflige barna det vrimler av på østlandet.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumina Skrevet 17. mai 2009 #9 Del Skrevet 17. mai 2009 dette er det dummeste jeg har lest på lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 17. mai 2009 #10 Del Skrevet 17. mai 2009 dette er det dummeste jeg har lest på lenge *** Glad to be of service. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ka farsken Skrevet 17. mai 2009 #11 Del Skrevet 17. mai 2009 Det e vel inga hemmelihet av vi nordlændinga sei kor skape ska stå til dokke tafatte sørfra??!!! Ja til nordnorsk statsminister! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #12 Del Skrevet 17. mai 2009 *** Glad to be of service. Litt innbilsk eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lumina Skrevet 17. mai 2009 #13 Del Skrevet 17. mai 2009 jeg foretrekker heller utadvendte løsslupne morsomme nordlenninger istede for stive, sure sørlenninger uten humor, forøvrig bor jeg i nordland, flyttet hit fra trøndelag i fjor og angrer ikke! folket her er noe helt annet enn de i sør 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 17. mai 2009 #14 Del Skrevet 17. mai 2009 Litt innbilsk eller? *** Jeg er trønder. Svar nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #15 Del Skrevet 17. mai 2009 folket her er noe helt annet enn de i sør Har bodd nordpå selv og det var en grusom opplevelse, vil aldri bo der igjen. Folk var sure, hadde dårlige og lavmålshumor, de forsto ikke britisk sarkasmehumor eller nyanser i tonefall/ironihumor. Huff, de virket alle litt naturråe og for voldsomem etter min smak. Folkelynnet der var liksom litt...uraffinert og grovt. Ikke min stil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 17. mai 2009 #16 Del Skrevet 17. mai 2009 Har bodd nordpå selv og det var en grusom opplevelse, vil aldri bo der igjen. Folk var sure, hadde dårlige og lavmålshumor, de forsto ikke britisk sarkasmehumor eller nyanser i tonefall/ironihumor. Huff, de virket alle litt naturråe og for voldsomem etter min smak. Folkelynnet der var liksom litt...uraffinert og grovt. Ikke min stil. Ja, det er best du holder deg der du er, så slipper du sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #17 Del Skrevet 19. mai 2009 De to kvinnelige nordleningene i vår avdeling er ganske ramme og direkte, ja litt frekke. De snakker veldig høyt og dominerer mye i miljøene. Mange føler seg trampet på i møter, og at de ikek slipper til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 19. mai 2009 #18 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) De to kvinnelige nordleningene i vår avdeling er ganske ramme og direkte, ja litt frekke. De snakker veldig høyt og dominerer mye i miljøene. Mange føler seg trampet på i møter, og at de ikek slipper til. Jeg synes faktisk det er mye bedre med sånne folk enn snipete, fisefine folk som ikke tåler at noen er litt annerledes enn dem selv. Flott med mangfold! Endret 19. mai 2009 av Illiya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fordom Skrevet 20. mai 2009 #19 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg sier det samme som de som lurte på hvor de fant alle de bleieskiftende småbarnsmødrene hen, for jeg skjønner ikke hvor man finner alle de breiale reinkjøttspisende scooterkjørende nordlendingene hen.....? Jeg jobber sammen men folk nordfra, nordland - troms og finnmark strekker seg over temmelig lange strekninger så jeg betviler at alle lever på reinskjøtt og kjører snøscooter til skolen. Men som sagt, har flere kolleger nordfra og flere av mine gode venninner er nordfra og kjenner ikke igjen beskrivelsen av "nordlendinger". Men nå er jo dette skråblikk og generaliseringer.. Over til hovedspørsmålet - er det fortsatt vanlig å skrive "nordlendinger bedes gå kjøkkeveien, eller nordlendinger oppfordres ikke til å søke" i annonser - det er det nok slutt på. Det er slutt på den tiden hvor de fine fruene spurte i en spiss tone overfor alle som snakket noe annet enn fin frognerdialekt "Si meg, snakker De ikke norsk?". Nå er det innvandrerne som har tatt over den rollen, "Si meg, er det ingen norske som jobber her?". Fordommer lever i beste velgående her i landet fortsatt.... Og for dem som lurer, jeg er trønder - utflytta sådan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2009 #20 Del Skrevet 20. mai 2009 For noen år siden sto det i boligannonser: "Nordlendinger og/eller røykere ønskes ikke". Er dette glemt i dag, eller råder det fortsatt fordømmelse av nordlendinger? Selv synes jeg de er av en annen verden...forstår ikke at de bor i dette landet. Jeg synes de passer bedre i Øst-Europa. De er fryktelig uhøflige. Da pakistanerne kom, så overførte folk fordommene sine på dem istedenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå