Gå til innhold

Uanmeldt besøk *grrr*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingenting jeg hater mer enn at folk plutselig kommer på besøk.

Uten å ringe, uten å nevne at de kanskje stikker innom den og den dagen.

Særlig gjelder dette tidlig på morgenen i helgene. Har opplevd at folk dukker opp klokka 10 på søndagsmorgenen uten å ringe først. Så står man der da, men oppvasken som ingen gadd å ta på lørdag kveld og med tomme glass på stuebordet, sokker på gulvet, en haug med klesvask på badet (som venter på tur).

Drar dere på besøk til folk uten å si i fra?

Hva gjør man med besøkende som dukker opp på denne måten?

Jeg synes nesten at jeg burde få 10 minutters varsel i alle fall. Og kanskje de kunne spørre om det passet før de kom??

Videoannonse
Annonse
Gjest Zirine
Skrevet

Jeg lukker aldri opp for folk så tidlig på søndagsmorgen :)

Selv kan jeg finne på å reise på uanmeldt besøk hvis vi/jeg er i nærheten, men sender alltid en sms først. Passer det ikke er et greit.

Skrevet

Hahaha... Jeg kommer ofte uanmeldt på besøk, i 9 tiden jeg på søndager jeg. Morgenstund har gull i munn vet du Lea :hoho:

Nei da. Er nok litt enig med deg ja. Liker å vite når det kommer noen.

Ikke alltid noe festlig å åpne døra i morgenkåpe og "håndkleturban" på hodet nei.

Tja hva gjør man med slike gjester.....Jeg ber dem ofte å sette på kaffen jeg, mens jeg gjør meg ferdig på badet :ler:

Skrevet

Det kommer nok litt an på hvem det er, noen gjør det ikke så mye om stikker innom,andre vil vi gjerne ha varsel fra først... :-? Men det er aller best å vite om at man får besøk. Passer det veldig dårlig lukker vi faktisk ikke opp. Ikke har jeg så fryktelig dårlig samvittighet for det heller...bare litt :rodme:

Skrevet

ÆSJ det er faktisk noe av det verste jeg vet. jeg ringer ALLTID å spør om det passer først, om det ikke er til mamma da, der har jeg nøkkel og kan komme og gå som jeg vil. men jeg synes det sømmer seg å gi beskjed først, så jeg kan få tid til å rydde litt, eller at jeg faktisk har tid til å ta meg av besøket. ikke alltid jeg er i humør heller.

Iset

Skrevet

Det har faktisk hendt her også, at vi legger oss på gulvet og er kjempestille når det ringer på døra. Særlig tidlig på morgenen.

Skrevet

Tja, vanskelig den der.

Det spørs jo HVEM det er som kommer da, synes jeg. Noen kjenner jeg så godt, og jeg vet at de synes bare det er sjarmerende med litt rot eller de bryr seg ikke. -Det gjelder vel folk man kjenner veldig godt fra før.

Og så har man de litt "perifere"- som man gjerne skulle ha det litt ryddigere ovenfor.

Og så har man de som man overhode ikke har lyst på besøk av, og som ikke eier sosiale antenner.Kjenner ingen slike for tiden, heldigvis.

Uansett burde man kunne gi beskjed - i disse mobiltider.

-Men på den annen side, så bør det vel være rom for at folk kan stikke innom til hverandre uten å avtale så mye på forhånd?? Hvis folk ringer meg på forhånd, føler jeg at jeg MÅ liksom rydde huset og diske opp med et eller annet....... (ikke at det er så rotete, og noe har jeg vel alltids å servere,men...)..

En helt annen side av saken, er at jeg personlig er overhode ikke snakkesalig og selskapssyk tidlig søndag morgen!

Skrevet

Nei det liker ikke jeg heller og fikk paddesjokk når jeg flyttet ut til Klepp for her kommer ikke bare nære venner på uanmeldt besøk, de kommer rett inn og. Holdt på å få hjerteinfarkt første gang det skjedde. Jeg kom opp fra kjelleren etter å ha vasket klær, og var alene hjemme. Der satt det to menn i stuen. De var gode kamerater av gemalen og vi hadde en koslelig kaffestund til han kom hjem. Men guri så forbannet jeg var på gemalen som ikke hadde fortalt meg om dette.

Skrevet

Ja, det spørs hvem som kommer.

Vi har naboer som selvfølgelig kommer uten å ringe, men som regel bare for å spørre om noe.

Men det er disse som gjerne bor på en annen kant av landet og som plutselig er i byen og finner ut at de skal stikke innom. *grøss*

Mamma har meldeplikt 3 dager før hun kommer på besøk :ler: . Da må det virkelig ryddes og vaskes.

En av ulempene med å bo i enebolig er jo at det er ganske lett å se om vi er hjemme. Hvis begge bilene står utenfor og TV-en er skrudd på, så er det ingen bønn.

Gjest Embla s
Skrevet

Helt utrolig enig med deg, Lea!! Har det akkurat på samme måte på alle punkter.

Vil også føye til: Selv om de som kommer uanmeldt mot formodning er anstendige nok til å komme etter at man har ryddet og tatt gårsdagens oppvask/klesvask, etc. så har iallefall jeg ALLIKEVEL et problem med at det pluttselig bare står noen der (nei, ikke naboer som stikker innom for å si "hei og hadet") fordi:

De kommer til å bli en stund (når de endelig har tatt turen) og jeg har alltid en eller annen plan for hva jeg skal gjøre (eks sitter her, ligge på sofaen og se TV, :wink: ) eller viktigere ting. Også liker jeg å ha noe å by på. Liker å servere ett eller annet godt. Det er heller ikke alltid kjempelett å gjøre på sparket..

Skrevet

Egentlig burde man være så innmari sleip at man slengte på seg sko og jakke når det ringte på døra (ikke jakke nå om sommeren da). Kaste veska på skulderen og dra frem bilnøkkelen. Så kunne man sagt "Åh, kommer dere nå? Vi er på vei til XXXXX for å besøke/hente/gjøre ditt og datt vi skjønner du, og vi må være der før klokka 11.00."

Så hiver man liket inn i bilen og ruser av gårde. På veien kan man jo ta med noen ferske boller før man drar hjem til TV, KG og viktigere ting :ler:

Gjest Embla s
Skrevet

At jeg ikke har kommet på det selv da!! :ler: (håper noen kommer uanmeldt snart så jeg kan teste ut) :wink:

Skrevet

Jeg har heldigvis begynt å slappe av litt mer når det gjelder uanmeldte besøk. Slipper de inn og serverer noe kaldt å drikke. Det er egentlig deres problem hvis de ikke tolerer rotet vårt.

Det aller viktigste jeg har begynt med: Å si i fra når det ikke passer.Enkelt og greit. Er hyggelig, men bestemt og slipper dem ikke inn. De fleste aksepterer det når de ikke har ringt først.

:briller:

Skrevet

OI...........

Du ville virkelig hata meg hehe.....

Ikke så ofte jeg kommer på uanmeldt besøk tidlig om morgenen, men kanskje lit sent noen ganger.... :oops:

Gjest Dolphina
Skrevet

Vi både får og drar på uanmeldt besøk ofte!

Synes det er kjempekoselig at venner stikker innom på besøk uten å ha avtalt det en uke i forveien.

Og vi drar OFTE på uanmeldt besøk.

Ikke tidlig på søndager da, for da er vi ikke oppe...

Ser rett og slett ikke problemet.

Server litt kaldt vann hvis du ikke har annet! :wink:

Skrevet

Jeg liker ikke slike besøk. Svigerfar har det med å bare komme innom. Det eneste er at vi har absolutt ingenting å prate om, og han pleier å komme på formiddagen. Ofte er en av oss hjemme, og særlig min samboer da han jobber med hovedfag (hjemme). Hvis jeg har studiedag, blir jeg faktisk skikkelig irritert over å måtte ha besøk da.

(han kommer aldri uanmeldt om kvelden, noe som ville vært en helt annen sak)

Ellers har jeg to "venninner". De kommer gjerne uten å ringe først, søndag sånn ved middagstider. Det har hendt mange ganger. (så nå venter jeg nesten på dem på søndagene :roll: ) Det passer sjelden, men de blir hos oss en stund.

Folk som ringer på søndag morgen, lukker vi aldri opp for vi... Det er jo bare å late som vi sover.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det spørs nok litt hvem som kommer..Det finnes jo de som sier at hadde jeg visst at de kom ville jeg nok ikke lukket opp.. :o

Skrevet

Ugh, hørtes rett og slett ufyselig ut!! :-?

Jeg hadde def. ikke åpnet tidlig på søndag morgen....

Hater at folk kommer uanmeldt.... Men det er ikke så ofte skjer, da, for jeg bor laaangt unna familie og de må alltid avtale at de skal ligge over osv.

Vennene mine bor mellom 30-60min. unna så de kommer heller ikke uanmeldt. De bare ringer til alle døgnets tider :ler: Og det er jo helt greit!

Selv kommer jeg aldri uanmeldt. For jeg gjorde det en gang til faren min for noen år siden....Og da satt han akkurat og gjorde det slutt med samboeren sin.... :lol: Det var ikke særlig kult å gå inn døra og høre henne hylgrine og si hvor mye hun elsket faren min.....for deretter å skulle snike seg ut igjen....... :lol: :oops:

Jeg kommer altså ALDRI uanmeldt lenger.......

Lillian

Skrevet

Vi har jo også svigerfar som dukker opp i tide og utide da.

Og han banker ikke på døra.

Han titter rett og slett inn gjennom vinduet eller går til verandadøra for å titte inn (der ser han hele stua og kjøkkenet.

Her må man kle på seg før man setter seg forran TV'n altså.

Men vi oppbevarer svigerfar på terrassen vi da :ler: , så rydde-greia er ikke noe problem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Lea. Men det kommer jo litt an på folkene da.

Også hvis hele familier kommer sånn rett etter arbeistid slik at en må diske opp med kaffe og kaker, mens vi må unnskylde oss for å bli færdig med middagen, mens barna springer rundt middagsbordet.

VIL HA RO UNDER MIDDAGEN!!!

Kan ikke folk forstå at noen arbeider faktisk til ettermiddagen og når man kommer hjem har man lyst til å slappe av litt, med middag, barna osv.

Også etter fødselen kommer det folk på besøk og "forlanger" at det skal diskes opp med servering og underholdning. :evil:

*takk for at jeg fikk komme ut med litt aggresjon*

Nå føler jeg meg faktisk litt bedre..... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...