Gå til innhold

Å være rundt i kantene

Gjest fisk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss
Hva legger dere i uttrykket :

"Å være rund i kantene" .

?

Det betyr at man er ganske fleksibel og ikke så stiv på å følge regler, rutiner, eller veldig detaljerte planer. Kort sagt at man er enkel å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det har ikke noe med om man er vanskelig å ha med å gjøre eller ikke, synes jeg.

Det har å gjøre med hvordan man formulerer seg, skriftlig eller muntlig.

For eksempel er det forskjell på disse to formuleringsmåtene:

1) Britta-Gerd, jeg hater at du banner, det er så udannet. Spesielt i går da du sa "f***" flere ganger.

2) Britt-Gerd, det er så flott når snakker uten å banne, jeg hører liksom mye mer hva du sier, det kommer så mye bedre fram.

I eksempel 2 er man mer rund i kantene.

Å være "rundt i kantene" betyr at man i språket sitt ikke berører person/detalj/konkret hendelse i detalj, men at man istedet fokuserer mer på det generelle og selve situasjonen, framfor personen, slik at personen ikke skal føle dette som kritikk av seg, men at en snarere fokuserer på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Det har ikke noe med om man er vanskelig å ha med å gjøre eller ikke, synes jeg.

Det har å gjøre med hvordan man formulerer seg, skriftlig eller muntlig.

For eksempel er det forskjell på disse to formuleringsmåtene:

1) Britta-Gerd, jeg hater at du banner, det er så udannet. Spesielt i går da du sa "f***" flere ganger.

2) Britt-Gerd, det er så flott når snakker uten å banne, jeg hører liksom mye mer hva du sier, det kommer så mye bedre fram.

I eksempel 2 er man mer rund i kantene.

Å være "rundt i kantene" betyr at man i språket sitt ikke berører person/detalj/konkret hendelse i detalj, men at man istedet fokuserer mer på det generelle og selve situasjonen, framfor personen, slik at personen ikke skal føle dette som kritikk av seg, men at en snarere fokuserer på situasjonen.

Jeg har i så fall en helt annen oppfatning av utrykket enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Det betyr at man er ganske fleksibel og ikke så stiv på å følge regler, rutiner, eller veldig detaljerte planer. Kort sagt at man er enkel å ha med å gjøre.

Enig med stjernedryss her.

Forklaringen i det andre innlegget går mer på å vise hensyn, ordlegge seg rett i forhold til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Det er også helt i tråd med min oppfatning av begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det legger jeg også i utrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farge

Ts her .

Jeg tar utgangspunkt i hva det rent fysisk betyr : en firkant har hjørner som stikker ut , mens hvis den samme firkanten er avrundet i hjørnene , så er den liksom mindre markert i kantene .

En person som er rund i kantene er ikke så prinsippfast og er villig til å jenke seg ganske ofte og står ikke fast på meningene sine til enhver tid .

Er egentlig litt usikker på om det er positivt eller negativt å være rund i kantene : begge deler kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg er enig med deg i definisjonen din.

Om personen dermed er enkel å ha med å gjøre er jeg litt i tvil om. Det kan være tilfeller der en person kan bli så rund i kantene at det er vanskelig å vite hvor en egentlig har personen. Hva står han/hun for? Er vi blitt enige om den saken vi diskuterte eller er vi ikke? osv.

Noen ganger kan en firkant være enklere å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline

Ja hva legger jeg egentlig i det uttrykket...

At man er litt raus på en måte, og fleksibel, tar ikke ting så alvorlig (på en positiv måte). Grei person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter rund i kantene som et positivt uttrykk. Jeg ville brukt det om noen som var fleksibel, og er enig i Stjernedryss sin definisjon. Hvis jeg tenkte på noen som var for rund i kantene ville jeg sagt at det var vanskelig å å vite hvor man har h*n, at h*n hadde lite personlighet, snudde kappen etter vinden eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...