Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en bedrift som har helt syke mål når det gjelder sykefravær, og siden vi har en del langtidsfravær, er det omtrent ikke rom for korttidsfravær. Så siden jeg etter jul har brukt egenmelding to ganger, i tilsammen fem dager, er jeg nå innkalt til møte med personal og sjefen min om det "store" sykefraværet mitt (unnskyld, men jeg må :hoho: litt). Den ene runden med fravær var pga omgangssyke, den andre pga at jeg var så hardt rammet da bjerkepollenet var på sitt verste at jeg rett og slett ikke kom meg på jobb (jeg klarte ikke å komme meg ned trappa fra fjerde etasje uten å være helt utslitt).

Jeg lurer egentlig på hva i alle dager vi skal snakke om, jeg. Da dette møtet er for å se på om man kan tilrettelegge for lavere fravær. Hæh, lizm? :sprettoy: Noen tanker om hva jeg skal si på et slikt møte? Personlig blir jeg bare flirfull når jeg tenker på det, men det er vel litt feil innstilling å dra med inn i møtet...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er slike møter arb.sted engentlig er forpliktet til å ha. Spessielt om det er IA bedrift. Mye for å kartlegge hva fraværet kommer av om det er noe de kan gjøre med det.

Men... noen bedrifrer er og ekstremt opptatt av å ha lavest mulig sykdoms % i bedriften. Samme hva sykdommen skyldes, men % skal ned.

Har opplevd å få kjeft, spydigheter og frekket, for at legen sykemeldte meg 1 dag forde jeg kuttet meg dypt i en finger og måtte sy. (jobber på kjøkken, det er ikke tillatt å jobbe der med åpne sår, tross i at en har tykk bandasje rundt)

DA skulle det tilrettelegges,,,

Veldig mange går på jobb tross i at de var svært syke og smitter andre.

Forde de ikke har tid\ våger å sykemelde seg eller bruke egenmelding. Synes det blir feil.

Har blant annet fått streptokokker (med byller) og influensa på den måten.

Men så jobber jeg i en kantine og står svært ofte ansikt til ansikt med folk som kommer å betaler mat og puster\hoster meg midt i fjeset.

(skulle jeg gått på jobb med slike ting, kunne jeg risikert å smitte hele arbeidsplassen)

Men det brydde de seg lite om. Fikk kjeft så det holdt forde jeg ble sykemeldt... Syke% gikk jo opp om jeg ble borte 1 uke.

Aner ikke hvordan en slik "normal" samtale foregår.. fikk bare kjeft selv på slike obligatoriske møter. Tross i at jeg fortalte at det ikke var noe særlig å gå på jobb med 39,7 i feber med streptokokk byller. (måtte sykemeldes 2 uker)

Skrevet

Wadjet, vet du om andre er innkallt til tilsvarende møte? Det er helt latterlig at man blir kalt inn til samtale og måtte forsvare seg selv for et så lite sykefravær. De har ingenting med hva som har feilt deg da du har vært borte, men jeg antar de vil finne ut om det forhold på arbeidsplassen som gjør at du har vært borte?

Skrevet

Neida, kun meg. jeg er vel en av få på avdelingen som faktisk bruker egenmelding når jeg er hjemme syk i stedet for "hjemmekontor". Tror sannelig jeg også skal begynne med det, gitt.

Skrevet

Nå prøver de for øvrig å finne dato. Først foreslo de en dag jeg er på kurs hele dagen, deretter en dag jeg har avtalt avspassering. Spennende. :roll:

Skrevet

Høres ut som du har en oppegående sjef :jepp:

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Det høres ut som arbeidsgiveren din har litt feil fokus, med tanke på at det er langtidsfraværet som stort sett bidrar til sykefraværsprosenten deres. De har tydeligvis lagt seg på en sykefraværsforebygging som er langt ut over det IA-ordningen legger opp til.

For å være litt konstruktiv: Omgangssyke er det lite å gjøre med, og det er ikke i arbeidsgivers interesse at du skal møte på jobb i en slik tilstand. Faren for at du smitter andre og på den måten gir virksomheten enda høyere sykefravær er jo overhengende.

Pollenallergi er trolig heller ikke noe arbeidsgiver kan tilrettelegge veldig mye i forhold til. Har du mulighet til å jobbe hjemmefra enkelte dager? Dette kan i alle fall bidra til at du kan få gjort enkelte oppgaver på dager da det er best å holde seg hjemme.

Har arbeidsgiveren din (eventuelt gjennom bedriftshelsetjenesten) mulighet til å gi deg utredningstime hos en allergispesialist, med formål å finne allergimedisiner som fungerer enda bedre? Dette vil i så fall kunne redusere det lille fraværet ditt noe.

Dette er bare strøtanker fra min side, og det er slett ikke sikkert at de treffer blink i ditt tilfelle.

Dette med sykefravær er vanskelig på flere måter. Egentlig plikter du jo ikke å fortelle arbeidsgiver om diagnose, bare funksjonsdyktighet. Samtidig er det generelt vanskelig å tilrettelegge for den enkelte arbeidstaker med mindre en har en viss anelse om hva sykdommen dreier seg om. I ditt tilfelle er det heldigvis neppe veldig problematisk å fortelle hva som feilte deg ved dine to fravær.

Edit:

brukte litt tid på posten, og ser at hjemmekontor allerede er nevnt mens jeg skrev mitt innlegg

Endret av antigartner
Skrevet

Angående pollenallergi, fortalte jeg allerde på intervju at jeg ville ha nedsatt funksjonsdyktighet i de tre ukene bjerkepollensesongen pågår, og med stor sannsynlighet arbeidsufør noen dager.

Men vi har fått ny personalsjef, og hun har nok press på seg nå for å få ned sykefraværet. Målet for bedriften er 3%, og når langtidsfraværet hittil i år er på 2,8%, sier det seg selv at det ikke er rom for omgangssyke, influensa eller andre sykdommer man pådrar seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Da burde hun heller fokusere mer på å tilrettelegge bedre for de som er langtidssyke.

Er engentlig ganske mye en arb.giver kan gjøre for å tilrettelegge når en er uheldig å bli langtidssyk. Men da må de på en måte godta at de da har redusert arbeidskraft også for en kortere eller lengre periode. Desverre er det mange arbeidsplasser som ikke bryr seg om slikt. DET krever noe av dem,,, dermed gidder de ikke. ALLE skal være 100% arbeisfør, de som har en syke% av noe grad blir veldig fort stemplet som ikkedyktige personer og er ikke ønsket i jobb. Det blir da jobb og ekstra arbeid med å finne noen som kan gå den resterende %. Tilrettelegging da krever en del av disse sjefene,, det gidder de ikke.

Synes sjefen din har litt feil fokus når hun "går på" deg som kun har noen dager og bruke tid og krefter på slike ting. Det du var sykemeldt for er ikke mye å tilrettelegge med. Mulig bedre utredning på pollonallergi eneste, men med så få dager vil det ikke utgjøre så veldig mye.

Synes heller ikke du burde ta hjemmekontor BARE for at bedriften skal få ned syke% sin. Kommer de ned i "riktig" syke% gjør de ingenting for å bedre ting for de som er langtidssyke.

Skrevet

Jeg sitter i en gruppe hvor sykefravær er noe av det som blir tatt opp, så jeg vet hva langtidsfraværet går i. Og ingen av tilfellene har utsikter til å komme tilbake med det første (meget alvorlig sykdom, sykemeldt i avvente av å få innvilget uføretrygd på det man har hatt som restarbeidsevne etc.)

Skrevet (endret)

Var sengeliggende 4 dager en gang. Over helg, så det medførte 2 dager borte fra jobb (fikk sykemelding). Hadde samme året 1 dag borte pga sykt barn. Etter jeg kom tilbake fra disse to fraværsdagene, ble jeg bedt inn på kontoret til sjefen; "ja, nå har det vært en del fravær her ja...". Visste ikke om jeg skulle le eller grine :P Det fins dessverre en del sjefer der ute som ikke burde ha noe med ansatte å gjøre overhodet!

Endret av Jade
Gjest Gjest
Skrevet

Det er og noen sjefer som kaller inn til slike møter BARE forde det skal SE UT som de har gjort mye. Og få ført det inn i loggen sin.

IKKE forde de er spessielt interessert i å gjøre noe aktivt selv for å få ned sykefraværet.

Min sjef gjorde slikt gang på gang med svært mange. Var mer opptatt av å skrive i loggen sin for å vise hvor "flink hun var" en å høre på hva den sykemeldte sa. (Gjalt både kort og langtidssyke)

Jeg ble desværre langtidssyk og hadde et slikt dialogmøte med lege og NAV. Da ble det lest opp fra denne loggen... Gjett om jeg ble ovverasket over hva som sto der. Var langt i fra hva vi var blidt ening om eller hva vi hadde pratet om. Gikk mer på hvor flink hun hadde vært med å foreslå ting (som ikke jeg hadde hørt om) og notert ting jeg ikke hadde vært i nærheten av å si.

Det som var blidt notert hørtes ut som jeg hadde protestert på det meste og vært vrang og vanskelig....øh..

(jeg sto på å jobbet til jeg kolapset totalt mens jeg på jobb \ "tilrettelegging"(?)pga. enorme smerter)

Skrevet

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg Wadjet, ble kalt inn på teppet av sjefen og personalsjef grunnet min sykemelding av en ukes varighet. Det er det verste møtet jeg har opplevd noensinne, de prøvde å fritte meg ut om sykdomsårsak, hvordan legen hadde skrevet selve sykemeldingen til å regelrett fortelle meg at jeg faktisk ikke passet i arbeidslivet!!!!!!!!! så der satt jeg da helt forfjamset over at de skulle ta rotta på meg pga en ukes sykemelding og da hadde jeg ikke vært borte mer enn 1-2 dager de siste 5 år......De mistenkte meg regelrett for å ha løyet til legen og på den måten fått en sykemelding.......FY F........!!! Møtet endte med at jeg gikk gråtende tilbake til kontoret mitt ......

Nå i etterkant skulle jeg aldri gått med på delta i et slikt møte uten en fagforeningsrepresentant/verneombud ved min side....

Jeg håper indelig at du ikke får oppleve det samme som meg!

Skrevet

Da har man endelig klart å sette dato på møtet. Om en måned! Jaja, det hastet visst veldig, skjønner jeg... :rolleyes:

jeg sitter selv i AMU og kan arbeidslivets lovverk ganske på rams. Så jeg er ikke spesielt redd for hvilke sprell de kan finne på. for jeg er sterk nok til å helt fint kunne avbryte møtet om det blir ubehagelig.

Gjest strykebrett
Skrevet

Ser at mange her har negative opplevelser med slike møter og det er trist. jeg har selv vært mellomleder i en IA-bedrift, og ble pålagt av mine sjefer igjen å kalle inn til samtale etter ett vist sykefravær. Dette var meningen at skulle være forebyggende, slik at vi kunne avdekke eventuelle problemer på arbeidsplassen i god tid. Det ble loggført at det hadde vært møte og hvis konkrete forslag til tiltak kom fram ble disse også med i loggen., Av hensyn til person ble ingenting annet med.

Møtene gikk somregel på: er det noe på jobben som gjør at du blir dårlig? Er det noe vi kan legge om for å gjøre det lettere for deg å være på jobb? Er det faktorer i arbeidsmiljøet du har lyst til å snakke om?

Der jeg jobbet var det i ale fall aldri snakk om å rettte pekefingre, men heller å få klarhet i årsaker til sykefravær som vi kunne gjøre noe med, som mobbing eller feil arbeidsstillinger f. eks.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg har også hatt tillitsverv i en IA-bedrift, og de sykeoppfølgingsmøtene vi har hatt har hatt omtrent samme agenda som Strykebrett viser til. Nå er jeg mellomleder i en bedrift som ikke er en del av IA-ordningen, men vi har likevel møter med sykemeldte etter omtrent samme agenda.

Møtene har vært loggført, og det er skrevet referat som både arbeidsgiver og arbeidstaker har undertegnet og hatt hvet sitt eksemplar av.

På denne måten unngår en situasjoner som gjest kl 12.25 var oppe i.

Gjest Gjest
Skrevet
Ser at mange her har negative opplevelser med slike møter og det er trist. jeg har selv vært mellomleder i en IA-bedrift, og ble pålagt av mine sjefer igjen å kalle inn til samtale etter ett vist sykefravær. Dette var meningen at skulle være forebyggende, slik at vi kunne avdekke eventuelle problemer på arbeidsplassen i god tid. Det ble loggført at det hadde vært møte og hvis konkrete forslag til tiltak kom fram ble disse også med i loggen., Av hensyn til person ble ingenting annet med.

Møtene gikk somregel på: er det noe på jobben som gjør at du blir dårlig? Er det noe vi kan legge om for å gjøre det lettere for deg å være på jobb? Er det faktorer i arbeidsmiljøet du har lyst til å snakke om?

Der jeg jobbet var det i ale fall aldri snakk om å rettte pekefingre, men heller å få klarhet i årsaker til sykefravær som vi kunne gjøre noe med, som mobbing eller feil arbeidsstillinger f. eks.

Får dere kurs i hvordan dere skal gjøre dette ?

Har hatt to ledere gjennom tidene som langt i fra gjorde det på denne måten. Begge i IA bedrift.

Den ene bare glefset til meg og slengte spydige bemerkninger da jeg ga henne sykemeldingen (på 2 dager med halsbetennelse)

Den andre satt bare med ryggen til og skrev noe greier. Fikk ingen spørsmål. Sa jeg noe ba hun meg holde kjeft.

Jeg er av den stille typen som ikke gjør meg så veldig bemerket. Hadde jeg vært en skikkelig bråkmaker så hadde jeg muligens skjønt det.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har også hatt tillitsverv i en IA-bedrift, og de sykeoppfølgingsmøtene vi har hatt har hatt omtrent samme agenda som Strykebrett viser til. Nå er jeg mellomleder i en bedrift som ikke er en del av IA-ordningen, men vi har likevel møter med sykemeldte etter omtrent samme agenda.

Møtene har vært loggført, og det er skrevet referat som både arbeidsgiver og arbeidstaker har undertegnet og hatt hvet sitt eksemplar av.

På denne måten unngår en situasjoner som gjest kl 12.25 var oppe i.

Gjest fra 12.25

Fikk aldri se denne loggen. Kun lest opp flere mnd senere.

Hadde 2 tilretteleggingsmøter med leder. (et etter 9mnd og et etter 11 mnd) men jeg fikk aldri vært med på å skrive referat.

Fikk et skriv etterpå begge ganger. Det var svært mye feil av hva vi ble enig om på møtet. Fagforeningen var med på møtet og reagerte og på mye feil. Hele referatet måtte omskrives flere ganger.

Møte med NAV,leder, fagforening og meg (lege gadd ikke komme)

Og et stormøte med NAV, lege, leder, fagforening , IA representant ets.

Ble det aldri skrevet referat fra.

Gjest strykebrett
Skrevet
Får dere kurs i hvordan dere skal gjøre dette ?

Ja, vi hadde kurs med noen fra arbeidstilsynet og i tillegg hadde vi lederene rollespill der vi øvde oss litt på å ha slike samtaler. Høres jo helt forferdelig ut det du ble utsatt for!! Håper det ikke er mange som gjør det på den måten..

Hos oss skrev også både leder og medarbeider under på loggen forresten..

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, vi hadde kurs med noen fra arbeidstilsynet og i tillegg hadde vi lederene rollespill der vi øvde oss litt på å ha slike samtaler. Høres jo helt forferdelig ut det du ble utsatt for!! Håper det ikke er mange som gjør det på den måten..

Hos oss skrev også både leder og medarbeider under på loggen forresten..

(Gjest som spurte)

Håper indelig ikke dette er vanlig ellers ute i arbeidslivet.

Kan ikke tenke meg at våre sjefer har hatt slike kurs så mye brudd på regler rundt oppfølging og andre ting som var der. ( underkant av 200 ansatte)

Min eldre kollega turte ikke gå til legen forde hun var redd for å bli sykemeldt da hun snublet og vred foten kraftig på jobben. Benet var blå og hoven langt oppover leggen og skoene ble for små. Tok noen uker før det bedret seg.

Er flere år siden og hun plages ennå til tider med benet sitt.

Hørte om flere andre som hadde opplevd lignende ting.

Så nei desverre... det var ikke bare meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...