Gå til innhold

Vi har kjøpt tomt!!!

meta

Anbefalte innlegg

Weeee.. Vi har nettopp kjøpt tomt!! :o

Det er bare så utrolig gøy og vanvittig skummelt...

Noen som har bygd hus og har noen råd og tips å ta med i byggeprosessen?? Vi må drenere og sprenge endel også, så det blir litt å gjøre.

Er jo bare såååå gira nå da. Tomta ligger nydelig til i naturskjønne omgivelser (jada litt klisje, men :wink: ). Nærmeste nabo er et lite vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!! :D

Vi driver og deler av tomt nå vi, venter på gårds- og bruksnummer så vi kan sette i gang å grave..

Regner med vi begynner i slutten av august/begynnelsen av september.

Har dere bestemt dere for hvilket hus dere skal bygge ennå?

Vi skal ha dette: http://www.follohus.no/

(hus nr. 112 kan sees med tegninger og bilder)

Blir litt sånn sveitser-stil på det. Skal være hvitt med antikk-rød takstein.

Gleder meg skikkelig.. ikke til å bygge, men til å bo i eget hus..

*fantaserer om rosebusker og hvite stakittgjerder* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tomt! :)

Ja, vi har bygget hus.

Men det er mange måter å gjøre ting på og mass forskjellige problemer man ramler borti. Litt vanskelig å komme på sånne generelle råd.

Men det som har festet seg hos meg er:

*Sjekk referansene til de som skal bygge huset.

*Ha et romslig budsjett. Ting blir som regel dyrere enn man tror.

*Ikke regn med at familie og kjente stiller opp og hjelper til (selv om de har sagt at de skal). Dette gjelder jo ikke ALLE da.

*Utnytt kjentfolk som selger ting dere har bruk for.

*Hent inn masse tilbud på ting dere må ha fagfolk til å gjøre. Prisene varierer masse.

Det er uendelig masse mer.. men jeg kommer bare ikke på noe.

Er det noe konkret du lurer på? Spør i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har et knalltips.. bergen votter og vinter av tid på alt som skal behandles hos kommunen... :roll:

Vi leverte f.eks. søknad om deling av tomt i februar, og papirene er ENNÅ ikke klare.. !!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint hus Salamandra!!

Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på enda.. Fikk tilslaget på tomten for to timer siden, så jeg har ikke samlet tankene enda. Blir veldig gira, så jeg må nok lande litt først :wink:

Men alle råd tas imot med STOOOOR takk :D

Klem fra en svevende Fru Meta :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. det tar tid.

Og heng på plan og bygningsetaten som en klegg. Plutselig ligger saken stille på en pult i noen måneder på grunn av små bagateller. :evil:

Hos oss tok det nesten et år å få gjennom saken, selv om det ikke var noen store problemer eller forhold.

Det beste er å ha et firma som følger opp saken (de som bygger huset). Og ring dem ofte for å presse dem litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Er det ikke kommet en sånn ny regel, at sånne tign ikke får lov til å ta mer enn tre måneder, papirene hos kommunen altså? Mener å ha lest noe om dette, men har ikke satt meg inn i det...

Ellers: gratulerer! Småmisunneig, jeg skulle ønske det var meg...

Husker da mine foredre bygget hus (da var jeg 6-7 år) det var mye som skulle gjøres, men spennende var det. Vi bodde i nabohuset (dvs, i kjelleren til farmor og farfar" og så det utvikle seg fra å være "tomta vår" til "kjelleren vår", til "huset vårt". Det første måltidet (jeg og min bror spiste kveldmat, corn flakes, på et campingbord midt i det som er blitt stua) er foreviget.

Jeg trur jeg vil anbefale: ta masse bilder underveis! Mine foreldre har en album som rett og slett er "huset vårt". Der er praktiske bilder av hvordan rør og varmekabler ligger i gulvet (i tilfelle man noen gang må hugge det opp....) men også koselige bilder av når vi "hjalp til" med alt, lekte, og det er jo kjekt å se hvordan huset utviklet seg!

Og ja, sjekk referanser, ikke end opp med en slik snekker som den første vi hadde... det fantes ikke en ben vegg i hele huset, og da morfar støttet seg tilden ene, så brakk den til og med (det "fiksa" snekkeren med slegge fra andre sida....) Det sier seg selv at denne snekkeren ble krevet byttet umiddelbart...

Det er mange "luringer" i bransjen, men hold tunga rett i munnen, så finner dere fram :)

Kos dere, dette er en kjekk tid. Bruk tid på å velge rett hus, finne ut hvordan dere vil ha det, og kos deg med planer om innredning, og drømmer om å bo der. GRATULERER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke kommet en sånn ny regel, at sånne tign ikke får lov til å ta mer enn tre måneder, papirene hos kommunen altså? Mener å ha lest noe om dette, men har ikke satt meg inn i det...

Regner med at du mener den forenklede byggesøknaden.

Joda, men det krever ufattelig mye for å kunne sende inn en slik.

Det er så mange regler og normer man skal sette seg inn i... umulig for en privatperson i hvert fall.

Dessuten faller ofte eneboliger utenfor denne greia.

Husker ikke helt hvordan ting var lagt opp jeg, men vi sjekket det og fikk beskjed om at vi måtte sende en vanlig byggesøknad.

Men bilder har vi :D .. masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Det er i grunn kontakt med kommunen jeg har gruet meg til siden vi begynte å snakke om dette her.. Blir ikke noe bedre nå.. :roll:

Tomten vår ligger mellom to veier. Den ene ligger på "baksiden av huset" og på toppen av et stup (altså blir det endel nivåforskjell ned til vårt hus). Begge veiene er kommunale og det er satt en fem meters byggegrense. Tomten er litt smal, så vi må be om dispensasjon fra fem meters regelen for å få utnyttet arealet foran tomten enda litt bedre. Det var faktisk han i kommunen som foreslo det. Håper bare at den som skal behandle søknaden er like grei..

Men dette skal gå bra!! Håper at dersom jeg behandler kommunen skikkelig så ordner det seg til slutt. Det MÅÅÅ det jo bare..

Takker og bukker for god hjelp! Dere er virkelig kjekke å ha! :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips (kommer stadig på ting her jeg).

Be om å få en forhåndskonferanse med en person på plan- og bygningsetaten. Da tar dere med tegninger og alle planer og legger frem disse for den dere har avtalt møte med.

Da kan dere kanskje få luket ut de tingene som ikke hadde kommet gjennom (og kanskje forsinket saken) med EN gang. Men tro ikke at alt er i orden om denne personen sier at det ser greit ut :roll: . Likevel.. dere får bedre oversikt over hvordan ting ligger an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tips!! Det trodde vi ikke gikk an og hadde helt sikkert ikke kommet på å spørre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det ordner seg nok. Ting bare tar litt tid. Men er du innstilt på det, så ordner det seg.

Og Lea, jeg aner ikke om det var noe forenkla greier, jeg bare har lest masse i avisene om at NÅ (fra denne månedne elle forrige?) så har politikerene bestemt at kommunene ikke skal dille i laaaaang tid, de skal ordne det fortere. Men detaljene har jeg ikke lest, rett og slett fordi vi ikke akkurat skal bygge hus akkurat nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, Fredagsbarn.

Har rett og slett ikke hørt om det jeg, men nå har jeg vært inne på sidene dems og sett.

Nye regler

Det høres jo bra ut, men det krever mer av søkeren.

Nå gjenstår det jo bar å se om dette fungerer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...