Marianne Skrevet 21. juli 2003 #21 Del Skrevet 21. juli 2003 Ja de løgnen er det jo verre med. Jeg slår knallhardt ned på lyging her i huset. Og det er ikke mange goder som vanker dersom de blir tatt i en løgn. Det som skjer her da er "kom deg opp på rommet og rydd, mens du tenker på om det er fint å lyve" Og i tilfellet ditt med at de andre har prøvd å kvele henne ville jeg nektet henne å gå ut til de andre, men måtte være alene i hagen eller inne i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #22 Del Skrevet 21. juli 2003 Der kan man bare se hvor forskjellig vi er. For meg er det natulig å gå naken rundt i de rette omgivelser, som feks. på hytta. Vet jeg ikke da hvor grensene går, elle mener du at jeg ikke kan gjøre dette når vi får barn? Det aller mest avslørende er jo den usikkerheten enkelte tydeligvis har overfor dette. Hadde man hatt ren sammvittighet kan jeg ikke skjønne at det skulle være grunn til bekymring..Og selv om man KAN være i tvil, hvorfor da utsette seg for slike episoder?? Alle som har barn kan vel være redde for hva de kan komme til å si, men man er da klar over at mange sier mye rart også. De fleste er jo ikke helt "borte vekk"..Det ville nok også foreligge andre symptomer enn kun "griseprat" om en unge virkelig var utsatt for f.eks incest. Antagelig ville de kanskje ikke si noe i det hele tatt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 21. juli 2003 #23 Del Skrevet 21. juli 2003 [Det aller mest avslørende er jo den usikkerheten enkelte tydeligvis har overfor dette. Hadde man hatt ren sammvittighet kan jeg ikke skjønne at det skulle være grunn til bekymring..Og selv om man KAN være i tvil, hvorfor da utsette seg for slike episoder?? Alle som har barn kan vel være redde for hva de kan komme til å si, men man er da klar over at mange sier mye rart også. De fleste er jo ikke helt "borte vekk"..Det ville nok også foreligge andre symptomer enn kun "griseprat" om en unge virkelig var utsatt for f.eks incest. Antagelig ville de kanskje ikke si noe i det hele tatt.... Hva mener du med det du nå skriver, er du snill å forklarer deg litt nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dak Skrevet 21. juli 2003 #24 Del Skrevet 21. juli 2003 Det aller mest avslørende er jo den usikkerheten enkelte tydeligvis har overfor dette. Hadde man hatt ren sammvittighet kan jeg ikke skjønne at det skulle være grunn til bekymring... Det er mange eksempler på personer som er feilaktig dømt for incest, og de har også hatt ren samvittighet. Problemet er bare at din egen samvittighet ikke er mye verdt når apparatet setter igang og skal "ta deg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Guapa Skrevet 21. juli 2003 #25 Del Skrevet 21. juli 2003 Det er ikke lett. Har sendt henne på rommet maaaange ganger når hun har løyet. Hun ber om unnskyldning og gråter.Hver gang.Men så er det på`n igjen uken etter.Har også konfiskert leker og andre ting hun er glad i.Forklart nøye og inngående om det å lyve så mye at en ikke blir trodd når det virkelig er alvor osv... Vet ikke om hun bare "glemmer seg" eller hva det er. Du aner bare ikke hvor mange "medisinske problemer" jeg har kurert med Nyco eller ved å foreslå legevakt. Hun spiller et skuespill og kan overbevise de fleste (ikke meg lenger). Store tårevåte øyne, hosteanfall med brekninger, mavekramper,høye smerte-vræl som går gjennom marg og bein....osv.Det aller verste er at hun står hardnakket på sitt til hun blir avslørt. Derfor er jeg redd for hva hun kan komme på å dikte opp om hun får høre om incest.Hun er så fantasifull og overbesvisende når hun setter igang.Og hun nekter å skjønne konsekvensene det kan få. Bortsett fra lyvingen er hun en flott unge jeg er stolt av å være stemamma til. :D La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #26 Del Skrevet 21. juli 2003 Hva mener du med det du nå skriver, er du snill å forklarer deg litt nærmere. Da får du spesifisere nærmere hva du ikke skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #27 Del Skrevet 21. juli 2003 Det er mange eksempler på personer som er feilaktig dømt for incest, og de har også hatt ren samvittighet. Problemet er bare at din egen samvittighet ikke er mye verdt når apparatet setter igang og skal "ta deg". Nå snakker jeg om det å opptre naken..og om samvittigheten man har i forhold til barna. Forøvrig finnes det vel de som ikke evner å ha dårlig samvittighet uansett hva de har gjort..det finnes vel alltid en god grunn. Så det å ha "god samvittighet" er vel ikke ensbetydende med å ha rent mel i posen..Kan vel være sunt å få litt dårlig samvitighet noen ganger også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Guapa Skrevet 21. juli 2003 #28 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg har bare ett stikkord: Bjugnsaken. Ungene beskyldte alle de kunne komme på for seksuellt misbruk. Historiene ble villere og villere med kaniner, lensmenn og hele pakka. Ingen ante ugler i mosen før lenge etter at livene til de anklagede var ødelagte. En unge fant på en historie, de voksne tok helt av.Så begynte de andre ungene å fantasere og det ble til århundrets retts-flopp. Tragisk og i høyeste grad en realitet for de stakkars familiene ute i Bjugn som dette rammet. At folk er" hysteriske "når de omgåes sine barn,JA det skjønner jeg godt. La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 21. juli 2003 #29 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg må legge inn noen forutsetninger her - og den ene er at det er en biologisk mor med i bildet. Kunne ikke dere diskutere hvordan dere skulle kunne svare på slike og andre ømtåleleige temaer, slik at dere voksne vet hva dere har svart. Hvis spørsmålet kommer, og du er redd for at skole/barnehage skulle bli mistenksomme pga ytringer fra barnet, så hvorfor ikke fortelle at hun hadde lest dette ordet incest, og lurte på hva det var, og at dere har svart sånn og slik. Folk som har mye med barn å gjøre over tid, "lærer" jo barnet og kjenne, ikke sant, så eventuelle "historier" blir nok veid før de blir tatt for god fisk. Det er forøvrig i utgangspunktet ikke galt å være naken i nærheten av egne barn, eller ta barn på fanget, eller kile det. Som voksen vet man hvor grensa går, og det skal man stole på. At man kan ha ulik oppfatning av hva som er naturlig og ikke, kommer jo fra egen bakgrunn, så noen synes nakenhet er svært unaturlig, andre - svært naturlig, men det ville blitt en annen tråd. Ang. løgn - har dere prøvd å belønne frøkna når hun er rask med å endre historien fra løgn til sannhet. Prøvde det med egne barn, og etterhvert fant de ut at det var mer lønnsomt å holde seg til sannheten enn til løgnhitorier. Eks. du fortalte om at du så at hun ikke ble kvalt av de andre. Hun serverer en løgnhistorie og du kjenner sannheten. Hvis jeg hadde opplevd dette (hadde andre situasjoner selv) hadde jeg ikke argumentert, bare sagt at jeg visste at det hun sa ikke var sant, og bedt henne tenke seg litt om, og så skulle vi snakke sammen igjen om en liten stund. Og så hadde jeg holdt på med dette til sannheten kom fram, og da fortet meg å belønne dette. Masse ros - så fint at du snakket sant, flott, så sor du er som klarte det osv.osv., og en liten "gobit". Siden du var så flink til å snakke sant, skal du få et eple, en banan ol. Etterhvert forsvant "gobiten", men rosen ble opprettholdt. Og det lønnet seg å snakke sant. Så etterhvert ble det færre løgnhistorier. Det virket best når jeg kunne kontrollere om de snakket sant eller ikke, selvsagt, men det smittet til situasjoner det jeg ikke kunne det. Det virket ihvertfall for mine to krapyler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #30 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg har bare ett stikkord: Bjugnsaken. Ungene beskyldte alle de kunne komme på for seksuellt misbruk. Historiene ble villere og villere med kaniner, lensmenn og hele pakka. Ingen ante ugler i mosen før lenge etter at livene til de anklagede var ødelagte. En unge fant på en historie, de voksne tok helt av.Så begynte de andre ungene å fantasere og det ble til århundrets retts-flopp. Tragisk og i høyeste grad en realitet for de stakkars familiene ute i Bjugn som dette rammet. At folk er" hysteriske "når de omgåes sine barn,JA det skjønner jeg godt. La Guapa Vel.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #31 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg har bare ett stikkord: Bjugnsaken. Ungene beskyldte alle de kunne komme på for seksuellt misbruk. Historiene ble villere og villere med kaniner, lensmenn og hele pakka. Ingen ante ugler i mosen før lenge etter at livene til de anklagede var ødelagte. En unge fant på en historie, de voksne tok helt av.Så begynte de andre ungene å fantasere og det ble til århundrets retts-flopp. Tragisk og i høyeste grad en realitet for de stakkars familiene ute i Bjugn som dette rammet. At folk er" hysteriske "når de omgåes sine barn,JA det skjønner jeg godt. La Guapa Vel.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Guapa Skrevet 21. juli 2003 #32 Del Skrevet 21. juli 2003 Vet ikke helt hva det er "gjest" vil frem til men..... Til deg som skriver om å belønne sannhet. Har prøvd det også. Hun får mye skryt.Har den oppfattelsen at barn skal ha 5 ganger mer skryt enn irettesettelser.Så det får hun. Men hun bare MÅ lyve, virker det som. Hun er den typen som kan si at hun var på Rema istedenfor Bunnpris bare for å lyve litt, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vet ikke helt hva det kommer av, Kanskje det rett og slett bare er et overskudd av fantasi. Vi får håpe det går over når hun blir større.Vil jo ikke at hun skal bli en sånn voksen lyst-løgner heller da.... Det er helst når hun vil oppnå oppmerksomhet at hun lyver.Eller ikke vil noe. Hun står alltid i fokus hos oss, så jeg har begynnt å tro at hun kanskje rett og slett er litt "verdens navle" og at det er derfor. La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 21. juli 2003 #33 Del Skrevet 21. juli 2003 Det aller mest avslørende er jo den usikkerheten enkelte tydeligvis har overfor dette. Hadde man hatt ren sammvittighet kan jeg ikke skjønne at det skulle være grunn til bekymring..Og selv om man KAN være i tvil, hvorfor da utsette seg for slike episoder?? quote] Det er dette jeg vil du skal forklare hva du mener med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. juli 2003 #34 Del Skrevet 21. juli 2003 Det er dette jeg vil du skal forklare hva du mener med! Det jeg tror Gjest forsøker å si er at du tar sjanser hvis du akter og gjennomføre din plan om å gå naken fra morgen til kveld- når ditt barn finner ut at dette slettes ikke er vanlig blant andre familier så kan dette slå tilbake i form av mistenkeliggjøring, bekymrede lærere og i verste fall at dere blir gransket av politi/barnevern. Det du burde forklare er hvorfor du på død og liv må gå naken hele dagen? Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 21. juli 2003 #35 Del Skrevet 21. juli 2003 Det er jo ikke sånn at vi går nakne når som helst og hvorsomhelst. Det er når vi soler oss på hytta. quote] Minnie, hvilken del av innlegget mitt var det ikke DU forsto, siden du snakker om min plan om å gå naken fra morgen til kveld. Hvor har du det fra? Det er absolutt ikke naturlig for meg! Og vennligst la gjest svare for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Guapa Skrevet 21. juli 2003 #36 Del Skrevet 21. juli 2003 :D Hmmmm....i denne varmen hadde det kanskje vært en ide!?Å gå naken, mener jeg. Gradestokken utenfor kontoret mitt viser i skrivende stund 31,5 grader!!! I SKYGGEN, vel og merke. La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #37 Del Skrevet 21. juli 2003 Hva er det jeg skal forklare? Det fremkommer i ditt innlegg at du er usikker i forhold til hvordan du skal håndtere dette når du får barn. Synes ikke man bør opptre på en måte som gjør en usikker på om en handler rett overfor barn..Regner med at du vet hvor grensen går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 21. juli 2003 #38 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg er ikke usikker på om jeg handler rett ovenfor barn. Jeg gjør aldri ting som ikke er rett ovenfor barn. DEt jeg derimot er usikker på eller redsel for at det kan bli noe spekulasjoner. For meg er det naturlig for en treåring å bade nakne i svømmebassenget vårt sammen med oss, mens for andre ikke. Jeg trodde vi vitterlig diskuterte redsler for at barn kan si noe helt annet enn hva situasjonen egentlig er, eller redsler for at det kan bli oppfattet som noe annet. Men tar jeg feil? Jeg fordømmer overgrep av alle slag, men slik du gjest legger det opp til nå så mener du tydeligvis at jeg må ha baktanker siden dette blir diskutert i hjemmet. Jeg er bare en oppegående person som vet at ulike folk har ulike grenser, og da snakker jeg om hvorvidt nakenhet er naturlig eller ei. Og hvis man kommer bort i rette vedkommende så blir man vel anmeldt, se bare på reaksjonen som kom etter at jeg fortalte at jeg soler med naken på hytta. Og bare for å presisere det så er dette et landsted godt skjermet fra folk så vi er ikke til sjenanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 21. juli 2003 #39 Del Skrevet 21. juli 2003 Du må bare prøve å forklare det så godt som mulig, uten å skremme, som du sier. Om hun kommer til å fantasere om det eller ikke, kan du desverre ikke kontrollere. Barn må som oftest forestille seg noe, for å forstå det, og derfra kan det lett komme fantasier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mila Skrevet 21. juli 2003 #40 Del Skrevet 21. juli 2003 Hello! Anybody there? Ta deg sammen. Du er en voksen person! Dere må forklare lille pike hva er DET for noe Oh, skrekk og gru..... Datteren til samboeren har lært å lese. Hun er syv år og sluker alt hun kommer over. Hun leser ofte 1. side på VG når vi er i butikken. I helgen spurte hun hvordan drepte de mennene de to jentene i Baneheia...og hvorfor det! Vi forsøkte å forklare uten å skremme. Men hva om hun spør om hva incest er????? Jeg er livredd for at hun skal begynne å fantasere rundt det!!!! Hun er glad i oppmerksomhet og fantaserer mye.Hva hvis hun sier noe sånt om faren sin bare for å få en reaksjon fra en voksen.!!!!??? Hun har flere ganger kommet inn gråtende og påstått at de andre ungene på lekeplassen har prøvd å kvele henne etc.Hun vil hardnakket påstå dette selv om jeg har stått og observert dem på lekeplassen i det aktuelle tidsrommet dette skal ha skjedd.Etter en stund innrømmer hun at det bare er oppspinn. Vi har hatt mange samtaler om viktigheten av å snakke sant, men det er ikke så lett med unger i den alderen. Så derfor er den store angsten min at hun skal begynne å spekulere rundt dette. Hva sier man til sine små-jenter om de spør?? Slik tidene er nå kan jo ikke en pappa ha jenta si på fanget etter at hun har vært i badet, eller være naken så hun ser ham eller noen av disse tingene som var så naturlig før. Vi satt og snakket om dette i helgen med naboene.De som hadde døtre i huset hadde klare linjer på nakenhet osv...Fedrene tør ikke lenger. Hva synes dere ? Skal man forklare eller bortforklare???? :-? La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå