Gå til innhold

Hjelp!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Whippi

Hei alle dere :-)

Jeg trenger litt synspunkter på en sak:

Jeg og min samboer har hatt en diskusjon om det er farlig å spise sterk mat... Noen som vet?

Jeg for min del elsker sterk mat og han mener at det er skadelig for magen og halsen.

Håper på masse svar!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en som ikke er vant til det så får man jo ofte ubehag ved for sterk mat - urolig mage feks. Har man magesår o.l. skal men vel også være forsiktig med sterk mat. Men at man blir syk av å spise sterk mat er vel ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk mat er IKKE farlig eller skadelig. Derimot skal feks chili være bra for forbrenningen :-)

For folk med nyreproblemer er ikke sterk mat så bra, men for de fleste friske mennesker er det slett ikke farlig. Men det kan, som Punky skriver, være litt ubehagelig dersom man har sensitiv mage feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sterk mat er ikke farlig! Nå er det ganske få ting i matveien som er FARLIG, så sant man ikke 'overdoser' - men det kan man også gjøre på gulerøtter! :)

Når du sier 'sterk mat' formoder jeg at du mener de med forskjellige typer chilli. Chilli kommer i ett utall former og styrkegrader. Dette varierer etter innholdet av den flyktige oljen capsaicin som finnes i chilli. Jo høyere andel capsaicin, jo sterkere chilli. Noen av de sterkeste som finnes er Habanero (kjent under flere navn). De ser så ufarlig ut som en mini-paprika, men de er KRUTT - og må behandles med varsomhet og er IKKE for noe andre enn de som har bygget opp en høy toleranse for chilli. En annen type som også er kjempesterk er 'Birdseye-chilli' eller 'Thai-chilli' som den også kalles. De er små og ser harmløse ut, men tro meg, det er de ikke! :) Begge typene chilli fås kjøpt i Oslo - for det meste i innvandrer forretninger.

Alle kan venne seg til å spise sterk mat, det handler bare om å gradvis venne smaksløkene til det. Noe mennesker er selvfølgelig mer sensitive enn andre, men hvis det er en ekstrem sensitiviet skyldes det andre indre årsaker og grunnlaget er derfor mer komplekst.

Ett tips til slutt: Hvis du/dere skulle spise noe med chilli i og det brenner som ett lite helvete i munnen, så husk at capsaicin er ikke vannløselig men fettløselig, så det å pøse på med vann gjør ingen nytte! Prøv heller melk - gjerne helmelk. Hold det litt i munnen, så vil det gradvis bli bedre.

Hilsen Ann-Karin - som ELSKER chilli! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whippi

Takk skal dere ha, da kan jeg fortsatt nyte min sterke mat med god samvittighet!!!

Hmm kanskje jeg må ha taco i dag?!!

Klem :P

Whippi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...