Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2003 #21 Skrevet 21. juli 2003 Eldreomsorg og skoler er etter min mening et resultat av kommunale prioriteringer. Hvis man har vært i et u-land, ser man hvor ufattelig godt vi har det her. Har vi det godt med tanke på den økonomien Norge egentlig har? I Zimbabwe jobber nå drosjesjåførene 7 dager i uken. 5 dager står de i bensunkø, 2 dager kjører de bil. Det er ikke mer penger i omløp, og landet har ikke penger til hverken nye sedler eller trykksverte. Det er 300 % inflasjon, og ikke sukker, mel og melk i butikkene. Sammenlignet meddette blir norske problemer ganske små. Og alle kan hjelpe noen.
Bettie Skrevet 21. juli 2003 #22 Skrevet 21. juli 2003 Nei, jeg tror ikke alle er egoister. jeg tror det finnes mange mennesker som handler uten bestandig å beregne "hva som ligger i det for meg". Det hender jeg blir skuffet, men i utgangspunktet tror jeg på det gode i mennesket. Nei - en person kan ikke redde hele verden, men det er et langt sprang derfra til å ikke bidra med noe for det nytter ikke likevel. Alle kan gjøre noe bra for noen, om ikke anet, så for en perosn, og det er da noe. jeg synes derimot ikke vi har noen grunn til å klappe oss på skulderen og utrope oss til verdensmestere i solidaritets og hjelpearbei/bidrag. Vi gir noe, det gjør vi, men vi "salter ned" mange ganger mer. Som et veldig rikt land burde vi ha råd til å både gi bistand til andre, i et ledd i selvhjelpsarbeid - og til å hjelpe de vanskeligstilte her i landet. Bare å lempe på noen importrestriksjoner ville være stor hjelp for mange land. Men dette er det overordna planet. på mikroplan, hos deg og meg, tror jeg at vi noen ganger handler egoistisk, men at vi også kan handle uten baktanker. Og det tror jeg veldig sterkt.
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2003 #23 Skrevet 22. juli 2003 Hmm .... Men det gjør godt når du ser at andre blir glad, ikke sant? Du vet at hvis du klarer å trøste det barnet, og han kanskje til og med gir deg en klem, så vil du føle deg bedre enn tidligere. Ikke bare fordi gutten ble glad, men fordi du selv også ble glad. Jeg opplever ordet egoisme som en egenskap man bør unngå å ha. Man bør imidlertid ikke unngå å trøste andre, selv om det kan få deg til å føle deg bra. Eks fant jeg en gang en 2-åring som hadde løpt fra moren på Smartclub. Han var ropt opp og moren stod og gråt for hun var så redd. Da var det vel ikke egoistisk av meg å levere ham til henne, selv om jeg følte meg som en liten helt. Egoisme er at man gjør noe kun for egen vinnings skyld. Her synes jeg moren vant mest!
Gjest Sukkerert Skrevet 22. juli 2003 #24 Skrevet 22. juli 2003 Nei, jeg tror ikke alle er egoister. jeg tror det finnes mange mennesker som handler uten bestandig å beregne "hva som ligger i det for meg". Det hender jeg blir skuffet, men i utgangspunktet tror jeg på det gode i mennesket. Jeg vil også veldig gjerne tro på det gode mennesket. Men når jeg tenker etter blir det vanskelig. Selvfølgelig finnes det mennesker som ofrer mye for andre . Men de er så få i forhold den store mengden som først og fremst tenker på seg selv. Millionvis av mennesker sulter ihjel. Og det er så mye vi kan gjøre ,men ikke gjør! Vi bruker penger på så masse piss. Folk kan slutte å røyke eller sende hverandre tåpelig`sms`et uten inn hold. La være å kjøpe spinndyre biler. Hvorfor gis kun 0,7 % av statsbudsjettet til ulandshjelp ? Er ikke dét egpisme??
OppNed Skrevet 22. juli 2003 #25 Skrevet 22. juli 2003 Vi kan jo la være å kjøpe svindyr PC f.eks...:o :o Maiken
Gjest gurimalla Skrevet 23. juli 2003 #26 Skrevet 23. juli 2003 I Afrika sørger de norske oljeselskapene (Hydro og Statoil) for at staten får mer inntekter fra kontinentet enn det vi gir i bistand.
Exodus Skrevet 26. juli 2003 #27 Skrevet 26. juli 2003 Vi er alle HORER!. Alle betaler skatt??, Hehe...
Gjest pace Skrevet 1. oktober 2004 #28 Skrevet 1. oktober 2004 Jeg tror det er viktig å tenke på at det å gi noe til andre er en glede for deg selv. Jeg tror noe av nøkkelen ligger der. Kanskje er det også en form for egoisme, men det er ivertfall en egoisme som gjør noe godt for andre. Da blir det jo godt for både den andre, og deg på en gang. Er ikke det bare bra? Jeg tror man kan bli intens glad av å hjelpe andre. Å si at alle er rene egoister er håpløst. Hjernen har ikke en vegg fra resten av verden, men ting går inn og ut av den. Hvorfor kan det ikke også være en fysiske direkte grunn som gjør at vi gjør godt for andre? At vi ER hverandre også.
Amber Skrevet 1. oktober 2004 #29 Skrevet 1. oktober 2004 Denne diskusjonen er helt latterlig. , Skulle vi solgt huset vårt og bilen vår; gått i kde samme klærne til de gikk i stykker og spise bare det vi må, for så å gi bort pengene som er igjen til de fattige i resten av verden? Jeg jobber hardt for at familen skal kunne ha det godt, og så mener du at det naturligste i verden er å gi de bort til noen du aldri har møtt? Ikke vet du om pengene kommer fren heller. Greit nok at man bør gi hvis man har råd til det, og være bevisst på veldedige organisasjoner. Men herregud da man; skjerp deg! Det må være måte på. Jeg ville faktisk da heller trappet ned på arbeidet og tilbrakt mer til hjemme sammen med datteren min om jeg hadde muligheten til det; ikke jobbet døgnet rund og gitt bort pengene.... dette er jo helt søkt og kan da ikke kalles egoisme????
Gjest Sukkerert Skrevet 1. oktober 2004 #30 Skrevet 1. oktober 2004 Denne diskusjonen er helt latterlig. , Skulle vi solgt huset vårt og bilen vår; gått i kde samme klærne til de gikk i stykker og spise bare det vi må, for så å gi bort pengene som er igjen til de fattige i resten av verden? Jeg jobber hardt for at familen skal kunne ha det godt, og så mener du at det naturligste i verden er å gi de bort til noen du aldri har møtt? Ikke vet du om pengene kommer fren heller. Greit nok at man bør gi hvis man har råd til det, og være bevisst på veldedige organisasjoner. Men herregud da man; skjerp deg! Det må være måte på. Jeg ville faktisk da heller trappet ned på arbeidet og tilbrakt mer til hjemme sammen med datteren min om jeg hadde muligheten til det; ikke jobbet døgnet rund og gitt bort pengene.... dette er jo helt søkt og kan da ikke kalles egoisme???? Jeg har ikke sagt noe som helst, men satt spørsmålstegn ved forskjellige ting. Mener vel egentlig ikke noe annet enn det du gjør, at de som har råd til det bør bruke ressursene på en human måte. Forøvrig mener jeg at de fleste i Norden har råd til å gi litt. Denne tråden er over ett år gammel og har blitt dratt fram igjen. Jeg lar den ligge.
Gjest Valhalla Skrevet 2. oktober 2004 #31 Skrevet 2. oktober 2004 Ja vi er alle egoister, til og med de sultende i afrika, innse det og du får et bedre liv.
Celeste Skrevet 2. oktober 2004 #32 Skrevet 2. oktober 2004 Vi er alle egoister, i større eller mindre grad.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2004 #33 Skrevet 3. oktober 2004 Egoist og stolt av det, men evner selvsagt å bry meg om andre/stille opp for de rundt meg. Til tross for dette sier alle rundt meg at jeg er et enestående menneske og at jeg er veldig grei og flink til å stille opp, så tror ikke det er så galt at jeg er egoist jeg da
Philosophia Skrevet 4. oktober 2004 #34 Skrevet 4. oktober 2004 Mennesket er egoistik. Finnes egentlig ekte altruisme (atferd som kun hjelper andre uten fordeler for en selv)? Jeg tror ikke det. Det er få personer som har blitt ansett for å være altruistiske, Mor Theresa, for eksempel. Men ville hun gjort det hun gjorde om hun ikke fikk noe igjenfor det?
Gjest pace Skrevet 4. oktober 2004 #35 Skrevet 4. oktober 2004 Jeg tror alle er egoistiske og altruistiske på en gang jeg. Noen er bare mindre eller mere den ene eller andre tingen.
Philosophia Skrevet 4. oktober 2004 #36 Skrevet 4. oktober 2004 Det går ikke går ann å både være altruistisk og egoistisk på en gang. Er man altruistisk er man ikke egoistisk og omvendt.
Gjest Sukkerert Skrevet 4. oktober 2004 #37 Skrevet 4. oktober 2004 Ja vi er alle egoister, til og med de sultende i afrika, innse det og du får et bedre liv. Jeg tror at hjelpsomhet og evne til å leve seg inn i andres situasjon eksisterer. Vi kan selvfølegelig diskutere hva altruisme er. Jeg regner Mor Theresa og andre som har gjort som henne, som altruistiske på tross av at hun får noe igjen for det hun gjør. (Venner, gødt omdømme og positive følelser?) Har imidlertidig fått med meg at du er en stor egoist. Nei, tror ikke livet mitt blir bedre dersom jeg innser at alle er egoister, tvert om. Jeg elsker livet mitt som det er.
Gjest pace Skrevet 4. oktober 2004 #39 Skrevet 4. oktober 2004 Det går ikke går ann å både være altruistisk og egoistisk på en gang. Er man altruistisk er man ikke egoistisk og omvendt. Populært ment, så er ivertfall er en egoist en som gjør mer godt til seg selv enn det han burde gjøre i forhold til andre. I så fall syntes jeg det blir håpløst å si at man egentlig er egoister, og stoppe der. Det er som å si at vi alle bare er slemme mennesker, og det er urettferdighet mot menneskeheten sånn jeg ser det. Hvis vi begynner å tro at vi er noen duster alle mann, handler vi deretter. Også skuler vi bort på alle de andre 'slemme menneskene', også kommer vi ingen vei. Så jeg er skeptisk til 'egoist bølgen'. Vi har sett før i historien hvor "Alle er monstre-" filosofien til bla Nietzsche, har til en viss grad ledet menneskeheten.
Philosophia Skrevet 4. oktober 2004 #40 Skrevet 4. oktober 2004 Med egoisme mener jeg at man gjør gode ting av hensyn til andre, men også av hensyn til seg selv. Man gir penger til organisasjoner for å hjelpe andre, men også fordi det gir en god følelse for en selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå