Gå til innhold

Vi er alle EGOISTER?


Gjest Sukkerert

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerert

Vi har vanvittig høy levestandar i norden i forhold til de fleste andre land. Og det vet vi. Vi vet om sultkatastrofene,fattigdommen og overgrepene. Men hva gjør vi?

Vi går i butikker og kjøper klær vi ikke trenger ,går på byen log tar svinedyr utepils .

Disse tankene kverner rundt i hodet mitt konstant. Er vi alle egoister? Vi er hyggelige mot hverandre ,gir hverandre komplimenter ,og hjelper hverandre med småting. Kjøper blomster til kjæresten. Men hvofor? For å få noe tilbake?

Hvorfor hjelper vi de rike vennene våre? Er det ikke andre som trenger det mer? Jeg ser ikke logikken. Det kræsjer i hodet mitt. "Kjærlighet er egoisme" har jeg fått høre. Når vi elsker en person ,vil vi bli elsket tilbake.

Hva er vitsem med å leve ,smile til hverandre ,gi klemmer og le sammen når alt er ren ,skjær egoisme?? Viss vi virkelig brydde oss om hverandre hadde vi vel gjort det vi kunne for å berge barn i sultområder istedenfor å reise på sydentur til mange tusen.

Selv har jeg gitt kanskje 2-3% av hva jeg tjener i år (dvs stipendiet ,går på skole) Synes ikke det er mye.Men de fleste gir midre eller ingenting.

har konstant dårlig samvittighet. Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Skjønner veldig godt hva du mener, jeg jobber med dette temaet til daglig også, blir ikke mindre maktesløs av det.

Jeg gir, du gir. Videre kan man formidle kunnskap og holdninger til andre. mer kan man ikke gjøre, tror jeg.

Det er ikke lett å endre fattige lands levestandard i land hvor regjeringer tenker mest på seg selv, endring må til 7 og sist komme innenifra.

Det er ingen motsetning i å gjøre tjenester for venner og å ha omsorg for andre lands om ikke er like godt stillt som oss. Noen vil alltif ha det verre, slik er det bare.

Hva med å engasjere deg i Fellesrådet for Afrika, Latinamerika gruppen, ATTAC?

Eller studere samfunnsgeografi, ulandsstudiet, medisin, ingeniør eller sykepleie? Slike yrker gjør det lettere å reise ut og hjelpe. Men jeg lover deg at det ikke er lett å hjelpe andre hele dagen, for så å gå og spise seg mett, hvilket de andre ikke kan. Ikke kan man dele med alle heller.

Dette er den kjipe siden med å være rik.

Se forøvrig:

http://www.solidaritetshuset.org/x/

http://www.solidaritetshuset.org

www.norad.no

(Gratis abonnement på Bistandsaktuelt)

http://www.global.no

http://www.fokuskvinner.no/1327

(Gratis abonnement på Kvinner sammen magasinet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har innfunnet meg med at jeg ikke kan hjelpe alle de fattige i verden, og kan ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet hele livet bare fordi jeg har det bedre enn dem. Hvem hjelper det at en går rundt og har konstant dårlig samvittighet?

Ja jeg kunne kanskje ha gitt ett par hundrelapper i mnd, men det er det også. Det er dyrt å bo her i landet, det er dyrt med bolig, mat, klær og alt annet en behøver, for ja her i landet behøver vi mat, klær og tak over hodet. Jeg reiser til syden når jeg har økonomi til det uten å ha dårlig samvittighet, for det er penger som jeg har jobbet og slitt for gjennom hele året, og som jeg nekter å ha dårlig samvittighet for at jeg har tjent.

At vi er egoister er en annen ting, for det tror jeg alle mennesker er på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man virkelig skal ta roten ved onde må vi diskutere skjevheter i verden og strenge visumregler som bekrefter urettferdighetene...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Donpedro:takk for innlegg .Det føles litt bedre nå. Så litt på sidene du skrev ned.

husker at jeg for mange år siden sendte en pakke med ulike ting i til et krigssamma området. Har lite penger så jeg lurer på om slike ordninger fins enda? Og i hvilke oganisasjoner? Kunne godt tenkt meg å gitt bort babyklær ol.

At vi er egoister er en annen ting, for det tror jeg alle mennesker er på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo Norge et av de landene som gir mest i U-hjelp , så vidt jeg vet. Vi er ellers med og hjelper der det trengs. Ved å betale skatt så er jo jeg en medhjelper til dette. Utover det gjør jeg ikke noe konkret annet enn å gi til diverse hjelpeaksjoner. Kunne nok sikkert gjort mer men .....

En ting er jo at vi ikke er flinke til å yte noe direkte - men jeg synes man generelt forventer for mye av staten/velferden. Ikke noe skal koste noe. Det irriterer meg. Man skal ikke ta det som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde åpne for arbeidsinnvandring og annen innvandring; det av to årsaker 1) det er for mange mennesker på kloden 2) det fødes for få barn i den vestlige verden.

Velkommen til fremtiden =)

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Den siste setninga var et sitat fra Gjest.

Og den tanken syns jeg er  utrolig deprimerende

Er det ikke det samme som du selv sier da?

At en tenker på seg selv gjør vel alle mennesker på en eller annen måte, de som vil hjelpe andre mennesker gjør dette fordi de vil gjøre dette, noen gjør det for å brife med at de gjør det andre for å få en følelse av at de har gjort noe godt, men er ikke det en egoistisk tanke det også da?

uansett hvordan en vrir det rundt så er vi alle mennesker egoistiske enten vi vil eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenntar meg seg fra et tidligere innlegg...

Gjør vi noe som helst uten å være egoister?

Ser du et barn som slår seg, trøster du det. For å ikke få dårlig samvittighet senere (f.eks.).

Gir du penger til en organisasjon er det for å føle deg bedre.

Skjønner? Vi tenker jo ikke over dette, men i bunn og grunn er det meste vi mennesker gjør egoistisk.

Ingen sier at egoisme er en negativ... :)

Kan noen nevne en handling et menneske kan gjøre, som ikke kan nevnes i sammenheng med egoisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hvis jeg trøster et barn er det for å gjøre at det føler seg bedre.

Hvis jeg initerer kjæresten min ut på restaurant er det for å gjøre ham glad.

Ikke alt man gjør springer ut i fra ønske om å føle seg bra.

Men ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donpedro...gi meg mat, så kan jeg hjelpe andre...sånn tenker alle....

Har du ikke lest animal farm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Donpedro...gi meg mat, så kan jeg hjelpe andre...sånn tenker alle....

Har du ikke lest animal farm?

Nei har ikke lest den på tross av MEGET sterkt press fra han jeg bor med.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvorfor gå rundt og bekymre seg for alle dem som ikke har det like bra som vi når en ikke kan gjøre noe særlig med det.

Blir en i bedre humør av å bekymre seg?

Får en bedre samvittighet av å bekymre seg?

Hvilke goder får en ut av å gå rundt og bekymre seg for all elendigheten i verden?

Jeg har innfunnet meg med at jeg ikke kan redde hele verden, og kan ikke bekymre med for at jeg har mat på bordet, tak over hodet ol.

Jeg er heller veldig takknemlig for at vi har det så bra som vi har det, og ja kanskje det er egoisme, men da velger jeg å være egoist, for det hadde ikke gjort meg lykkeligere av å være nervøs for om jeg fikk mat den dagen, om barna mine fikk skolegang ol.

Dette høres kanskje veldig kyniskt ut, men hva annet kan en gjøre når en ikke kan redde hele verden.

Jeg må tenke på min familie først og fremst for det er de som er viktig for meg, og om det er egoisme så får det heller bare være det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå rundt og bekymre seg for alle dem som ikke har det like bra som vi når en ikke kan gjøre noe særlig med det.

Blir en i bedre humør av å bekymre seg?

Får en bedre samvittighet av å bekymre seg?

Hvilke goder får en ut av å gå rundt og bekymre seg for all elendigheten i verden?

Det er forskjell på å tro at man skal redde hele verden og å ha evnen til å

- sette seg inn i andres situasjon

- ha medfølelse overfor alle som har det dårlig og trenger hjelp

- ofre LITT, slik at du hjelper NOEN.

Det er ikke rart det er skjevheter i verden, hvis flesteparten i den vestlige verden har samme innstilling som deg.

Men du synes antakelig det er helt greit at verden er slik. Flaks for deg at du er født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er forskjell på å tro at man skal redde hele verden og å ha evnen til å

- sette seg inn i andres situasjon

- ha medfølelse overfor alle som har det dårlig og trenger hjelp

- ofre LITT, slik at du hjelper NOEN.

Det er ikke rart det er skjevheter i verden, hvis flesteparten i den vestlige verden har samme innstilling som deg.

Men du synes antakelig det er helt greit at verden er slik. Flaks for deg at du er født i Norge.

Jeg kan fint sette meg inn i andre menneskers situasjoner, men så lenge jeg ikke kan gjøre noe verken fra eller til kan jeg ikke gå rundt med konstant dårlig samvittighet for at vi har det vi behøver.

Det finnes mange mennesker her i landet osm også behøver hjelp, og landet vårt har en plikt til å hjelpe dem før de hjelper alle andre. ja vi er et rikt land, men vhordan kan en da forklare at eldreomorgen, skoler, sykehus ol bare blir dårligere og dårligere?

En behøver ikke måtte gå utenfor landegrensen for å finne fattigdom, for tar en norsk standard da finner en fattigdom er også.

Jeg har som sagt det jeg behøver av mat, klær og tak over hodet og er taknemmlig for det, men jeg nekter å synke ned i demprisjon bare fordi andre ikke har det like bra som mange av oss her i Norge.

Om det er å ikke ha sympati for andre mennesker, vel da har jeg ikke det. Jeg har ikke penger som jeg kan gi til andre, for da har ikke jeg det vi behøver. Jeg har ikke bil, bor i en liten leilighet men klager ikke. Har heller ikke mye annen luksus, har et lite 14 tommers tv, ingen stereoanlegg ol, men som sagt vi har mat, klær og tak over hodet og er fornøyd med det.

Men å si at jeg ikke har sympati for andre mennesker fordi jeg ikke går rundt og har dårlig samvittighet den blir vel drøy.

Har du konstant dårlig samvittighet for at du spiser godt, kjøper klær, bor bra ol?

Som jeg bruker si gjør noe med det om du har så dårlig samvittighet, og siden jeg ikke kan gjøre noe med det velger jeg å ikke ha dårlig samvittighet, men synes synd på dem det gjør jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Eldreomsorg og skoler er etter min mening et resultat av kommunale prioriteringer. Hvis man har vært i et u-land, ser man hvor ufattelig godt vi har det her.

I Zimbabwe jobber nå drosjesjåførene 7 dager i uken. 5 dager står de i bensunkø, 2 dager kjører de bil. Det er ikke mer penger i omløp, og landet har ikke penger til hverken nye sedler eller trykksverte. Det er 300 % inflasjon, og ikke sukker, mel og melk i butikkene.

Sammenlignet meddette blir norske problemer ganske små.

Og alle kan hjelpe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg bruker si gjør noe med det om du har så dårlig samvittighet, og siden jeg ikke kan gjøre noe med det velger jeg å ikke ha dårlig samvittighet, men synes synd på dem det gjør jeg

ok, mulig jeg misforstod deg noe, beklager hvis du følte deg krenket! Jeg fikk bare følelsen av at du tenkte "siden jeg ikke kan redde hele verden er det ingen vits i å tenke på de som er dårligere stilt enn meg". Problemene forsvinner i hvertfall ikke hvis alle tenker at enhver er sin egen lykkes smed... Skjønner litt mer din situasjon nå, men jeg mener fortsatt at de fleste kan gjøre litt - uten at det koster noe særlig penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine
Hvis jeg trøster et barn er det for å gjøre at det føler seg bedre.

Hvis jeg initerer kjæresten min ut på restaurant er det for å gjøre ham glad.

Ikke alt man gjør springer ut i fra ønske om å føle seg bra.

Men ganske mye.

Hmm ....

Men det gjør godt når du ser at andre blir glad, ikke sant? Du vet at hvis du klarer å trøste det barnet, og han kanskje til og med gir deg en klem, så vil du føle deg bedre enn tidligere. Ikke bare fordi gutten ble glad, men fordi du selv også ble glad.

De fleste av oss jakter på den gode følelsen. Jeg tror at vi gjør mange gode ting utelukkende for å glede andre, men jeg tror også at vi gjør mange gode ting for å glede oss selv. Det gjør at vi føler oss bedre.

Er ikke det også egoisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av den aller største egoismen ser vi vel gjerne i enkelte av de fattigste landene, hvor en bitteliten kjerne mennesker sitter og feiter seg på landets rikdommer mens de rolig ser på at befolkningen sulter sakte ihjel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...