Gå til innhold

jobb på Gran Canaria


kverulanten

Anbefalte innlegg

hei vi flytter til gran Canaria neste sommer, og vi er spente begge to på hvordan dette vil gå. Hvordan søke på jobber der når vi ikke snakker eller forstår et ord spansk? Jeg er ferdig utdannet allmennlærer neste år, og håpet er jo å få arbeid på den noske skolen, men tror jeg må se langt etter det. De har ca 1200 søkere til noen få stillinger, men kanskje jeg kan få vikarjobb.

Hvilke andre typer arbeid kan jeg søke på med den utdannelsen jeg har?

Min samboer blir utdannet byggingeniør, men han er ikke kresen på hva slags jobb han tar bare han får jobb er mottoet.

hvilke andre saker må vi tenke over før vi eventuelt flytter?

Vi har med oss to barn som da vil være 11 og 9 år, og kanskje jeg får med eldstemann som da vil være 16 år.

vi har planer på å selge leiligheten her hjemme for å ha litt egenkapital i tilfelle rottefell :wink: som vi sier får vi ikke jobb det første året drar vi hjem igjen med en opplevelse for livet, for vi vil ha nok egenkapital til å overleve i 1 år og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Beklager, men jeg synes slike prosjekter virker litt "hodeløse". Flytte et sted uten å ha jobb, ta med seg to (tre) barn som er i en tilknytningsfase og som kanskje må bryte opp på nytt om et år hvis pengene ikke holder. Hvor skal dere bo når dere eventuelt kommer hjem igjen? Har dere bolige der nede?

Tror dette kan bli dyrkjøpte erfaringer å ta med seg, men LYKKE TIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

av og til må en ta sjangser for å få til noe. Bolig her hjemme får vi nok når og om vi kommer tilbake. barna er helt med på denne ordningen og gleder seg som barn bare kan. Tror ikke barn har vondt av å flytte litt, og da spesielt siden vi har bodd på det samme stedet siden de ble født. veldig mange flytter i løpet av barnas liv og ja det er det vi vil også nå. Om det blir en dyr erfaring vil jo tiden vise. Jeg tror at vi vil få oss en eller annen jobb om ikke akkurat den vi ønsker. Noen lever innefor stramme regler hele sitt liv, og det vil ikke jeg gjøre. Jeg vil at mine barn skal få oppleve at det gå å være spontan av og til, og at en kan fullføre sine drømmer om en bare går inn for det. jeg har villet gjøre dette i mange år, men har ikke våget, for uansett er det en liten sperre i oss når en har fått barn. Vi skal flytte fra leiligheten vår uansett når vi er ferdig utdannet, og det er derfor vi velger å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dere har jo ett år til å tenke gjennom ting nå - og jeg synes ikke dette er hodeløst i det hele tatt. Så lenge man har yrker som er såpass "gjengse" som deres, så burde det ikke bli så vanskelig. - På Gran Canari driver man jo og bygger ut hus/leiligheter kontinuerlig, så det ville være rart om mannen din ikke fikk jobb der. Og har du først fått foten innafor som lærer-vikar, så baller det lett på seg.- Men det koster en del å leie leilighet der nede, det vet jeg.

Har man guts og pågangsmot, så greier man det meste. Og når dere kommer hjem igjen, og er uten boliglån fra før,så skulle det ikke være noe problem å få huslån,heller.

For ungene må det jo være deilig å springe rundt i shorts og bade hver dag og få nye lekekamerater osv. - Og jeg tror ikke unger har vondt av å flytte litt - ikke hele tiden,sjølsagt, men som oss voksne har de også godt av nye impulser og inntrykk. Det går jo an å leve et normalt, greitt hverdagsliv der nede også.

Til sammenligning kjenner jeg ett par som tok med seg to små barn omtrent inn i svarteste jungelen. Det gikk bra det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ulogget

Har du noen mulighet til å komme i kontakt med andre nordmenn på øya, og få høre litt om deres erfaringer? Jeg traff ei jente som hadde bodd der ett år, og hun var rimelig slått ut av hvor dyrt det var å bo der! JEg syntes det hørtes merkelig ut, for det er jo veldig billig å feriere der, men ifølge henne var alt knyttet til bolig dyrt: husleie, vann, strøm etc. De hadde brukt opp hele årsbudsjettet sitt på et halvt år, og det er jo litt surt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi har snakket med en del og har regnet med å ha boutgifter på ca 10 000 kr, og da har vi fortsatt over 200 000 kr igjen å leve for når boutgiftene er betalt. Det er dyrt å bo der, men det er det her også, men en sparer ganske mye på matbudsjettet for det er lavere. hva andre har opplevd er greit nok, men jeg er av typen som må oppleve tingene selv for å bestemme meg for om det var bra eller dårlig. Vi kommer til å flytte enten andre har hatt det bra eller dårlig, det vil alltid være delte meninger på dette. Får en arbeid med en gang da er det sikkert lettere å leve der enn om en ikke har arbeid. Vi kommer ikke til å være kresne med hva vi skal arbeide med, og siden jeg har den utdannelsen jeg har så kan jeg jo også jobbe innfor reisebyråen med skandinaviske barn. Har også en fordel av at jeg snakker svensk, og kan dermed jobbe med svenske barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica i.i.

Jeg ville ikke solgt huset i Norge, men leid det ut. blir penger av det og! Reiser dere sånn at dere bare blir borte 6 mnd av året, altså reiser i juli og kommer hjem juni neste år tror jeg dere slipper å betale skatt av leieinntekten, og da blir det ganske mye penger.

Jeg ville tatt kontakt med Star Tour, ving, Apollo og Saga for å høre om jobbmuligheter. MEN - du blir ikke rik av å jobbe hos de, vet ikke hva sånn "bamseklubbmedarbeider" tjener, men reiselederne ligger vel på rett over 4000 kr i mnd... Men de har jo dekt leilighet, og får mye rabatter på restauranter da restauranteierne vil ha de på sine restauranter. Kanskje ikke helt sånn liv du hadde tenkt deg når du reiser med mann og barn...

Har dere tenkt å ordne med leilighet og sånn før dere drar nedover, eller ordne alt når dere kommer? Jeg ville følt det tryggere om jeg hadde en plass å bo når jeg kom nedover iallfall...

Hvor på øya skal dere bo? Midt i turiststrøkene, Las Palmas, eller en liten by?

Jeg og kunne tenkt meg å dra nedover for en periode, men i motsetning til mange andre kunne jeg godt tenkt meg å bo bort fra turistområdene, vil heller bo blant lokalbefolkningen...

Lykke til med planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi selger leiligheten her hjemme for å slippe å ha ansvaret for den når vi skal være så langt borte. Skulle noe hende er det ikke bare å ta seg en tur. Vi vil også være sikret å ha penger om vi ikke får jobb med en gang. Vi er som sagt begge studenter nå, og klarer ikke å spare til et overskudd på flere hundre tusen. Vi slipper også å tenke på gjelden vi har her hjemme, for den blir betalt før vi drar.

Jeg tror også at skal vi virkelig forsøke på dette da må vi mene at vi skal prøve også, for beholder vi leiligheten er det lett å vende hjem igjen om det ikke blir helt som vi hadde planlagt, men har vi ikke den å vende hjem til må vi kanskje prøve litt ekstra.

Om vi har planer på å finne oss noe før vi reiser har vi diskutert litt om, og vi tror at vi kommer til å leie noe midlertidig så leite etter noe når vi er på plass. De norske utleiebyråene er spinndyre, og vi vet at vi kan få det litt billigere om vi leier på stedet.

Vi kommer til å bo i nærheten av den Norske skole siden barna skal gå på den skolen, vil ikke tvinge de inn på en spansk skole med en gang. Det blir selvfølgelig dyrere siden det er mange nordmenn som bor i det området, men som sagt så har vi regnet med ca 10 000 kr i boutgifter, så får vi se om vi kjøper noe om vi blir boende. Vi har også snakket om å kjøpe en to rpms leilighet for å spare opp enda mer egenkapital, men det vil vi vente litt med.

Uansett så har vi sagt at vi ikke kommer til å flytte tilbake til leiligheten om vi kommer hjem igjen, og derfor kan vi like godt selge den.

Alt er selvfølgelig bare på planleggingsstadiet, men mye må ordnes så lenge vi har barn som skal være med, er ikke bare å ta pikk pakket og dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Guapa

:D Hola.

Jeg har bodd på G.C i nesten to år.

Jeg jobbet som de fleste andre på nattklubb.Kjenner flere som hadde "normale" jobber også.

Helt ærlig må jeg nok si at det var et utrolig dårlig sted for barn og unge.

Mange av de norske hadde elendig lever allerede som 17-åring.

Mye festing og masse narkotika.

Masse positivt også da, men jeg hadde tenkt meg om både en og ti ganger før jeg hadde flyttet dit med barn.

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:D Hola.

Jeg har bodd på G.C i nesten to år.

Jeg jobbet som de fleste andre på nattklubb.Kjenner flere som hadde "normale" jobber også.

Helt ærlig må jeg nok si at det var et utrolig dårlig sted for barn og unge.

Mange av de norske hadde elendig lever allerede som 17-åring.

Mye festing og masse narkotika.

Masse positivt også da, men jeg hadde tenkt meg om både en og ti ganger før jeg hadde flyttet dit med barn.

La Guapa

Nå er jo mine barn 10 og 8 år gamle og forhåpentligvis litt for små til å begynne å tenke i de baner, men ja jeg har tenkt tanken på det. Lettere å få fatt i alkohol og andre ting, men samtidig håper jeg at jeg har klart og fortsetter å lære dem litt andre verdier i livet og ikke bare festing. Jeg drikker ikke selv og min samboer drikker med måte. Jeg håper også at jeg ikke er en slik mor som stenger øyne for at dette kan hende, og er våken for det. Det finnes mye av det her som vi bor også, og jeg tror ikke en kan skjerme barna for alt det gale i verden selv så mye en vil.

Vi har vurdert fastlandet også, men jeg synes GC har en jevnere temperatur hele året, mens fastlandet har veldig varmt på sommeren, og litt kjøligere på vinteren.

Jeg håper i hverfall at jeg klarer å lære mine barn opp til å ha et fornuftig forhold til alkohol, og skremme vettet av dem når det gjelder narkotika :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maa bare si at dere har tatt en toeff avgjorelse og maa vaere stolte av dere selv. Det er saa alt for mange som gaar rundt med liknende drommer hele livet og aldri gjoer noe med det. Vi har dessverre bare et liv!

Jeg gjorde det samme for en stund siden (naa var det bare meg, da, men jeg hadde ikke latt 2 barn og en mann hindre meg) og jeg har ikke angret et sekund.

Jeg har skrevet noen tips til hvem man boer kontakte ol naar man skal soeke om arbeid i et annet land i her: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=41291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det, gjør det, gjør det!!

Dere vil angre hvis dere IKKE gjør det.

Vi har for andre gang flyttet utenlands, denne gangen med barn. Det går bra (selv om det selvfølgelig har sine "ups and downs") -og husk at barn er utrolig tilpasningsdyktige (hvis man ligger det sånn nogenlunde tilrette for dem)

God tur og opplevelser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...